Sida 1 av 1

Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 01 dec 2021 15:11
av Nuken
Hej!

Köpte vår pärla (M3LR) i somras och har en fundering angående räckvidden under vintern.

Kör varje dag till skolan som ligger ca 1 km bort med barnen och idag när det varit ca -20 grader kallt så lade jag märke till att räckvidden sjönk med ungefär 5 mil.

Vi har bilen stående ute under natten och förvärmer före avfärd. Dubbdäck. 18 tum.

Ser under Energi att vi snittar 300 wh/km senaste milen.

Är detta normalt?

Min plan är att göra färdigt garaget och låta bilen stå varmt där under nätterna, så jag hoppas att det gör att det kommer att dra mindre el.

Laddade även till 100% för en längre resa söderut och när vi kom till Skellefteå (ca 13 mil) så låg vi på 52%. Blev lite förvånad.

Ber om ursäkt på en gång om det här är något som har diskuterats ihjäl i andra trådar som jag inte hittat.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 01 dec 2021 15:15
av taliz
Korta sträckor kan man nog räkna med ca tredubbla förbrukningen(och därmed ca 1/3 av räckvidden). Det är fullt normalt.
I en avgasbil så kommer ju värmen "på köpet" i takt med att motorn värms upp(dock tar det ju längre tid än med elbil). Dvs en elbil måste spendera en massa extra energi på att värma kupén.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 01 dec 2021 15:21
av slugger75
Jo fast här var det väl 50 x förbrukningen. Dvs bilen ”drar” 50 km istället för 1 km.

Ja, jag bedömer att det är ”normalt”.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 01 dec 2021 16:32
av kenjon
När batteriet blir varmt får du tillbaka en del av den förlorade räckvidden igen.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 01 dec 2021 18:27
av AAKEE
Nuken skrev:
Hej!

Köpte vår pärla (M3LR) i somras och har en fundering angående räckvidden under vintern.

Kör varje dag till skolan som ligger ca 1 km bort med barnen och idag när det varit ca -20 grader kallt så lade jag märke till att räckvidden sjönk med ungefär 5 mil.
Vilken räckvidd menar du?

Den vid batterisymbolen(om man valt att visa den) är i princip en batterimätare graderad i kilometer. Den bör inte kunna tappa 50km på 1km körning. ( 50km motsvarar i storleksordningen 7.5kWh).

Pratar vi istället om den beräknade räckvidden i energiappen så är 50km förkortning inget konstigt och det sker även i min ICE-bil om jag kallstartar.

Graden av förändring av räckvidden i energiappen påverkas ju av hur snålt man kört innan man stängde av bilen.
Nuken skrev:
Vi har bilen stående ute under natten och förvärmer före avfärd. Dubbdäck. 18 tum.

Ser under Energi att vi snittar 300 wh/km senaste milen.

Är detta normalt?

Min plan är att göra färdigt garaget och låta bilen stå varmt där under nätterna, så jag hoppas att det gör att det kommer att dra mindre el.
Man bör se till att ha rätt däcktryck. Trycket sjunker ca 0.1 Bar per 10 grader kallare temp. Däcktrycksangivelsen avser ett kallt(ej nyligen kört) däck i aktuell temperatur.
Däcket blir fort uppvärmt så redan efter några km har det ökat cirka 0.2bar. Fyller man borta tex på en mack bör man fylla 0.2bar över det rekommenderade.
Fyller man i garaget när bilen stått i +15 och det är vinter får man dra i 0.3bar mer om det är runt -15 ute.

Har bilen värmepump drar den förhållandevis lite i lagom kyla, men om den stått ute och det är minus 20-30 så kommer det inte finnas så mycket vinst med värmepumpen just då. Värmepumpen kan ta överskottsvärme från batteri och motorer men har bilen stått länge ute så finns inte det någon värme att hämta där.

300Wh/km låter som en del men det beror ju på hur korta körningar, hur (fort) man kör, om man har värmepump och om man har rätt däckstryck etc.
För korta körningar ska ju en del grejer värmas upp så då är det nog inte konstigt.
Jag har haft en förbrukning på 192-222wh/km senaste dagarna men det är längre körningar(50km).
Frun har gjort ett gäng korta körningar senaste dagarna i ca -20 till -22 (ca 1.5-2km och där är snittet mellan 300-350Wh/km. Har inkluderat att värma upp kupen då värmen lämnats av medan bilen stått.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 07:59
av mikebike
Ta bilen för 1 km? :roll:

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 08:21
av Nuken
mikebike skrev:
Ta bilen för 1 km? :roll:
Ja, det är bedrövligt. Men det är bara på vintern iallafall. På sommarhalvåret cyklar vi.

Kommer ihåg själv hur man fick stappla sig igenom -25 i snöstorm till skolan.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 08:24
av Nuken
Tack för alla fina svar!

Med räckvidd menade jag att jag kollade på den beräknade räckvidden längst upp på skärmen. Inte under Energi alltså.

Och nu när jag granskar kartorna så ser jag att det är 1 km promenadväg men 3,5 km bilväg. Hoppsan.

Vi har även rätt lågt däcktryck nu pga kölden. Tror det ligger på 2,7 bar. Ska kompensera.

Skönt att höra att det är normalt beteende iallafall.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 08:46
av mikebike
Nuken skrev:
mikebike skrev:
Ta bilen för 1 km? :roll:
Ja, det är bedrövligt. Men det är bara på vintern iallafall. På sommarhalvåret cyklar vi.

Kommer ihåg själv hur man fick stappla sig igenom -25 i snöstorm till skolan.
Samma här, och 3 km första sex åren i mitt fall. Så varför är det omöjligt att gå 1 km numera?

PS. Min Tesla har registreringsnummer NUK.....

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 10:49
av VoltAmpere
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 10:53
av Niklas Z
VoltAmpere skrev:
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"
Och det gäller inte för bensin- och dieselbilar?
Om jag inte minns fel gjorde Tesla-Björn ett test med en M3LR som fick stå och hålla värmen i vinterkyla. Det tog ungefär 3 dygn innan den fick slut på kräm. Ska en bensinbil stå och gå på tomgång för att hålla värmen i kupén blir det något liknande.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 10:58
av VoltAmpere
Niklas Z skrev:
VoltAmpere skrev:
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"
Och det gäller inte för bensin- och dieselbilar?
Det verkar vara fler elbilar som lämnats än bensin- och dieselbilar om man nu ska tro SVTs rapportering då ;)
Kanske finns en anledning till det?

men lugn, det var säkert inga Tesla bilar :D

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 11:06
av Niklas Z
VoltAmpere skrev:
men lugn, det var säkert inga Tesla bilar :D
Antagligen elbilar med räckvidd som bara räcker för pendling mellan hemmet och jobbet. Men har man låg laddnivå från början så kan det givetvis bli problem även med en Tesla, men det gäller även en bensinbil som har få liter kvar i tanken.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 13:37
av tor-ake
I call fake news.

Låter inte sannolikt att det skulle vara "flera" japanleaf och i-Miev som var ute och åkte i snöstorm på E6. Och att "flera" av dem hade så lågt batteri att de inte kan stå i tio timmar med lite värme på. En euroleaf eller bättre kan lätt stå 10 timmar med 16 grader och recirkulation, med 50% batteri och ändå ha kräm kvar att åka till en CHAdeMO när trafiken släpper.

Skulle tro att förklaringen är någon annan.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 14:00
av HerrNilsson
Niklas Z skrev:
VoltAmpere skrev:
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"
Och det gäller inte för bensin- och dieselbilar?
Om jag inte minns fel gjorde Tesla-Björn ett test med en M3LR som fick stå och hålla värmen i vinterkyla. Det tog ungefär 3 dygn innan den fick slut på kräm. Ska en bensinbil stå och gå på tomgång för att hålla värmen i kupén blir det något liknande.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 02 dec 2021 14:23
av Joel74
tor-ake skrev:
I call fake news. Skulle tro att förklaringen är någon annan.
Ja, det är ju SVT... :roll:

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 05 dec 2021 16:16
av NiklasTesla
Nuken skrev:
Hej!

Köpte vår pärla (M3LR) i somras och har en fundering angående räckvidden under vintern.

Kör varje dag till skolan som ligger ca 1 km bort med barnen och idag när det varit ca -20 grader kallt så lade jag märke till att räckvidden sjönk med ungefär 5 mil.

Vi har bilen stående ute under natten och förvärmer före avfärd. Dubbdäck. 18 tum.

Ser under Energi att vi snittar 300 wh/km senaste milen.

Är detta normalt?

Min plan är att göra färdigt garaget och låta bilen stå varmt där under nätterna, så jag hoppas att det gör att det kommer att dra mindre el.

Laddade även till 100% för en längre resa söderut och när vi kom till Skellefteå (ca 13 mil) så låg vi på 52%. Blev lite förvånad.

Ber om ursäkt på en gång om det här är något som har diskuterats ihjäl i andra trådar som jag inte hittat.
När du kör längre sträckor kommer den siffran att sjunka till ca 200wh/km vintertid (beroende på vilka fälgar du har, hastighet om du har lfv-pumpen mm).

MVH

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 05 dec 2021 16:28
av Curik
mikebike skrev:
Nuken skrev:
mikebike skrev:
Ta bilen för 1 km? :roll:
Ja, det är bedrövligt. Men det är bara på vintern iallafall. På sommarhalvåret cyklar vi.

Kommer ihåg själv hur man fick stappla sig igenom -25 i snöstorm till skolan.
Samma här, och 3 km första sex åren i mitt fall. Så varför är det omöjligt att gå 1 km numera?

PS. Min Tesla har registreringsnummer NUK.....
Vem har sagt att det är omöjligt? Men det kan vara både varmare, bekvämare, gå snabbare och ha bättre ljud i en bil. :roll:

Du kan cykla eller gå 10 km också om du vill.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 05 dec 2021 17:09
av Niklas Z
VoltAmpere skrev:
Niklas Z skrev:
VoltAmpere skrev:
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"
Och det gäller inte för bensin- och dieselbilar?
Det verkar vara fler elbilar som lämnats än bensin- och dieselbilar om man nu ska tro SVTs rapportering då ;)
Kanske finns en anledning till det?

men lugn, det var säkert inga Tesla bilar :D
Tydligen skulle man inte tro den rapporteringen, eftersom det visat sig att det var många gånger fler bensin- och dieselbilar än elbilar.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 05 dec 2021 17:18
av martinot
Nuken skrev:
mikebike skrev:
Ta bilen för 1 km? :roll:
Ja, det är bedrövligt. Men det är bara på vintern iallafall. På sommarhalvåret cyklar vi.

Kommer ihåg själv hur man fick stappla sig igenom -25 i snöstorm till skolan.
Tycker även idag att man kan lätt gå 1 km, även i snö.

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 05 dec 2021 17:22
av martinot
VoltAmpere skrev:
Niklas Z skrev:
VoltAmpere skrev:
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"
Och det gäller inte för bensin- och dieselbilar?
Det verkar vara fler elbilar som lämnats än bensin- och dieselbilar om man nu ska tro SVTs rapportering då ;)
Kanske finns en anledning till det?

men lugn, det var säkert inga Tesla bilar :D
Har för mig det var en Zoe som fick stopp läste jag någonstans.

Men rent generellt starta med att läsa här för mer övergripande information om det hela:

Elbilskaoset som inte fanns
https://teslaclubsweden.se/elbilskaoset-som-inte-fanns/

Re: Köra korta sträckor under vintern, räckvidd

Postat: 06 dec 2021 12:46
av Jaegaern
VoltAmpere skrev:
Jag är nöjd med en riktigt snål mildhybrid i dessa dagar ;). Det känns inte som vi är hemma ännu med elbilarna...

SVT:
"
Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
"
HAHA what!?

Det här är ju värre än Aftonbladet!

Bara trams... Visst att en BMW i3 kan få det tufft på en oerhört lång körning om den får stå stilla i 5 timmar då den saknar värmepump och har ett litet batteri. Men du ser aldrig en riktig elbil med dessa problem. Du kan ladda nästan vid varje mack/Max,McDonalds etc. Och har du en Tesla, har du SC lite varstans.