Kia e-Niro leasing
Moderator: Redaktion
Kia e-Niro leasing
Hej!
Sugen på att testa på det här med elbil. Precis beställt solcellsanläggning på 10kw och en easee laddare med timavtal från Tibber.
Får känslan av att utvecklingen av elbilar går sjukt snabbt och att man kanske ändå ska testa leasing i 3 år innan man köper något mer permanent…?
Vad tror ni om Kia e-Niro? 3395/mån för 1500mil/år och 11kr för övermil (kör cirka 1800 per år). Låter som ett ok pris?
Skulle egentligen sitta fint med något som kan dra släp och ha snabbare laddning för semestrande… kan tillsvidare låna bil med drag när det behövs.
Hur störande blir det med långsam laddning på e-Niro? Är det mer värt att gräva djupt i plånboken och köpa en model Y direkt eller är niro:n på 3 års leasing ok som insteg i elbilsvärlden?
Sugen på att testa på det här med elbil. Precis beställt solcellsanläggning på 10kw och en easee laddare med timavtal från Tibber.
Får känslan av att utvecklingen av elbilar går sjukt snabbt och att man kanske ändå ska testa leasing i 3 år innan man köper något mer permanent…?
Vad tror ni om Kia e-Niro? 3395/mån för 1500mil/år och 11kr för övermil (kör cirka 1800 per år). Låter som ett ok pris?
Skulle egentligen sitta fint med något som kan dra släp och ha snabbare laddning för semestrande… kan tillsvidare låna bil med drag när det behövs.
Hur störande blir det med långsam laddning på e-Niro? Är det mer värt att gräva djupt i plånboken och köpa en model Y direkt eller är niro:n på 3 års leasing ok som insteg i elbilsvärlden?
Re: Kia e-Niro leasing
Kan en basmodell av Model 3 kanske räcka i utrymme?
Då får du tillgång till snabb laddning på SuC.
Då får du tillgång till snabb laddning på SuC.
Kod: Markera allt
Finansiell leasing ex. moms:
Beräknad leasingkostnad
3 904 kr /mån
91 067 kr (20%) i handpenning, 1,95% ränta, 241 328 kr (53%) i restvärde, 36 månader, 10 000 km/år, Alla belopp är ex. moms
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia e-Niro leasing
3900 + 2500 = 6400:-/mån (insatsen på 91000 delat på 36 månader) och bara 1000 mil per år, sen moms på det, känns lite saftigt?
Men tack för idén!
Men tack för idén!
Re: Kia e-Niro leasing
Tycker personligen att det är extremt billigt för en sådan välbalanserad, effektiv och välutrustad bil som M3. Man får extremt mycket elbil för pengarna, om man kan leva med faktumet att det är en sedan (passar inte alla).Allaaan skrev:3900 + 2500 = 6400:-/mån (insatsen på 91000 delat på 36 månader) och bara 1000 mil per år, sen moms på det, känns lite saftigt?
Men tack för idén!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kia e-Niro leasing
Nja lite nyanserade kan vi väl vara, 77kr milen + moms + övermil + försäkring + laddningskostnader anser jag inte vara billigt. Vet inte hur väl ställt du har det men i min värld är det rätt så jäkla dyrt…
Nästan så att jag kan åka taxi för de pengarna… ”full self driving”
Nästan så att jag kan åka taxi för de pengarna… ”full self driving”
Re: Kia e-Niro leasing
Håller med dig om att 8000 för 1000 mil jämfört med 3400 för 1500 mil är rejält mycket mer pengar. Jag hade nog kunnat överväga den bilen men bagaget är lite för lite för mig. Unders öve hur mycket långresor du gör där du behöver snabbladda, pröva att lägga in dina resor i ABRP. Jag prövade lite och så illa är det väl inte och 100 kW är väl inte så långsamt, ev köer som kan uppstå/ uppstår är nog värre än laddhastighet. Provkör är mitt tips för jag tyckte att den pep för i princip allt så jag blev galen men om du kan stå ut med det och lite högre vägljud än jag vill ha, vet inte vad du kör nu som jämförelse.
27,8 kWp solceller
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Kia e-Niro leasing
Vi leasar e-Niro med Advance Plus Tech-paketet och 2 000 mil per år. Vi är sjukt nöjda med bilen och det enda klagomålet jag har är att den tappar inställningen för att ladda på natten minst några gånger i veckan (får kolla den inställningen varje gång jag sätter den på laddning). Är priset okej? För oss? Alla gånger! För dig? Vad tycker du?Allaaan skrev:Vad tror ni om Kia e-Niro? 3395/mån för 1500mil/år och 11kr för övermil (kör cirka 1800 per år). Låter som ett ok pris?
Håller helt med, men vi kör samma lösning som du tänker dig. Som bonus märker vi att vi faktiskt inte behöver släp så ofta.Allaaan skrev:Skulle egentligen sitta fint med något som kan dra släp och ha snabbare laddning för semestrande… kan tillsvidare låna bil med drag när det behövs.
Det beror helt på din situation. Vi åkte från Södermanland till Skåne i somras, en resa på 55 mil. Vi gjorde tre (ladd)stopp på vägen. Dels för att våra barn (2 och 4 år) skulle få springa av sig lite med mat- och mellanmålspauser och dels för att min blåsa inte klarar så mycket mer. I och med att bilen egentligen bara behöver ett laddstopp så behövde vi aldrig vänta på bilens laddning. Enda stället det var kö var vid den laddare vi egentligen tänkt oss vid Värnamo, men där fanns gott om alternativ så vi valde bara en annan laddare.Allaaan skrev:Hur störande blir det med långsam laddning på e-Niro? Är det mer värt att gräva djupt i plånboken och köpa en model Y direkt eller är niro:n på 3 års leasing ok som insteg i elbilsvärlden?
Men det är vår situation. Hur ofta behöver/vill du stanna på en lång resa? Hur länge är ett acceptabelt laddstopp för dig?
P.S. Skulle pengar inte vara av betydelse skulle vi välja Model Y alla dagar i veckan. Men för oss så är dom inte i närheten av samma prisklass.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Re: Kia e-Niro leasing
Tror att Niron precis som min Kona bara fungerar och det är väldigt viktigt för en vardagsbil.
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Kia e-Niro leasing
Kan väl lägga till att det helt motverkar dom poäng också då risken för värdetappet vid finansiell leasing ligger hos dig och tesla inte garanterar restvärdet.Allaaan skrev:Nja lite nyanserade kan vi väl vara, 77kr milen + moms + övermil + försäkring + laddningskostnader anser jag inte vara billigt. Vet inte hur väl ställt du har det men i min värld är det rätt så jäkla dyrt…
Nästan så att jag kan åka taxi för de pengarna… ”full self driving”
Otroligt fundersam på hur Martin tänkte för han är verkligen ute och cyklar. Mer än dubbel kostnad, mindre mil och teknikrisken
BMW i4 M50 -22
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Kia e-Niro leasing
Exakt mina tankar när jag leasade min e-Niro. Hade inte köpt den på grund av lite obsolet när det kommer till snabbladdning etc men leasing i 3år för att se hur marknaden utvecklar sig var helt rätt.Allaaan skrev:Får känslan av att utvecklingen av elbilar går sjukt snabbt och att man kanske ändå ska testa leasing i 3 år innan man köper något mer permanent…?
Jag är MER nöjd än jag trodde jag skulle vara efter 5 månader.
Kan du inte snacka med Kia o få en offert på leasing 2000mil / år istället? måste bli bättre pris.Allaaan skrev:Vad tror ni om Kia e-Niro? 3395/mån för 1500mil/år och 11kr för övermil (kör cirka 1800 per år). Låter som ett ok pris?
Beror på. Jag har bara behov att snabbladda på 2-3 resor om året och då föredrar jag billigare pris just nu. Inte så att det är särskilt störigt ens, kräver bara liiite mer planering.Allaaan skrev:Hur störande blir det med långsam laddning på e-Niro? Är det mer värt att gräva djupt i plånboken och köpa en model Y direkt eller är niro:n på 3 års leasing ok som insteg i elbilsvärlden?
Kör du regelbundet långt ska jag nämna en annan fördel med Tesla över Niron och många andra: batterivärmning en route. Spelar ingen roll om bilen stödjer 100kW om det är minusgrader och bilen måste inleda med att värma batteriet så man bara får 20kW första 10min.
Re: Kia e-Niro leasing
Vad gör att du tycker det händer mycket inom elbilsutvecklingen ?Allaaan skrev:Hej!
Sugen på att testa på det här med elbil. Precis beställt solcellsanläggning på 10kw och en easee laddare med timavtal från Tibber.
Får känslan av att utvecklingen av elbilar går sjukt snabbt och att man kanske ändå ska testa leasing i 3 år innan man köper något mer permanent…?
Vad tror ni om Kia e-Niro? 3395/mån för 1500mil/år och 11kr för övermil (kör cirka 1800 per år). Låter som ett ok pris?
Skulle egentligen sitta fint med något som kan dra släp och ha snabbare laddning för semestrande… kan tillsvidare låna bil med drag när det behövs.
Hur störande blir det med långsam laddning på e-Niro? Är det mer värt att gräva djupt i plånboken och köpa en model Y direkt eller är niro:n på 3 års leasing ok som insteg i elbilsvärlden?
Jag tycker det inte hänt allt för mycket sista tiden när det gäller räckvidd. Det som däremot händer är att alla bilmärken säger att det kommer bilar med längre räckvidd osv. Är ju bara mercedes som lyckats leverera en bil med riktigt bra räckvidd men då kostar den ju som en mindre villa också.
Nej jag tror att du lugnt kan köpa en elbil och ha den i 2-3 år innan nästa våg kommer.
Re: Kia e-Niro leasing
Oj, tack för alla svar! Vilket engagemang och fart det var i detta forumet, kul att inte allt flyttar till Facebook!
Min känsla av utvecklingen på elbilar är nog helt subjektiv, märken släpper nya modeller på löpande band, man får snabbare och snabbare laddning(?) och dragvikter osv. ökar. (Viktiga grejer, inte bara typ större touchskärm etc.)
Det låter som att ni som kör e-Niro ändå tycker långfärd fungerar helt ok. Blir bara någon enstaka gång per år för min del och 30 mil är nog ungefär vad jag pallar innan jag behöver vila.
Var inne och jämförde priser på även 2000 mil leasing men de skulle ha 600:-/mån extra för det. 600x12 delat med 500 = 14,40kr/mil… blir billigare att köra övermil på ordinarie abonnemang. Åker dock på en extra service vid retur av bilen om man kört övermil men det känns mer värt då jag nog bara kommer köra cirka 300 övermil per år = 275kr/månad extra (+serviceavgift efter 3 år på typ 2000?)
Lite konstigt att övermil är billigare än ”rätt” leasingavtal.
Min känsla av utvecklingen på elbilar är nog helt subjektiv, märken släpper nya modeller på löpande band, man får snabbare och snabbare laddning(?) och dragvikter osv. ökar. (Viktiga grejer, inte bara typ större touchskärm etc.)
Det låter som att ni som kör e-Niro ändå tycker långfärd fungerar helt ok. Blir bara någon enstaka gång per år för min del och 30 mil är nog ungefär vad jag pallar innan jag behöver vila.
Var inne och jämförde priser på även 2000 mil leasing men de skulle ha 600:-/mån extra för det. 600x12 delat med 500 = 14,40kr/mil… blir billigare att köra övermil på ordinarie abonnemang. Åker dock på en extra service vid retur av bilen om man kört övermil men det känns mer värt då jag nog bara kommer köra cirka 300 övermil per år = 275kr/månad extra (+serviceavgift efter 3 år på typ 2000?)
Lite konstigt att övermil är billigare än ”rätt” leasingavtal.
Re: Kia e-Niro leasing
Jo, är en sedanbil fel val så skall man inte välja en M3. Inget snack om det. Men eftersom TS varit inne på både e-Niro och MY, så ville jag bara nämna att det är ett grymt prisvärt alternativ till MY, om man klarar sig just med lastutrymmet och sedanluckan.Dafro skrev:Jag hade nog kunnat överväga den bilen men bagaget är lite för lite för mig.
Basversionen av M3 är numera riktigt välutrustad, och man får grymt mycket elbil för pengarna. Speciellt om man som TS ställer frågor om snabbladdning och långresor, så är det ju verkligen en fantastiskt bra bil på de punkterna. Allt bara fungerar med laddning, förvärmning av batterier, SuC, etc.
Men som sagt; bagageluckan hos M3 är dess stora akilleshäl. Håller med 100%. Hade själv gärna sett att de valt en halvkombilucka istället för en sedanlucka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Kia e-Niro leasing
Om det inte är battervätskebyte som skall göras = 5-15k beroende på turAllaaan skrev:Oj, tack för alla svar! Vilket engagemang och fart det var i detta forumet, kul att inte allt flyttar till Facebook!
Min känsla av utvecklingen på elbilar är nog helt subjektiv, märken släpper nya modeller på löpande band, man får snabbare och snabbare laddning(?) och dragvikter osv. ökar. (Viktiga grejer, inte bara typ större touchskärm etc.)
Det låter som att ni som kör e-Niro ändå tycker långfärd fungerar helt ok. Blir bara någon enstaka gång per år för min del och 30 mil är nog ungefär vad jag pallar innan jag behöver vila.
Var inne och jämförde priser på även 2000 mil leasing men de skulle ha 600:-/mån extra för det. 600x12 delat med 500 = 14,40kr/mil… blir billigare att köra övermil på ordinarie abonnemang. Åker dock på en extra service vid retur av bilen om man kört övermil men det känns mer värt då jag nog bara kommer köra cirka 300 övermil per år = 275kr/månad extra (+serviceavgift efter 3 år på typ 2000?)
Lite konstigt att övermil är billigare än ”rätt” leasingavtal.
Re: Kia e-Niro leasing
Är också inne på att slå till på en Kia E-Niro. Har blivit erbjuden 3550 kr / månaden för 1500 mil / år (ink vinterdäck och service).
Varför? Vill gå tillbaka till elbil efter kört en Golf GTE som jag tänker sälja nu när man blir erbjuden väldigt bra med pengar på andrahandsmarknaden.
Varför leasing? Behöver man inte "bry sig" speciellt mycket om slitage på batteriet osv.
Min tanke är också att försöka lägga in pengarna från GTE på börsen i lite investmentbolag i hopp om att kanske gå +5-7% på ett år som då kan betala lite på leasingen
Ska tilläggas att jag hade en Tesla S för ett år sedan när jag pendlade med som jag sålde när jag inte skulle pendla mer.
Ja, Tesla var och är överlägset men priset på leasing på E-niro lockar väldigt mycket
Varför? Vill gå tillbaka till elbil efter kört en Golf GTE som jag tänker sälja nu när man blir erbjuden väldigt bra med pengar på andrahandsmarknaden.
Varför leasing? Behöver man inte "bry sig" speciellt mycket om slitage på batteriet osv.
Min tanke är också att försöka lägga in pengarna från GTE på börsen i lite investmentbolag i hopp om att kanske gå +5-7% på ett år som då kan betala lite på leasingen
Ska tilläggas att jag hade en Tesla S för ett år sedan när jag pendlade med som jag sålde när jag inte skulle pendla mer.
Ja, Tesla var och är överlägset men priset på leasing på E-niro lockar väldigt mycket
Re: Kia e-Niro leasing
Provbokade service på en Kia e-Niro 2021 årsmodell med prisförslag på nätet.mastodontfilmsmats skrev:
Om det inte är battervätskebyte som skall göras = 5-15k beroende på tur
2700:- för 4500mils servicen
900:- för 6000mils servicen
Oavsett vilken man råkar landa i och få betala för själv känns det som små pengar jämfört med den högre leasingkostnaden.
Re: Kia e-Niro leasing
Nu är bilen beställd iallafall, tack för all input. Leverans om 3 veckor!
Bara att kasta ut gamla ICE Dieseln på blocket och beställa vinterdäck och fälgar till Kia:n
Bara att kasta ut gamla ICE Dieseln på blocket och beställa vinterdäck och fälgar till Kia:n
Re: Kia e-Niro leasing
Kul att höra, lycka till,och återkoppla gärna, måste vara prisvärd.Allaaan skrev:Nu är bilen beställd iallafall, tack för all input. Leverans om 3 veckor!
Bara att kasta ut gamla ICE Dieseln på blocket och beställa vinterdäck och fälgar till Kia:n
27,8 kWp solceller
Re: Kia e-Niro leasing
Bra val, vi har haft vår e-niro sen mitten av december och är än så länge väldigt nöjda. My 21 med techpaket, valde dock att köpa, fick den för 410 000 exklusive vinterdäck, och det kändes som ett rätt bra pris för utrustningsnivån.
Re: Kia e-Niro leasing
Fick ni tag på en bättre begagnad eller en helt ny? 410.000:- för en helt ny låter som en sjukt bra deal, runt 100.000:- under vad de flesta begärAndrick skrev:Bra val, vi har haft vår e-niro sen mitten av december och är än så länge väldigt nöjda. My 21 med techpaket, valde dock att köpa, fick den för 410 000 exklusive vinterdäck, och det kändes som ett rätt bra pris för utrustningsnivån.
Re: Kia e-Niro leasing
Vi köpte demobilen hos handlaren så den hade gått 600 mil när vi tog den. Så helt ny, men inte riktigt.snowman skrev:Fick ni tag på en bättre begagnad eller en helt ny? 410.000:- för en helt ny låter som en sjukt bra deal, runt 100.000:- under vad de flesta begärAndrick skrev:Bra val, vi har haft vår e-niro sen mitten av december och är än så länge väldigt nöjda. My 21 med techpaket, valde dock att köpa, fick den för 410 000 exklusive vinterdäck, och det kändes som ett rätt bra pris för utrustningsnivån.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Kia e-Niro leasing
Hur ser snabbladdning ut med E-Niro?
Hur snabbt går det? Vilka laddstyrkor kan den ta?
Hur snabbt går det? Vilka laddstyrkor kan den ta?
Re: Kia e-Niro leasing
Jo den toppar 75-77 kW, men sen handen på hjärtat, hur ofta behöver man snabbladda om man använde bilen som en vardagsbil och laddar hemma.wector skrev:Kia säger väl max 100kW men har för mig att den toppar på 70-75kW som bäst.
Det är en snål "billig" bil som bara går.
Re: Kia e-Niro leasing
Aldrig. Man laddar hemma över natten.expat skrev:Jo den toppar 75-77 kW, men sen handen på hjärtat, hur ofta behöver man snabbladda om man använde bilen som en vardagsbil och laddar hemma.wector skrev:Kia säger väl max 100kW men har för mig att den toppar på 70-75kW som bäst.
Snabbladdning är endast intressant när man är ute på långresor (men då är den desto viktigare för att göra det smidigt och bekvämt för att resa med en elbil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik