Hej!
Vi fick vår Model Y igår och jag undrar lite om siffrorna som bilen visar för laddgräns. När jag ställer in den på 70% översätter appen (och bilen) det till runt 340 km, vilket skulle betyda cirka 486 km vid full laddning. Dessutom pendlar värdet under laddningen, på mellan 334 och 347 km. Ska en ny batteri inte kunna laddas till 507 km, eller förstår jag de här siffrorna fel?
Laddgräns km
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddgräns km
WLTP och EPA... Teslas bilar ligger närmare EPA cykeln vid full laddning när dom är nya (batterier kommer att tappa ca 5% första året / ca 2000milen sedan kommer det plana ut.
Att det visar olika antal km vid 70% beror säkerligen på obalanserat batteri (finns massa trådar om att du bör med jämna mellanrum ladda bilen till olika % och sedan låta den gå in i viloläge genom att stänga av Sentry mode samt låt bli app i några timmar).
Allt är fullt normalt samt MVH
Att det visar olika antal km vid 70% beror säkerligen på obalanserat batteri (finns massa trådar om att du bör med jämna mellanrum ladda bilen till olika % och sedan låta den gå in i viloläge genom att stänga av Sentry mode samt låt bli app i några timmar).
Allt är fullt normalt samt MVH