SuC V3 utökad hastighet i USA
Postat: 24 jan 2022 09:57
Spännande
Tack! Verkligen spännande!Dexter86 skrev:Spännande
Enig!martinot skrev:Tack! Verkligen spännande!Dexter86 skrev:Spännande
Kan man minska laddtiden den där kritiska första tiden (mellan 10-40%) så kommer man ju dessutom få en potentiellt kortare resa, och snabbare genomströmning på SuC (kapaciteten går upp, utan att addera fler laddpunkter).
Med tanke på att det droppar under 250 kW redan vid 30 % SoC på så blir nog tidsvinsten marginell. Och då har jag ändå det snabbladdande Panasonic-batteriet.MWall skrev:Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter.
Utgår ifrån att det är högre spänning som gäller.Maw skrev:Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Kan de öka spänningen utan att göra hårdvaruförändringar ens på v3? Jag skulle gissa på att det är en högre ström vilket de bör kunna styra med mjukvara i v3.Maw skrev:Undrar om ökningen sker genom högre ström eller högre spänning. Det har väl ryktats att V3 klarar åtminstone 600V?
Så är det säkert, den individuella tidsvinsten är nog tämligen liten.MWall skrev:Räkna på hur många minuter ni sparar istället. Jag tippar på 1-2 minuter.
Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Vilket batteri är det taget på ?fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Det är väldigt likt vad jag får på min M3LR med Panasonicbatteri.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?
Ja, fast det beror lite på orsaken till platån. Det kan ju bero på att ledningarna i bilen inte klarar högre ström och att spänningen inte kan ökas och då hjälper det inte med högre effekt i laddaren.fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Inte mitt i alla fall!Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?fth skrev:Tittar man på laddkurvor för Model 3/Y så är ju inledningen platt på 250 kW under iaf en viss tid, det indikerar ju att det finns ett visst utrymme för högre effekt med låg SoC. /fthMaw skrev:Undrar om befintliga bilar kan dra nytta av den högre effekten eller om det bara är kommande bilar som kan det?
Andra batterier.Mickep skrev:Hur kan 2019 vara bättre? (är det kinatillverkade som är 2021?)
Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.fth skrev:Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?
Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier: /fth
Den kurvan dockTellus skrev:Min 2019 laddade 250kW upp till 30% somras, alltså mer än dessa grafer visar.fth skrev:Vet inte, men det är ju från 2019, så en "äldre" Model 3 uppenbarligen.Dexter86 skrev:Vilket batteri är det taget på ?
Det finns andra jämförelser mellan "gamla" och nya Model 3 som tyder på klart bättre laddkurva för äldre batterier: /fth
Jag fick liknande i Finland i höstas på min 2019 performance. Verkar bara vara 2019 modellerna som klarar detta (panasonic 77,8kWh)RagWal skrev:Har de jackat upp även i Sverige nu?
Laddade min M3LR 2019 i Jönköping idag.
Hade inte koll i början (runt 7%) men men såg:
258kW vid 19%
220kW vid 33%