Elbil till gamla föräldrar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Elbil till gamla föräldrar

Inlägg av Maw »

Mina gamla föräldrar som fyller 73 år respektive 80 år i år vill byta bil och den här gången till elbil och frågar mig vilken de ska ha.

De bor i hus på landet i Småland, kör kanske 1500 - 2000 mil per år varav kanske 5-6 lite längre resor på 25 - 50 mil enkel resa. De har hund men kan tänka sig en sedan ändå.

Jag har funderat på lite olika alternativ och just nu så är en Tesla M3 lr det som ligger närmast till hands pga tryggt val med enklast möjliga snabbladdning om de överhuvudtaget kommer behöva snabbladda med räckvidden hos M3 lr. Alternativa bilar skulle kunna vara M3 sr+, Polestar 2, Kia EV6, MEB osv. Men helst 4wd om man frågar pappa :)

Vilken elbil tror ni skulle passa bäst för ett äldre par?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Elbil till gamla föräldrar

Inlägg av Trean »

Vet inte hur budgeten ser ut, men tänk på att man sitter ganska lågt i Model 3. Kanske tycker de att Model Y passar bättre.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Trean skrev:
Vet inte hur budgeten ser ut, men tänk på att man sitter ganska lågt i Model 3. Kanske tycker de att Model Y passar bättre.
Jag är 77 år (70 kg) och min fru 74 (52 kg), vi har inte det minsta problem att stiga i eller ur vår SR+, men jag inser också att många kanske inte är lika rörliga och kanske behöver något större/högre.
Vi kommer senast från Audi A8 som vi inte saknar alls, 3:an är fantastiskt rolig och behändig att köra. Men för vår del, aldrig mer något annat än el (Tesla). Edit: Laddnätverket och mjukvaran i bilen outstanding, tycker lite synd om andra fabrikat som ska samsas om de oftast små laddplatserna som kräver ett antal appar, brickor, kort mm.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Mina föräldrar kör en id3. Funkar hur bra som helst.. De har en stuga 22 mil från hemmet och de har varit på bilresor runt i Sverige utan problem.

Som de själva uttrycker de, de kan ladda i lugn och ro utan stress och älskar sin bil.

Ganska bra pris vs range på bilen.
Edit:
De är 70 och 72 år gamla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Kan nog ändå vara bra med lite högre insteg. Märker på mina föräldrar, som är väldigt fysiskt aktiva, att de inte är lika smidiga som förr. Pappa har efter några års respit även börjat känna av sin onda höft igen.

Jag skulle nog rekommendera nån slags SUV ändå. Vad för någon beror såklart mycket på budget.

En bubblare är BMW i3 94Ah Rex. Fantastiskt smidig bil med plats för hunden längst bak och högt insteg. Möjlighet att köra på bensin under de få längre turerna om de inte orkar/vill leta upp en snabbladdare.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Kanske Hyundai Kona eller Kia e-Niro? Bra stabila bilar med god räckvidd som åldrats rätt bra!
Användarvisningsbild
AndreasPaulsson
Teslaägare

Inlägg av AndreasPaulsson »

Jag kan varmt rekommendera en Kia e-Niro om de inte har krav på att det skall vara en premium-bil . Vi har haft den snart 3 år och är väldigt nöjda.

Mina föräldrar (77 och 73 år) gillar den starkt och skulle gärna vilja ha en om de bara kunde ladda hemma. Mycket bra insteg och sittställning för någon lite äldre. Man kommer nästan nästan 45 mil på sommaren och 35 mil på vintern så räckvidden är helt OK.
Kia e-Niro -22
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Farsan (81) skaffade en e-Niro i höstas. Mycket nöjd.
Tesla Y LR -22 EAP
Erba

Inlägg av Erba »

Kia e-Niro är klockrent val. Om man inte badar i pengar då är väl en model y eller x perfekt :D
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Tycker TS är på rätt spår med en tesla. Och då är det främst enkelheten vid resor jag tänker på. Att som äldre slippa hålla på och sätta in sig i olika appar/taggar och laddare vid resor bör väga väldigt tungt.
Hade det inte varit för det så finns det ju flera goda alternativ att välja på.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Är de vana med pekskärm, är de inte det kan det ju vara en deal breaker. Även viss engelsk språkkunskap är ju att föredra.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tack för alla förslag.
Lite förvånad ändå att så få tycker att Tesla M3 är en bra idé :)

Jag kan lägga till att de har kört min Polestar 2 och gillar den vad gäller enkelhet, styrka och smidighet. Som det är nu så blir det dock lite dyrare med en ps2 dual motor än m3 med motsvarande utrustning och man får ganska mycket sämre räckvidd med ps2. En fördel med Tesla som jag ser är också plug&chsrge och att de klarar sig med enbart SuC, att hålla reda på en massa olika laddbrickor och appar är inget bekymmer för mig men jag kan tänka mig att det skulle vara lite besvärligt för mina föräldrar.

Jag provkörde både M3 och MY i Malmö i helgen och jag upplevde att M3 var mycket bättre på vägen, inte alls så nervös som MY. M3 var inte heller så stutsig på vägen som MY. MY är ju dessutom ganska mycket dyrare och tillför nog inte så mycket för deras del. Min fru som var sugen på MY var riktigt besviken på körupplevwlsen pch tycktw också att M3 var på en helt annan nivå, hon ska dock göra ett nytt försök framöver. När det gäller sitthöjden kör de idag en Saab 9-3 som jag tror är ganska låg. Min Polestar verkar inte heller vara några problem för dem att komma i och ur och den är väl ungefär som en M3? De är båda i bra form och jobbar fortfarande med sitt jordbruk, båda är iphoneanvändare sedan många år.

Jag tar gärna mer synpunkter från förare i samma ålder (72 och 79 just nu, 73 och 80 om några månader) eller om ni har bekanta som är i den åldern. Främst vad gäller Tesla men även elbilar i allmänhet. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det här klippet kanske kan ge inspel.

wanderlei

Inlägg av wanderlei »

Min farsa är 76 år och börjar få en del krämpor i knän och höft. Han hade jättesvårt att vänja sig med teslas skärm i mitten och behövde nästan stanna bilen för att han skulle vara bekväm med att trycka på skärmen när han har kört runt i en som han fått prova. Han tyckte också att tesla model 3 var för låg att komma in och ur. Däremot så tyckte han att hyundai kona var jättesmidig att komma in och ur. Och tyckte även att den var väldigt enkel med sina fysiska knappar.

Så det där är nog otroligt olika hur man är som person. Min farsa har tex aldrig varit någon som är först med det senaste och har heller aldrig ägt en iphone. Så tänket med hur det funkar med bara en stor display och inga fysiska knappar har aldrig funnits där.
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Det här klippet kanske kan ge inspel.

Ja, den är bra. Visade den för mamma som också tyckte den var bra. Särskilt detaljen att sonen GER mamman en Tesla tyckte hon verkade fint :)

Det dinns en del två också
VW ID.7 GTX Tourer -25
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
.../ Lite förvånad ändå att så få tycker att Tesla M3 är en bra idé :) /...
Mina föräldrar har en Model 3 LR AWD. Och det skiljer bara något eller några år i ålder jämfört med dina... De skaffade den i februari 2019, så då var de ju ganska exakt tre år yngre än vad de är nu.

De köpte elbil av miljöskäl. Och när de beställde och tog leverans av den så fanns det väl inga alternativ i den prisklassen. Då hade de en typ mellanstor hund och hade helst velat ha ngt med kombi- eller halvkombilucka. Och dragkrok. Men det fanns väl inte. Model S tyckte de var för stor och för dyr. Deras M3 blev ung. dubbelt så dyr jämfört med den dyraste bil de köpt innan. De tyckte heller inte att det var värt att vänta på dragkroken. I den här åldern blir ju YOLO på sätt och vis ganska påtagligt... Så hellre en bil med detsamma istället för en vid en senare tidpunkt som även hade dragkrok... De hade innan kört fordonsgas-/biogaskombi från VAG-koncernen sedan ~2009. Även det av miljöskäl.

Till hunden skaffade de ett sånt där hundskydd/'hundhammock' som man kan lägga i baksätet och som skyddar hela baksätet från smut och/eller åverkan. Sen matade de bara in hunden via en av bakdörrarna.

De har bara haft 'normalhöga' vanliga bilar hela sina liv – hade inga, och har fortfarande inga problem med sitthöjden i Model 3.

Ang. användargränssnittet i Model 3:

Farsan har monterat dit en eftermarknads-HUD. Så jag antar att han helst sett att bilen haft 'traditionell' hastighetsindikator rakt fram bakom ratten (eller en HUD från fabrik). Det är vidare bara han som kör bilen. Morsan gillar inte att köra bil. Det har hon aldrig gjort. När hon pensionerade sig behövde hon inte längre och sen dess är det i princip alltid farsan som kör när de ska någonstans.

Eftersom jag själv kört den här bilen så pass lite, har jag dålig koll på hur de mest kritiska funktionerna funkar i en Model 3 – dvs. defrost fram och vindrutetorkarna. Men om dessa inte är något problem så kan väl jag inte se att en Model 3 skulle vara några konstigheter...

Någon skrev ovan om en förälder som nästan behövde stanna bilen för att kunna trycka på skärmen...

Tricket här är ju att 'fixera' handen vid skärmen. Dvs: Om du ska trycka på den vänstra delen av skärmen så 'fäster/spänner du fast' handen i skärmen genom att pressa tummen mot den vänstra kanten. Sen trycker du med antingen pek- eller långfinger. Och om du istället ska trycka på den högra delen av skärmen så 'fäster/spänner du fast' handen i skärmens högra kant med valfritt finger/fingrar förutom tummen. Och sen trycker du med tummen. Jag gör precis likadant när jag under färd ska välja en av alla funktioner som bara är åtkomliga via skärmen i min ~2015 gasdrivna Golfkombi. Fast eftersom skärmen på den bilen sitter infälld i mittkonsolen så fixerar jag istället handen mot en lämplig kant/punkt på mittkonsolen...

Det finns ju vidare några fördelar med just Model 3 jämfört med andra jämförbara elbilar. De har kanske redan nämnts, men är ju:

– Bäst räckvidd av alla jämförbara bilar – särskilt i högre hastigheter pga av överlägsen aerodynamik (dvs. det låga luftmotståndet).

– Teslas Superchargernätverk vid längre resor. Enklare blir det ju inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

holden skrev:
Är de vana med pekskärm, är de inte det kan det ju vara en deal breaker. Även viss engelsk språkkunskap är ju att föredra.
Varför engelsk språkkunskap? Bilen kan ju svenska. I alla fall Tesla, fast ni kanske pratade om någon annan bil.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Mina gamla päron älskar sin Honda CR-V de köpte av mig för några år sedan. De kör vare sig fort eller långt längre men uppskattar fyrhjulsdriften, höjden och vettig ljudkomfort.
Skulle jag välja en bil där man känner igen UI men som ändå har framtiden för sig skulle jag ändå ge XC40 en chans. Har mycket avDin Polestar i sig men förpackad i ett mer traditionellt SUV-format.

Audi och Skoda kanske i viss mån ger samma feeling, reglagen sitter där man förväntar sig. I vart fall skulle jag be dem provköra innan jag valde en M3 eller MY. Det är jättefina bilar men i alla fall mina föräldrar tror jag skulle ha vissa synpunkter på några av de mer oortodoxa lösningarna för reglagen.

Mina 2p, vi får vara glada så länge vi har dem kvar vid full vigör ;)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag har ju min trea i närheten om de vill provköra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tack för alla goda råd.

De bestämde sig ikväll för att beställa en vit M3 LR.
Nu är det 6 mån väntan...
Screenshot_20220208-222717_Chrome.jpg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Skriv svar