Köpa 40kW CCS laddare
Moderator: Redaktion
Re: Köpa 40kW CCS laddare
Festligt! 
Dock ser inte riktigt nytta med detta för hemmaladdning. Dels antar jag att de är förskräckligt dyra för privatpersoner, och dels så är jag tveksam om de flesta hem har den nätkapaciteten.
Ser i videon att han själv kopplar in den i ett 32A CEE-uttag. Det borde ge närmare 20 kW än 40 kW som utlovas i rubriken, så bara där är det ju "fail" med stort F. Var troligen därför han inte filmade tillräckligt länge på ladddisplayen så man inte skulle se maxeffekten (var nog lite medvetet fult gjort för att dölja det faktumet för tittarna).
Så kul leksak, absolut, men lite fejkvarning på den videon.

Dock ser inte riktigt nytta med detta för hemmaladdning. Dels antar jag att de är förskräckligt dyra för privatpersoner, och dels så är jag tveksam om de flesta hem har den nätkapaciteten.
Ser i videon att han själv kopplar in den i ett 32A CEE-uttag. Det borde ge närmare 20 kW än 40 kW som utlovas i rubriken, så bara där är det ju "fail" med stort F. Var troligen därför han inte filmade tillräckligt länge på ladddisplayen så man inte skulle se maxeffekten (var nog lite medvetet fult gjort för att dölja det faktumet för tittarna).
Så kul leksak, absolut, men lite fejkvarning på den videon.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det står att 64 A krävs för 40kW. (32 A ger 20). 2 kan dela
Vad kostar den?
och vad kostar att säkra upp (brrr)
Vad kostar den?
och vad kostar att säkra upp (brrr)
Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
En 10kW-laddare vore mer rimlig.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nu orkar jag inte kolla på videon en gång till men jag är övertygad om att han nämnde att han inte har tillräcklig huvudsäkring för att köra mer än 20kW hemma.
Model Y LR AWD 2022
Måste man ladda med 40kW?MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte ofta isf gissar jag, jag tittade själv på en DC för 11kW när jag hade en Leaf (och senare närnek0 skrev:Måste man ladda med 40kW?MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
Jaguaren dök upp med enfas också), men 22kW kanske vissa skulle kunna dra nytta av typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Erik Viking
- Teslaägare
Om ni missat det så bytte han anställning så han är numera anställd av Kem power !
Så det är "lite" reklam för nya arbetsgivaren ...
Han har dessutom sin youtube kanal som inkomstkälla,
gratis reklam för Kempower
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Tänkte mest på säkringarna. Det går väl ställa boxen så den klarar laddning med 3x16ABjelke skrev:Inte ofta isf gissar jag, jag tittade själv på en DC för 11kW när jag hade en Leaf (och senare närnek0 skrev:Måste man ladda med 40kW?MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
Jaguaren dök upp med enfas också), men 22kW kanske vissa skulle kunna dra nytta av typ…
63A huvudsäkring är det största min nätleverantör kan erbjuda. Kostar roliga 22000kr/år bara för abonnemanget. Ett säkert sätt att få hemmaladdning att kosta mer än att tanka en dieselbil. Känns ju extremt relevant.MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har en 50A och den kostar 1580:- i månaden och själva uppsäkringen gick på 10000:-
Jag har titta på likande lösning för att kunna erbjuda gäster på min gård att ladda lite snabbare. Men ja det skulle ju bara gynna mig de gånger jag kör runt med släp en hel dag, hade dock varit sjuk kul att ha hemma
Jag har titta på likande lösning för att kunna erbjuda gäster på min gård att ladda lite snabbare. Men ja det skulle ju bara gynna mig de gånger jag kör runt med släp en hel dag, hade dock varit sjuk kul att ha hemma
Hade en leaf får några år sedan, den laddade vi med ladd klumpen, enfas 8 amp.
Idag kan vi ladda 11 kW när effekten finns tillgänglig på huvudsäkringen. Har verkligen aldrig känt 11kw varit begränsande hemma. Däremot när man är på resa så vill man såklart hamer effekt.
Så nja jag är ytterst tveksam om en privat person skulle ha nytta av denna laddare även om man bortser från kostnaderna men finns kanske några edge cases där väl 1fas laddning och stort batteri kan vara en.
Idag kan vi ladda 11 kW när effekten finns tillgänglig på huvudsäkringen. Har verkligen aldrig känt 11kw varit begränsande hemma. Däremot när man är på resa så vill man såklart hamer effekt.
Så nja jag är ytterst tveksam om en privat person skulle ha nytta av denna laddare även om man bortser från kostnaderna men finns kanske några edge cases där väl 1fas laddning och stort batteri kan vara en.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hehe det sätter ju saken i ett lite annat perspektiv….Erik Viking skrev:Om ni missat det så bytte han anställning så han är numera anställd av Kem power !
Apropå användningsområden så kan det vara mer intressant för mindre företag och liknande (då
privata lär vara extrema undantag som vi redan skrivit om)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ser absolut nyttan för företag. Perfekt när man under en långresa skall stanna och äta lunch eller handla någonstans. Då är 40-60 kW helt perfekt!Bjelke skrev:Hehe det sätter ju saken i ett lite annat perspektiv….Erik Viking skrev:Om ni missat det så bytte han anställning så han är numera anställd av Kem power !
Apropå användningsområden så kan det vara mer intressant för mindre företag och liknande (då
privata lär vara extrema undantag som vi redan skrivit om)…
Kan även tänka mig att liknande laddare är en helt perfekt produkt för taxibolag, transportbolag/åkerier/varuleveranser, etc.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är väl inte så många villaägare som har en 63A huvudsäkring.
Ferroamp pratar om att solpanelerna, batteripacket och nätet tillsammans kan ge upp till 25kW DC laddning, under rätt omständigheter (solen skiner och hemmabatteriet är fulladdat).
Och då räcker en 20A huvudsäkring. I teorin ger 20A ca 13,75kW laddning, om man inte får hjälp av solceller eller hemmabatteriet.
Däremot är det många jordbruk och företag som har 63A huvudsäkring.
Och med allt fler elfordon är det smidigt att kunna ladda med DC 40kW "hemma".
Ferroamp pratar om att solpanelerna, batteripacket och nätet tillsammans kan ge upp till 25kW DC laddning, under rätt omständigheter (solen skiner och hemmabatteriet är fulladdat).
Och då räcker en 20A huvudsäkring. I teorin ger 20A ca 13,75kW laddning, om man inte får hjälp av solceller eller hemmabatteriet.
https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.
– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.
Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.
Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
En mobil laddare kan vara händigt att ha. För events eller stora bondgårdar i framtiden eller liknande. Lätt att rulla fram till båtmarinan kanske?
Men aldrig i livet för en privat bilägare i hemmet, den fyller ingen funktion alls till en rimlig kostnad.
Men aldrig i livet för en privat bilägare i hemmet, den fyller ingen funktion alls till en rimlig kostnad.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
För en traktor på ett jordbruk, eller en eltruck på ett sågverk o.s.v. borde det finnas ett visst behov.Zalman3 skrev:Det är väl inte så många villaägare som har en 63A huvudsäkring.
https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.
– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.
Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.
Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.