https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Elkombi med över 50 mils WLTP
Moderator: Redaktion
Elkombi med över 50 mils WLTP
Nu finns det faktiskt en elkombi med över 500 km räckvidd! Synd att jag inte har råd med en
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Såg det. Riktigt trevligt även om jag skulle nöja mig med instegsversionen. Men på ngt vis har man vant sig lite vid cross-varianten. Inte säker på vilken jag föredrar. Fingers crossed för en Audi med detta stuk också.Maw skrev:Nu finns det faktiskt en elkombi med över 500 km räckvidd! Synd att jag inte har råd med en![]()
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Undrar förresten vad de gjort för ökad räckvidd, verkar vara samma batteri.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Känns som det försvann lite bredd i bakluckan... Typ hälften upptas av hjulhusen för de feta däcken verkar det som. Men visst, det är väl en kombi-wannabe iaf.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Trevligt med kombi på marknaden, och tycker denna är mycket snyggare än CT!
Däremot så vidhåller jag att förutom det allt för höga priset (och höga förmånsvärden) i förhållande till hur lite man får med i grundmodellen, och ingen tillgång till SuC, att Porsche även helst måste förbättra effektiviteten och räckvidden.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... can-turbo/
Däremot så vidhåller jag att förutom det allt för höga priset (och höga förmånsvärden) i förhållande till hur lite man får med i grundmodellen, och ingen tillgång till SuC, att Porsche även helst måste förbättra effektiviteten och räckvidden.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... can-turbo/
Svaret: Därför har Tesla Model S dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Turbo
Enligt den amerikanska körcykeln EPA har Tesla Model S mer än dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Tubro. Detta trots nästan lika stora batterier. Engineering Explained förklarar hur.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19975
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Pratar man kombi som i lastkapacitet är den väl ändå inte mycket att hänga i julgranen? Den lär ju inte precis tävla med V90 i utrymme - för att inte tala om "vår tids 245'a", dvs Skoda Octavia...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Men är det så stor efterfrågan på kombi utanför norden?
Nästan alla bilmärken släpper sedanerna först, sedan kombi, så det om något tyder på att kombin inte är prioriterad.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Jag gillar min ”elkombi” som jag har nu. Den har WLTP strax över 60 mil och är stor som ett hus så man får in allt möjligt. Snabb också. 0-100 på typ 2,3 sekunder. Riktigt bra bil. Så. Ville bara säga det.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Det ser inte ut att vara mer kombi än vad model s är. Konstigt att kalla det för en kombi, kombicupe vore bättre benämning.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Ja det är väl betydligt mindre kupé och lastutrymme i Porschen vs Model S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
fast Porsche själva kallar den inte kombi, där heter den Sport Turismo.frippe skrev:Det ser inte ut att vara mer kombi än vad model s är. Konstigt att kalla det för en kombi, kombicupe vore bättre benämning.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Jo, känns som vanliga Tyacan är mer lik M3, MY, PS2 i innerutrymmen, även om jag inte mätt exakt.taliz skrev:Ja det är väl betydligt mindre kupé och lastutrymme i Porschen vs Model S.
Hur mycket större denna bli är i praktiken vet jag inte. Känns som lastutrymme kommer bli mindre än MY.
Men ändå positiv att det kommer fler varianter på Taycan.
Tycker bagageutrymmet på den vanliga Taycan var lite snålt, och denna modell ser snyggare ut än CT-versionen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Det var ju så att Porsche hade det väldigt tufft innan och runt millenieskiftet. Utan Cayenne och sen Macan hade vi inte haft det Porsche som finns nu. Som ju faktiskt tillhandahåller en hel del sportbilar också. Även om ingen är eldriven ännu.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Exakt, det har jag alltid tyckt. Skulle aldrig få för mig att köpa en Porsche efter deras varumärkesnedsvärtande. Det är inte ett sportbilsmärke längre, det är ett lura-rika-gubbar-på-pengar-märke.martinot skrev:Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Maw skrev:Nu finns det faktiskt en elkombi med över 500 km räckvidd! Synd att jag inte har råd med en![]()
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Patetiskt litet bagage ändå. Vad är det som gör den där mer "kombi" än t ex Polestar 2 eller BMW i4? Rutan sluttar kraftigt på "Sport Turismo" också. Väldigt långt ifrån en klassisk 745:a.
Model S är ju sjukt mycket bättre som laståsna på alla sätt och vis fortfarande. Gott om plats för stora hundar också.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Har du levt under en sten sen 90-talet?
Så här såg försäljningen ut under 2021 fram till oktober.
Porsche har alltså sålt ~220 tusen bilar under Q1-Q3 2021 varav endast ~44 tusen kan klassas som "sportbilar". Dvs 4 av 5 Porschar är inte en sportbil.
https://www.motor1.com/news/540985/pors ... lling-911/Units Sold (2021)
Porsche Cayenne 62,451
Porsche Macan 61,944
Porsche Taycan 28,640
Porsche 911 27,972
Porsche Panamera 20,275
Porsche 718 15,916
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
martinot skrev:Trevligt med kombi på marknaden, och tycker denna är mycket snyggare än CT!
Däremot så vidhåller jag att förutom det allt för höga priset (och höga förmånsvärden) i förhållande till hur lite man får med i grundmodellen, och ingen tillgång till SuC, att Porsche även helst måste förbättra effektiviteten och räckvidden.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... can-turbo/
Svaret: Därför har Tesla Model S dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Turbo
Enligt den amerikanska körcykeln EPA har Tesla Model S mer än dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Tubro. Detta trots nästan lika stora batterier. Engineering Explained förklarar hur.
De har väl gjort precis det? WLTP på över 500 km väl? Det duger åt de flesta, om än inte åt dig.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?zyax skrev:Exakt, det har jag alltid tyckt. Skulle aldrig få för mig att köpa en Porsche efter deras varumärkesnedsvärtande. Det är inte ett sportbilsmärke längre, det är ett lura-rika-gubbar-på-pengar-märke.martinot skrev:Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Inte för att jag är någon Corvette-typ heller, nu är det ett sub-brand till Chevrolet, men Porsche är ju lite samma så får väl slänga fram Corvette som märke trots att det antagligen inte platsar.MWall skrev:
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
VAG hade kunnat vara utan Porschar under några år och sålt fler Audis istället det hade gett samma pengar med bibehållet varumärke.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Efter att ha lanserat Porsche 718 Cayman GT4 RS så är allt förlåtet. Helt sjukt med en GT3-motor i en Cayman, så länge de bilarna tas fram så får dom sälja precis vad som helst.


Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Jag var lite sugen på en sån... men en beggad GT3 känns som en bättre bil för mindre pengar.dd88 skrev:Efter att ha lanserat Porsche 718 Cayman GT4 RS så är allt förlåtet. Helt sjukt med en GT3-motor i en Cayman, så länge de bilarna tas fram så får dom sälja precis vad som helst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Porsche har inte legat under VAG-paraplyet särskilt länge väl? Har ju funnits beröringspunkter men inte alls som nu.zyax skrev:Inte för att jag är någon Corvette-typ heller, nu är det ett sub-brand till Chevrolet, men Porsche är ju lite samma så får väl slänga fram Corvette som märke trots att det antagligen inte platsar.MWall skrev:
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
VAG hade kunnat vara utan Porschar under några år och sålt fler Audis istället det hade gett samma pengar med bibehållet varumärke.