Elbil som andrabil med kort leveranstid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Pontus »

Hej, som sagts i lite andra trådar så ska jag troligtvis byta jobb och därmed bil. Den nya bilen kommer ju dock inte komma på typ 8 månader och jag slutar samt blir av med min bil om 2-3 månader.
Därav kan det vara läge att skaffa en bil som senare blir andrabil. Vad finns det för vettiga elbilar som man kan få levererade på kort tid till ett vettigt pris?
- Räckvidd behöver inte vara jätte lång.
- Bra pris att köpa eller privatleasa.
- Helst i storleken mindre men det måste ju gå att åka 3-4 personer.
- Röd eller annan färg.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Raptor »

Kia Eniro!
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av DanneLKPG »

Begagnad BMW i3/i3S 94Ah (eller 120Ah som är största batteriet) kanske? Mycket trevlig bil som är rolig att köra och grym svängradie. Perfekt stadsbil med förvånansvärt stort utrymme om man fäller baksätet så att det även går att storhandla med andrabilen. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Hej, som sagts i lite andra trådar så ska jag troligtvis byta jobb och därmed bil. Den nya bilen kommer ju dock inte komma på typ 8 månader och jag slutar samt blir av med min bil om 2-3 månader.
Därav kan det vara läge att skaffa en bil som senare blir andrabil. Vad finns det för vettiga elbilar som man kan få levererade på kort tid till ett vettigt pris?
- Räckvidd behöver inte vara jätte lång.
- Bra pris att köpa eller privatleasa.
- Helst i storleken mindre men det måste ju gå att åka 3-4 personer.
- Röd eller annan färg.
Det helt självklara svaret är Honda E!

Bortsett från räckvidden en magiskt bra liten elbil.

Finns ett par nya med extremt fina rabatter som denna:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... v/93354840
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Skyltspurtaren »

Slår ett slag för en begagnad VW e-up!

Vi trivs bra med vår, vanlig enkel rejäl men liten bil. Typ 125.000 för en 2016 med lite mil. Många kommuner verkar sälja ut sina nu, finns en hel del att välja på. Primärt vita.

Man blir även förbluffad över hur mycket daglig körning vi klarar med en bil som har 95 km WLTP.

Lägre försäkringspremie än på en i3 när jag jämförde.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av joel80 »

En beggad Ioniq 28kWh. Bra i pris och storlek samt skulle du behöva har den snabb snabbladdning för så pass litet batteri. (kring 65kW laddning).
Med tanke på hur snålt den går ger det riktigt bra fart per km.

Såg nån i Ioniq-gruppen på FB som säljer sin 2019.. den är röd och med högsta tillbehörspaketet. 215k. (Fann nån länk till Blocket också... hittar inte inlägget på mobilen nu.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av PapaD »

Corsa-e
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av mati »

En begagnad e-Golf såklart. Bästa bilen ever. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Bjelke »

Synd att Leaf är så jäkla ful (blev lite bättre på slutet förvisso) och ganska o-prisvärd, för det är
en ruskigt pålitlig bil…
Flera av ovanstående förslag är annars bra :)
Hondan för 300 papp lät ju najs (såvida dom inte räknat in smbp i priset redan) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Synd att Leaf är så jäkla ful (blev lite bättre på slutet förvisso) och ganska o-prisvärd, för det är
en ruskigt pålitlig bil…
Flera av ovanstående förslag är annars bra :)
Hondan för 300 papp lät ju najs (såvida dom inte räknat in smbp i priset redan) :)

Det lär de ha gjort. Första datum i trafik var i december 2020. Dvs den är över ett år gammal.
Machesmalonee
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 jan 2022 14:33

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Machesmalonee »

Någon av dessa som guiden om elbil listar tror jag lämpar sig bra för dig som andrabil. Många har redan nämnt dom modellerna i tråden så ingen nyhet men skönt att få det lite bekräftat kanske.

https://guidenomelbil.se/billigaste-elb ... ivatleasa/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
Synd att Leaf är så jäkla ful (blev lite bättre på slutet förvisso) och ganska o-prisvärd, för det är
en ruskigt pålitlig bil…
Flera av ovanstående förslag är annars bra :)
Hondan för 300 papp lät ju najs (såvida dom inte räknat in smbp i priset redan) :)

Det lär de ha gjort. Första datum i trafik var i december 2020. Dvs den är över ett år gammal.
Ja jag såg det sedan, var ju tvungen å kika en gång till på den ju :mrgreen:
Vad ligger en som är ny på riktigt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
MWall skrev:
Bjelke skrev:
Synd att Leaf är så jäkla ful (blev lite bättre på slutet förvisso) och ganska o-prisvärd, för det är
en ruskigt pålitlig bil…
Flera av ovanstående förslag är annars bra :)
Hondan för 300 papp lät ju najs (såvida dom inte räknat in smbp i priset redan) :)

Det lär de ha gjort. Första datum i trafik var i december 2020. Dvs den är över ett år gammal.
Ja jag såg det sedan, var ju tvungen å kika en gång till på den ju :mrgreen:
Vad ligger en som är ny på riktigt?
My bad, den där var faktiskt inte "Advance" vilket är väldigt ovanligt i Sverige. Basmodellen ligger på typ 380k och Advance på typ 410k "ordinarie".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av mati »

Jag hade gärna tagit en Honda e. Det står några stycken hos vår lokala Honda åf. Det infinner sig alltid ett visst ha-begär när jag ser dem. Men det är helt fel bil för mig. Däremot, om jag hade haft en massa pengar över så hade jag nog slagit till på en sån. Att ha som leksak. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
Hej, som sagts i lite andra trådar så ska jag troligtvis byta jobb och därmed bil. Den nya bilen kommer ju dock inte komma på typ 8 månader och jag slutar samt blir av med min bil om 2-3 månader.
Därav kan det vara läge att skaffa en bil som senare blir andrabil. Vad finns det för vettiga elbilar som man kan få levererade på kort tid till ett vettigt pris?
- Räckvidd behöver inte vara jätte lång.
- Bra pris att köpa eller privatleasa.
- Helst i storleken mindre men det måste ju gå att åka 3-4 personer.
- Röd eller annan färg.
Har inte testat någon av småbilarna själv, men denna småbil finns i rött (och lägre pris än Honda E, som jag inte heller testat):

https://www.dagensps.se/motor/test-sver ... om-i-stan/
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Maw »

Polestar har lagerbilar för leverans tidigt februari och om andrahandsvärdet fortsätter att vara lika bra som det varit så är det god chans att du går plus efter att du fått smbp :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av DrDR »

Finns många beg Renault Zoe på Blocket. Har varit som mest 5 st i vår även om jag inte rekommenderar det för längre resor. Men 4 pers är inga problem, iaf om det är barn/ungdomar i baksätet. Funkar hur bra som helst i stadstrafik/kortare resor.

Finns i röd eller annan färg... :D
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av LarsL »

DrDR skrev:
Finns många beg Renault Zoe på Blocket. Har varit som mest 5 st i vår även om jag inte rekommenderar det för längre resor. Men 4 pers är inga problem, iaf om det är barn/ungdomar i baksätet. Funkar hur bra som helst i stadstrafik/kortare resor.

Finns i röd eller annan färg... :D
Hur är det med krocksäkerheten? Finns inget dummare än att snåla med säkerheten, tycker jag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Pontus »

Måste tacka för alla förslag, har nu blivit en lista att provköra. :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av DanneB »

En elbil blir sällan en "andrabil", om du inte har en elbil som "förstabil".
Då de oftast är både roligare, skönare och bekvämare att köra.

Vår diesel-SUV står och rostar ihop på gårdsplanen. :)
Tesla Model S 90D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Dafro »

Jag röstar på leaf., håller med bjelke om utseendet men det är inte värre än vissa andra och det slipper man se inifrån. Har också letat efter en mindre elbil som andrabil och har övervägt e-up Zoe i3 mfl men slog till på en röd :D leaf igår för 3100 plus skatt och försäkring för 1500 mil per år i 2 år så på loppet av två månader lämnar vi fossil helt. Detta är den med 40 kWh batteri och lite mer utr som tex backkameror och sensorer mm. Kommer 20-25 mil på sommaren vilket är dubbelt mot e-up. Känns mer som en riktigt bil än vår Kia som jag absolut inte vill köra motorväg med men denna absolut. Gammal inredning mm och ratten kom iväg för hastighetsmätaren för mig men det är för att jag vill sitta högre upp. Men det är som kompisen som tipsade om denna, det är inte som att köra en Audi men tanken ör att jag ska köra denna också så vi får upp milen lite på den, körde kian ca 300 mil om året… får se hur länge jag har E-tron stående innan jag byter ut den mot en asiat med garanti, såg något rykte om en Ev7 jag har nämligen svårt att säga att min E-tron som är grym men att den skulle vara mer än 3 ggr så bra som leaf, nja. Nissan säljaren säljer öven ioniq5…
27,8 kWp solceller
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av DrDR »

LarsL skrev:
DrDR skrev:
Finns många beg Renault Zoe på Blocket. Har varit som mest 5 st i vår även om jag inte rekommenderar det för längre resor. Men 4 pers är inga problem, iaf om det är barn/ungdomar i baksätet. Funkar hur bra som helst i stadstrafik/kortare resor.

Finns i röd eller annan färg... :D
Hur är det med krocksäkerheten? Finns inget dummare än att snåla med säkerheten, tycker jag.
Bra när den kom, men sämre på senare modeller då de tagit bort en air bag. Är lätt att säga att det är dumt att snåla med säkerheten om man är rik, men beggers can't be choosers.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
DrDR skrev:
Finns många beg Renault Zoe på Blocket. Har varit som mest 5 st i vår även om jag inte rekommenderar det för längre resor. Men 4 pers är inga problem, iaf om det är barn/ungdomar i baksätet. Funkar hur bra som helst i stadstrafik/kortare resor.

Finns i röd eller annan färg... :D
Hur är det med krocksäkerheten? Finns inget dummare än att snåla med säkerheten, tycker jag.
Oftast är den sämre hos småbilar. Just Zoe är ovanligt dålig. 0 stjärnor.

https://alltomelbil.se/renault-zoe-kras ... -stjarnor/

Gällande Fiat 500e så är den iaf. hyfsad med 4 stjärnor i EuroNcap.

https://www.euroncap.com/en/results/fiat/500e/44198
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Jag röstar på leaf., håller med bjelke om utseendet men det är inte värre än vissa andra och det slipper man se inifrån. Har också letat efter en mindre elbil som andrabil och har övervägt e-up Zoe i3 mfl men slog till på en röd :D leaf igår för 3100 plus skatt och försäkring för 1500 mil per år i 2 år så på loppet av två månader lämnar vi fossil helt. Detta är den med 40 kWh batteri och lite mer utr som tex backkameror och sensorer mm. Kommer 20-25 mil på sommaren vilket är dubbelt mot e-up. Känns mer som en riktigt bil än vår Kia som jag absolut inte vill köra motorväg med men denna absolut. Gammal inredning mm och ratten kom iväg för hastighetsmätaren för mig men det är för att jag vill sitta högre upp. Men det är som kompisen som tipsade om denna, det är inte som att köra en Audi men tanken ör att jag ska köra denna också så vi får upp milen lite på den, körde kian ca 300 mil om året… får se hur länge jag har E-tron stående innan jag byter ut den mot en asiat med garanti, såg något rykte om en Ev7 jag har nämligen svårt att säga att min E-tron som är grym men att den skulle vara mer än 3 ggr så bra som leaf, nja. Nissan säljaren säljer öven ioniq5…
Nackdelen med Leaf är att den inte har någon temperaturkontroll över batteripaketet. Varken för att värma på vintern, eller kyla på sommaren och vid snabbladdning.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-taxibil/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Jag röstar på leaf., håller med bjelke om utseendet men det är inte värre än vissa andra och det slipper man se inifrån. Har också letat efter en mindre elbil som andrabil och har övervägt e-up Zoe i3 mfl men slog till på en röd :D leaf igår för 3100 plus skatt och försäkring för 1500 mil per år i 2 år så på loppet av två månader lämnar vi fossil helt. Detta är den med 40 kWh batteri och lite mer utr som tex backkameror och sensorer mm. Kommer 20-25 mil på sommaren vilket är dubbelt mot e-up. Känns mer som en riktigt bil än vår Kia som jag absolut inte vill köra motorväg med men denna absolut. Gammal inredning mm och ratten kom iväg för hastighetsmätaren för mig men det är för att jag vill sitta högre upp. Men det är som kompisen som tipsade om denna, det är inte som att köra en Audi men tanken ör att jag ska köra denna också så vi får upp milen lite på den, körde kian ca 300 mil om året… får se hur länge jag har E-tron stående innan jag byter ut den mot en asiat med garanti, såg något rykte om en Ev7 jag har nämligen svårt att säga att min E-tron som är grym men att den skulle vara mer än 3 ggr så bra som leaf, nja. Nissan säljaren säljer öven ioniq5…
Nackdelen med Leaf är att den inte har någon temperaturkontroll över batteripaketet. Varken för att värma på vintern, eller kyla på sommaren och vid snabbladdning.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-taxibil/
Det stämmer men är inget stort problem om man inte tänker göra längre resor med snabbladdning (eller snabbladdning
öht på vintern kanske)… och apropå det så vill man nog inte vara beroende av några CHAdeMO heller, minns
inte riktigt men bytte dom till slut till CCS eller var det bara typ 2 isf typ 1 som ändrades?
På lite äldre bilar så är det iaf inte typ 2 och ingen CCS heller iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar