Inaktivera bältesvarnare i baksätet?
Moderator: Redaktion
- markuskallander
- Teslaägare
Hej,
Hur inaktiverar man bältesvarnaren i baksätet i mitten? Jag fällde det idag för att kunna lägga in ett par skidor, men då larmade det nästan hela vägen hem.
Skickat från min Pixel 5 via Tapatalk
Hur inaktiverar man bältesvarnaren i baksätet i mitten? Jag fällde det idag för att kunna lägga in ett par skidor, men då larmade det nästan hela vägen hem.
Re: Inaktivera bältesvarnare i baksätet?
Verkar vara på gång i nästa uppdatering 2021.44.25. Då skall man kunna trycka på den röda varningen på skärmen så skall den inte larma under resten av resan. Dvs om inte någon EU lag sätter stopp för det…
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
- markuskallander
- Teslaägare
Aha, vilken timing, bilen står och uppdaterar nu!flojon skrev:Verkar vara på gång i nästa uppdatering 2021.44.25. Då skall man kunna trycka på den röda varningen på skärmen så skall den inte larma under resten av resan. Dvs om inte någon EU lag sätter stopp för det…
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Att kunna avaktivera det på ytterplatserna står högst på min önskelista. Enligt Tesla är det inget fel att den larmar pga en tom framåtvänd barnstol modell lättare, vilket gör att vi varje gång yngsta dottern inte åker med måste sträcka oss in och knäppa bältet runt en tom barnstol...
Alla andra bilar vi haft haft har inte ens larmat pga 15kg tung bakåtvänd stol.
Alla andra bilar vi haft haft har inte ens larmat pga 15kg tung bakåtvänd stol.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
https://www.tässla.se/ovrigt/baltes-dummy
det här kan lösa problemet med barnstolen
det här kan lösa problemet med barnstolen
Det har fungerat länge på det sättet i USA, men precis dom du skriver så är EUs lagstiftning problemet. Men det vore ju skönt om det var löst nu.flojon skrev:Verkar vara på gång i nästa uppdatering 2021.44.25. Då skall man kunna trycka på den röda varningen på skärmen så skall den inte larma under resten av resan. Dvs om inte någon EU lag sätter stopp för det…
Många bilar har bältespåminnelse i baksätet utan sensorer i sätet just för att undvika detta problem.Smygisen skrev:Det har fungerat länge på det sättet i USA, men precis dom du skriver så är EUs lagstiftning problemet. Men det vore ju skönt om det var löst nu.flojon skrev:Verkar vara på gång i nästa uppdatering 2021.44.25. Då skall man kunna trycka på den röda varningen på skärmen så skall den inte larma under resten av resan. Dvs om inte någon EU lag sätter stopp för det…
Det finns ingen lagstiftning som kräver sensorer. Möjligen rating i Euro NCAP.
Det är väl en jättebra funktion med sensorer i baksätet ur säkerhetssynpunkt. Problemet är väl snarare att man inte kan tysta dom i europa på samma sätt som i USA.Fredrik j skrev:Många bilar har bältespåminnelse i baksätet utan sensorer i sätet just för att undvika detta problem.Smygisen skrev:Det har fungerat länge på det sättet i USA, men precis dom du skriver så är EUs lagstiftning problemet. Men det vore ju skönt om det var löst nu.flojon skrev:Verkar vara på gång i nästa uppdatering 2021.44.25. Då skall man kunna trycka på den röda varningen på skärmen så skall den inte larma under resten av resan. Dvs om inte någon EU lag sätter stopp för det…
Dom flesta bilar har bältespåminnelse i baksätet. Men det går att fixa utan just sensorer.Smygisen skrev:Det är väl en jättebra funktion med sensorer i baksätet ur säkerhetssynpunkt. Problemet är väl snarare att man inte kan tysta dom i europa på samma sätt som i USA.Fredrik j skrev:Många bilar har bältespåminnelse i baksätet utan sensorer i sätet just för att undvika detta problem.Smygisen skrev:Det har fungerat länge på det sättet i USA, men precis dom du skriver så är EUs lagstiftning problemet. Men det vore ju skönt om det var löst nu.flojon skrev:Verkar vara på gång i nästa uppdatering 2021.44.25. Då skall man kunna trycka på den röda varningen på skärmen så skall den inte larma under resten av resan. Dvs om inte någon EU lag sätter stopp för det…
Men visst, det blir lite säkrare och ger mer poäng i euro ncap tror jag.
Som sagt tror jag inte det är ett lagkrav i baksätet. Iallafall fall inte krav på sensorer eftersom många bilar har andra lösningar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om man inte har sensorer, hur löser man det då? Frågar en ingenjör lite så där pinsamt 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I min Volvo fungerar det så att bilen upptäcker att bakdörrarna öppnas och stängs. Då visar bilen för föraren vilka bälten som används i baksätet eftersom det sitter kontakter i låsen. Man får helt enkelt titta efter hur många som klev in och var dom sitter och synka det med vad skärmen säger. Om någon i baksätet under färd lossar bältet så berättar bilen det. Om man vet att man lagt något i sätet kvitterar man bar bort piktogrammet.Bjelke skrev:Om man inte har sensorer, hur löser man det då? Frågar en ingenjör lite så där pinsamt
Problemet med sensorer är ju att dom fungerar dåligt i kombination med barnstolar som inte använder bältet. T.ex. Isofix. Men det vet ni ju redan.
Jag har tre barn och kan ganska enkelt ha koll på att dom är bältade med det här systemet. Jag behöver inga sensorer och det behöver uppenbarligen inte lagstiftarna heller.
Verkar inte som vi fick den här funktionen i senaste uppdateringen. Fungerar inte när jag testat iaf.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20