Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbackar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbackar?

Inlägg av tommyd »

Jag körde hem för några dagar sedan och hamnade i en läskigt brant nedförsbacke som var lite hal också. Det var "Apelbergsgatan" i Stockholm:

https://www.google.com/maps/@59.3362085 ... 384!8i8192

Går det att programmera Waze och Teslas inbyggda navigator att undvika branta nedförsbackar? Jag skulle gärna undvikit hamna på en brant, hal och enkelriktad gata även med min förra ICE-bil men är extra orolig då detta är min första vinter med en bil som är extra tung pga tunga batterier. Jag har dessutom dåligt lokalsinne. Jag skulle vilja lägga in en "ban-lista" på alla vägar som är brantare än x antal grader. Går det? Jag har aldrig hört talas om nån som har glidit av en väg i Stockholm pga brant backe och hal vinterväg och skadat bilen eller sig själv, så jag kanske inte ska oroa mig?

Det var nån väg jag råkade hamna på i Stockholm i somras nära en tandläkare som var jättebrant och slutade i en 90-graders sväng där det antingen var en trappa för fotgängare eller nåt stup om man skulle glida rakt fram istället för att lyckas svänga där. Jag tänkte: "Shit, här vill jag verkligen inte råka hamna igen på vintertid". Så det är inte bara Apelbergsgatan som är brant tydligen. Eller spärras de brantaste vägarna av vintertid med tex koner för att de anses för farliga?

Kan en Tesla Model 3P få fäste lika bra som en lättare ICE-bil? Jag har originaldäcken från Tesla. Jag har iofs aldrig läst nånstans att Teslor skulle glidit nedför backar mer okontrollerat än ICE-bilar så det kanske bara är en känsla tills jag kört några vintrar och vant mig vid den större vikten. Den har ju de bredaste däcken jag nånsin ägt så den kanske glider ännu mindre tom pga den större ytan mellan däcken och asfalten.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av NiklasTesla »

Inget att oroa sig för då elbilar har bra antisladdsystem/antispinnsystem (även stark regen breaking) samt Tesla har rejäla däck (minst 18").

MVH samt öka avståndet vintertid och dra ner på hastigheten.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av Flagada »

NiklasTesla skrev:
...samt Tesla har rejäla däck (minst 18").
Vad har tumtalet med greppet att göra? Är större bättre?
71ba75d36e77718b0f3b175a1b0cf0d4--tesla-model-s-eccentric.jpg
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av Flagada »

tommyd skrev:
Går det att programmera Waze att undvika branta nedförsbackar?
Tror inte det, bara hittat dessa val;
Open the Waze app and select the Settings icon (upper left corner of the screen.)
Select “Navigation” from the menu.
Under the “Routing” option, you can toggle the following options on or off:
– Avoid toll roads
– Avoid freeways
– Avoid ferries
– Avoid Difficult intersection
- Unpaved roads avoid long ones
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av dd88 »

NiklasTesla skrev:
Inget att oroa sig för då elbilar har bra antisladdsystem/antispinnsystem (även stark regen breaking) samt Tesla har rejäla däck (minst 18").

MVH samt öka avståndet vintertid och dra ner på hastigheten.
Det finns en gräns när lutning och vikt påverkar mer än något system har chans att påverka, handlar i slutändan om fysikens lagar.

Sen kan man diskutera i en oändlighet om vilken bredd på däcken som funkar bäst
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av chox »

Det ger inte automatiskt bättre grepp med bredare däck. Rallybilar har jättesmala däck på vintertävlingar men har bra grepp.

Däckens innerdiameter ("minst 18 tum") saknar helt betydelse i sammanhanget. EDIT: möjligen är mindre = bättre om däcksidan (profilen) är högre, vilket ger mer flex och mer grepp. Men större är inte bättre.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av MarkusL »

tommyd skrev:
Jag körde hem för några dagar sedan och hamnade i en läskigt brant nedförsbacke som var lite hal också. Det var "Apelbergsgatan" i Stockholm:

https://www.google.com/maps/@59.3362085 ... 384!8i8192

Går det att programmera Waze och Teslas inbyggda navigator att undvika branta nedförsbackar? Jag skulle gärna undvikit hamna på en brant, hal och enkelriktad gata även med min förra ICE-bil men är extra orolig då detta är min första vinter med en bil som är extra tung pga tunga batterier. Jag har dessutom dåligt lokalsinne. Jag skulle vilja lägga in en "ban-lista" på alla vägar som är brantare än x antal grader. Går det? Jag har aldrig hört talas om nån som har glidit av en väg i Stockholm pga brant backe och hal vinterväg och skadat bilen eller sig själv, så jag kanske inte ska oroa mig?

Det var nån väg jag råkade hamna på i Stockholm i somras nära en tandläkare som var jättebrant och slutade i en 90-graders sväng där det antingen var en trappa för fotgängare eller nåt stup om man skulle glida rakt fram istället för att lyckas svänga där. Jag tänkte: "Shit, här vill jag verkligen inte råka hamna igen på vintertid". Så det är inte bara Apelbergsgatan som är brant tydligen. Eller spärras de brantaste vägarna av vintertid med tex koner för att de anses för farliga?

Kan en Tesla Model 3P få fäste lika bra som en lättare ICE-bil? Jag har originaldäcken från Tesla. Jag har iofs aldrig läst nånstans att Teslor skulle glidit nedför backar mer okontrollerat än ICE-bilar så det kanske bara är en känsla tills jag kört några vintrar och vant mig vid den större vikten. Den har ju de bredaste däcken jag nånsin ägt så den kanske glider ännu mindre tom pga den större ytan mellan däcken och asfalten.
Tror du ska sluta oroa dig för att du kör en tung bil om du kör en m3p. Den väger mindre än en volvo v90, bmw 3-serie och jättemånga liknande ice-bilar. Antar att du läst Aftonbladet eller vi bilägare och fått intrycket att elbilar är tyngre än ice-bilar men det stämmer inte nödvändigtvis, mest bilar som har bottenplatta som är för ice bilar men som byggts om för eldrift som blir tyngre i elversionerna. Googla vikt på olika bilar så får du se.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av DanneB »

Har själv glidit nerför en brant lång backe med min MS och det var ju inte så värst jätteroligt, men kunde kontrollera bilen ganska bra ändå, så den inte åkte i diket eller vägräcke.
Nu i år har jag dubbdäck och har inte haft några problem.

Ett påpekande bara. Man behöver inte slaviskt följa en GPS. :)
Om man kommer till en brant backe kan man välja en annan väg istället och då gör GPS:en om rutten automatiskt. ;)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Går det att programmera Waze undvika branta nedförsbacka

Inlägg av Curik »

DanneB skrev:
Har själv glidit nerför en brant lång backe med min MS och det var ju inte så värst jätteroligt, men kunde kontrollera bilen ganska bra ändå, så den inte åkte i diket eller vägräcke.
Nu i år har jag dubbdäck och har inte haft några problem.

Ett påpekande bara. Man behöver inte slaviskt följa en GPS. :)
Om man kommer till en brant backe kan man välja en annan väg istället och då gör GPS:en om rutten automatiskt. ;)
Det är ju inte alltid det går att vända på en enkelriktad väg.
Skriv svar