https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... ns-forslag
Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbilar
Regeringen vill göra det enklare att räkna ut förmånsvärdet på elbilar och laddhybrider. Det nya förslaget är till viss del en kopia på Skatteverkets förslag.
Förra året infördes betydligt tuffare regler för förmånsbilar. Det är inte alls lika förmånligt som tidigare att ha förmånsbil, och det var själva grundtanken med de skärpta reglerna.
Den som valt en elbil eller laddhybrid som förmånsbil har också fått en särskild ”rabatt” på förmånsvärdet eftersom det sätts ned till en liknande modell utan miljöteknik.
Men exakt vad som är en ”liknande modell” är ibland oklart, och det har funnits olika kreativa tolkningar som i vissa fall varit svåra för förmånsbilisterna att jämföra. Nu lanseras dessutom många nya elbilar som inte har någon exakt motsvarighet med förbränningsmotor.
Kan börja gälla i sommar
Därför har det funnits en tanke om att förenkla systemet, och nu har regeringen lämnat över ett förslag på hur mycket nybilspriset ska sättas ned.
Det ska göras enligt en särskild schablon istället för att bestämmas från fall till fall.
”Syftet med förslaget är att regelverket ska bli mer förutsägbart och enklare att tillämpa”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Med det nya förslaget sätts nybilspriset, som ligger till grund för uträkningen av förmånsvärdet, ned med 350 000 kr för elbilar och vätgasbilar,
140 000 kr för laddhybrider och 100 000 kr för gasbilar. Nedsättningen får dock inte överstiga 50 procent av bilens pris. Vanliga bensinhybrider och etanoldrivna bilar får inte ta del av nedsättningen.
Regeringens förslag är till viss del en kopia rakt av på det förslag som Skatteverket presenterade förra året. Om förslaget röstas igenom av riksdagen träder det i kraft den 1 juli 2022,
och det gäller bara bilar som tas i trafik från och med det datumet.
Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbilar
Moderator: Redaktion
Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
Vettigt förslag.
Märkligt dock att de ignorerade det förra gången när Skatteverket föreslog det.
Märkligt dock att de ignorerade det förra gången när Skatteverket föreslog det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
Nja berodde nog på att förslaget från Skatteverket kom så tight inpå när man behövde skicka vidare slutförslaget om förmånsvärden. Dvs man hann inte klämma in det i tid.
Nu fick regeringen gå ut med ett förslag våren 2021 där dyrare bilar fick lägre förmånsvärden från 1/7-2021 (=beräkningen gjorde att det extra "Lyxbilstillägget" försvann) Jag tror den då sittande regeringskonstellationen gärna hade hoppat över det och även lagt in det här redan då om det hade varit praktiskt möjligt.
Nu fick regeringen gå ut med ett förslag våren 2021 där dyrare bilar fick lägre förmånsvärden från 1/7-2021 (=beräkningen gjorde att det extra "Lyxbilstillägget" försvann) Jag tror den då sittande regeringskonstellationen gärna hade hoppat över det och även lagt in det här redan då om det hade varit praktiskt möjligt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
Köper inte det.Leo skrev:Nja berodde nog på att förslaget från Skatteverket kom så tight inpå när man behövde skicka vidare slutförslaget om förmånsvärden. Dvs man hann inte klämma in det i tid.
Nu fick regeringen gå ut med ett förslag våren 2021 där dyrare bilar fick lägre förmånsvärden från 1/7-2021 (=beräkningen gjorde att det extra "Lyxbilstillägget" försvann) Jag tror den då sittande regeringskonstellationen gärna hade hoppat över det och även lagt in det här redan då om det hade varit praktiskt möjligt.
Det märkliga i det hela att de inte alls verkade så himla förberedda. Förslaget röstades ju igenom i Riksdagen bara 2-3 veckor innan det skulle börja gälla.
Pinsamt dålig framförhållning för oss medborgare och elbilister!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
Ständigt denna Mp! ALLT är miljöpartiets fel.12man skrev:Mp var med då
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
Bedrövligt allting. Såg i nån FB-grupp att flera hade avbeställt sina privatleasade Mercedes EQA och EQB eftersom det är så osäkert med miljöbonusen. Månadsavgiften ökar ju med nästan 50% om bonusen uteblir.
Och så haveriet med ständigt ändrade regler och svårt att veta vad som gäller från när. Och då är jag ändå ganska intresserad.
Vems fel det är vet jag inte. Men det är ju antingen S eller Mp i första hand. Kanske C har varit inblandade också?
Och så haveriet med ständigt ändrade regler och svårt att veta vad som gäller från när. Och då är jag ändå ganska intresserad.
Vems fel det är vet jag inte. Men det är ju antingen S eller Mp i första hand. Kanske C har varit inblandade också?
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
De "såg väl inte det komma"MWall skrev:Bedrövligt allting. Såg i nån FB-grupp att flera hade avbeställt sina privatleasade Mercedes EQA och EQB eftersom det är så osäkert med miljöbonusen. Månadsavgiften ökar ju med nästan 50% om bonusen uteblir.
Och så haveriet med ständigt ändrade regler och svårt att veta vad som gäller från när. Och då är jag ändå ganska intresserad.
Vems fel det är vet jag inte. Men det är ju antingen S eller Mp i första hand. Kanske C har varit inblandade också?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil
Står själv precis i den situtionen och kollar på en EQA eller en XC40 på privatleasing. Men utan att vet om det blir miljöbonus är det ju inte aktuellt. Sen sitter man med andra bilen där leasingen går ut i höst och ska man byta den till ngt i liknande prisklass så vet man ännu inte vad förmånsvärdena landar på även om vi kan anta att detta går igenom. Det är trist. Blir det lite rusning efter lätt begagnade taycans och framförallt e-tron GT? Den senare vars förmånsgrundande värde hoppar upp från ca 500k till 1000k.