SuC V3 utökad hastighet i USA
Moderator: Redaktion
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Tack! Verkligen spännande!Dexter86 skrev:Spännande

Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Enig!martinot skrev:Tack! Verkligen spännande!Dexter86 skrev:Spännande
Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).
Grattis alla med panasonicbatteriet haha
Den tog ju ner en på marken direkt dock
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. 

-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Tesla M3 ligger ju idag på ca 3,3C.
Med ett 4680 batteri på 100kWh och 3,3C blir ju ca 330kW laddning.
Med ett 4680 batteri på 100kWh och 3,3C blir ju ca 330kW laddning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Med tanke på att det droppar under 250 kW redan vid 30 % SoC på så blir nog tidsvinsten marginell. Och då har jag ändå det snabbladdande Panasonic-batteriet.MWall skrev:Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Utgår ifrån att det är högre spänning som gäller.Maw skrev:Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Hela marknaden går ju mot 800V.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Kan de öka spänningen utan att göra hårdvaruförändringar ens på v3? Jag skulle gissa på att det är en högre ström vilket de bör kunna styra med mjukvara i v3.Maw skrev:Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Så är det säkert, den individuella tidsvinsten är nog tämligen liten.MWall skrev:Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter.
På totalen kan det dock kanske innebära en ökning av genomströmning med 5-10%, vilket kan ha en klart märkbar effekt på köer under hög belastning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Vilket batteri är det taget på ?fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Det är väldigt likt vad jag får på min M3LR med Panasonicbatteri.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
precis. Det där är garanterat Panasonic och Model 3(står 2019 i grafen). Dvs. inte LG och därmed inte Model Y. Model Y med LG kommer aldrig upp till 250kw som jag fattat det.
Det är ju lite av en djungel av batterivarianter för Model 3 beroende på vilket tillverkningsår och modell (P eller LR). Oavsett så finns Model Y i Europa bara med LG och Panasonic-packen är som sagt de enda som kommer upp till 250kw peak.
Det är ju lite av en djungel av batterivarianter för Model 3 beroende på vilket tillverkningsår och modell (P eller LR). Oavsett så finns Model Y i Europa bara med LG och Panasonic-packen är som sagt de enda som kommer upp till 250kw peak.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?
Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier: /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Ja, fast det beror lite på orsaken till platån. Det kan ju bero på att ledningarna i bilen inte klarar högre ström och att spänningen inte kan ökas och då hjälper det inte med högre effekt i laddaren.fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Men det troligaste är nog som du säger att den klarar lite till. Kanske är det nuvarande begränsningen i laddaren som ger platån.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Inte mitt i alla fall!Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Andra batterier.Mickep skrev:Hur kan 2019 vara bättre? (är det kinatillverkade som är 2021?)
Tesla Y LR -22 EAP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4170
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.fth skrev:Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?
Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier: /fth
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Den kurvan dockTellus skrev:Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.fth skrev:Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?
Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier: /fth

- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.
Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.
Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4170
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: SuC V3 utökad hastighet i USA
Jag fick liknande i Finland i höstas på min 2019 performance. Verkar bara vara 2019 modellerna som klarar detta (panasonic 77,8kWh)RagWal skrev:Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.
Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh