https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Moderator: Redaktion
Såg det. Riktigt trevligt även om jag skulle nöja mig med instegsversionen. Men på ngt vis har man vant sig lite vid cross-varianten. Inte säker på vilken jag föredrar. Fingers crossed för en Audi med detta stuk också.Maw skrev:Nu finns det faktiskt en elkombi med över 500 km räckvidd! Synd att jag inte har råd med en![]()
Svaret: Därför har Tesla Model S dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Turbo
Enligt den amerikanska körcykeln EPA har Tesla Model S mer än dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Tubro. Detta trots nästan lika stora batterier. Engineering Explained förklarar hur.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fast Porsche själva kallar den inte kombi, där heter den Sport Turismo.frippe skrev:Det ser inte ut att vara mer kombi än vad model s är. Konstigt att kalla det för en kombi, kombicupe vore bättre benämning.
Jo, känns som vanliga Tyacan är mer lik M3, MY, PS2 i innerutrymmen, även om jag inte mätt exakt.taliz skrev:Ja det är väl betydligt mindre kupé och lastutrymme i Porschen vs Model S.
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Det var ju så att Porsche hade det väldigt tufft innan och runt millenieskiftet. Utan Cayenne och sen Macan hade vi inte haft det Porsche som finns nu. Som ju faktiskt tillhandahåller en hel del sportbilar också. Även om ingen är eldriven ännu.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Exakt, det har jag alltid tyckt. Skulle aldrig få för mig att köpa en Porsche efter deras varumärkesnedsvärtande. Det är inte ett sportbilsmärke längre, det är ett lura-rika-gubbar-på-pengar-märke.martinot skrev:Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Maw skrev:Nu finns det faktiskt en elkombi med över 500 km räckvidd! Synd att jag inte har råd med en![]()
Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
https://www.motor1.com/news/540985/pors ... lling-911/Units Sold (2021)
Porsche Cayenne 62,451
Porsche Macan 61,944
Porsche Taycan 28,640
Porsche 911 27,972
Porsche Panamera 20,275
Porsche 718 15,916
martinot skrev:Trevligt med kombi på marknaden, och tycker denna är mycket snyggare än CT!
Däremot så vidhåller jag att förutom det allt för höga priset (och höga förmånsvärden) i förhållande till hur lite man får med i grundmodellen, och ingen tillgång till SuC, att Porsche även helst måste förbättra effektiviteten och räckvidden.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... can-turbo/
Svaret: Därför har Tesla Model S dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Turbo
Enligt den amerikanska körcykeln EPA har Tesla Model S mer än dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Tubro. Detta trots nästan lika stora batterier. Engineering Explained förklarar hur.
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?zyax skrev:Exakt, det har jag alltid tyckt. Skulle aldrig få för mig att köpa en Porsche efter deras varumärkesnedsvärtande. Det är inte ett sportbilsmärke längre, det är ett lura-rika-gubbar-på-pengar-märke.martinot skrev:Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.zyax skrev:Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...Bjelke skrev:Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är detmati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Inte för att jag är någon Corvette-typ heller, nu är det ett sub-brand till Chevrolet, men Porsche är ju lite samma så får väl slänga fram Corvette som märke trots att det antagligen inte platsar.MWall skrev:
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
Jag var lite sugen på en sån... men en beggad GT3 känns som en bättre bil för mindre pengar.dd88 skrev:Efter att ha lanserat Porsche 718 Cayman GT4 RS så är allt förlåtet. Helt sjukt med en GT3-motor i en Cayman, så länge de bilarna tas fram så får dom sälja precis vad som helst.
Porsche har inte legat under VAG-paraplyet särskilt länge väl? Har ju funnits beröringspunkter men inte alls som nu.zyax skrev:Inte för att jag är någon Corvette-typ heller, nu är det ett sub-brand till Chevrolet, men Porsche är ju lite samma så får väl slänga fram Corvette som märke trots att det antagligen inte platsar.MWall skrev:
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
VAG hade kunnat vara utan Porschar under några år och sålt fler Audis istället det hade gett samma pengar med bibehållet varumärke.