Är det Tesla wall connector en ska ha
Moderator: Redaktion
Är det Tesla wall connector en ska ha
EDIT! Jag har köpt laddbox nu. En Tesla Wall Connector. Äntligen kan jag säga att vi har köpt en Tesla! I februari/mars dyker den upp i familjen
Vi behöver ha en laddare på landet och jag ser att WC både har ett bra pris och berättigar till ersättning för grön inverstering så jag undrar om det är ett bra köp. Jag har läst lite blandat här på forumet, bla skrev en person att de låter vilket jag inte tycker är så bra på en alldeles tyst plats och dessutom på en vägg till ett sovhus. Det går väl att lösa så viktigast är väl ändå att vi kan ladda bilen så mycket som behövs.

Senast redigerad av jai134, redigerad totalt 1 gånger.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Är det Tesla wall connector en ska ha
God jul och grattis till ny bil.jai134 skrev:Äntligen kan jag säga att vi har köpt en Tesla! I februari/mars dyker den upp i familjenVi behöver ha en laddare på landet och jag ser att WC både har ett bra pris och berättigar till ersättning för grön inverstering undrar jag om det är ett bra köp. Jag har läst lite blandat här på forumet, bla skrev en person att de låter vilket jag inte tycker är så bra på en alldeles tyst plats och dessutom på en vägg till ett sovhus. Det går väl att lösa så viktigast är väl ändå att vi kan ladda bilen så mycket som behövs.
Jag har tre WC varav två är köpta beg av forummedlemmar för billiga pengar. Ingen av dem låter något. Den jag köpte från Tesla slutade fungera efter 3 år, den bytte Tesla gratis.
De gör vad de ska, men andra märken har bättre möjlighet till styrning och övervakning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Vi har två stycken WC version 2. Två år gamla och funkat felfritt och helt tysta, inget högfrekvent pip eller annat.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Till Tesla: ja! Eftersom den har knapp. Till Ioniq 5: nej! Eftersom den inte talar Koreanska. 

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har en från första generationen och köpte den ny, den låter inte heller något och har
funkat bra hela tiden (även om vi inte laddar så himla mycket på den). Men dom äldsta
har många haft problem med, dom nya verkar hålla bättre kvalitet
funkat bra hela tiden (även om vi inte laddar så himla mycket på den). Men dom äldsta
har många haft problem med, dom nya verkar hålla bättre kvalitet

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Går efter många många år med WC över till en eese med watty för lastbalansering. Knappfrågan löste jag enkelt genom att köpa en type 2 kabel med knapp. Inte haft problem med någon WC men även de senaste har begränsningar som andra märken inte har.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Köp Teslas WC. Billig och bra och med knapp för öppning av laddluckan.
Gällande att smarta till laddningen: Använd gratisappen Gridio, så slipper du betala något extra för det.
Gällande att smarta till laddningen: Använd gratisappen Gridio, så slipper du betala något extra för det.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jag kör med Easee och Tibber så att jag kan lastbalansera mot huset, ”viktigt” om man har mer än en elbil. Jag valde den när jag hade en Leaf också eftersom Easee inte har en fast kabel så kunde jag använda en Typ2 till Typ1, men detta är ju ett icke problem fram över då alla bilar har Typ2.
Ändå gillar jag lite att kabeln och boxen är separerade. Kabeln blir ju lätt lite misshandlad efter ett tag och då är det bra att kunna köpa en ny.
Ändå gillar jag lite att kabeln och boxen är separerade. Kabeln blir ju lätt lite misshandlad efter ett tag och då är det bra att kunna köpa en ny.
Grattis och god jul!
Jag har tidigare använt Charge Amps men har nu flyttat och kör Easee+Tibber. Båda är tysta. Jag gillar smarta laddningen i Easee+Tibber.
Läste denna sammanställning igår. https://www.aftonbladet.se/a/JxlnqX
Angående knapp för att låsa upp, MX och MS löste ju det här för något år sedan genom knappen vid laddporten på bilen. Hur funkar det på M3/MY, finns ingen sådan knapp?
Jag har tidigare använt Charge Amps men har nu flyttat och kör Easee+Tibber. Båda är tysta. Jag gillar smarta laddningen i Easee+Tibber.
Läste denna sammanställning igår. https://www.aftonbladet.se/a/JxlnqX
Angående knapp för att låsa upp, MX och MS löste ju det här för något år sedan genom knappen vid laddporten på bilen. Hur funkar det på M3/MY, finns ingen sådan knapp?
Nu är WC beställd och betald. Elektrikern kan förhoppningsvis komma efter helgerna så laddboxen blir upphängd innan bilen kommer.
Så ingen missar det. Finns laddsladdar att köpa med teslaknapp. Värt sitt pris! Lika smidigt oavsett laddbox.
Vad fick du betala?jai134 skrev:Nu är WC beställd och betald. Elektrikern kan förhoppningsvis komma efter helgerna så laddboxen blir upphängd innan bilen kommer.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Men inte lika billigt?Taz skrev:Så ingen missar det. Finns laddsladdar att köpa med teslaknapp. Värt sitt pris! Lika smidigt oavsett laddbox.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
På WC gen2 så ändrar man på en dip-switch/brytare i boxen så funkar den på alla andra elbilar också.
På gen3 så görs det i appen om jag fattat rätt.
Dvs du behöver inte vara rädd för "kompabilitetsproblem"
…om man inte har en Ioniq 5 vill säga.[JM] skrev:På WC gen2 så ändrar man på en dip-switch/brytare i boxen så funkar den på alla andra elbilar också.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har en Tesla WC (gen 2), men har alltid varit hel tyst.jai134 skrev:Äntligen kan jag säga att vi har köpt en Tesla! I februari/mars dyker den upp i familjenVi behöver ha en laddare på landet och jag ser att WC både har ett bra pris och berättigar till ersättning för grön inverstering så jag undrar om det är ett bra köp. Jag har läst lite blandat här på forumet, bla skrev en person att de låter vilket jag inte tycker är så bra på en alldeles tyst plats och dessutom på en vägg till ett sovhus. Det går väl att lösa så viktigast är väl ändå att vi kan ladda bilen så mycket som behövs.
Det sagt så rekommenderar jag en väggbox som inte har fast ansluten laddkabel. Det första som brukar gå sönder på Tesla WC är just kabeln, och det blir glapp i antingen infästningen i boxen eller i laddhandtaget.
En box med Typ2-uttag ger förutom möjlighet att byta laddkabel också mer flexibilitet att ha exakt den kabel man behöver efter behov. Både gällande form (rak vs spiral), färg (svart vs orange), tjocklek/effekt (vi har en mycket tunnare, lättare och smidigare kabel än den fasta på vår Tesla WC) och valfri längd (vi har en kabel på 11-12 meter för att täcka hela parkering/uppfart framför huset).
Numera så använder vi normalt inte alls vår Tesla WC, utan den är i praktiken ersatt den med en Easee box med en Metron Typ2-kabel med Teslaknapp (Tesla WC är kvar som backup).
Men det finns fler bra boxar än Easee, och även andra som gör bra kablar med Teslaknapp som tex. EV ChargeKing.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
På Model Y (och förmodligen 3) behövs inte knappen på kabeln, bara tryck på nederdelen av luckan på laddkontakten. Eller i appen eller bilens pekskärm.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Knapp underlättar när man ska koppla bort kabeln.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Tack för alla svar. Jag har som jag skrev köpt en ny Wall connector nu.