Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbilar

Inlägg av Zalman3 »


Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbilar

Regeringen vill göra det enklare att räkna ut förmånsvärdet på elbilar och laddhybrider. Det nya förslaget är till viss del en kopia på Skatteverkets förslag.
Förra året infördes betydligt tuffare regler för förmånsbilar. Det är inte alls lika förmånligt som tidigare att ha förmånsbil, och det var själva grundtanken med de skärpta reglerna.

Den som valt en elbil eller laddhybrid som förmånsbil har också fått en särskild ”rabatt” på förmånsvärdet eftersom det sätts ned till en liknande modell utan miljöteknik.
Men exakt vad som är en ”liknande modell” är ibland oklart, och det har funnits olika kreativa tolkningar som i vissa fall varit svåra för förmånsbilisterna att jämföra. Nu lanseras dessutom många nya elbilar som inte har någon exakt motsvarighet med förbränningsmotor.

Kan börja gälla i sommar
Därför har det funnits en tanke om att förenkla systemet, och nu har regeringen lämnat över ett förslag på hur mycket nybilspriset ska sättas ned.
Det ska göras enligt en särskild schablon istället för att bestämmas från fall till fall.
”Syftet med förslaget är att regelverket ska bli mer förutsägbart och enklare att tillämpa”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Med det nya förslaget sätts nybilspriset, som ligger till grund för uträkningen av förmånsvärdet, ned med 350 000 kr för elbilar och vätgasbilar,
140 000 kr för laddhybrider och 100 000 kr för gasbilar. Nedsättningen får dock inte överstiga 50 procent av bilens pris. Vanliga bensinhybrider och etanoldrivna bilar får inte ta del av nedsättningen.
Regeringens förslag är till viss del en kopia rakt av på det förslag som Skatteverket presenterade förra året. Om förslaget röstas igenom av riksdagen träder det i kraft den 1 juli 2022,
och det gäller bara bilar som tas i trafik från och med det datumet.
https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... ns-forslag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av martinot »

Vettigt förslag.

Märkligt dock att de ignorerade det förra gången när Skatteverket föreslog det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av 12man »

Mp var med då
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av Leo »

Nja berodde nog på att förslaget från Skatteverket kom så tight inpå när man behövde skicka vidare slutförslaget om förmånsvärden. Dvs man hann inte klämma in det i tid.

Nu fick regeringen gå ut med ett förslag våren 2021 där dyrare bilar fick lägre förmånsvärden från 1/7-2021 (=beräkningen gjorde att det extra "Lyxbilstillägget" försvann) Jag tror den då sittande regeringskonstellationen gärna hade hoppat över det och även lagt in det här redan då om det hade varit praktiskt möjligt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Nja berodde nog på att förslaget från Skatteverket kom så tight inpå när man behövde skicka vidare slutförslaget om förmånsvärden. Dvs man hann inte klämma in det i tid.

Nu fick regeringen gå ut med ett förslag våren 2021 där dyrare bilar fick lägre förmånsvärden från 1/7-2021 (=beräkningen gjorde att det extra "Lyxbilstillägget" försvann) Jag tror den då sittande regeringskonstellationen gärna hade hoppat över det och även lagt in det här redan då om det hade varit praktiskt möjligt.
Köper inte det.

Det märkliga i det hela att de inte alls verkade så himla förberedda. Förslaget röstades ju igenom i Riksdagen bara 2-3 veckor innan det skulle börja gälla.

Pinsamt dålig framförhållning för oss medborgare och elbilister!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av Swede1 »

12man skrev:
Mp var med då
Ständigt denna Mp! ALLT är miljöpartiets fel. :evil:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av MWall »

Bedrövligt allting. Såg i nån FB-grupp att flera hade avbeställt sina privatleasade Mercedes EQA och EQB eftersom det är så osäkert med miljöbonusen. Månadsavgiften ökar ju med nästan 50% om bonusen uteblir.

Och så haveriet med ständigt ändrade regler och svårt att veta vad som gäller från när. Och då är jag ändå ganska intresserad.

Vems fel det är vet jag inte. Men det är ju antingen S eller Mp i första hand. Kanske C har varit inblandade också?
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av thnis »

MWall skrev:
Bedrövligt allting. Såg i nån FB-grupp att flera hade avbeställt sina privatleasade Mercedes EQA och EQB eftersom det är så osäkert med miljöbonusen. Månadsavgiften ökar ju med nästan 50% om bonusen uteblir.

Och så haveriet med ständigt ändrade regler och svårt att veta vad som gäller från när. Och då är jag ändå ganska intresserad.

Vems fel det är vet jag inte. Men det är ju antingen S eller Mp i första hand. Kanske C har varit inblandade också?
De "såg väl inte det komma" :lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Nya förslaget: Så stor blir ”rabatten” på nya förmånsbil

Inlägg av macky »

Står själv precis i den situtionen och kollar på en EQA eller en XC40 på privatleasing. Men utan att vet om det blir miljöbonus är det ju inte aktuellt. Sen sitter man med andra bilen där leasingen går ut i höst och ska man byta den till ngt i liknande prisklass så vet man ännu inte vad förmånsvärdena landar på även om vi kan anta att detta går igenom. Det är trist. Blir det lite rusning efter lätt begagnade taycans och framförallt e-tron GT? Den senare vars förmånsgrundande värde hoppar upp från ca 500k till 1000k.
Skriv svar