Värt att byta från 3 till Y?
Moderator: Redaktion
Värt att byta från 3 till Y?
Kör idag en model 3. Trivs med bilen och allt är väl frid och fröjd egentligen.
Blir ändå lite sugen på att byta till en Y. Enda anledningen är väl för att den lastar lite mer och för att jag från början trodde den var lite större men nu fattar jag det som att det bara skiljer ett par cm?
Så min fråga till er som har en Y (och några som kanske bytt från 3 till Y)
Är det värt att byta? Är ni som har bytt nöjda med bytet eller känns det som typ samma sak?
Stort tack!
Blir ändå lite sugen på att byta till en Y. Enda anledningen är väl för att den lastar lite mer och för att jag från början trodde den var lite större men nu fattar jag det som att det bara skiljer ett par cm?
Så min fråga till er som har en Y (och några som kanske bytt från 3 till Y)
Är det värt att byta? Är ni som har bytt nöjda med bytet eller känns det som typ samma sak?
Stort tack!
-
Re: Värt att byta från 3 till Y?
Om det är värt det är ju mycket till tycke, smak och behov. Model Y upplevs som väldigt mycket större faktiskt att både sitta i (både fram och bak)och att lasta, och den stora öppningen bak är ju betydligt mer praktisk. Men sedan ger ju 3:an än annan körupplevelse iom att man dels sitter lägre och att hela bilen är lägre. Och sedan är ju Model 3 billigare
Det bästa är väl att åka till en Tesla store och uppleva den samt att titta på jämförelsevideos på YouTube. Tex den här svenska videon där den ena personen har en Model 3 och den andra Model X som de har som referens när de testar Model Y.

Y är mycket större än 3'an innuti. Y är inte långt ifrån X.
(har en av varje på gårdsplanen just nu. Dvs, 3 teslor.)
(har en av varje på gårdsplanen just nu. Dvs, 3 teslor.)
Hej!
Vi körde nyligen båda bilarna och när vi bestämde oss handlade det främst om vilka behov vi har just nu och vilka behov vi ser att vi kan ha i framtiden.
Först var vi inte på model Y just för lastutrymmet och storleken (främst för hund och barn utifrån vår situation).
Vi provkörde Y, sitter högre upp än i 3an, körglädjen finns där, mycket utrymme både bak och fram. Kändes som att sitta i en salong både bak och fram. När jag satt där bak kunde jag få plats med mina fötter under förarsätet fram - det fick jag inte på model 3.
Model 3 satt vi betydligt lägre i och det märktes. Däremot roligare att köra - helt klart! Ljudnivån var bättre i m3 upplevde både jag och sambo (motorväg). Lastutrymmet räcker mer än väl för oss i model 3. Det enda negativa med lastutrymmet var begränsningen i själva öppningen. Förstår inte varför dem har gjort den så. Vi har en rav4 idag och vi använder sällan utrymmet eller dragkroken. Visst - hunden är bakluckan. Men det löses med en sele till bältet i model 3. Jag kunde inte motivera prislappen på model y mot bakgrund av att model 3 fyller våra behov just nu och på sikt. Den är dessutom roligare att köra.
Jag rekommenderar dig att tänka på behoven först för att sedan se vilken bil som uppfyller dem. Vilka behov är det som model 3 inte uppfyller för er idag?
Vi körde nyligen båda bilarna och när vi bestämde oss handlade det främst om vilka behov vi har just nu och vilka behov vi ser att vi kan ha i framtiden.
Först var vi inte på model Y just för lastutrymmet och storleken (främst för hund och barn utifrån vår situation).
Vi provkörde Y, sitter högre upp än i 3an, körglädjen finns där, mycket utrymme både bak och fram. Kändes som att sitta i en salong både bak och fram. När jag satt där bak kunde jag få plats med mina fötter under förarsätet fram - det fick jag inte på model 3.
Model 3 satt vi betydligt lägre i och det märktes. Däremot roligare att köra - helt klart! Ljudnivån var bättre i m3 upplevde både jag och sambo (motorväg). Lastutrymmet räcker mer än väl för oss i model 3. Det enda negativa med lastutrymmet var begränsningen i själva öppningen. Förstår inte varför dem har gjort den så. Vi har en rav4 idag och vi använder sällan utrymmet eller dragkroken. Visst - hunden är bakluckan. Men det löses med en sele till bältet i model 3. Jag kunde inte motivera prislappen på model y mot bakgrund av att model 3 fyller våra behov just nu och på sikt. Den är dessutom roligare att köra.
Jag rekommenderar dig att tänka på behoven först för att sedan se vilken bil som uppfyller dem. Vilka behov är det som model 3 inte uppfyller för er idag?
Jag sålde min Model 3 LR i måndag för att byta till en Model Y P. Provkörde en Y för första gången igår och fick mina tankar bekräftade. Mer utrymme, oändligt mycket enklare att packa i bagaget. Bättre dragkroksanordning. Sen var den mycket piggare än vad jag trodde att den skulle vara. Tyckte den gick lika bra som min 3 LR, så jag ser verkligen fram mot en Performance!
Även om 3an är billigare så skiljer det inte speciellt mycket i slutändan.
Som andra svarat, se över vilka behov du har eller kommer att skaffa dig. Jag har två knoddar så det lastas ofta havsis mycket när vi ska iväg. Det har fungerat bra i 3an nu under ett år, men de har varit en kompromiss helt klart.
Körglädjen var hög i Y! Tänk MYP då
Även om 3an är billigare så skiljer det inte speciellt mycket i slutändan.
Som andra svarat, se över vilka behov du har eller kommer att skaffa dig. Jag har två knoddar så det lastas ofta havsis mycket när vi ska iväg. Det har fungerat bra i 3an nu under ett år, men de har varit en kompromiss helt klart.
Körglädjen var hög i Y! Tänk MYP då
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Älskade vår Model 3 men Model Y är perfekt. En enda nackdel - lite lite långsammare i accelerationen. Haft LR i båda.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Hur vet du det?Jontez skrev:Bättre dragkroksanordning.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Man slipper ligga på marken varje gång kroken skall i eller kabel skall anslutas. Självklart är det bättre på Y.slugger75 skrev:Hur vet du det?Jontez skrev:Bättre dragkroksanordning.
Tesla Y LR -22 EAP
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Jo det kan ju knappast vara sämre än på 3. Men, är det nån i Sverige som har testat hur dragkroksanordningen på Y fungerar? Eller, det kanske finns filmer?BrooklynS skrev:Man slipper ligga på marken varje gång kroken skall i eller kabel skall anslutas. Självklart är det bättre på Y.slugger75 skrev:Hur vet du det?Jontez skrev:Bättre dragkroksanordning.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Det är en standard löstagbar dragkrok från Westfalia, inte någon special Teslalösning.
På trean är det bara så uppenbart i efterhand påkommen lösning.
På trean är det bara så uppenbart i efterhand påkommen lösning.
Tesla Y LR -22 EAP
Finns lite filmer på Youtube. Såg en norsk som håller sin kamera och filmar när han med en hand får dit kroken utan problem.slugger75 skrev:Jo det kan ju knappast vara sämre än på 3. Men, är det nån i Sverige som har testat hur dragkroksanordningen på Y fungerar? Eller, det kanske finns filmer?BrooklynS skrev:Man slipper ligga på marken varje gång kroken skall i eller kabel skall anslutas. Självklart är det bättre på Y.slugger75 skrev:Hur vet du det?Jontez skrev:Bättre dragkroksanordning.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD