Köpa 40kW CCS laddare
Postat: 20 feb 2022 10:10
Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
Måste man ladda med 40kW?MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
En 10kW-laddare vore mer rimlig.
Inte ofta isf gissar jag, jag tittade själv på en DC för 11kW när jag hade en Leaf (och senare närnek0 skrev:Måste man ladda med 40kW?MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
En 10kW-laddare vore mer rimlig.
Tänkte mest på säkringarna. Det går väl ställa boxen så den klarar laddning med 3x16ABjelke skrev:Inte ofta isf gissar jag, jag tittade själv på en DC för 11kW när jag hade en Leaf (och senare närnek0 skrev:Måste man ladda med 40kW?MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
En 10kW-laddare vore mer rimlig.
Jaguaren dök upp med enfas också), men 22kW kanske vissa skulle kunna dra nytta av typ…
63A huvudsäkring är det största min nätleverantör kan erbjuda. Kostar roliga 22000kr/år bara för abonnemanget. Ett säkert sätt att få hemmaladdning att kosta mer än att tanka en dieselbil. Känns ju extremt relevant.MWall skrev:40kW? Vem har råd med sån huvudsäkring hemma?nek0 skrev:Kan vara bra för bilar som inte har 3-fas laddningMWall skrev:Vad ska man med en sån till? Lösa ett problem som inte finns.
En 10kW-laddare vore mer rimlig.
Hehe det sätter ju saken i ett lite annat perspektiv….Erik Viking skrev:Om ni missat det så bytte han anställning så han är numera anställd av Kem power !
Så det är "lite" reklam för nya arbetsgivaren ...
Han har dessutom sin youtube kanal som inkomstkälla,
gratis reklam för Kempower
Ser absolut nyttan för företag. Perfekt när man under en långresa skall stanna och äta lunch eller handla någonstans. Då är 40-60 kW helt perfekt!Bjelke skrev:Hehe det sätter ju saken i ett lite annat perspektiv….Erik Viking skrev:Om ni missat det så bytte han anställning så han är numera anställd av Kem power !
Så det är "lite" reklam för nya arbetsgivaren ...
Han har dessutom sin youtube kanal som inkomstkälla,
gratis reklam för Kempower
Apropå användningsområden så kan det vara mer intressant för mindre företag och liknande (då
privata lär vara extrema undantag som vi redan skrivit om)…
https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.
– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.
Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.
Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.
För en traktor på ett jordbruk, eller en eltruck på ett sågverk o.s.v. borde det finnas ett visst behov.Zalman3 skrev:Det är väl inte så många villaägare som har en 63A huvudsäkring.
Ferroamp pratar om att solpanelerna, batteripacket och nätet tillsammans kan ge upp till 25kW DC laddning, under rätt omständigheter (solen skiner och hemmabatteriet är fulladdat).
Och då räcker en 20A huvudsäkring. I teorin ger 20A ca 13,75kW laddning, om man inte får hjälp av solceller eller hemmabatteriet.
https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.
– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.
Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.
Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.
Däremot är det många jordbruk och företag som har 63A huvudsäkring.
Och med allt fler elfordon är det smidigt att kunna ladda med DC 40kW "hemma".