Tips på att lösa denna skada

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare

Tips på att lösa denna skada

Inlägg av Anzwer »

Hej,

Imorse när jag skulle backa ut från parkeringen råkade jag skrapa vänster sida mot en stolpe :( Jävligt dumt och helt klart mitt eget fel, men vad tror folk här att man ska göra med denna skada? Kan man polera själv och i så fall hur eller ska jag köra det som försäkringsärende och betala självrisk? Bilen är en M3 SR+ uttagen i november och försäkring via TryggHansa.

Tacksam för alla tips ni kan ha!
IMG_1582.jpg
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Re: Tips på att lösa denna skada

Inlägg av lem »

Köp Biltemas vita polerkräm. Min fru parkerar i Täby centrum. Behövs ofta, gör underverk!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Inlägg av Tobbelibobbe »

Det blåa är rester från stolpen och kommer sannolikt gå att polera bort. Sen är bilen för smutsig för att det skall gå att se om själva lacken är repad också, ser inte så lovande ut kring det rostbruna. Har det gått igenom det yttersta lacklagret är det spotrepair eller omlackering som gäller.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare

Inlägg av Anzwer »

Tobbelibobbe skrev:
Det blåa är rester från stolpen och kommer sannolikt gå att polera bort. Sen är bilen för smutsig för att det skall gå att se om själva lacken är repad också, ser inte så lovande ut kring det rostbruna. Har det gått igenom det yttersta lacklagret är det spotrepair eller omlackering som gäller.
lem skrev:
Köp Biltemas vita polerkräm. Min fru parkerar i Täby centrum. Behövs ofta, gör underverk!
Ska kika på polerkräm direkt och ja jag måste rengöra bilen ordentligt för att kunna se om själva lacken är repad, men jag ber att den inte är det :) Minst sagt en trist start på veckan!
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Inlägg av Tobbelibobbe »

Gällande handpolering så kommer det sannolikt lösa de blåa färgavlagringarna. Men om du har ytliga repor i lacken som är lite djupare men ändå inte "gått igenom" kan det krävas maskinpolering för att åtgärda. Min erfarenhet är att det är lättare att få bort denna typ av repor på plast, och din stötfångare ser ju att ha tagit den största smällen.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare

Inlägg av Anzwer »

Tobbelibobbe skrev:
Gällande handpolering så kommer det sannolikt lösa de blåa färgavlagringarna. Men om du har ytliga repor i lacken som är lite djupare men ändå inte "gått igenom" kan det krävas maskinpolering för att åtgärda. Min erfarenhet är att det är lättare att få bort denna typ av repor på plast, och din stötfångare ser ju att ha tagit den största smällen.
Ja alla man har pratat med säger samma sak, att det blåa kan nog lösas men om det har gått djupt så blir det nog maskinpolering ändå. Ska testa och se så får man se vad resultatet blir. Tack för alla tips!!
Skriv svar