Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Moderator: Redaktion
Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
https://electrek.co/2022/02/07/the-chea ... a-model-3/
Borde tusan vara värt det att ta hem en från Rumänien...
Borde tusan vara värt det att ta hem en från Rumänien...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tror mer på Frankrike.Legato skrev:https://electrek.co/2022/02/07/the-chea ... a-model-3/
Borde tusan vara värt det att ta hem en från Rumänien...

Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Ja, fast ingen svensk har funderat på att åka till Rumänien för att köpa hem en Big macpejvic skrev:Detta är ju nästan som "bigmacindex"

Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Det är till stor del momsen som ställer till det.
Justerat för moms och klimatbonus (om man nu får den..) är skillnaden desto mindre. Lägg därtill vagnskadegarantin och skillnaden krymper. Men dyrare här är det hur man än vrider och vänder på det.
Vill du komma undan momsen måste du köpa en som varit i trafik X månader (6 tror jag) och gått Y antal mil (500 tror jag). Säljs en del sådana från Tyskland (många Model 3 på blocket nu där säljarna inte visar regplåt är sådana, sen plockar dem hem dem efter någon nappat).
Dessa kan du få billigare än en svensk bil men en stor del äts upp av att du måste ha helförsäkring i tre år istället för halv. Sedan har du säkert lägre andrahandsvärde med.
Frankrikes pris är ca 130k lägre än Sveriges. Deras moms är ca 70k lägre, deras miljöbonus är ca 30k högre. Återstår 30k i skillnad vilket till stor del kan motiveras med vagnskadegarantin.
Justerat för moms och klimatbonus (om man nu får den..) är skillnaden desto mindre. Lägg därtill vagnskadegarantin och skillnaden krymper. Men dyrare här är det hur man än vrider och vänder på det.
Vill du komma undan momsen måste du köpa en som varit i trafik X månader (6 tror jag) och gått Y antal mil (500 tror jag). Säljs en del sådana från Tyskland (många Model 3 på blocket nu där säljarna inte visar regplåt är sådana, sen plockar dem hem dem efter någon nappat).
Dessa kan du få billigare än en svensk bil men en stor del äts upp av att du måste ha helförsäkring i tre år istället för halv. Sedan har du säkert lägre andrahandsvärde med.
Frankrikes pris är ca 130k lägre än Sveriges. Deras moms är ca 70k lägre, deras miljöbonus är ca 30k högre. Återstår 30k i skillnad vilket till stor del kan motiveras med vagnskadegarantin.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tog min från Tyskland. Förutom priset var det fler att välja på.
Det är min 6 mån och min 600mil. Då betalar du tysk moms (19%) och ingen svensk moms.
Det är min 6 mån och min 600mil. Då betalar du tysk moms (19%) och ingen svensk moms.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Vet inte hur mycket den där vagnskadan är värd. Självrisken är ju typ 16000kr mot 3-6000kr för en vanlig försäkring.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Diffen är inte 130k, diffen är 173k. Mot Rumänien 183k.C981 skrev:Det är till stor del momsen som ställer till det.
Justerat för moms och klimatbonus (om man nu får den..) är skillnaden desto mindre. Lägg därtill vagnskadegarantin och skillnaden krymper. Men dyrare här är det hur man än vrider och vänder på det.
Vill du komma undan momsen måste du köpa en som varit i trafik X månader (6 tror jag) och gått Y antal mil (500 tror jag). Säljs en del sådana från Tyskland (många Model 3 på blocket nu där säljarna inte visar regplåt är sådana, sen plockar dem hem dem efter någon nappat).
Dessa kan du få billigare än en svensk bil men en stor del äts upp av att du måste ha helförsäkring i tre år istället för halv. Sedan har du säkert lägre andrahandsvärde med.
Frankrikes pris är ca 130k lägre än Sveriges. Deras moms är ca 70k lägre, deras miljöbonus är ca 30k högre. Återstår 30k i skillnad vilket till stor del kan motiveras med vagnskadegarantin.
Bonusen är väl inte inräknad i priset, så är den 30k högre i Frankrike så borde det snarare vara gynnsamt på beg-priset efter 6 månader.
VSG med extremt hög självrisk är inte värt mycket imo.
Borde gå att spara minst 100k med lätthet (om bonusen verkligen är större i FR). Ju längre man ska ha bilen blir sedan skillnaden i andrahandsvärde mindre, men jag skulle gissa att man sparar 50-100k. Bra skattefri ersättning för ett par dagars jobb.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Kan man bevisa det här empiriskt? Någon som har koll på vilken sajt man ska kolla på i Frankrike. Eller… man borde väl kunna köpa beg direkt av TeslaFrance?
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Legato skrev:Diffen är inte 130k, diffen är 173k. Mot Rumänien 183k.C981 skrev:Det är till stor del momsen som ställer till det.
Justerat för moms och klimatbonus (om man nu får den..) är skillnaden desto mindre. Lägg därtill vagnskadegarantin och skillnaden krymper. Men dyrare här är det hur man än vrider och vänder på det.
Vill du komma undan momsen måste du köpa en som varit i trafik X månader (6 tror jag) och gått Y antal mil (500 tror jag). Säljs en del sådana från Tyskland (många Model 3 på blocket nu där säljarna inte visar regplåt är sådana, sen plockar dem hem dem efter någon nappat).
Dessa kan du få billigare än en svensk bil men en stor del äts upp av att du måste ha helförsäkring i tre år istället för halv. Sedan har du säkert lägre andrahandsvärde med.
Frankrikes pris är ca 130k lägre än Sveriges. Deras moms är ca 70k lägre, deras miljöbonus är ca 30k högre. Återstår 30k i skillnad vilket till stor del kan motiveras med vagnskadegarantin.
Bonusen är väl inte inräknad i priset, så är den 30k högre i Frankrike så borde det snarare vara gynnsamt på beg-priset efter 6 månader.
VSG med extremt hög självrisk är inte värt mycket imo.
Borde gå att spara minst 100k med lätthet (om bonusen verkligen är större i FR). Ju längre man ska ha bilen blir sedan skillnaden i andrahandsvärde mindre, men jag skulle gissa att man sparar 50-100k. Bra skattefri ersättning för ett par dagars jobb.
Model 3 RWD med billigast utförande i Sverige kostar 500 000 SEK efter klimatbonus. Dvs 48 000 EUR. Motsvarande bil i Frankrike kostar 38 000 EUR efter klimatbonus. Hur man får 10 000 EUR till att bli 173 000 SEK vet jag inte men verkar kräva någon väldigt speciell sorts matte.
I Sverige är momsen 114 000 samt 10 000 destinations/dokumentationsavgift. Strax under 12 000 EUR. I Frankrike är momsen 7 300 EUR. Diff på ca 5 000 EUR.
Kvar blir ca 5 000 EUR då. Varav en del är vagnskadegarantin. Men en del är bara ren och skär prisskillnad. 30 000 SEK av summan kanske? Klart man kan ta ett bet på att skillnaden i andrahandsvärde inte blir större än så om man vill men för mig alldeles för mycket jobb för de pengarna.
Däremot tror jag lättare begagnad bil från de länderna kommer vara attraktivt i framtiden (och tids nog pressa priserna något här). Speciellt för dem som kan/vill betala kontant.
Ja absolut. Alla siffror står på hemsidan.Dizzycap skrev:Kan man bevisa det här empiriskt? Någon som har koll på vilken sajt man ska kolla på i Frankrike. Eller… man borde väl kunna köpa beg direkt av TeslaFrance?
Edit: Kollat lite begagnad i Tyskland nu. Om de är 6 mån gamla och gått mer än 600 mil verkar priset ligga runt 43 000 EUR. Dvs 450 000 SEK. Vet inte vad för avgifter som tillkommer på vägen men låt oss förutsätta att dem är 0. Då spar du ca 50 000 SEK mot en ny (efter klimatbonus). Säg ca 20 000 på vagnskadegarantin. Då är det 30 000 det skiljer. Hur mycket av detta förlorar man i andrahandvärde? Oklart. Jag tror personligen utländska Teslor kommer vara relativt odramatiska då garantier osv gäller ändå och mindre oro för mätarskruvning och sådant som dem gjorde i Tyskland för 20 år sedan. Men tror inte skillnaden kommer vara 0.
Så idag ser kalkylen inte jättebra ut. Tyvärr. Hade gärna gjort ett klipp annars. Ska ha min bil i många år och är obrydd om ursprpungsland. Men att spara 50 000 på begagnat vs nytt, näe då klarar jag mig.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Till danskar och till svenskar ja (kolla blocket, så många bilar utan regskylt som är "snart inne").AGCF skrev:Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Men köper du ny därifrån blir det dyrare än här pga moms och tull? Antar att du inte heller får deras klimatbonus? Så ditt alternativ är att köpa begagnad och då gäller dessa priser.
Det är dyrt att vara svensk

- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Är den äldre än 6 månader och visst antal mil så gäller den tyska momsen som betalades när bilen var ny. Tull har vi inte i EU. Det är helt klart värt. Jag tror de säljer dem först efter att alla bonusar tickat ut.C981 skrev:Till danskar och till svenskar ja (kolla blocket, så många bilar utan regskylt som är "snart inne").AGCF skrev:Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Men köper du ny därifrån blir det dyrare än här pga moms och tull? Antar att du inte heller får deras klimatbonus? Så ditt alternativ är att köpa begagnad och då gäller dessa priser.
Det är dyrt att vara svensk
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Det var ju det jag skrev. Dvs vi måste köpa begagnade och då gäller de där priserna. Inga större besparingar på det stora hela idag.AGCF skrev:Är den äldre än 6 månader och visst antal mil så gäller den tyska momsen som betalades när bilen var ny. Tull har vi inte i EU. Det är helt klart värt. Jag tror de säljer dem först efter att alla bonusar tickat ut.C981 skrev:Till danskar och till svenskar ja (kolla blocket, så många bilar utan regskylt som är "snart inne").AGCF skrev:Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Men köper du ny därifrån blir det dyrare än här pga moms och tull? Antar att du inte heller får deras klimatbonus? Så ditt alternativ är att köpa begagnad och då gäller dessa priser.
Det är dyrt att vara svensk
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Ok jag menade lätt begagnade.C981 skrev:Det var ju det jag skrev. Dvs vi måste köpa begagnade och då gäller de där priserna. Inga större besparingar på det stora hela idag.AGCF skrev:Är den äldre än 6 månader och visst antal mil så gäller den tyska momsen som betalades när bilen var ny. Tull har vi inte i EU. Det är helt klart värt. Jag tror de säljer dem först efter att alla bonusar tickat ut.C981 skrev:Till danskar och till svenskar ja (kolla blocket, så många bilar utan regskylt som är "snart inne").AGCF skrev:Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Men köper du ny därifrån blir det dyrare än här pga moms och tull? Antar att du inte heller får deras klimatbonus? Så ditt alternativ är att köpa begagnad och då gäller dessa priser.
Det är dyrt att vara svensk
Exempelvis denna är 200 000 kr dyrare i Sverige
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/98948442
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 76752ac9c1
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
"Väldigt speciell sorts matte"?C981 skrev:Legato skrev:Diffen är inte 130k, diffen är 173k. Mot Rumänien 183k.C981 skrev:Det är till stor del momsen som ställer till det.
Justerat för moms och klimatbonus (om man nu får den..) är skillnaden desto mindre. Lägg därtill vagnskadegarantin och skillnaden krymper. Men dyrare här är det hur man än vrider och vänder på det.
Vill du komma undan momsen måste du köpa en som varit i trafik X månader (6 tror jag) och gått Y antal mil (500 tror jag). Säljs en del sådana från Tyskland (många Model 3 på blocket nu där säljarna inte visar regplåt är sådana, sen plockar dem hem dem efter någon nappat).
Dessa kan du få billigare än en svensk bil men en stor del äts upp av att du måste ha helförsäkring i tre år istället för halv. Sedan har du säkert lägre andrahandsvärde med.
Frankrikes pris är ca 130k lägre än Sveriges. Deras moms är ca 70k lägre, deras miljöbonus är ca 30k högre. Återstår 30k i skillnad vilket till stor del kan motiveras med vagnskadegarantin.
Bonusen är väl inte inräknad i priset, så är den 30k högre i Frankrike så borde det snarare vara gynnsamt på beg-priset efter 6 månader.
VSG med extremt hög självrisk är inte värt mycket imo.
Borde gå att spara minst 100k med lätthet (om bonusen verkligen är större i FR). Ju längre man ska ha bilen blir sedan skillnaden i andrahandsvärde mindre, men jag skulle gissa att man sparar 50-100k. Bra skattefri ersättning för ett par dagars jobb.
Model 3 RWD med billigast utförande i Sverige kostar 500 000 SEK efter klimatbonus. Dvs 48 000 EUR. Motsvarande bil i Frankrike kostar 38 000 EUR efter klimatbonus. Hur man får 10 000 EUR till att bli 173 000 SEK vet jag inte men verkar kräva någon väldigt speciell sorts matte.
I Sverige är momsen 114 000 samt 10 000 destinations/dokumentationsavgift. Strax under 12 000 EUR. I Frankrike är momsen 7 300 EUR. Diff på ca 5 000 EUR.
Kvar blir ca 5 000 EUR då. Varav en del är vagnskadegarantin. Men en del är bara ren och skär prisskillnad. 30 000 SEK av summan kanske? Klart man kan ta ett bet på att skillnaden i andrahandsvärde inte blir större än så om man vill men för mig alldeles för mycket jobb för de pengarna.
Däremot tror jag lättare begagnad bil från de länderna kommer vara attraktivt i framtiden (och tids nog pressa priserna något här). Speciellt för dem som kan/vill betala kontant.

Caset var ju vidare att man skulle ta hem en >6 månader gammal bil och på så vis slippa momsdiffen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Varför skulle man köpa bilen i Tyskland? Tyskland var ju inte ens med på listan över billiga länder att köpa bilen i. Rimligen är det ju just Rumänien och Frankrike man bör kika på om man vill göra en bra affär.C981 skrev:
Ja absolut. Alla siffror står på hemsidan.
Edit: Kollat lite begagnad i Tyskland nu. Om de är 6 mån gamla och gått mer än 600 mil verkar priset ligga runt 43 000 EUR. Dvs 450 000 SEK. Vet inte vad för avgifter som tillkommer på vägen men låt oss förutsätta att dem är 0. Då spar du ca 50 000 SEK mot en ny (efter klimatbonus). Säg ca 20 000 på vagnskadegarantin. Då är det 30 000 det skiljer. Hur mycket av detta förlorar man i andrahandvärde? Oklart. Jag tror personligen utländska Teslor kommer vara relativt odramatiska då garantier osv gäller ändå och mindre oro för mätarskruvning och sådant som dem gjorde i Tyskland för 20 år sedan. Men tror inte skillnaden kommer vara 0.
Så idag ser kalkylen inte jättebra ut. Tyvärr. Hade gärna gjort ett klipp annars. Ska ha min bil i många år och är obrydd om ursprpungsland. Men att spara 50 000 på begagnat vs nytt, näe då klarar jag mig.
Jag kollade snabbt på Frankrike. Runt €40k verkar SR från 2021 kosta med runt 1000 mil på mätaren. Ungefär samma pris i Belgien. Rumänien finns inte med på Autoscout.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4196
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/99543288AGCF skrev:Ok jag menade lätt begagnade.C981 skrev:Det var ju det jag skrev. Dvs vi måste köpa begagnade och då gäller de där priserna. Inga större besparingar på det stora hela idag.AGCF skrev:Är den äldre än 6 månader och visst antal mil så gäller den tyska momsen som betalades när bilen var ny. Tull har vi inte i EU. Det är helt klart värt. Jag tror de säljer dem först efter att alla bonusar tickat ut.C981 skrev:Till danskar och till svenskar ja (kolla blocket, så många bilar utan regskylt som är "snart inne").AGCF skrev:Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Men köper du ny därifrån blir det dyrare än här pga moms och tull? Antar att du inte heller får deras klimatbonus? Så ditt alternativ är att köpa begagnad och då gäller dessa priser.
Det är dyrt att vara svensk
Exempelvis denna är 200 000 kr dyrare i Sverige
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/98948442
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 76752ac9c1
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tellus skrev:https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/99543288AGCF skrev:Ok jag menade lätt begagnade.C981 skrev:Det var ju det jag skrev. Dvs vi måste köpa begagnade och då gäller de där priserna. Inga större besparingar på det stora hela idag.AGCF skrev:Är den äldre än 6 månader och visst antal mil så gäller den tyska momsen som betalades när bilen var ny. Tull har vi inte i EU. Det är helt klart värt. Jag tror de säljer dem först efter att alla bonusar tickat ut.
Exempelvis denna är 200 000 kr dyrare i Sverige
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/98948442
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 76752ac9c1
Japp! Undersökningen gällde ju bara de allra billigaste bilarna (dvs 3SR). På Model Y vill jag minnas att nypriserna diffar ännu mer. Går nog att göra riktigt bra affär på dem.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Ja då förstår jag hur du räkna men input är fel så output blir även den fel. Hade inte lagt för mycket vikt vid den där artikeln som känns väldigt oseriös och dåligt underbyggd rakt igenom. De har tagit priserna rakt av från hemsidorna men den svenska hemsidan visar exklusive miljöbonus. Franska, Tyska mfl hemsidorna visar inklusive miljöbonus (vilket tydligt framgår av de hemsidorna).Legato skrev:"Väldigt speciell sorts matte"?C981 skrev:Legato skrev:Diffen är inte 130k, diffen är 173k. Mot Rumänien 183k.C981 skrev:Det är till stor del momsen som ställer till det.
Justerat för moms och klimatbonus (om man nu får den..) är skillnaden desto mindre. Lägg därtill vagnskadegarantin och skillnaden krymper. Men dyrare här är det hur man än vrider och vänder på det.
Vill du komma undan momsen måste du köpa en som varit i trafik X månader (6 tror jag) och gått Y antal mil (500 tror jag). Säljs en del sådana från Tyskland (många Model 3 på blocket nu där säljarna inte visar regplåt är sådana, sen plockar dem hem dem efter någon nappat).
Dessa kan du få billigare än en svensk bil men en stor del äts upp av att du måste ha helförsäkring i tre år istället för halv. Sedan har du säkert lägre andrahandsvärde med.
Frankrikes pris är ca 130k lägre än Sveriges. Deras moms är ca 70k lägre, deras miljöbonus är ca 30k högre. Återstår 30k i skillnad vilket till stor del kan motiveras med vagnskadegarantin.
Bonusen är väl inte inräknad i priset, så är den 30k högre i Frankrike så borde det snarare vara gynnsamt på beg-priset efter 6 månader.
VSG med extremt hög självrisk är inte värt mycket imo.
Borde gå att spara minst 100k med lätthet (om bonusen verkligen är större i FR). Ju längre man ska ha bilen blir sedan skillnaden i andrahandsvärde mindre, men jag skulle gissa att man sparar 50-100k. Bra skattefri ersättning för ett par dagars jobb.
Model 3 RWD med billigast utförande i Sverige kostar 500 000 SEK efter klimatbonus. Dvs 48 000 EUR. Motsvarande bil i Frankrike kostar 38 000 EUR efter klimatbonus. Hur man får 10 000 EUR till att bli 173 000 SEK vet jag inte men verkar kräva någon väldigt speciell sorts matte.
I Sverige är momsen 114 000 samt 10 000 destinations/dokumentationsavgift. Strax under 12 000 EUR. I Frankrike är momsen 7 300 EUR. Diff på ca 5 000 EUR.
Kvar blir ca 5 000 EUR då. Varav en del är vagnskadegarantin. Men en del är bara ren och skär prisskillnad. 30 000 SEK av summan kanske? Klart man kan ta ett bet på att skillnaden i andrahandsvärde inte blir större än så om man vill men för mig alldeles för mycket jobb för de pengarna.
Däremot tror jag lättare begagnad bil från de länderna kommer vara attraktivt i framtiden (och tids nog pressa priserna något här). Speciellt för dem som kan/vill betala kontant.
Just mina mattekunskaper behöver du nog inte oroa dig över... Som jag skrev så utgick jag ifrån att tabellen visade siffror exklusive miljöbonus. Då diffade priset 173.000:- exklusive miljöbonus. Om det du skriver stämmer så har de istället blandat siffror exklusive bonus (Sverige) med siffror inklusive bonus (Frankrike).
Caset var ju vidare att man skulle ta hem en >6 månader gammal bil och på så vis slippa momsdiffen.
Kan inte se något om att det diskuterades ett speciellt case i tråden men jag håller med om att det är billigare att ta hem en lätt begagnad bil från andra länder än att köpa en ny i Sverige. Känns inte helt orimligt ur något perspektiv.
Min poäng är mer att när man jämför nybilspriserna så är Sverige dyrt men folk blandar äpplen och päron när de jämför samt att det är vår regering (och skatteverk) som tar ut större delen av mellanskillnaden snarare än Tesla själva.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tesla sålde 62 bilar i rumänien under 2020. Jan-okt 2021 sålde man 87. Så det kanske inte finns så många begagnade till salu ännu?Legato skrev:Jag kollade snabbt på Frankrike. Runt €40k verkar SR från 2021 kosta med runt 1000 mil på mätaren. Ungefär samma pris i Belgien. Rumänien finns inte med på Autoscout.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
AGCF skrev:Ok jag menade lätt begagnade.C981 skrev:Det var ju det jag skrev. Dvs vi måste köpa begagnade och då gäller de där priserna. Inga större besparingar på det stora hela idag.AGCF skrev:Är den äldre än 6 månader och visst antal mil så gäller den tyska momsen som betalades när bilen var ny. Tull har vi inte i EU. Det är helt klart värt. Jag tror de säljer dem först efter att alla bonusar tickat ut.C981 skrev:Till danskar och till svenskar ja (kolla blocket, så många bilar utan regskylt som är "snart inne").AGCF skrev:Tyskarna säljer sina begagnade till danskar och de får mer än vad de gav för bilen ny.
Men köper du ny därifrån blir det dyrare än här pga moms och tull? Antar att du inte heller får deras klimatbonus? Så ditt alternativ är att köpa begagnad och då gäller dessa priser.
Det är dyrt att vara svensk
Exempelvis denna är 200 000 kr dyrare i Sverige
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/98948442
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 76752ac9c1
Nu handlar tråden om Model 3 och inte Model Y. Men du kan köpa en NY model Y för 660 000 SEK dvs ca 63 000 EUR. Leverans i Mars. 900 EUR billigare än den där i Tyskland. Förvisso är den röd och vit klädsel då. Kanske missar jag något utrustningsmässigt nu men you get the point. Tar hellre den nya i Sverige än den begagnade i Tyskland när dem kostar typ samma. Riddermarks prissättning hade jag inte brytt mig om, dem hade ju kunnat skriva 2 000 000 SEK också, det betyder inte att bilen är värd det eller ens kostar det i Sverige.
-
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Hur kan Riddermark ta så mycket betalt för en bil som gått 680 mil? En ny med samma utrustning kostar 843780. Så Model Y tappar bara 5880 kr i värde på fem månader? Man måste ha bra bråttom om man köper denna istället för att beställa en ny.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tja, för mig personligen spelar det ingen som helst roll vem som tjänar mellanskillnaden, jag är bara intresserad av om det är meningsfullt att importera eller ej.C981 skrev:
Min poäng är mer att när man jämför nybilspriserna så är Sverige dyrt men folk blandar äpplen och päron när de jämför samt att det är vår regering (och skatteverk) som tar ut större delen av mellanskillnaden snarare än Tesla själva.
Men jag håller med om att det blir för marginellt på ny M3SR.
På begagnad ser det dock ut att vara klart värt det IMO.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Så har det ju alltid varit med M3 också.tesla newbie skrev:Hur kan Riddermark ta så mycket betalt för en bil som gått 680 mil? En ny med samma utrustning kostar 843780. Så Model Y tappar bara 5880 kr i värde på fem månader? Man måste ha bra bråttom om man köper denna istället för att beställa en ny.
Det finns uppenbarligen folk som är beredda att betala. Om det är för att de har dålig koll, bråttom, inte vill vänta på bonusen eller en kombination låter jag vara osagt. Sen kan man nog utgå ifrån att det åtminstone finns lite prutmån hos Riddermark. Men visst, orimligt är det!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021