Sida 1 av 1
MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 09:53
av Gustafsson
MS klarar sig inte särskilt bra vid besiktningen i Tyskland.
Det straffar sig att inte ställa in dimljusen rätt redan från fabriken i.a.f.
Skulle vara kul att se fördelningen över vilka feltyper som är vanligast.
https://www.thedrive.com/news/44068/ove ... er-3-years
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 10:22
av MWall
Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil.

Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 12:04
av frippe
MWall skrev:Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil.

Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 12:27
av Maw
Enligt artikeln är det hjulupphängningar, dimljus och halvljus som det är vanligast med fel på.
Primary problems stated for the Model S were issues with the suspension wishbones, as well as problems with fog lights and low beams.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 12:27
av LarsL
frippe skrev:
Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Men det kan skapa klickbete ungefär som när Toyota byggde sitt ryckte om driftsäkerhet genom att erbjuda gratis kontroll innan besiktningen.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 13:06
av Klintan
frippe skrev:MWall skrev:Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil.

Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Protokollet syns inte på de tjänster som visar historiken, som car.info eller biluppgifter, där syns bara att bilen haft ombesiktning. Vilket kan göra att spekulanter blir tveksamma.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 18:12
av d3marcus
LarsL skrev:frippe skrev:
Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Men det kan skapa klickbete ungefär som när Toyota byggde sitt ryckte om driftsäkerhet genom att erbjuda gratis kontroll innan besiktningen.
Om du läser artikel så är poängen att Tesla Model S blir underkänd över 100% mer än medelbilen i Tyskland. Ganska anmärkningsvärt för en sådan dyr bil. Just bilprovningsstatistik är nog det som säger mest om kvalitet - kundundersökningar om upplevd kvalitet lider alltid av confirmation bias.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 30 jan 2022 19:33
av frippe
Klintan skrev:frippe skrev:MWall skrev:Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil.

Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Protokollet syns inte på de tjänster som visar historiken, som car.info eller biluppgifter, där syns bara att bilen haft ombesiktning. Vilket kan göra att spekulanter blir tveksamma.
Aha, då är det så klart illa.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 31 jan 2022 12:49
av JGur
Man kan göra en kontroll hos Bilprovningen innan besiktning som inte hamnar i något protokoll. En sån gjorde jag på X, och tog sen bilen till Tesla för åtgärd. Dimljus och nån bromsslang.
Efter det, vanlig besiktning med stor chans att den går igenom!
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 31 jan 2022 13:01
av Gustafsson
Verkar som Tesla inte ställer in dimljusen alls innan leverans. Killgissar att majoriteten av problemen ligger där. Min fick underkänt. De var inte lite felinställda heller…
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 31 jan 2022 14:31
av Bjelke
Gustafsson skrev:Verkar som Tesla inte ställer in dimljusen alls innan leverans. Killgissar att majoriteten av problemen ligger där. Min fick underkänt. De var inte lite felinställda heller…
Dom anmärkte på min också, efter att Tesla SC i Väsby justerat dom inför just besiktningen (påstod
dom iaf, dom har ju inte alltid briljerat med sin kompetens där tidigare så…), så jag vettifasiken
vart problemet ligger riktigt men det lutar mest mot ”inkompetens” för dom verkar helt enkelt inte veta om att
dom ska vara ställda på ett visst sätt… tyvärr…
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 31 jan 2022 14:59
av lawgiver
MWall skrev:Jag åkte dit på dimljusen också. Snyggt med ombesiktning i protokollet på en tre år gammal bil.

Samma här, nästan, tack vare detta eminenta forum så hade jag med rätt verktyg och kunde skruva ned dom lite till på plats mer än jag redan gjort och gick igenom.
(Vem bilfirman som jag köpte av hade mutat för att få igenom den på den första besiktningen vette tusan

)
viewtopic.php?f=10&t=17640&hilit=hylsa+8#p550586
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 04 feb 2022 06:03
av Flagada
En till artikel från Storbritannien med 92,1% godkända MS. Men som vanligt får man ta journalistik och statistik ned en stor nypa salt och ta en närmre granskning, såg artikeln från Vi Bilägare först på fb, och de recenserar lite korthugget, men originalartikeln ger lite mer info.
MS ägarna är dessutom de som kör längst
"but its owners covered the most mileage in their vehicles, averaging a hugely impressive 51,516 miles!"
https://www.moveelectric.com/e-cars/exc ... s-revealed
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s ... ingen-bast
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 04 feb 2022 07:02
av Legato
d3marcus skrev:LarsL skrev:frippe skrev:
Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Men det kan skapa klickbete ungefär som när Toyota byggde sitt ryckte om driftsäkerhet genom att erbjuda gratis kontroll innan besiktningen.
Om du läser artikel så är poängen att Tesla Model S blir underkänd över 100% mer än medelbilen i Tyskland. Ganska anmärkningsvärt för en sådan dyr bil. Just bilprovningsstatistik är nog det som säger mest om kvalitet - kundundersökningar om upplevd kvalitet lider alltid av confirmation bias.
Kunde inte hålla med mindre.
Om så 100% av alla Teslor hade felinställda dimljus eller om 0% av Mazdas bilar kuggades för att ägarna direkt innan prövning gratis fick en genomgång där alla fel åtgärdades så säger inget av dem någonting alls om "kvalitet".
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 04 feb 2022 09:26
av Gustafsson
Legato skrev:d3marcus skrev:LarsL skrev:frippe skrev:
Står det inte protokollet varför det blev ombesiktning?
Om det gör det så ser väl de flesta normala människor att det är en struntsak.
Men det kan skapa klickbete ungefär som när Toyota byggde sitt ryckte om driftsäkerhet genom att erbjuda gratis kontroll innan besiktningen.
Om du läser artikel så är poängen att Tesla Model S blir underkänd över 100% mer än medelbilen i Tyskland. Ganska anmärkningsvärt för en sådan dyr bil. Just bilprovningsstatistik är nog det som säger mest om kvalitet - kundundersökningar om upplevd kvalitet lider alltid av confirmation bias.
Kunde inte hålla med mindre.
Om så 100% av alla Teslor hade felinställda dimljus eller om 0% av Mazdas bilar kuggades för att ägarna direkt innan prövning gratis fick en genomgång där alla fel åtgärdades så säger inget av dem någonting alls om "kvalitet".
Det var egentligen dit jag ville komma med kommentaren om dimljusen. Var hade MS hamnat om man orkat ställa in dimljusen korrekt från fabrik? Mycket bättre skulle jag gissa. Intressant med den engelska statistiken där MS körs dubbelt så långt som de flesta andra bilarna.
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 08 feb 2022 22:09
av Klesell
Spontanbokade en besiktning idag för det snart är dags och jag har en tid hos SC om nån vecka, och det var ju bra timeat.
"Dimljusen står för högt. Ca 90% av alla MS vi får in har samma problem."
Det är ju synd att det är en skitsak som fuckar upp statistiken. Synd också att det är en 2:a

Resten UA. (MS 2017)
Får SC släcka tvåor...?
Re: MS klarar besiktningen dåligt
Postat: 09 feb 2022 08:32
av frippe
På vår första besiktning var halvljuset precis på gränsen till ok, de tyckte det stod för lågt men inte så det blev anmärkning. Jag hade haft en känsla att halvljuset var lite för lågt men jag gissade att det hade med det dåliga halvljuset att göra.
Efter det var jag på SC, de justerade halvljuset, sa de, lite senare kollade jag ljuset med en kompis på ett besiktningsföretag, fortfarande något för lågt men inom gränsen. Så fick SC justera igen.
Nu verkar det vara ok rent visuellt och vid senare besiktningar har de inte haft något påpekande.
Så det kanske inte enbart är dimljusen som är konstigt justerade från fabrik.
Dimljusen på vår har de inte anmärkt på alls.