Ratt "smulas?"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

alapoikela
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 nov 2021 11:10

Ratt "smulas?"

Inlägg av alapoikela »

Hejsan

Någon som har eller har haft problem med sin ratt att den smulas sönder/skavas i sin model 3?

Har 5-6 stycken jack/skavmärken i ratten. Har inte långa naglar eller ring på mina fingrar så kan inte förstå vad det är som händer med ratten?

Bilen är från 2021 - december.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av Icerman »

alapoikela skrev:
Hejsan

Någon som har eller har haft problem med sin ratt att den smulas sönder/skavas i sin model 3?

Har 5-6 stycken jack/skavmärken i ratten. Har inte långa naglar eller ring på mina fingrar så kan inte förstå vad det är som händer med ratten?

Bilen är från 2021 - december.
Möjlighet att ta bild?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av Martin E-tron »

Låter helt sjukt...??? 4 månader gammal bil?
alapoikela
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 nov 2021 11:10

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av alapoikela »

Såhär.
20220303_154813.jpg
20220303_154813.jpg
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av Icerman »

alapoikela skrev:
Såhär.
Blev ingen riktig skärpa på bilderna men det ser ju mkt lokalt ut som att något vasst använts på just de ställen.
Ej lånat ut bilen, någon som haft ringar på sig eller haft dörren öppen så kvarterets katt fått möjlighet att känna på ratten. Ser ej ut som vanligt slitage.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av ME3 »

En stållänk kan vara lite vass i kanterna. Brukar du vila vänster handled på ratten när du kör?
Kan vara så att du kommit åt med klockan, någon knapp på jackan el. liknande.

Placeringen talar för det (Mellan kl 10-11 på ratten).
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av MangeT »

Kanske dragkedjan på förarens jacka som gått emot när ratten svängts?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
alapoikela
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 nov 2021 11:10

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av alapoikela »

Ät lite inne på jackan också.

Men har ju haft oändligt många andra bilar innan utan detta problem.
Tänkte om ratten på tesla va extremt mycket mera känslig.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av Rubiks »

Jag har ett liknande jack i min ratt om än mindre. Jag är säker på att mitt jack kommer från att jag rispat ratten med antingen en nyckel eller nyckelring efter att jag öppnat garageporten genom fönstret och sedan behållt nyckeln i handen och kommit åt ratten med den när jag kört in i garaget.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Man behöver inte ha långa naglar. Klipper man naglarna med en nagelklippare får de en vass kant på ovansidan. Filar man inte ner den kanten så att det vassa försvinner kan man råka göra märken i en läderratt om man kommer åt den på fel sätt när man ska 'ratta snabbt' – typ råkar dra med en nagel längs med ratten i samband med att man 'missar' att få tag i den del av ratten som man hade tänkt sig. T.ex. vid manövrering ut från en p-plats om man har lite bråttom. Har tyvärr gjort det själv. Det har även hänt att verkstadspersonal gjort det när bilen varit inne på service eller reparation (inte en Tesla).

Är det bara du som kört bilen och ingen annan?

Kan man göra såna märken på läderratt gissar jag att det tyvärr kan uppstå på en konstläderratt också... När jag tittar på bilden så verkar det inte osannolikt att det är det som har hänt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fortsättning från föregående inlägg:

På en läderratt kan det typ se ut så här (Jag har dock inte råkat ut för att det 'skiner igenom vitt' eller blir en lika stor skada som den längst till höger på bilden.). I skugga syns det inte lika mycket. Och bilden är ju vidare en aning förstorad vilket också gör att det nog ser värre ut på bilden än vad det skulle göra i verkligheten. Själv har jag försökt lägga lädret rätt igen genom att försöka trycka/'massera' det 'till rätt plats' i samband med att man återfuktar ratten med "leather care". Skademinimerar rätt bra på en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi. Men har en känsla av att det inte går att 'lägga tillrätta' lika bra ifall en sån här skada uppstår på en konstläderratt...

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av SwedishAdvocate »

En bild till. En sån här lång 'reva' har jag själv aldrig lyckats med, men jag har sett ngt liknande på en tjänstebil:

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av MarcusC »

SwedishAdvocate skrev:
En bild till. En sån här lång 'reva' har jag själv aldrig lyckats med, men jag har sett ngt liknande på en tjänstebil:

Bild
Jag har också en sån lång reva och jag har varken klocka, ring eller naglar (då jag biter på dem).
Min är på vänster sida där jag visserligen håller handen, men revan är på utsidan av ratten och där håller jag aldrig.

Min bil är visserligen snart tre år, men jag har aldrig haft en reva i mina andra bilar.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av SwedishAdvocate »

MarcusC skrev:
Jag har också en sån lång reva och jag har varken klocka, ring eller naglar (då jag biter på dem). Min är på vänster sida där jag visserligen håller handen, men revan är på utsidan av ratten och där håller jag aldrig. /...
Och det är ingen annan än du som har kört den bilen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av benke_berguv »

Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av kenjon »

Inte ens med hammare? :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Ratt

Inlägg av ME3 »

benke_berguv skrev:
Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Hur kom jeansen i kontakt med ratten? :mrgreen:
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ratt

Inlägg av Tellus »

ME3 skrev:
benke_berguv skrev:
Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Hur kom jeansen i kontakt med ratten? :mrgreen:
När man ska stäckköra och pissa i flaska kan dragkedjan komma nära ratten
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ratt

Inlägg av themax »

ME3 skrev:
benke_berguv skrev:
Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Hur kom jeansen i kontakt med ratten? :mrgreen:
Inga problem för någon som är byggd med lite pondus. Har själv fått skador likt dessa av kläder som tar i ratten när jag kliver i och ur bilen. De går ofta att massera bort.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av Klintan »

Fick en sån reva orsakad av Tesla Service på min MS, när de tog ut mittkonsollen misstänker jag. Ratten byttes ut, så det blev en extra resa till SC.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ratt

Inlägg av kenjon »

Tellus skrev:
ME3 skrev:
benke_berguv skrev:
Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Hur kom jeansen i kontakt med ratten? :mrgreen:
När man ska stäckköra och pissa i flaska kan dragkedjan komma nära ratten
Hur vet du det? Du stannar ju alltid varannan timma. :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Ratt "smulas?"

Inlägg av benke_berguv »

ME3 skrev:
benke_berguv skrev:
Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Hur kom jeansen i kontakt med ratten? :mrgreen:
Eftersom jag inte bor i bilen utan kliver in och ut då och då så rev niten på ena fickan i rattens nederdel av nån anledning:)

//benke
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Ratt

Inlägg av ducce916m »

Tellus skrev:
ME3 skrev:
benke_berguv skrev:
Jag har lyckats göra en sån där lång reva en gång på en bil och där var det en nit på jeansen som gjorde skadan. Niten hade blivit lite skadat och var vass som satan. Brallorna gick att fixa med hammare men ratten gick inte fixa.

//benke
Hur kom jeansen i kontakt med ratten? :mrgreen:
När man ska stäckköra och pissa i flaska kan dragkedjan komma nära ratten
Har jag aldrig gjort i bil, däremot när jag flög Cessna, förresten öppnade jag en gång fönstret och pissade genom det över Blekinge nånstans.....
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ratt

Inlägg av SwedishAdvocate »

ducce916m skrev:
Har jag aldrig gjort i bil, däremot när jag flög Cessna, förresten öppnade jag en gång fönstret och pissade genom det över Blekinge nånstans.....
Som någon som varit passagerare i typ ett antal Piper Cherokee ett flertal gånger så undrar jag ju hur du 'lyckades' med det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Ratt

Inlägg av ducce916m »

SwedishAdvocate skrev:
ducce916m skrev:
Har jag aldrig gjort i bil, däremot när jag flög Cessna, förresten öppnade jag en gång fönstret och pissade genom det över Blekinge nånstans.....
Som någon som varit passagerare i typ ett antal Piper Cherokee ett flertal gånger så undrar jag ju hur du 'lyckades' med det...
Hade min son med som fick styra under tiden jag utförde den något akrobatiska proceduren.
Skriv svar