Sida 1 av 1

Reservdunken

Postat: 15 dec 2021 06:59
av Peter Andersson
3,6kWh batteri.

Cycle Life
6,500 cycles to 50% capacity, 3,500 cycles to 80% capacity

Net Weight
Approx. 99lbs/45kg

$3,599.00

https://ecoflow.com/products/ecoflow-de ... er-station


Re: Reservdunken

Postat: 15 dec 2021 07:05
av LarsL
Totalt poänglöst i en modern elbil. Bilen är extremt bra på att tala om när du måste ladda och dvärg det super mycket snabbare och billigare att ställa sig vid en snabbladdare.

Men om du tar ett underlägset elfordon som min dotters elmoped så kan det där vara bra. Den är värdelös på att tala om när batteriet är på väg att ta slut. Den är långsam att ladda och det finns inga snabbladdare ut efter vägen. Där har jag gjort ett reservbatteri som går att byta till när det andra är slut. Egentligen är tanken att hon ska åka ut på ett batteri och sedan hem på det andra, då vet hon att hon alltid kommer hem. För bilar däremot är detta bara löjligt.

Re: Reservdunken

Postat: 15 dec 2021 08:15
av TiborBlomhall
Du har redan en inbyggd reservdunk i elbilen.

De flesta av dagens elbilar kan faktiskt köra 2 mil till efter att deras batteriindikator har nått 0%.

Re: Reservdunken

Postat: 15 dec 2021 08:52
av Tellus
Kanske passar dom som brukar få soppatorsk i fossilbilar

Re: Reservdunken

Postat: 15 dec 2021 09:10
av mikebike
Väldigt dyra 2 mil...

Re: Reservdunken

Postat: 15 dec 2021 11:09
av Peter Andersson
Man kan ju räkna på olika sätt.
Har man behov av ett eluttag. Då tjänar man ju kanske 40.000 kr på att köpa en elbil med ett eluttag som standard, jämfört med att köpa en elbil utan eluttag och istället köpa "reservdunken".

Re: Reservdunken

Postat: 16 dec 2021 12:02
av martinot
Enda gången jag haft reservdunk var på 80-talet i en Opel Ascona från början av 70-talet där bensinmätaren var lite otillförlitlig.

Sedan dess har jag aldrig haft reservdunk i någon av våra bilar (däremot i båten).

Har heller aldrig fått stopp i någon bil (sedan 70-tals-Opeln) pga. brist i vare sig bränsle eller energi i batterierna.

Bra artikel idag av Tibor på ämnet: https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/

Re: Reservdunken

Postat: 16 dec 2021 12:09
av Elmil
De flesta bilar av nyare modell släpar inte omkring på ett reservhjul. "Problemet" med tomt batteri är väl i ungefär samma dignitet, om ens det.

Re: Reservdunken

Postat: 16 dec 2021 13:04
av Robertrimmevik
TiborBlomhall skrev:
Du har redan en inbyggd reservdunk i elbilen.

De flesta av dagens elbilar kan faktiskt köra 2 mil till efter att deras batteriindikator har nått 0%.
Kan jag ta dig på orden på det? ;)

Jag får lov att testa någon gång på väg hem. Bara att se till att ha någon redo att bogsera mig.
Har ju nyligen fått lära mig att det är ok att bogsera e-tron 55 upp till 5 mil.

Re: Reservdunken

Postat: 22 dec 2021 13:55
av IcePic
Robertrimmevik skrev:
TiborBlomhall skrev:
Du har redan en inbyggd reservdunk i elbilen.
De flesta av dagens elbilar kan faktiskt köra 2 mil till efter att deras batteriindikator har nått 0%.
Kan jag ta dig på orden på det? ;)
https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/

Re: Reservdunken

Postat: 22 dec 2021 15:55
av Robertrimmevik
IcePic skrev:
Robertrimmevik skrev:
TiborBlomhall skrev:
Du har redan en inbyggd reservdunk i elbilen.
De flesta av dagens elbilar kan faktiskt köra 2 mil till efter att deras batteriindikator har nått 0%.
Kan jag ta dig på orden på det? ;)
https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/
E-tron var dock inte med på listan. Men ett par mil har nog den också. Inte för att jag har ett jättebehov av att köra längre till noll. Men det kan vara bra att ha koll på vid nödläge.

Re: Reservdunken

Postat: 21 okt 2022 12:09
av Legato
Har anmält ovanstående inlägg men ville ändå passa på att säga att jag faktiskt har ett Eco Flow-aggregat.

Jag har det dock främst som backup hemma, men på vår långa Spanienresa i somras så fick det faktiskt åka med i bagaget :D