Maw skrev:.../ Lite förvånad ändå att så få tycker att Tesla M3 är en bra idé

/...
Mina föräldrar har en Model 3 LR AWD. Och det skiljer bara något eller några år i ålder jämfört med dina... De skaffade den i februari 2019, så då var de ju ganska exakt tre år yngre än vad de är nu.
De köpte elbil av miljöskäl. Och när de beställde och tog leverans av den så fanns det väl inga alternativ i den prisklassen. Då hade de en typ mellanstor hund och hade helst velat ha ngt med kombi- eller halvkombilucka. Och dragkrok. Men det fanns väl inte. Model S tyckte de var för stor och för dyr. Deras M3 blev ung. dubbelt så dyr jämfört med den dyraste bil de köpt innan. De tyckte heller inte att det var värt att vänta på dragkroken. I den här åldern blir ju YOLO på sätt och vis ganska påtagligt... Så hellre en bil med detsamma istället för en vid en senare tidpunkt som även hade dragkrok... De hade innan kört fordonsgas-/biogaskombi från VAG-koncernen sedan ~2009. Även det av miljöskäl.
Till hunden skaffade de ett sånt där hundskydd/'hundhammock' som man kan lägga i baksätet och som skyddar hela baksätet från smut och/eller åverkan. Sen matade de bara in hunden via en av bakdörrarna.
De har bara haft 'normalhöga' vanliga bilar hela sina liv – hade inga, och har fortfarande inga problem med sitthöjden i Model 3.
Ang. användargränssnittet i Model 3:
Farsan har monterat dit en eftermarknads-HUD. Så jag antar att han helst sett att bilen haft 'traditionell' hastighetsindikator rakt fram bakom ratten (eller en HUD från fabrik). Det är vidare bara han som kör bilen. Morsan gillar inte att köra bil. Det har hon aldrig gjort. När hon pensionerade sig behövde hon inte längre och sen dess är det i princip alltid farsan som kör när de ska någonstans.
Eftersom jag själv kört den här bilen så pass lite, har jag dålig koll på hur de mest kritiska funktionerna funkar i en Model 3 – dvs. defrost fram och vindrutetorkarna. Men om dessa inte är något problem så kan väl jag inte se att en Model 3 skulle vara några konstigheter...
Någon skrev ovan om en förälder som nästan behövde stanna bilen för att kunna trycka på skärmen...
Tricket här är ju att 'fixera' handen vid skärmen. Dvs: Om du ska trycka på den vänstra delen av skärmen så 'fäster/spänner du fast' handen i skärmen genom att pressa tummen mot den vänstra kanten. Sen trycker du med antingen pek- eller långfinger. Och om du istället ska trycka på den högra delen av skärmen så 'fäster/spänner du fast' handen i skärmens högra kant med valfritt finger/fingrar förutom tummen. Och sen trycker du med tummen. Jag gör precis likadant när jag under färd ska välja en av alla funktioner som bara är åtkomliga via skärmen i min ~2015 gasdrivna Golfkombi. Fast eftersom skärmen på den bilen sitter infälld i mittkonsolen så fixerar jag istället handen mot en lämplig kant/punkt på mittkonsolen...
Det finns ju vidare några fördelar med just Model 3 jämfört med andra jämförbara elbilar. De har kanske redan nämnts, men är ju:
– Bäst räckvidd av alla jämförbara bilar – särskilt i högre hastigheter pga av överlägsen aerodynamik (dvs. det låga luftmotståndet).
– Teslas Superchargernätverk vid längre resor. Enklare blir det ju inte.