Löneavdrag på bruttolön

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare

Löneavdrag på bruttolön

Inlägg av daz_meatball »

Tjenare !

Äntligen har jag lyckats övertala chefen på jobbet som bara har varit intrestead av att åka fosil bränsle innan att gå elbils vägen, Dock har tråkigheter börjat närma sej på horrisonten och då han är go vän med en VW handlare så nämdes ID4 :shock: :shock: Jag sa då direkt nej till alternativet och slängde ur mej att jag kan ta ett bruttolöne avdrag och jag får välja själv vilket blev grönt ljus för men ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad det är.

Parametrarna är som följande

Månadslön 40K men jag har utrymme för att ta ut 45K så jag tänkte att jag gör ett bruttolöneavdrag på 5k Men vad är 5k värt eller vad kostar det företaget att betala dom 5k som lön? Då jag antar att det är det som man ska dra av mot kostnaden.

Jag kör ca 2,000 mil i tjänståret och ca 1,000 privat är det fördelaktigt om jag står för elen själv och sen gör avdrag eller hur funkar det?

Ursäkta ett kanske väldigt rörigt inlägg :D
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
BunkanAndy

Re: Löneavdrag på bruttolön

Inlägg av BunkanAndy »

Här kan du se kostnader för både företag och dig för själva bilen:
https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/modeller/tesla-model-3
Förutom bruttolöneavdrag blir det ju förmånsvärde också som läggs på din lön.

Vad som är mest fördelaktigt med elen vet jag inte men enklast administrativt är att få milersättning från företaget för körning i tjänsten.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tjänar man under 46200kr är det rejält mycket mindre lönsamt. Du vill helst ha hela avdraget över brytpunkten.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Jag kan bara redogöra hur min arbetsgivare tänker och gör, så se det som inspiration. Ekonomi med skatter, sociala osv är inte min starka sida :)

Min arbetsgivare gör bruttolöeavdrag på vilken bil man än väljer, men i olika steg beroende på vad bilen kostar och om det är en fossilbil eller miljöbil (tex gas, el, hybrid).

Jag hade en BMW 320d Touring xDrive innan, den kostade då 372000 och det gav mig ett bruttolöneavdrag på 4500kr, hade jag valt en billigare bil hade jag haft 3000kr i bruttolöneavdrag och likaså om jag hade valt en dyrare så hade jag hamnat på 6000kr i avdrag.
Då arbetsgivaren vill gynna miljöbilar så är maxavdraget för en sådan 2000kr och då är inköpspriset max runt 500k (x antal prisbasbelopp), vilket jag fick in en M3 SR+ på! Så en betydligt dyrare bil blir betydligt billigare för mig, både bruttolöneavdrag och förmånsvärde (fick den precis innan 1/7 2021 då det höjdes). I runda slängar, utan bränsle inräknat, 1800kr netto billigare för mig än BMWn.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Esterox

Inlägg av Esterox »

45000 i lön
Bil 5k brutto kanske är runt 500k

Minska lönen med 5000kr

Ny lön 40000

Skatt baseras på ny lön + förmån (säg 5000)

Du skattar alltså som om du tjänade 45000
Men på din nya lön 40000

Säg att du ligger i skattetabell 34 så blir det
Utan bil
45000 - 12292 = 32708 kr
Med bil
40000 - 12292 = 27708
Diff 5000 netto.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Föreslå nettolöneavdrag istället, det påverkar inte pensionsavsättningarna och sjukpenninggrundande inkomst.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Mickep

Inlägg av Mickep »

Så dålig är väl inte id4, eller?
Sedan beror det på vilket avtal och erbjudande man får. Volvo har ju 3600/mån på sin xc40 och det är en praktisk bil men inte så effektiv. (laddlucka på den sidan så man inte får hatblickar på om man besöker suc när de öppnar).
håller med att tesla är no 1, men sedan kommer prisfaktorn in. tror att id4 kan fungera som bil. (beroende på vad man får)
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare

Inlägg av daz_meatball »

Tack för svaren bilen är beställd :geek:
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
BunkanAndy

Inlägg av BunkanAndy »

Vad blev det för bil??? :P
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare

Inlägg av daz_meatball »

Grå L/R med 19" och den billiga Autopiloten måste säga att det här är nog det smidigaste bilköpet efter att ha spenderat timmar innan med konfigurationer med andra bil märken :idea:

Blir en lång väntan till Maj när det är beräknad att komma :lol:
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
Esterox

Inlägg av Esterox »

daz_meatball skrev:
Grå L/R med 19" och den billiga Autopiloten måste säga att det här är nog det smidigaste bilköpet efter att ha spenderat timmar innan med konfigurationer med andra bil märken :idea:

Tog du fram leasingkostnaden så du vet hur mycket den kostar dig ?

Ja smidigt att inte få välja färg på klädsel själv och paneler utan finns två färdiga paket med antingen tråk trä eller vit inredning. Grattis
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Esterox skrev:
daz_meatball skrev:

Tog du fram leasingkostnaden så du vet hur mycket den kostar dig ?

Ja smidigt att inte få välja färg på klädsel själv och paneler utan finns två färdiga paket med antingen tråk trä eller vit inredning. Grattis
"Du kan få den i vilken färg du vill, bara det är svart!"
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare

Inlägg av daz_meatball »

Vi tog den med DNB eller vi har alla våra bilar med dom så det är där den kommer hamna, Jag lyckades att få igenom ett Bruttoavdrag på 3,000 kr i månaden men vi höjder upp min tjänstepension med 5,000 kr

Ska bli spännande det här :D Har varit såld sen jag såg den där förbannade skärmen första gången :lol: :lol:
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

daz_meatball skrev:

Ja, det är föredömligt enkelt att beställa en bil från Tesla. Jämförde med Skoda i höstas och det är helt hopplöst att förstå vad jag får eller kan få och vad det i så fall kostar. Men det är ju å andra sidan helt i linje med inredningens knapphysteri.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Min arbetsgivare tar 3000 brutto om bilen kostar 600 tkr och är en elbil men då måste vi välja vit och ha en logga på bilen. Du som kör så mycket i tjänsten borde få ett mindre löneavdrag kan jag tycka. 5000 lät lite mycket. Leasingkostnaden borde vara runt 7 tkr med halva momsen och miljöbonusen avdragen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Pontus skrev:
Min arbetsgivare tar 3000 brutto om bilen kostar 600 tkr och är en elbil men då måste vi välja vit och ha en logga på bilen. Du som kör så mycket i tjänsten borde få ett mindre löneavdrag kan jag tycka. 5000 lät lite mycket. Leasingkostnaden borde vara runt 7 tkr med halva momsen och miljöbonusen avdragen.
Han fick 3000:- i löneavdrag. Men tjänstepensionen höjdes med 5000:-/mån :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nect skrev:
Pontus skrev:
Han fick 3000:- i löneavdrag. Men tjänstepensionen höjdes med 5000:-/mån :)
Missade det, men det låter ju som en mycket bättre deal och rimligt med tanke på hur mycket tjänstemil det handlar om.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar