
Enligt däckfirman så sitter det ett batteri i sensorn, och när batteriet är slut slutar den fungera.
Det är en tidig 2014 modell så det ska vara de gamla sensorerna. Är det någon som vet om dessa äldre finns billigt på nätet?

Moderator: Redaktion
Om dina är som alla andra från 2014 så kanske de håller mer än 5 år men mindre än 7 år.G F skrev:Jag kom precis tillbaka från däckfirman med min S85 2014 och beskedet att samtliga TPMS utom en var kass både på sommar och vinterhjulen!![]()
Enligt däckfirman så sitter det ett batteri i sensorn, och när batteriet är slut slutar den fungera.
Det är en tidig 2014 modell så det ska vara de gamla sensorerna. Är det någon som vet om dessa äldre finns billigt på nätet?
Ja energy harvesting (om det nu stavas så) är ju väldigt populärt nu och inget superkonstigt liksom…TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
Det är lagkrav på övervakning av däcktryck sedan ett antal år tillbaka så det handlar inte så mycket om att orka.Thed75 skrev:yepp.
Helt värdelös grej egentligen. Förut orkade folk kolla luften i däcken, nu ska det vara batterier och halvledare t.o.m i ventilerna
Hade! Nuförtiden (sedan 2016 typ) är det TPMS även på BMW. Köpte inte TPMS till vinterdäcken till vår begagnade i3 då kändes onödigt att punga ut 2000 på en sådan sak. Tror man kan koda om den att även klara det gamla systemet som vi hade på en 318d från 2014niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagareElof skrev:Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.Bjelke skrev:Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagareElof skrev:Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Utan att veta (normaltillståndetElof skrev:Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.Bjelke skrev:Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagareElof skrev:Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.jonasl skrev:Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?tor-ake skrev:Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.jonasl skrev:Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Måste ju vara bättre att ha ett bra system än slit och släng?tor-ake skrev:Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.jonasl skrev:Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.AAKEE skrev:Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Det stämmer typ…bonath skrev:Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag)
Är man prismedveten så går det att få hjulsensorer till de vanligaste bilmärkena för 100-150kr/st. (Autodoc)jonasl skrev:Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?tor-ake skrev:
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Jag har det på två Audis. Det har felvarnat flera gånger. Det räcker med att köra på grusväg när det är olika guppigt för V och H sida.Fredrik j skrev:Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.AAKEE skrev:Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.