Laddlucka öppnar inte vid tryck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av SuperDUDE »

Undrar om det kan vara is eller snö som gör att laddluckan har slutat öppnas av tryck. Går fint att öppna med app eller från skärmen.

Dock har det tinat på idag så kanske att det måste läggas ett serviceärende ändå. Eller kan det hjälpa med omstart?
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av Bjorn84 »

Jag har haft samma problem. Har inte varit snö eller is dock utan den har helt enkelt vägrat öppna med tryck.
Nästa gång har det fungerat så har inte gjort något ärende av den än. Har hänt ett fåtal gånger.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av SuperDUDE »

Ah, ok... Har nog haft det i en vecka eller två nu. Har inte fungerat alls under den tiden.
Användarvisningsbild
Tatsumi
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 nov 2020 19:45
Ort: Vällingby

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av Tatsumi »

Samma här, fick dock även bifogat meddelande. Omstart av bil och skärm har inte hjälpt. Tesla mobile service kommer dock ut till mig på måndag.
20211213_134845.jpg
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av tobiaslej »

Det kommer in vatten i handtaget. Det fryser och knappen funkar inte. Vi har haft så nu i 3 vintrar. Är förmodligen inte det bästa för elektroniken. Hört att den lägger av efter ett tag. Dock är det tredje vintern och den funkar fortfarande. Jag tänkte dock få tummen ur och täta handtaget själv.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mattan
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2021 12:35

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av mattan »

Jag har motsatt problem med min laddlucka, jag kan inte öppna den via appen eller från skärmen. Går bara att öppna den med tryck. Är det någon annan som har råkat ut för det?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av martinot »

tobiaslej skrev:
Det kommer in vatten i handtaget. Det fryser och knappen funkar inte. Vi har haft så nu i 3 vintrar. Är förmodligen inte det bästa för elektroniken. Hört att den lägger av efter ett tag. Dock är det tredje vintern och den funkar fortfarande. Jag tänkte dock få tummen ur och täta handtaget själv.
Tips; välj en annan box (tex. Easee) och en Typ2-kabel från Metron.

Mycket bättre kvalitet än Teslas egna WC/kabel/handtag/knapp (som är av ganska dålig kvalitet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av tigermann »

Det hände mig efter biltvätt. Dagen efter fungerade den igen.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av SuperDUDE »

Tack för alla svar!

Ja, det var nog efter biltvätt det hände. Hur som så har jag nu bokat in service.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av BrooklynS »

Hos mig måste en dörr vara öppen för att det skall funka med ett tryck på luckan...
Tesla Y LR -22 EAP
pappapuff
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 sep 2020 10:38

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av pappapuff »

Jag hade mobile service på plats för samma fel (öppna ej vid tryck). Han bytte hela kontaktenheten men det funkade ändå inte så nu ska jag in till SC efter nyår.
Enligt den trevlige servicekillen var det inte helt ovanligt att det kommer in vattnet och pajar styrenheten (tror jag han sa). Han frågade om jag haft problem med fukt i baklampan men det har jag inte sett.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av SuperDUDE »

Oj, suck... Ok, då kanske det blir besök på SC. Hoppas på att det räcker med laddluckan dock!
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Laddlucka öppnar inte vid tryck

Inlägg av SkipperO »

Liknar problemet jag hade, mobilservice bytte kontakten för ett par veckor sedan och funkat fint sen dess. Jag hade ett aktivt felmeddelande i bilen som sa att den inte kunde kommunicera med sensorn. Aktiva felmeddelanden ser man bl.a. om man klickar på en liten orange utropsteckenikon (om jag minns rätt) i överkant av skärmen i bilen. Föredömlig info i felmeddelandet när man väl ser den pyttelilla ikonen efter typ 2 månader…
Luckan kan även kalibreras av servicetekniker, men det hjälpte inte i mitt fall. Läste också att den lilla paralellogram-formade magneten, eller vad det nu är, som sitter på spetsen, på insidan av luckan, kan lossna, så det kan man ju kolla själv.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Skriv svar