Erfarenhet av laddbox "Accelev 3-fas inbyggd lastbalanserin?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

JLT

Erfarenhet av laddbox "Accelev 3-fas inbyggd lastbalanserin?

Inlägg av JLT »

Hej.
Vi har beställt elbilen och Easee ladbox installation men undrar lite om den var rätt laddbox och beslut. Bilen har 70kw batteriet (11kW max AC).

Vi bor i huset 3fas- 20A huvudsäkring, dvs ~14kW.
Jag tänker ladda hemma bara på nätter, men hela huset har direkt elvarming (~130- 150 sqm el-golvvärme) + luftvärmepump (för komfort/ lite optimering, drar mindre. Total blev 2500kW i december). Det ser ut att en lastbevakning på elcentral är installerat (stänger golvvärme när/om överlastad).

Byta huvudsäkring till 25A känns som rimligt (få 17kW, dvs ~6kw för resten). Är det rimligt 6kW för elvärme under natten? Ingen spis, bastu andra krävande borde användas utom elvärme. Jag kommer startas laddning av bilen när vi går sova.

Elinstallatör kommer säkert rekommenderas lastbalansering, eller hur? + höja till 25 eller 35A

Nu har jag sett den laddbox :Laddstation Accelev 3-fas 11kW inbyggd lastbalansering.
https://evconnect.se/products/accelev-1 ... 6705015879
Med videos om installation här:
https://evtun.com/chargers/accelev-3-ph ... -22kw.html

Det ser ut lovande ut (lastbalansering, softstart....) och för en riktig bra pris? Men jag ville gärna har återkoppling, erfarenhet om någon den? Vad tycker ni?

Easee och ChargeAmps känns som en säkert val (många användare...) men Evtun Accelec? Någon vet nåt?

Tack för hjälpen
JL
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Re: Erfarenhet av laddbox "Accelev 3-fas inbyggd lastbalanse

Inlägg av metchristian »

Hur ser dina laddbehov ut? Räcker det med ladda över natten så behöver du inte bekymra dig.. eftersom du ställer ner laddeffekten till 6-10amp.. tex jag laddar Med ca 6-8a över natten.. räcker långt. Har tesla laddbox dvs ingen lastbalansering.. enda gången jag använder 16amp e om jag vet att jag måste åka snart o vill toppa upp lite extra.. (laddar bara mellan 20-90%, 100% endast vid långresa o inte låta den stå på 100% för länge heller..

Så en easee kommer nog bli kanon.. ska själv beställa installation av en sån. Då jag tänker flytta tesla laddaren in i garaget o ha easee ute då den har möjligheten att låsa boxen med rfidtagg så ingen obehörig kan ladda på din box.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Laddar nästan uteslutande på 6 ampere trefas också över natten.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Acclevs lastbalansering har iaf tidigare byggt på spänningsmätning, låg spänning hög last är deras teori. Skulle nog hellre gå på de lastbalanseringslösningar som finns till easeeboxen, om inte trefas 6A räcker för laddbehovet under natten.
Elbilist sedan 2014
JLT

Inlägg av JLT »

Tack för hjälpen.

Min laddbehov är ganska stor (~60-70kw / natt, nästan full laddning, då jag pendla ~27mil/dag, ~ 3.5 timmar/dag. Ändå jag kan ladda mellan 7-8timmar kl.22-6. Så ~ 8kw/t borde räcka.

Däremot kan jag ladda på jobbet om det skulle behövas (lite mer kostnad än hemma men okej). Så värsta nattvinter skulle det funkar ändå.

Jag har en gammal elmätare, utan RJ45 eller annat, men borde bytas i 2023 från Ellevio... om den kan hjälpa med i diskussionen. Tack.
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

Jag anser att lastbalanseringsfunktionalitet är det viktigaste för en laddbox.
Lite tveksam till fast kabel i laddboxen, vad händer när kontakten till bilen blir skadad?

Lastbalanseringsmässigt är det väl enklare att strypa strömmen till bilen när den totala förbrukningen blir för hög istället för att begränsa värmen i huset?
Att gå upp i abbonemangssäkring kostar några tusenlappar per år för varje steg.

Värt att tänka på är att det kommer att vara den högst belastade fasen som blir begränsande.
Om du med ett 20A abonnemang ställer strömbegränsningen till 21A, och har en övrig elanvändning i huset till 10A, 11A 15A får bilen 6A eftersom elbilen alltid måste dra lika mycket på varje fas. Om din övriga förbrukning varit 12A, 12A, 12A hade bilen fått 9A så välbalanserad förbrukning blir viktigt.

Satsa på riktig lastbalansering, antingen med en anordning i elskåpet som själv via klämmor på inkommande kablar mäter strömmen i varje fas eller låter elmätaren göra jobbet och skickar informationen vidare till laddboxen. När det gäller kommunikation är jag lite emot lösningar som bygger på wifi då de förmodligen bygger på att ett visst företags molntjänst måste fungera för att du ska ladda bilen. Hur många laddboxtillverkare finns kvar om några år?
Kanske bör du fundera på hur det ska gå om du behöver en till laddbox, eller möjlighet att ladda en till bil.

Det finns laddboxar som med egen radiosignal på 868MHz kommunicerar med strömmätare i elskåpet, tex Zappi Harvi.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Jag har en accelev och har än så länge inte bränt någon säkring. Den lastar ner väldigt fort när tex värmepumpen startar och lastar långsamt upp igen. Verkar funka och går att ställa in på en massa olika sätt, tex batteri care, batterioptimering mm. Man kan också ställa in olika ampere och se laddhistorik, timer mm. Men det använder jag sällan. Bara autostart.
Skriv svar