SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

Funderar lite på att gå över till den "onda" sidan och köpa mig en M3...
Men jag försöker navigera runt på Teslas hemsida och förstå vad som skiljer i utrustning mellan M3 SR+ och en LR, vilket verkar smått omöjligt...

Finns det något enkelt sätt att se vilken utrustning som ingår i en SR+ och sen jämföra den med en LR?

Finns det något annat kul som kommer med M3 2022?
Något man bör ha i åtanke vid en ev beställning SR+ mot LR, skiljer något mer än bara räckvidd och fyrhjulsdriften?
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Roj79 »

Ingen skillnad förutom att det är LFP batteri i SR, en motor med bakhjulsdrift och ett enklare ljudsystem. Tror inte mattorna följer med heller i SR. Förbättringar sker hela tiden, men stora saker som kommer är väl snabbare AMD processor och snyggare bakljus.
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

Roj79 skrev:
Ingen skillnad förutom att det är LFP batteri i SR, en motor med bakhjulsdrift och ett enklare ljudsystem. Tror inte mattorna följer med heller i SR. Förbättringar sker hela tiden, men stora saker som kommer är väl snabbare AMD processor och snyggare bakljus.
Tack för svaret!

Går det att få tag på en specifikation på en M3 så man ser mer exakt vad de kommer med från fabrik?
Är mer van med "vanliga" bilar och dess tillverkare där allt finns tillgängligt online, men hos Tesla får man mer läsa på hemsidan och försöka sammanställa all information själv.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av pejvic »

Bara för att förtydliga - SR säljs ej längre utan den heter model3 - endast. Gissningsvis är det väl baksätesvärme som man kan köpa till plus en högtalare som saknas på model3 mot LR. Samt annat batteri då förstås.Plus att LR är fyrhjulsdriven då förstås. Allt de där har elbaklucka mm ingår. Det är ju egentligen samma bil.

Bilen har typ all utrustning. Är det något speciellt du undrar över så kan jag svara mer specifikt om det finns.
Haft alla 3/Y
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

pejvic skrev:
Bara för att förtydliga - SR säljs ej längre utan den heter model3 - endast. Gissningsvis är det väl baksätesvärme som man kan köpa till plus en högtalare som saknas på model3 mot LR. Samt annat batteri då förstås.Plus att LR är fyrhjulsdriven då förstås. Allt de där har elbaklucka mm ingår. Det är ju egentligen samma bil.

Bilen har typ all utrustning. Är det något speciellt du undrar över så kan jag svara mer specifikt om det finns.
Hmm okej, blir bara mer och mer luddigt känner jag.

Jag vill mer veta vilken bil som är mest "värd" pengarna helt enkelt. Om det endast skiljer i räckvidd och fyrhjulsdrift så är det enkelt att ta ställning till.
Men om det kanske, eventuellt, skiljer i mer utrustning så måste ju det också tas med i ekvationen..
Men då underlättar det att veta mer exakt vad som skiljer..

Antar att den har P-sensorer runtom, men har de backkamera? Har inte kommit iväg och provköra en M3 än, så har verkligen ingen aning vad som bör vara "standard"..
Många premium-märken säljer idag tomma skal där i princip allting är tillval, är det samma med M3 där vanliga versionen är "tom" och LR fullutrustad, så finns det ju ingen anledning att inte köpa en LR.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av jonasl »

Det är inte som att köpa en Audi där man inte ens får backkamera eller elektriska fönsterhissar bak (så var det länge iaf..) som standard. Det allra mesta ingår. Det du kan välja till, på båda, är extended autopilot (filbyten på motorvägen utan att styra själv) och full självkörning (vilket ändå inte ger något idag).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av HelectriC »

Om du trycker på ”egenskaper” under valet svart eller vit inredning och flippar korten till höger så får du upp en lista med all utrustning. Sen kan du byta till den andra modellen så ser du vad som är skillnad. Är i stort sett bara stereon och fyrhjulsdriften som är skillnad.
Kupemattor och uppvärmda baksäten är för övrigt standard i alla nu för tiden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

HelectriC skrev:
Om du trycker på ”egenskaper” under valet svart eller vit inredning och flippar korten till höger så får du upp en lista med all utrustning. Sen kan du byta till den andra modellen så ser du vad som är skillnad. Är i stort sett bara stereon och fyrhjulsdriften som är skillnad.
Kupemattor och uppvärmda baksäten är för övrigt standard i alla nu för tiden.
Tack för tipset!
Då verkar jag kunna få fram vad bilen har för utrustning invändigt, det fanns dock ingen info kring det jag skrev tidigare med grundläggande grejer som p-sensorer, backkamera, automatisk avbländande backspegel.
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

jonasl skrev:
Det är inte som att köpa en Audi där man inte ens får backkamera eller elektriska fönsterhissar bak (så var det länge iaf..) som standard. Det allra mesta ingår. Det du kan välja till, på båda, är extended autopilot (filbyten på motorvägen utan att styra själv) och full självkörning (vilket ändå inte ger något idag).
Nej det är lite det jag ville kolla, vad man faktiskt får.
Har köpt någon BMW tidigare som var en av de värre modellerna och det visade sig att bilen inte ens hade automatiskt avbländbar backspegel..
Därav vill jag gärna se vad som faktiskt ingår innan ett ev köp.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Skatbo »

Den har avbländning på både in och yttre backspeglar. Tre backkameror och sensorer runt om, som tutar, och visar avstånd i cm på skärmen när du kommer under 75 cm (eller nåt där i närheten).

Jag var också lite orolig innan köp, men den har allt, har inte saknat nåt. Bara köpt till allvädersmattor och vinterhjul.

Nu verkar det vara standard med stänkskärmar fram och och stenskottsfolie längs hela nederkanten också.
M3SR+ (21Q3)
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

Skatbo skrev:
Den har avbländning på både in och yttre backspeglar. Tre backkameror och sensorer runt om, som tutar, och visar avstånd i cm på skärmen när du kommer under 75 cm (eller nåt där i närheten).

Jag var också lite orolig innan köp, men den har allt, har inte saknat nåt. Bara köpt till allvädersmattor och vinterhjul.

Nu verkar det vara standard med stänkskärmar fram och och stenskottsfolie längs hela nederkanten också.
Tack för svaret och infon!
Intressant att de ändå inte har skrivit ut sån info på ett enkelt sätt på hemsidan.

Hur har kvaliten varit på din bil, har du stött på några problem?
Antar att du också valde mellan SR och LR när du beställde din?
Vad fick dig att välja SR?

Köpte mig hyfsat nyligen en Zoe som första elbil och har svårt att gå tillbaka till en ICE nu.. Men det är så otroligt mycket buggar och konstigheter med Zoe'n och handlarna verkar tyvärr helt värdelösa, därav överväger jag att köpa en M3 som är en mer riktig bil..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Niklas Z »

Jag kommer från BMW och där var det mycket som man var tvungen att lägga till, som i stället är standard på Tesla. Några exempel på sådant som var tillval på BMW, men som ingick i standardutrustningen på den M3LR-20 jag köpte förra året:

• Parkeringssensorer fram och bak
• Backkamera
• Navigationssystem
• Röststyrning
• Ställbart svankstöd
• Riktigt bra ljudanläggning (standardljudet i BMW är kasst)
• Elmanövrerade stolar
• Elektriskt ställbar ratt
• Förarprofiler för ratt och stolar
• Keyless go
• Panoramaglastak
• Veganläder
• Elvärmt baksäte
• Automatiskt avbländande backspeglar
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Skatbo »

Inga kvalitetsproblem på min vad jag kan hitta. Allt fungerar och inget knarr eller gnissel. Valde SR+ för att jag sällan kör några längre sträckor och ser inget behov av fyrhjulsdrift i södra skåne.
M3SR+ (21Q3)
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Jonte73 »

pejvic skrev:
Bara för att förtydliga - SR säljs ej längre utan den heter model3 - endast. Gissningsvis är det väl baksätesvärme som man kan köpa till plus en högtalare som saknas på model3 mot LR. Samt annat batteri då förstås.Plus att LR är fyrhjulsdriven då förstås. Allt de där har elbaklucka mm ingår. Det är ju egentligen samma bil.

Bilen har typ all utrustning. Är det något speciellt du undrar över så kan jag svara mer specifikt om det finns.
Inte bara en högtalare mer i LR. Det är 4 st till plus ”baslådan”
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av HelectriC »

Jonte73 skrev:
pejvic skrev:
Bara för att förtydliga - SR säljs ej längre utan den heter model3 - endast. Gissningsvis är det väl baksätesvärme som man kan köpa till plus en högtalare som saknas på model3 mot LR. Samt annat batteri då förstås.Plus att LR är fyrhjulsdriven då förstås. Allt de där har elbaklucka mm ingår. Det är ju egentligen samma bil.

Bilen har typ all utrustning. Är det något speciellt du undrar över så kan jag svara mer specifikt om det finns.
Inte bara en högtalare mer i LR. Det är 4 st till plus ”baslådan”
Var det inte så att en del högtalare finns i SR+ men de är inte aktiverade och att man kan köpa nån liten dosa för att aktivera de eller har jag bara inbillat mig det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av jonasl »

Tror det var så fram till ett visst datum men inte på nya bilar? Vet att det finns kabelhärva att köpa för att aktivera dem.

Jag har en "gammal" SR+ innan de började komma med LFP från Kina, ca 47 kWh tillgängligt i batteriet och det räcker väldigt bra till vardaglig körning, ca 30 mil i normal räckvidd vid långkörning på sommaren. När det är riktigt dåligt ner mot 20 mil - förutsatt att man laddar 100%.

Om jag inte kört några långresor hade jag inte tvekat att köpa nya RWD-bilarna, de är både bättre utrustade, kan laddas till 100% alltid och har bättre räckvidd. Själv kan jag sakna ett större batteri men vi kör ofta 30-40 mil, ibland 60-70 och då blir det lite drygt. Därav LR på beställda Model Y.

Har inte haft några andra problem med bilen som krävt kontakt med Tesla eller besök på Service center.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Tellus »

Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Dexter86 »

Tellus skrev:
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ

166.000:- extra för Y :lol: tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av jonasl »

Tellus skrev:
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
Det är ju faktiskt en intressant reflektion. Nya treorna är rejält prisvärda.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av ville9 »

Stämmer det som skrivs i tråden att man med nya Model 3 idag får med följande?
Tänker på enklast möjliga (dvs inte LR eller P)

Textilmattor

Stenskottsfolie (vilka delar isf?)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

jonasl skrev:
Tror det var så fram till ett visst datum men inte på nya bilar? Vet att det finns kabelhärva att köpa för att aktivera dem.

Jag har en "gammal" SR+ innan de började komma med LFP från Kina, ca 47 kWh tillgängligt i batteriet och det räcker väldigt bra till vardaglig körning, ca 30 mil i normal räckvidd vid långkörning på sommaren. När det är riktigt dåligt ner mot 20 mil - förutsatt att man laddar 100%.

Om jag inte kört några långresor hade jag inte tvekat att köpa nya RWD-bilarna, de är både bättre utrustade, kan laddas till 100% alltid och har bättre räckvidd. Själv kan jag sakna ett större batteri men vi kör ofta 30-40 mil, ibland 60-70 och då blir det lite drygt. Därav LR på beställda Model Y.

Har inte haft några andra problem med bilen som krävt kontakt med Tesla eller besök på Service center.
Vilken årsmodell är det? Vad hade du för räckvidd deklarerat vid köpet?

Jag åker en del 25-30mil's resor och det kan bli en del längre turer och ev semestrar också med bilen. Men kommer jag ca 30mil i motorvägsfart så skulle jag vara nöjd. Enligt ABRP BÖR uppåt 30mil vara okej med den nya 2022 M3, att sen stanna och ladda ser jag inte som något stort problem.

Deklarerad räckvidd på M3 idag är ändå 510km, LR ökar den med ytterligare 128km vilket ev inte känns så viktigt om det mest bara är räckvidden som skiljer..
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW och där var det mycket som man var tvungen att lägga till, som i stället är standard på Tesla. Några exempel på sådant som var tillval på BMW, men som ingick i standardutrustningen på den M3LR-20 jag köpte förra året:

• Parkeringssensorer fram och bak
• Backkamera
• Navigationssystem
• Röststyrning
• Ställbart svankstöd
• Riktigt bra ljudanläggning (standardljudet i BMW är kasst)
• Elmanövrerade stolar
• Elektriskt ställbar ratt
• Förarprofiler för ratt och stolar
• Keyless go
• Panoramaglastak
• Veganläder
• Elvärmt baksäte
• Automatiskt avbländande backspeglar
Var veganläder tillval hos BMW?
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Sarlacc »

ville9 skrev:
Stämmer det som skrivs i tråden att man med nya Model 3 idag får med följande?
Tänker på enklast möjliga (dvs inte LR eller P)

Textilmattor

Stenskottsfolie (vilka delar isf?)
Jag fick textilmattor.
Misstänker att det är folie på trösklarna. Undrat nämligen själv med har inte detaljstuderat.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Tellus »

Dexter86 skrev:
Tellus skrev:
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ

166.000:- extra för Y :lol: tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Var veganläder tillval hos BMW?
Standardklädsel har varit tyg när jag köpt ny BMW. Syntetläder, äkta läder, nappaläder, osv har varit tillval som kostat extra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar