AP test
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
AP test
Tidningen NyTeknik har (äntligen) testat den nyaste tekniken på bilar sedan blinkers:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 944355.ece
Ros på motorväg, ris på småvägar.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 944355.ece
Ros på motorväg, ris på småvägar.
Re: AP test
Inte så illa. Hade dom krockat så hade det väl vart en journalistisk dröm som gått i uppfyllelse. (Nästan i klass med "Älgtestet".) 
PS. 700hk (host, host
)

PS. 700hk (host, host

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
NyT sladdar rejält...
Naturligtvis var de tvungna att köra på en olämplig väg, och sen sätta rubriken efter det...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det är inte konstigt att det blir galenheter när pressen börjar köra med AP...
De allra flesta som idag kör med autopilot har ju haft sin bil ett tag innan. De har erfarenhet av både bilen och TACC. Sist men inte minst är många dessutom väldigt pålästa och visste ungefär vad man kunde förvänta sig. Det sista gäller även de som fått sin bil levererad nyligen.
Inte helt sällan är det ju också så att föraren har skrapat ihop till sin bil själv eller gör ett märkbart avdrag på sin lön för den. Det finns väl med andra ord någon slags försiktighet inbyggt eftersom man sätter sin egendom på spel.
Nu börjar alltså plötsligt folk som missat hela den "utbildningen" som vi andra tagit till oss. Istället för att ha skaffat sig förstahandserfarenheter eller läsa om andras sådana är det plötsligt folk som läst om sådant som andra missförstått när de sett på youtube etc. som kastar sig ut på vägarna.
De allra flesta som idag kör med autopilot har ju haft sin bil ett tag innan. De har erfarenhet av både bilen och TACC. Sist men inte minst är många dessutom väldigt pålästa och visste ungefär vad man kunde förvänta sig. Det sista gäller även de som fått sin bil levererad nyligen.
Inte helt sällan är det ju också så att föraren har skrapat ihop till sin bil själv eller gör ett märkbart avdrag på sin lön för den. Det finns väl med andra ord någon slags försiktighet inbyggt eftersom man sätter sin egendom på spel.
Nu börjar alltså plötsligt folk som missat hela den "utbildningen" som vi andra tagit till oss. Istället för att ha skaffat sig förstahandserfarenheter eller läsa om andras sådana är det plötsligt folk som läst om sådant som andra missförstått när de sett på youtube etc. som kastar sig ut på vägarna.
Driver sajten Car.info
Känsliga trycksensorer innan för rattens skinn känner av mina händer redan av lätt beröring.
Hahaha var har han fått detta ifrån?
- TiborBlomhall
Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?
Dessutom är det frustrerande att läsa testet som bönderna på NyTeknik lyckats göra. Jag kör mil efter mil med AP på alla typer av vägar - om den inte lärt sig en sträcka ännu så låter jag den inte sticka ut i vägrenen och ha sönder däcket. Om jag hade velat ha sönder bilen hade det inte varit några problem - det är bara att skita i att ta ratten i besvärliga situationer och låta den vingla runt själv. NT körde i 40 minuter och hade sönder däcket. Antingen kör de som krattor eller så ville de inget hellre än att göra en "Broder".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Hahaha!Martinen skrev:Känsliga trycksensorer innan för rattens skinn känner av mina händer redan av lätt beröring.
Hahaha var har han fått detta ifrån?

Hmm, kan man köpa sådana sensorer och sätta innanför sitt eget eller någon annans skinn?
(alltså inte till mig, utan en väldigt känslig kompis som undrar…)

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Borde väl inte vara så illa som Brody..eller? Han jobbar ju på NYT och inte...ähum, NyT.Herr X skrev:Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?
Dessutom är det frustrerande att läsa testet som bönderna på NyTeknik lyckats göra. Jag kör mil efter mil med AP på alla typer av vägar - om den inte lärt sig en sträcka ännu så låter jag den inte sticka ut i vägrenen och ha sönder däcket. Om jag hade velat ha sönder bilen hade det inte varit några problem - det är bara att skita i att ta ratten i besvärliga situationer och låta den vingla runt själv. NT körde i 40 minuter och hade sönder däcket. Antingen kör de som krattor eller så ville de inget hellre än att göra en "Broder".
Tesla kanske borde kolla loggarna lite. Tror inte dom fejkade punkan (eller) men undra hur gärna dom ville ut i väggrenen. Som du säger tar man väl över väl innan om man nu inte önskar att åka runt där ute.
Dom måste ha låtit bilen åka av vägen, det är inga problem att hinna ingripa innan man åker av. Jag har varit på väg av vägen ett par gånger och även fast jag har händerna i knät, så hinner jag styra lungt tillbaka i kurs igen. Detta har bara inträffat på mindre landsvägar. På motorväg har jag aldrig varit tvungen att ta över kontrollen.
Kommentarerna under artikeln håller samma låga nivå som vanligt

Kommentarerna under artikeln håller samma låga nivå som vanligt

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Men ratten är klädd i ganska tjockt läder och alla som försökt använda en touchscreen med läderhandskar vet vad det innebär...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ähh, hallå!? jag har inte skrivit det inlägget ovan som helt klart ligger med min avatar och mitt nickname. Är det någon som hackar TCS??? Pga mina utspel om spioner kanske? Detta var sjukt läskigt, jag har alltså inte skrivit:HelectriC skrev:När jag testade räckte det med att föra händerna väldigt nära, millimeter ifrån men faktiskt knappt röra, de "knölarna" som sitter på ratten vid "tio-i-två" positionen. Det var uppenbart att själva ratten behöver inte röras åt något håll, det räcker med att beröra den. Min gissning är att det sitter kapacitiva sensorer i de knölarna. Tar man på annat ställe i ratten måste man nog vara mer handfast i sin beröring.Herr X skrev:Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?
När jag testade räckte det med att föra händerna väldigt nära, millimeter ifrån men faktiskt knappt röra, de "knölarna" som sitter på ratten vid "tio-i-två" positionen. Det var uppenbart att själva ratten behöver inte röras åt något håll, det räcker med att beröra den. Min gissning är att det sitter kapacitiva sensorer i de knölarna. Tar man på annat ställe i ratten måste man nog vara mer handfast i sin beröring
jag har ingen väldigt liten kunskap om vad kapacitiva sensorer gör, så jag kan inte yttra mig!
Tibor, vad händer??
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
När jag testade räckte det med att föra händerna väldigt nära, millimeter ifrån men faktiskt knappt röra, de "knölarna" som sitter på ratten vid "tio-i-två" positionen. Det var uppenbart att själva ratten behöver inte röras åt något håll, det räcker med att beröra den. Min gissning är att det sitter kapacitiva sensorer i de knölarna. Tar man på annat ställe i ratten måste man nog vara mer handfast i sin beröring.Herr X skrev:Var kommer detta med kapacitiv trycksensor ifrån? Varför tror NyTeknik att man ska trycka på ratten? Autopiloten märker inte om du trycker på ratten, hur stora handflator du än har och hur mycket elektrisk ström du än leder - du måste dra lätt i ratten för att den ska acceptera din närvaro (iallafall på min bil).TiborBlomhall skrev:Hur en kapacitiv touchsensor fungerar övergår väl en teknikjournalists förmåga?
- TiborBlomhall
Det som händer är att Tibor klantar sig.HelectriC skrev:Tibor, vad händer??

Inget nytt eller unikt om du frågar frugan eller arbetskamrater

nu fattar jag ingenting! nu är inlägget borta från mig, men under dig, Tibor. Här måste det varit nån bugg?
Model 3-24/Polestar 3-24
jaha, kan du skriva genom andra profiler??TiborBlomhall skrev:Det som händer är att Tibor klantar sig.HelectriC skrev:Tibor, vad händer??![]()
Inget nytt eller unikt om du frågar frugan eller arbetskamrater
Model 3-24/Polestar 3-24
- TiborBlomhall
Jag har liiiite fler knappar att kunna trycka på än vanliga dödliga på forumet...
och klickade på fel.
Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den
Sorry.

Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den

Sorry.
no probs! då kan jag hävda att du varit i farten nästa gång nån klagar på ett av mina inläggTiborBlomhall skrev:Jag har liiiite fler knappar att kunna trycka på än vanliga dödliga på forumet...och klickade på fel.
![]()
Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den![]()
Sorry.

Model 3-24/Polestar 3-24
Jag ska också komma ihåg detta.HelectriC skrev:no probs! då kan jag hävda att du varit i farten nästa gång nån klagar på ett av mina inläggTiborBlomhall skrev:Jag har liiiite fler knappar att kunna trycka på än vanliga dödliga på forumet...och klickade på fel.
![]()
Jag tror att isf att citera ditt inlägg klickade jag på att editera den![]()
Sorry.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tibor, har någon satt in såna där känsliga rattknölar på ditt skrivbord också? Så kanske du bara råkade komma lite för nära nån knapp 

Läste ett intressant test mellan Merca "Autopilot" och Tesla Autopilot.
http://www.beyond.ca/autopilot-showdown ... 53192.html
en intressant slutkläm var:
Tesla’s Autopilot is not comparable to Mercedes Distronic Plus. It’s on a whole other level. (...) The Mercedes is like one of the original Smartphones, or a Blackberry. It’s functional. It’s rudimentary and gets the job done. The Tesla is like an iPhone 6S.
Tesla’s Autopilot is not comparable to Mercedes Distronic Plus. It’s on a whole other level. (...) The Mercedes is like one of the original Smartphones, or a Blackberry. It’s functional. It’s rudimentary and gets the job done. The Tesla is like an iPhone 6S.
Model 3-24/Polestar 3-24
Taskigt att jämföra Tesla med en Apple phone.HelectriC skrev:Läste ett intressant test mellan Merca "Autopilot" och Tesla Autopilot.
Apple-telefonen är visserligen i stort sett helt buggfri och fulländad och befinner sig på en helt annan skala än Teslan (som trots allt har en del brister). Men om man inte kan jämföra Teslan med den bästa telefonen på marknaden, vilken telefon ska man då jämföra med?Martinen skrev:Taskigt att jämföra Tesla med en Apple phone.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
+1Herr X skrev:Apple-telefonen är visserligen i stort sett helt buggfri och fulländad och befinner sig på en helt annan skala än Teslan (som trots allt har en del brister). Men om man inte kan jämföra Teslan med den bästa telefonen på marknaden, vilken telefon ska man då jämföra med?Martinen skrev:Taskigt att jämföra Tesla med en Apple phone.
@Martinen och om du läser genom hela texten så står det nåt i stil med att tesla gör som Apple tar en befintlig produkt i Teslas fall bilen och i Apples telefonen och gör den bättre

Utan apple så hadde inte android ens funnits, vet ni ens hur värdelösa Android var mot första iPhone telefonerna.
Android har idag hunnit ikapp på många saker och några saker ligger de framför med, det kommer troligtvis vara så med Tesla att t.ex BMW Mercedes Audi och övriga hinner ikapp och t.om vara bättre på vissa områden
Så klart kan man jämföra Tesla med Apple och Model S med iPhone både iPhone och tesla startade en revolution inom sitt område!
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hahaha
Misstänkte att det skulle skapa lite synpunkter att skriva så.
Android Höll på att utvecklas långt innan Apple släppte sin första iPhone så jag köper inte att Android inte hade finns utan Apple. Det är bara trams. Apple har gjort mycket för att driva utvecklingen frammåt, men precis som första versionerna av Android var sunkigt så var jag extremt oimponerad av första äppletelefonen (förrutom att dom hade muti-touch som var fräckt på den tiden).
Utan Apple så hade inte Android utvecklats lika snabbt och utan Android så hade inte Apple utvecklat sina produkter lika snabbt.
Däremot om Google inte hade köpt Android 2005 eller när det nu va, så hade det förmodligen runnit ut i sanden och inte blivit nått av det. Men då hade kanske någon av de andra företagen som försökte sig på telefon-OS lyckats bättre stället.
Misstänkte att det skulle skapa lite synpunkter att skriva så.
Android Höll på att utvecklas långt innan Apple släppte sin första iPhone så jag köper inte att Android inte hade finns utan Apple. Det är bara trams. Apple har gjort mycket för att driva utvecklingen frammåt, men precis som första versionerna av Android var sunkigt så var jag extremt oimponerad av första äppletelefonen (förrutom att dom hade muti-touch som var fräckt på den tiden).
Utan Apple så hade inte Android utvecklats lika snabbt och utan Android så hade inte Apple utvecklat sina produkter lika snabbt.
Däremot om Google inte hade köpt Android 2005 eller när det nu va, så hade det förmodligen runnit ut i sanden och inte blivit nått av det. Men då hade kanske någon av de andra företagen som försökte sig på telefon-OS lyckats bättre stället.