SuC V3 utökad hastighet i USA

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Dexter86 »

Spännande
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Spännande
Tack! Verkligen spännande! :)

Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Dexter86 »

martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Spännande
Tack! Verkligen spännande! :)

Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).
Enig!
Grattis alla med panasonicbatteriet haha



Den tog ju ner en på marken direkt dock
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Peter Andersson »

Kan tänka mig att Cybertrucken behöver +300kW laddning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av MWall »

Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. ;)
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Peter Andersson »

Tesla M3 ligger ju idag på ca 3,3C.
Med ett 4680 batteri på 100kWh och 3,3C blir ju ca 330kW laddning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. ;)
Med tanke på att det droppar under 250 kW redan vid 30 % SoC på så blir nog tidsvinsten marginell. Och då har jag ändå det snabbladdande Panasonic-batteriet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Maw »

Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Peter Andersson »

Maw skrev:
Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Utgår ifrån att det är högre spänning som gäller.
Hela marknaden går ju mot 800V.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Kan de öka spänningen utan att göra hårdvaruförändringar ens på v3? Jag skulle gissa på att det är en högre ström vilket de bör kunna styra med mjukvara i v3.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. ;)
Så är det säkert, den individuella tidsvinsten är nog tämligen liten.

totalen kan det dock kanske innebära en ökning av genomströmning med 5-10%, vilket kan ha en klart märkbar effekt på köer under hög belastning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Maw »

Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Dexter86 »

fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Vilket batteri är det taget på ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Niklas Z »

Dexter86 skrev:
fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Vilket batteri är det taget på ?
Det är väldigt likt vad jag får på min M3LR med Panasonicbatteri.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 917
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av flamman »

precis. Det där är garanterat Panasonic och Model 3(står 2019 i grafen). Dvs. inte LG och därmed inte Model Y. Model Y med LG kommer aldrig upp till 250kw som jag fattat det.
Det är ju lite av en djungel av batterivarianter för Model 3 beroende på vilket tillverkningsår och modell (P eller LR). Oavsett så finns Model Y i Europa bara med LG och Panasonic-packen är som sagt de enda som kommer upp till 250kw peak.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av fth »

Dexter86 skrev:
Vilket batteri är det taget på ?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.

Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier:
model-3-v3-supercharger-test.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Ja, fast det beror lite på orsaken till platån. Det kan ju bero på att ledningarna i bilen inte klarar högre ström och att spänningen inte kan ökas och då hjälper det inte med högre effekt i laddaren.

Men det troligaste är nog som du säger att den klarar lite till. Kanske är det nuvarande begränsningen i laddaren som ger platån. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av mikebike »

Dexter86 skrev:
fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Vilket batteri är det taget på ?
Inte mitt i alla fall!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Mickep »

Hur kan 2019 vara bättre? (är det kinatillverkade som är 2021?)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1988
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av BrooklynS »

Mickep skrev:
Hur kan 2019 vara bättre? (är det kinatillverkade som är 2021?)
Andra batterier.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4170
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Tellus »

fth skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket batteri är det taget på ?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.

Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier:
Bilagan model-3-v3-supercharger-test.jpg finns inte längre
/fth
Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.
0EA977E8-03E9-42A4-B861-6F52B1867521.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Dexter86 »

Tellus skrev:
fth skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket batteri är det taget på ?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.

Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier:
model-3-v3-supercharger-test.jpg
/fth
Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.
Den kurvan dock :shock:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av RagWal »

Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.

Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4170
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Tellus »

RagWal skrev:
Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.

Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%
Jag fick liknande i Finland i höstas på min 2019 performance. Verkar bara vara 2019 modellerna som klarar detta (panasonic 77,8kWh)
92DF32A1-58B0-425F-9F32-E2BE8D78FA1F.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar