Halvvägs i min Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Halvvägs i min Leaf

Inlägg av PapaD »

Idag nådde jag tiotusen mil i min Leaf 30. Kört nästan 8 av dessa som andra ägare sedan 2019. Jag hade målet /förhoppningen att köra den sex år eller till 20 tusen. Den har degraderat mindre än väntat, bara litet drygt 9%. Oerhört glad över det. Bifogar en screenshot av Leaf Spy vid omslaget.
Screenshot_20220114-154951~2.png
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av HenrikC »

Grattis! Det är bättre än min Lesf 40 som precis tappat 10% med dryga 11000 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av LarsL »

De mår fint av att köras.
Klarar man sig med räckvidden måste ju en begagnad Leaf vara ett utmärkt köp.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av expat »

LarsL skrev:
De mår fint av att köras.
Klarar man sig med räckvidden måste ju en begagnad Leaf vara ett utmärkt köp.
Och att man klarar att titta på bakdelen av bilen varenda dag
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4977
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Får man fråga hur dina ladd/kör mönster ser ut? Kan tänka mig du har ett bra mönster i hur du laddar ut och upp batterierna för att hålla denna låga degradering.

Vi har haft tankar på just en leaf igen om vi har den som en riktig shopping/andra bil, dvs vi måste först ha en BEV första bil som klarar allt vi vill, idag når inte vår id3 riktigt dit även om den klarar 95% av vad vi önskar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av HX100 »

Våran leaf 24 fyller 10 år i år. Den har tappat va 17% i batteri men det påverkar inte körmönstret.. Förutom ett 12v batteri jag behövt byta så har den inte haft ett enda problem. Önskar våran tesla fick bara 10% av kvaliteten från den. Igår lossnade fästet på vindrutetorkararmen på förarsidan så den snurrade 180 grader åt vänster och stack rakt ut från Xen..
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av Tessi19 »

expat skrev:
LarsL skrev:
De mår fint av att köras.
Klarar man sig med räckvidden måste ju en begagnad Leaf vara ett utmärkt köp.
Och att man klarar att titta på bakdelen av bilen varenda dag
Och vilja titta grodan i sitt ansikte… Bild

Vår Leaf 2015 24 kWh är fulaste bilen vi har haft men aldrig ångrat köpet som vi gjorde för dryga 2 år sedan. Vi har en 15 % degradering, svävade runt det under hela 2021, köpte med 11% degradering och kört nu 8300mil varav 2000 själva. Verkar att även vår kör- och laddningsmönster passar bilen väl. Mönstret innebär laddning oftast till 80% under sommaren, vintern oftare till 100% för att kunna hinna använda den hela dagen och sträckan. Korta körningar är det som gäller 4-5 mil dagligen (vardagar) med uppvärmning som drar förstås en del el. Kommer vintertid ner till 20-30% (genomsnitt förbrukning 21kWh/100km) och sommartid (kan vara lite mer körningar med badutflykt t.ex) 40% (13-14 kWh/100km).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av PapaD »

chaffis75 skrev:
Får man fråga hur dina ladd/kör mönster ser ut? Kan tänka mig du har ett bra mönster i hur du laddar ut och upp batterierna för att hålla denna låga degradering.
Jag tror det viktigaste är att få batteriet att ha vila vid ca 50%. Vi bor 20% från stan, i har en eller två turer dit om dagen. Så jag försöker ha den på timer så den laddar på morgonen till 70%. Då står den på jobbet 50% hela dagen. Hemkomst på 30%, laddar direkt till 50. Sedan börja om igen. Litet meckigt med enfas laddning, särskilt när man ska köra en tur till. På vintern drar den som värst 30% till stan, då funkar det inte så bra, då laddar jag till 60% ankomst på jobbet.
Men då brukar jag få använda motorvärmaruttag på jobbet för att få i ett par kWh.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av HenrikC »

Laddar alltid fullt, låter alltid bilen stå med sladden i. Där jag har möjlighet låter jag bilen ladda vid destinationen också.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av PapaD »

HenrikC skrev:
Laddar alltid fullt, låter alltid bilen stå med sladden i. Där jag har möjlighet låter jag bilen ladda vid destinationen också.
Ja, det talar mot min teori att det är viktigt för låg degradering. Jag kanske bara haft tur. Men just 30 batterierna har omtalat hög degradering på USA forum, det hade kanske varit annorlunda om jag inte gullat med min.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av HX100 »

PapaD skrev:
HenrikC skrev:
Laddar alltid fullt, låter alltid bilen stå med sladden i. Där jag har möjlighet låter jag bilen ladda vid destinationen också.
Ja, det talar mot min teori att det är viktigt för låg degradering. Jag kanske bara haft tur.
Glad amatör här men om batteriet redan har degraderats 10% så kan man ju aldrig riktigt ladda 100 ärliga procent även om bilen säger så.
Vi laddar alltid 100%, batteriet är för litet för att trixa med annat.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av PapaD »

Missförstå mig inte, jag laddar fullt när jag behöver. Jag försöker endast få viloperioderna (natt, jobb) att vara nära 50%. Och batteriet har ju alltid en viss 100%, som betyder mindre energi med åren. Teorin om vila vid 50% är från flera celltillverkares råd om bästa shelf-life.
För de som inte har en Leaf: timern i bilen är enkel att ställa och tar bara några sekunder att ändra när man är van. Jag gör det på sista snutten hem på uppfarten. Till skillnad mot hos min ID3 som är obegriplig, och dessutom inte fungerar oftast.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av Teslared »

Tiden går ju även att ställa in i appen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4977
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Missförstå mig inte, jag laddar fullt när jag behöver. Jag försöker endast få viloperioderna (natt, jobb) att vara nära 50%. Och batteriet har ju alltid en viss 100%, som betyder mindre energi med åren. Teorin om vila vid 50% är från flera celltillverkares råd om bästa shelf-life.
För de som inte har en Leaf: timern i bilen är enkel att ställa och tar bara några sekunder att ändra när man är van. Jag gör det på sista snutten hem på uppfarten. Till skillnad mot hos min ID3 som är obegriplig, och dessutom inte fungerar oftast.
Vad menar du med vila? Att du lämnar batteriet ett antal timmar med runt 50% laddning? Ska detta var bra menar du? Har aldrig hört talas om de mot n man lär sig varje dag.. (ja om jag nu fattat dig rätt.)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av PapaD »

Ja, precis så. Batteriets livslängd vid vila (stillastående) är som längst vid halvladdat. Vid urladdat är det som sämst, men även fullt har kortare livslängd.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av HenrikC »

Fast det är väl inte riktigt sant, allt över helt tomt är ju bra enligt annan tråd i forumet. Helt tomt (alltså långt under 0% på mätaren) förstör batteriet omgående, men allt över 0% och upp till runt 60% ger lång livslängd. Dock är det rent praktiskt helt värdelöst att ha en bil med nästan tomt batteri. Det är som att ställa den nya bilen på museum för att slippa rosten.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Halvvägs i min Leaf

Inlägg av PapaD »

HenrikC skrev:
Fast det är väl inte riktigt sant, allt över helt tomt är ju bra enligt annan tråd i forumet. Helt tomt (alltså långt under 0% på mätaren) förstör batteriet omgående, men allt över 0% och upp till runt 60% ger lång livslängd. Dock är det rent praktiskt helt värdelöst att ha en bil med nästan tomt batteri. Det är som att ställa den nya bilen på museum för att slippa rosten.
Det finns inget bra statistik på det, men teorier finns och de ger badkarskurva, dvs ingen större skillnad i mitten och stor skillnad vid 0 resp 100. Och om jag vet hur jag använder bilen så funkar det ju bra för mig, inte sant? Jag försöker inte frälsa folk med hur jag gör, svarade på frågan bara om hur mitt use case är.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar