MS klarar besiktningen dåligt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

MS klarar besiktningen dåligt

Inlägg av Gustafsson »

MS klarar sig inte särskilt bra vid besiktningen i Tyskland.
Det straffar sig att inte ställa in dimljusen rätt redan från fabriken i.a.f.
Skulle vara kul att se fördelningen över vilka feltyper som är vanligast.

https://www.thedrive.com/news/44068/ove ... er-3-years
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: MS klarar besiktningen dåligt

Inlägg av MWall »

Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil. :roll:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil. :roll:
Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Enligt artikeln är det hjulupphängningar, dimljus och halvljus som det är vanligast med fel på.
Primary problems stated for the Model S were issues with the suspension wishbones, as well as problems with fog lights and low beams.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
Men det kan skapa klickbete ungefär som när Toyota byggde sitt ryckte om driftsäkerhet genom att erbjuda gratis kontroll innan besiktningen.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

frippe skrev:
MWall skrev:
Protokollet syns inte på de tjänster som visar historiken, som car.info eller biluppgifter, där syns bara att bilen haft ombesiktning. Vilket kan göra att spekulanter blir tveksamma.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

LarsL skrev:
frippe skrev:
Men det kan skapa klickbete ungefär som när Toyota byggde sitt ryckte om driftsäkerhet genom att erbjuda gratis kontroll innan besiktningen.
Om du läser artikel så är poängen att Tesla Model S blir underkänd över 100% mer än medelbilen i Tyskland. Ganska anmärkningsvärt för en sådan dyr bil. Just bilprovningsstatistik är nog det som säger mest om kvalitet - kundundersökningar om upplevd kvalitet lider alltid av confirmation bias.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Klintan skrev:
frippe skrev:
MWall skrev:
Protokollet syns inte på de tjänster som visar historiken, som car.info eller biluppgifter, där syns bara att bilen haft ombesiktning. Vilket kan göra att spekulanter blir tveksamma.
Aha, då är det så klart illa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

Man kan göra en kontroll hos Bilprovningen innan besiktning som inte hamnar i något protokoll. En sån gjorde jag på X, och tog sen bilen till Tesla för åtgärd. Dimljus och nån bromsslang.

Efter det, vanlig besiktning med stor chans att den går igenom!
// Mikael
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Verkar som Tesla inte ställer in dimljusen alls innan leverans. Killgissar att majoriteten av problemen ligger där. Min fick underkänt. De var inte lite felinställda heller…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Verkar som Tesla inte ställer in dimljusen alls innan leverans. Killgissar att majoriteten av problemen ligger där. Min fick underkänt. De var inte lite felinställda heller…
Dom anmärkte på min också, efter att Tesla SC i Väsby justerat dom inför just besiktningen (påstod
dom iaf, dom har ju inte alltid briljerat med sin kompetens där tidigare så…), så jag vettifasiken
vart problemet ligger riktigt men det lutar mest mot ”inkompetens” för dom verkar helt enkelt inte veta om att
dom ska vara ställda på ett visst sätt… tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

MWall skrev:
Samma här, nästan, tack vare detta eminenta forum så hade jag med rätt verktyg och kunde skruva ned dom lite till på plats mer än jag redan gjort och gick igenom.
(Vem bilfirman som jag köpte av hade mutat för att få igenom den på den första besiktningen vette tusan :) )

viewtopic.php?f=10&t=17640&hilit=hylsa+8#p550586
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

En till artikel från Storbritannien med 92,1% godkända MS. Men som vanligt får man ta journalistik och statistik ned en stor nypa salt och ta en närmre granskning, såg artikeln från Vi Bilägare först på fb, och de recenserar lite korthugget, men originalartikeln ger lite mer info.
MS ägarna är dessutom de som kör längst "but its owners covered the most mileage in their vehicles, averaging a hugely impressive 51,516 miles!"
2022-02-04_060127.jpg
https://www.moveelectric.com/e-cars/exc ... s-revealed
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s ... ingen-bast
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

d3marcus skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Om du läser artikel så är poängen att Tesla Model S blir underkänd över 100% mer än medelbilen i Tyskland. Ganska anmärkningsvärt för en sådan dyr bil. Just bilprovningsstatistik är nog det som säger mest om kvalitet - kundundersökningar om upplevd kvalitet lider alltid av confirmation bias.
Kunde inte hålla med mindre.

Om så 100% av alla Teslor hade felinställda dimljus eller om 0% av Mazdas bilar kuggades för att ägarna direkt innan prövning gratis fick en genomgång där alla fel åtgärdades så säger inget av dem någonting alls om "kvalitet".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
d3marcus skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Kunde inte hålla med mindre.

Om så 100% av alla Teslor hade felinställda dimljus eller om 0% av Mazdas bilar kuggades för att ägarna direkt innan prövning gratis fick en genomgång där alla fel åtgärdades så säger inget av dem någonting alls om "kvalitet".
Det var egentligen dit jag ville komma med kommentaren om dimljusen. Var hade MS hamnat om man orkat ställa in dimljusen korrekt från fabrik? Mycket bättre skulle jag gissa. Intressant med den engelska statistiken där MS körs dubbelt så långt som de flesta andra bilarna.
Användarvisningsbild
Klesell
Teslaägare

Inlägg av Klesell »

Spontanbokade en besiktning idag för det snart är dags och jag har en tid hos SC om nån vecka, och det var ju bra timeat.

"Dimljusen står för högt. Ca 90% av alla MS vi får in har samma problem."

Det är ju synd att det är en skitsak som fuckar upp statistiken. Synd också att det är en 2:a :)
Resten UA. (MS 2017)

Får SC släcka tvåor...?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

På vår första besiktning var halvljuset precis på gränsen till ok, de tyckte det stod för lågt men inte så det blev anmärkning. Jag hade haft en känsla att halvljuset var lite för lågt men jag gissade att det hade med det dåliga halvljuset att göra.

Efter det var jag på SC, de justerade halvljuset, sa de, lite senare kollade jag ljuset med en kompis på ett besiktningsföretag, fortfarande något för lågt men inom gränsen. Så fick SC justera igen.
Nu verkar det vara ok rent visuellt och vid senare besiktningar har de inte haft något påpekande.

Så det kanske inte enbart är dimljusen som är konstigt justerade från fabrik.

Dimljusen på vår har de inte anmärkt på alls.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar