Sida 1 av 2

SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 09:57
av Dexter86
Spännande

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:00
av martinot
Dexter86 skrev:
Spännande
Tack! Verkligen spännande! :)

Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:03
av Dexter86
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Spännande
Tack! Verkligen spännande! :)

Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).
Enig!
Grattis alla med panasonicbatteriet haha



Den tog ju ner en på marken direkt dock

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:18
av Peter Andersson
Kan tänka mig att Cybertrucken behöver +300kW laddning.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:18
av MWall
Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. ;)

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:20
av Peter Andersson
Tesla M3 ligger ju idag på ca 3,3C.
Med ett 4680 batteri på 100kWh och 3,3C blir ju ca 330kW laddning.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:46
av Niklas Z
MWall skrev:
Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. ;)
Med tanke på att det droppar under 250 kW redan vid 30 % SoC på så blir nog tidsvinsten marginell. Och då har jag ändå det snabbladdande Panasonic-batteriet.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 10:51
av Maw
Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 11:08
av Peter Andersson
Maw skrev:
Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Utgår ifrån att det är högre spänning som gäller.
Hela marknaden går ju mot 800V.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 11:11
av OfarligTesla
Maw skrev:
Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Kan de öka spänningen utan att göra hårdvaruförändringar ens på v3? Jag skulle gissa på att det är en högre ström vilket de bör kunna styra med mjukvara i v3.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:08
av fth
MWall skrev:
Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter. ;)
Så är det säkert, den individuella tidsvinsten är nog tämligen liten.

totalen kan det dock kanske innebära en ökning av genomströmning med 5-10%, vilket kan ha en klart märkbar effekt på köer under hög belastning.

/fth

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:13
av Maw
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:29
av fth
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:32
av Dexter86
fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Vilket batteri är det taget på ?

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:34
av Niklas Z
Dexter86 skrev:
fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Vilket batteri är det taget på ?
Det är väldigt likt vad jag får på min M3LR med Panasonicbatteri.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:36
av flamman
precis. Det där är garanterat Panasonic och Model 3(står 2019 i grafen). Dvs. inte LG och därmed inte Model Y. Model Y med LG kommer aldrig upp till 250kw som jag fattat det.
Det är ju lite av en djungel av batterivarianter för Model 3 beroende på vilket tillverkningsår och modell (P eller LR). Oavsett så finns Model Y i Europa bara med LG och Panasonic-packen är som sagt de enda som kommer upp till 250kw peak.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:38
av fth
Dexter86 skrev:
Vilket batteri är det taget på ?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.

Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier:
model-3-v3-supercharger-test.jpg
/fth

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:47
av Maw
fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Ja, fast det beror lite på orsaken till platån. Det kan ju bero på att ledningarna i bilen inte klarar högre ström och att spänningen inte kan ökas och då hjälper det inte med högre effekt i laddaren.

Men det troligaste är nog som du säger att den klarar lite till. Kanske är det nuvarande begränsningen i laddaren som ger platån. :)

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 12:54
av mikebike
Dexter86 skrev:
fth skrev:
Maw skrev:
Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
/fth
Vilket batteri är det taget på ?
Inte mitt i alla fall!

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 13:41
av Mickep
Hur kan 2019 vara bättre? (är det kinatillverkade som är 2021?)

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 13:41
av BrooklynS
Mickep skrev:
Hur kan 2019 vara bättre? (är det kinatillverkade som är 2021?)
Andra batterier.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 13:57
av Tellus
fth skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket batteri är det taget på ?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.

Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier:
Bilagan model-3-v3-supercharger-test.jpg finns inte längre
/fth
Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 24 jan 2022 14:40
av Dexter86
Tellus skrev:
fth skrev:
Dexter86 skrev:
Vilket batteri är det taget på ?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.

Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier:
model-3-v3-supercharger-test.jpg
/fth
Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.
Den kurvan dock :shock:

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 17 feb 2022 20:06
av RagWal
Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.

Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Postat: 17 feb 2022 21:01
av Tellus
RagWal skrev:
Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.

Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%
Jag fick liknande i Finland i höstas på min 2019 performance. Verkar bara vara 2019 modellerna som klarar detta (panasonic 77,8kWh)