Chademoadapter
Moderator: Redaktion
Chademoadapter
Har precis haft kontakt med Tesla om att köpa en Chademoadapter och fick en märklig fråga; är din bil programmerad för chademo? jag sa att det vet jag inte, visste inte ens att det fanns ett alternativ. Jo då, fick jag till svar, det bestämmer man när man köper bilen om den ska vara aktiverad eller inte. Jag trodde först hon blandade ihop med Supercharger, men det har ju aldrig varit ett tillval på 85, så jag fattar inte vad hon pratade om. Någon annan som känner igen detta? hur som helst, så var tydligen min bil aktiverad för chademo, så det är inget problem. Tycker bara det var konstigt, har inte hört nåt om detta förr, bara att själva adaptern ska programmeras på nåt sätt, inte själva bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Chademoadapter
Det låter konstigt. Blandade hon ihop med dubbelladdare?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
fast dubbelladdare har ju inget med programmering att göra (kanske till viss del), men mer hårdvara.Kilowatt skrev:Det låter konstigt. Blandade hon ihop med dubbelladdare?
jag får höra när jag ska hämta den, hade varit kul att veta om det faktiskt ligger nåt i det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag köpte en ChaDeMo-adapter i september och fick då inte denna frågan. Däremot sa de att mjukvaran i adaptern måste uppdateras innan den kan användas - de hade en bunt ChaDeMo-adaptrar på lager men med gammal mjukvara, så därför var jag tvungen att beställa i förväg så att de hann uppdatera den. Kanske den person du snackade med blandat ihop något?HelectriC skrev:Har precis haft kontakt med Tesla om att köpa en Chademoadapter och fick en märklig fråga; är din bil programmerad för chademo? jag sa att det vet jag inte, visste inte ens att det fanns ett alternativ. Jo då, fick jag till svar, det bestämmer man när man köper bilen om den ska vara aktiverad eller inte. Jag trodde först hon blandade ihop med Supercharger, men det har ju aldrig varit ett tillval på 85, så jag fattar inte vad hon pratade om. Någon annan som känner igen detta? hur som helst, så var tydligen min bil aktiverad för chademo, så det är inget problem. Tycker bara det var konstigt, har inte hört nåt om detta förr, bara att själva adaptern ska programmeras på nåt sätt, inte själva bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ja, jag minns att du skrev om det, så tänkte det var så, men när jag specifikt frågade om det var bilen hon menade, så svarade hon ja. Men hon kan ju ha blandat ihop det.Herr X skrev:Jag köpte en ChaDeMo-adapter i september och fick då inte denna frågan. Däremot sa de att mjukvaran i adaptern måste uppdateras innan den kan användas - de hade en bunt ChaDeMo-adaptrar på lager men med gammal mjukvara, så därför var jag tvungen att beställa i förväg så att de hann uppdatera den. Kanske den person du snackade med blandat ihop något?HelectriC skrev:Har precis haft kontakt med Tesla om att köpa en Chademoadapter och fick en märklig fråga; är din bil programmerad för chademo? jag sa att det vet jag inte, visste inte ens att det fanns ett alternativ. Jo då, fick jag till svar, det bestämmer man när man köper bilen om den ska vara aktiverad eller inte. Jag trodde först hon blandade ihop med Supercharger, men det har ju aldrig varit ett tillval på 85, så jag fattar inte vad hon pratade om. Någon annan som känner igen detta? hur som helst, så var tydligen min bil aktiverad för chademo, så det är inget problem. Tycker bara det var konstigt, har inte hört nåt om detta förr, bara att själva adaptern ska programmeras på nåt sätt, inte själva bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det låter jättekonstigt. Jag fick ingen sån fråga när jag beställde min adapter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verkar skumt.
Har aldrig hört talas om att det skulle aktiveras.
Minns att jag läst att bilen måste vara aktiverad för Supercharger för att kunna använda chademo, men det kanske är nått speciellt som dom gör för just chademo och att dom alltid fixar detta i samband med aktivering för Supercharger.
Eftersom chademoadaptern inte funnits lika långa som vissa bilar så är et kanske nått extra som behövs på dessa bilar.
Eller så är det så enkelt att personalen inte har koll.
Har aldrig hört talas om att det skulle aktiveras.
Minns att jag läst att bilen måste vara aktiverad för Supercharger för att kunna använda chademo, men det kanske är nått speciellt som dom gör för just chademo och att dom alltid fixar detta i samband med aktivering för Supercharger.
Eftersom chademoadaptern inte funnits lika långa som vissa bilar så är et kanske nått extra som behövs på dessa bilar.
Eller så är det så enkelt att personalen inte har koll.
Förvirring tror jag.
Har man supercharging har man Chademo aktiverat
Har man något annat än 60 har man supercharging aktiverat
Har man 60 utan supercharging kan aktivera bara chademo något billigare än supercharging, 1900 USD i USA, mot 2500 USD för supercharging.
http://shop.teslamotors.com/collections ... mo-adapter
Har man 60 utan supercharging kan aktivera bara chademo något billigare än supercharging, 1900 USD i USA, mot 2500 USD för supercharging.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att de tar $2500 för att aktivera SuC är ju vettigt med tanke på att man då får del av den laddinfrastruktur som Tesla bekostat. Men att ta $1900 för att aktivera Chademo är rena rama ockerpriser. Hur kan de motivera det? Vad har Tesla för omkostnader för att någon laddar sin bil på en Chademo?bylund skrev:Förvirring tror jag.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
kanske var tillfällig okunskap, för det borde ju inte vara nåt man måste kolla när man jobbar på SC och hon innan hon svara rmig, så kan hon ju kolla om jag har en 60-bil eller inte.bylund skrev:Förvirring tror jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
- Gustafsson
- Teslaägare
Åker man i Norge kan man låna en adapter på flera platser. Möjligen måste man vara med i den norska klubben då.
http://www.tocn.no/chademo-adapters/
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kan köpa att dom tar betalt för det.Nicke Nyfiken skrev:Att de tar $2500 för att aktivera SuC är ju vettigt med tanke på att man då får del av den laddinfrastruktur som Tesla bekostat. Men att ta $1900 för att aktivera Chademo är rena rama ockerpriser. Hur kan de motivera det? Vad har Tesla för omkostnader för att någon laddar sin bil på en Chademo?bylund skrev:Förvirring tror jag.
Från början hade bilarna ingen möjlighet till dc-laddning. Då var det så att dom fick ta in bilarna och komplettera med prylarna för att kunna snabbladda. Sen började dom nog installera det som standard även på bilarna som inte hade det aktiverat, men man fick betala för att börja använda det. Det är lite som autopiloten idag. Hårdvaran finns men man kan välja att aktivera den i efterhand.
Jag tror helt enkelt att de vill sälja aktivering av supercharging. Det är ju så liten skillnad i pris att det måste vara svårt att motivera att aktivera chademo utan aktivera supercharging.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, har läst om det, men det känns lite bökigt. Vet inte om den är tillgänglig när jag behöver och så. Sen vet man ju inte om det är ok att låna i typ fyra veckor under sommaren då det dessutom säkert är många andra som har behov.Gustafsson skrev:Åker man i Norge kan man låna en adapter på flera platser. Möjligen måste man vara med i den norska klubben då.
/70D
Model 3-24/Polestar 3-24
bylund skrev:Jag tror helt enkelt att de vill sälja aktivering av supercharging. Det är ju så liten skillnad i pris att det måste vara svårt att motivera att aktivera chademo utan aktivera supercharging.
Kan säkert ligga lite i det
Om man inte bor i ett land där Tesla inte planerat att bygga laddare på flera år så fina det ju ingen anledning att bara välja chademo.
Har precist beställd en idag, och har inte fått någon fråga
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
typ Japan! ser man på Chademoöversikten i Japan, så kan man tro att varenda butik och mack har chademo, det finns hur många som helst. Incitamentet att bygga SuperChargers är nog ganska låg och då kan man tjäna pengar på Chademosoftware istället.Martinen skrev:bylund skrev:Jag tror helt enkelt att de vill sälja aktivering av supercharging. Det är ju så liten skillnad i pris att det måste vara svårt att motivera att aktivera chademo utan aktivera supercharging.
Kan säkert ligga lite i det
Om man inte bor i ett land där Tesla inte planerat att bygga laddare på flera år så fina det ju ingen anledning att bara välja chademo.
Model 3-24/Polestar 3-24
apropå Chademoadaptern, någon som vet om den går att anvænda till andra elbilar, typ eGolf? det ær ju trots allt samma kontakt 

Model 3-24/Polestar 3-24
Känns osannolikt.HelectriC skrev:apropå Chademoadaptern, någon som vet om den går att anvænda till andra elbilar, typ eGolf? det ær ju trots allt samma kontakt

Ryktet från en medlem nu på morgonen säger att det blir en i Lödde så jag var tvungen att ta en bild.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Att det blir en vad?leiflodde skrev:Ryktet från en medlem nu på morgonen säger att det blir en i Lödde så jag var tvungen att ta en bild.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Med tanke på trådnamnet så antar jag en Chadmoladdaredanni skrev:Att det blir en vad?leiflodde skrev:Ryktet från en medlem nu på morgonen säger att det blir en i Lödde så jag var tvungen att ta en bild.
Eller så blir det en chademoadaptervigge50 skrev:Med tanke på trådnamnet så antar jag en Chadmoladdaredanni skrev:Att det blir en vad?leiflodde skrev:Ryktet från en medlem nu på morgonen säger att det blir en i Lödde så jag var tvungen att ta en bild.

Om vi nu ska hålla oss till rubriken. Vi får inte avvika från denna för då kan folk bli upprörda.

Jag har sett att dom har lagt en chademoadapter på marken där jaMartinen skrev:Eller så blir det en chademoadaptervigge50 skrev:Med tanke på trådnamnet så antar jag en Chadmoladdare.
Om vi nu ska hålla oss till rubriken. Vi får inte avvika från denna för då kan folk bli upprörda.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tesla har ju redan ett väldigt bra och utbyggt laddnätverk i världen.
Dom skulle egentligen kunna bygga ut med 2 st chademo laddare med möjlighet till kortbetalning På varje superchargerstation.
Istället för att försöka få till nått samarbetet med en specifik tillverkare, så kommer dom öppna upp för dom flesta elbilar att ladda.
Genom att ta betalt så kan dom förhoppningsvis tjäna lite pengar på grejen.
Dom har ju redan infrastrukturen, så det är en liten extrakostnad för detta.
Det har dessutom hänt mer än en gång att dom fått avslag på bygglov för att deras stationer inte är öppna för alla elbilar.
Tror inte det kommer hända men jag tycker det är en intressant idé.
Dom skulle egentligen kunna bygga ut med 2 st chademo laddare med möjlighet till kortbetalning På varje superchargerstation.
Istället för att försöka få till nått samarbetet med en specifik tillverkare, så kommer dom öppna upp för dom flesta elbilar att ladda.
Genom att ta betalt så kan dom förhoppningsvis tjäna lite pengar på grejen.
Dom har ju redan infrastrukturen, så det är en liten extrakostnad för detta.
Det har dessutom hänt mer än en gång att dom fått avslag på bygglov för att deras stationer inte är öppna för alla elbilar.
Tror inte det kommer hända men jag tycker det är en intressant idé.