Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

marlun
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2022 10:56

Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av marlun »

Hej,

Var igår och hämtade min första bil i livet. Blev en beggad Model 3 standard (bakhjulsdrift) 2019 som gått strax över 2000mil. När den var ny skulle den göra 35 mil om jag inte minns fel. Blev förvånad när jag idag körde 10mil (-4c. lite vind) med ac på 20 grader och fläkten på 2. Den gick från 80%-35%. Enligt mina beräkningar borde jag haft ca. 50% kvar.

Förstår att batteriet blir sämre med tiden men vad jag läst mig till online borde det inte degradera så snabbt. Min fråga är därför om ni tycker det verkar normalt med tanke på vinter förhållande eller om det är värt att kolla upp hos Tesla?

Tacksam för er input.

Markus
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av OfarligTesla »

Hur långt du kommer beror på väglag, hastighet och väder. I de förhållandena du körde är det fullt möjligt att den kom under 30 mil som ny, kanske till och med ner mot 25 mil det är svårt att veta.
Användarvisningsbild
sparicho
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 sep 2021 17:37

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av sparicho »

Bättre range när kylan försvinner. Ungefär samma på min gamla SR+. Förvärm batteriet om du har möjlighet, det ökar din räckvidd.
M3 SR+, 2020. Såld.
Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av Tellus »

Vi har en sådan som gått ~4000mil. Den har WLTP 409km.
Om man vill veta hur mycket batteriet degraderat kan man kolla på energigrafen i bilen och göra en uträkning(vi berättar hur, om du vill)
Vår 2019 har degraderat ca 6%, den största degraderingen sker ofta första året, sedan går det långsammare.

Kör man sällan dagligen över 20 mil så räcker en begagnad sr+ fint. Långresor är heller inga problem pga laddnätverket och snabb laddning(peak 170kW)

Vid lugn körning sommartid kan du komma ca 40 mil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
marlun
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2022 10:56

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av marlun »

Tellus skrev:
Vi har en sådan som gått ~4000mil. Den har WLTP 409km.
Om man vill veta hur mycket batteriet degraderat kan man kolla på energigrafen i bilen och göra en uträkning(vi berättar hur, om du vill)
Vår 2019 har degraderat ca 6%, den största degraderingen sker ofta första året, sedan går det långsammare.

Kör man sällan dagligen över 20 mil så räcker en begagnad sr+ fint. Långresor är heller inga problem pga laddnätverket och snabb laddning(peak 170kW)

Vid lugn körning sommartid kan du komma ca 40 mil.
Lär mig gärna hur man beräknar hur mycket batteriet har degraderat! :)

Kommer nog bli ca 20 mil 3-4ggr/veckan för mig. Har ca. 10 mil till jobbet men kan ladda både hemma och på jobbet så hoppas det borde gå bra.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av KalleL »

marlun skrev:
Tellus skrev:
Vi har en sådan som gått ~4000mil. Den har WLTP 409km.
Om man vill veta hur mycket batteriet degraderat kan man kolla på energigrafen i bilen och göra en uträkning(vi berättar hur, om du vill)
Vår 2019 har degraderat ca 6%, den största degraderingen sker ofta första året, sedan går det långsammare.

Kör man sällan dagligen över 20 mil så räcker en begagnad sr+ fint. Långresor är heller inga problem pga laddnätverket och snabb laddning(peak 170kW)

Vid lugn körning sommartid kan du komma ca 40 mil.
Lär mig gärna hur man beräknar hur mycket batteriet har degraderat! :)

Kommer nog bli ca 20 mil 3-4ggr/veckan för mig. Har ca. 10 mil till jobbet men kan ladda både hemma och på jobbet så hoppas det borde gå bra.
I energigrafen berättar bilen hur lång räckvidd den tror är kvar. Dela det med nuvarande "batteriprocent" så får du hur långt bilen tror den skulle komma på 100% batteri.
Multiplicera värdet med förbrukningen som grafen visar. Då får du hur mycket energi bilen tror att det finns totalt tillgängligt i batteriet.

Exempel: Kvarvarande räckvidd 100 km, med 25% kvar i batteriet och 120 Wh/km i förbrukning:
120 * (100/25%) = 48 kWh

Jag har följt upp detta värde på min SR+ från att den var ny i mars 2020:
- Första veckan fick jag runt 51,8 kWh.
- Efter en månad var jag nere på 50,9 kWh.
- Efter 10 månader och 1500 mil: 48,6 kWh.
- Efter 15 månader och 2300 mil: 47,0 kWh.
- Idag, ca 23 månader och 3400 mil: 47,0 kWh.

Enligt detta är jag alltså uppe i ungefär 9% degradering men det har alltså inte rört sig alls åtminstone det senaste halvåret / 1000 mil.

Jag är inte säker på hur mycket av tappet som beror på att bilen underskattar den totala lagringskapaciteten i batteriet jämfört med hur den gjorde denna uppskattning när bilen var ny. Från början är den rimligtvis kalibrerad men om man sedan aldrig tömmer batteriet (jag har aldrig varit nedanför 10% tror jag) så borde ju estimaten sväva iväg lite efter hand. Eventuell osäkerhet måste ju Tesla lägga på "den säkra sidan" för att undvika arga kunder som blivit stående längs vägen med död bil fastän bilen visar typ 3%. Då är det bättre om man i själva verket kan köra den ända ner till -3%, men det får man ju inte veta förrän man antingen gett sig iväg på långrunda beväpnad med ett portabelt kraftverk, eller fegat ur och kört 600 varv runt kvarteret inom skarvsladds avstånd.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av Tellus »

Ha helst laddning 80% eller mer för mindre felmarginal.

Ta fram energiskärmen i bilen och ställ in den enligt denna bild, dvs 50km och normal räckvidd.
Ta sedan de tre värden jag ringat in i rött och räkna ut som jag gjort.
Dela gärna resultatet eller posta foto på skärmbilden så räknar vi.
D4649345-DB0F-47B9-8871-CA760C24910E.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model 3 standard 2019 räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Dels kan du räkna fram degraderingen(eller kvarvarande kapacitet egentligen) med Tellus bra handledning, dels behöver du förstå räckviddsbegreppet.

WLTP-testet görs inte i kall väderlek så värmesystemet används inte. Vidare är genomsnittshastigheten 46.5km/h.
Det är inte speciellt rättvisande även de som tog fram WLTP påstår det. Det är bättre än den föregående mätstandarden men inte speciellt likt verkligheten.

Dessutom körs WLTP-testet tills bilen stannar. Tesla använder en buffert på 4.5% av batterikapaciteten som ligger under 0% på skärmens batterimätare. Du kan börja med att dra av 4.5% av räckvidden även om du kör i +23 med värme/AC avstängd om du inte tänker köra ned under 0% på skärmen.

Jag tror din Model 3 SR( + gissar jag?) har en EPA-räckvidd på runt 386km. Nytt batteri visade ungefär 386 km.
Du kan kika på hur många kilometer som visas med full laddning och jämföra.

Det amerikanska EPA-testet ligger till grund för räckvidden som visas på skärmen och jag har för mig att att förbrukningen ligger runt 133Wh/km för att köra så att räckvidden räknar ned lika fort som körda kilometer. Normalt ligger man ofta högre än den förbrukningen och kommer kortare än skärmens visade range. När det är vinter och kallt blir det stor skillnad.

Titta på sidan ”Resor” på skärmen och kolla in fin förbrukning. Håller du runt 133 Eh/km kommer du ungefär lika långt som mätaren visar. En vinterdag är nog inte 200Wh/km orimligt och då tappar man en tredjedel av räckvidden. 36 mil blir 24. Förutsatt attman inte har någon degradering och kör till bilen stannar, annars är det kanske 20mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar