Sida 1 av 2

Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 15:40
av G F
Jag kom precis tillbaka från däckfirman med min S85 2014 och beskedet att samtliga TPMS utom en var kass både på sommar och vinterhjulen! :o
Enligt däckfirman så sitter det ett batteri i sensorn, och när batteriet är slut slutar den fungera.

Det är en tidig 2014 modell så det ska vara de gamla sensorerna. Är det någon som vet om dessa äldre finns billigt på nätet? :?:

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 15:46
av Thed75
yepp.
Helt värdelös grej egentligen. Förut orkade folk kolla luften i däcken, nu ska det vara batterier och halvledare t.o.m i ventilerna

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 15:51
av tor-ake
Grejen var att folk inte orkade kolla trycket förut heller. De körde omkring med pyspunka till dess däcket överhettade och exploderade.

Vi slapp den här "landvinningen" i flera år tack vare att vi i sverige växlar däck två ggr om året och i samband med det ofta kollar lufttrycket. På sydligare nejder kunde det gå flera år mellan däcktryckskontrollerna. Däcket pumpades en gång på fabriken och sedan körde vissa ända till däcket exploderade, antingen pga punka eller för att det var utslitet (well, tekniskt sett också en slags punka).

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 16:01
av jonasl
Det måste ju finnas en gigantisk marknad för en liten pryl som emulerar fyra hjul och skickar ut en signal med lagom däckstryck. Eller så löser man det som VAG och har inga sensorer. Det fungerar utmärkt, har upptäckt pyspunka på hyrbil med det systemet.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 16:01
av Monark1954
G F skrev:
Jag kom precis tillbaka från däckfirman med min S85 2014 och beskedet att samtliga TPMS utom en var kass både på sommar och vinterhjulen! :o
Enligt däckfirman så sitter det ett batteri i sensorn, och när batteriet är slut slutar den fungera.

Det är en tidig 2014 modell så det ska vara de gamla sensorerna. Är det någon som vet om dessa äldre finns billigt på nätet? :?:
Om dina är som alla andra från 2014 så kanske de håller mer än 5 år men mindre än 7 år.
Mina från 2016 fungerar än.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 16:39
av TiborBlomhall
De borde hämta energi från hjulens rotation :x

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 16:45
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Ja energy harvesting (om det nu stavas så) är ju väldigt populärt nu och inget superkonstigt liksom…
Eller åtminstone laddbart eller utbytbart batteri borde väl gå att få till numera kan man tycka…

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 17:20
av niklas12
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 19:14
av Elof
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 19:23
av JonasH
Thed75 skrev:
yepp.
Helt värdelös grej egentligen. Förut orkade folk kolla luften i däcken, nu ska det vara batterier och halvledare t.o.m i ventilerna
Det är lagkrav på övervakning av däcktryck sedan ett antal år tillbaka så det handlar inte så mycket om att orka.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 19:34
av Mr_SunBear
Det hade väl även en tanke om att folk har rätt tryck i däcken förbrukar det mindre bränsle.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 20:27
av R2_m3
niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Hade! Nuförtiden (sedan 2016 typ) är det TPMS även på BMW. Köpte inte TPMS till vinterdäcken till vår begagnade i3 då kändes onödigt att punga ut 2000 på en sådan sak. Tror man kan koda om den att även klara det gamla systemet som vi hade på en 318d från 2014

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 20:57
av Bjelke
Elof skrev:
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagare
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 21:10
av Elof
Bjelke skrev:
Elof skrev:
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagare
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 21:24
av Lessmog
Elof skrev:
Bjelke skrev:
Elof skrev:
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagare
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.
Utan att veta (normaltillståndet ;) ) så trodde jag att TPMS funkade så. Man måste ju köra några km innan de hörs av, gissningsvis just för att ladda upp av rörelseenergin?

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 03 dec 2021 23:51
av jonasl
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 08:29
av tor-ake
jonasl skrev:
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 09:07
av bonath
Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag) :lol:

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 10:41
av AAKEE
niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.

Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 12:05
av jonasl
tor-ake skrev:
jonasl skrev:
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 12:57
av Blipblop
tor-ake skrev:
jonasl skrev:
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Måste ju vara bättre att ha ett bra system än slit och släng?
VW id kör varianten att den läser av skillnad via befintliga data från abskransen. Fungerar bra.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 13:19
av Fredrik j
AAKEE skrev:
niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.

Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 15:01
av Bjelke
bonath skrev:
Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag) :lol:
Det stämmer typ…

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 15:26
av tor-ake
jonasl skrev:
tor-ake skrev:

Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?
Är man prismedveten så går det att få hjulsensorer till de vanligaste bilmärkena för 100-150kr/st. (Autodoc)

Men däckhandlare letar ständigt sätt att öka sina marginaler. Ser att de lagt sig på 599kr/st för de vanliga sensorerna. Sjukt. Måste vara de där halvledarna, igen.

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Postat: 04 dec 2021 18:36
av AAKEE
Fredrik j skrev:
AAKEE skrev:
niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.

Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
Jag har det på två Audis. Det har felvarnat flera gånger. Det räcker med att köra på grusväg när det är olika guppigt för V och H sida.
Värst var det i England( hyres-A4, 2016) på smala vägar med stora träd nära väggrenen. Rötterna går in under vägen och skapar en massa smågupp för yttre hjulet vilket triggar däcktrycksvarningen. Fick varningen cirka 5ggr på tre veckor.
Fick den sista precis innan jag skulle lämna in hyrbilen på flygplatsen. Hyrbilsmottagaren gick i taket. ”Du har ju kört sönder bilen” Det blev en jobbig halvtimme innan han lugnade sig.

Nä, tacka vet jag elektronik, high tech och moderna grejer.
Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning ;)