Folering och ppf eller bara folie?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

sstteeffaannss
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 nov 2021 22:36
Ort: Malung

Folering och ppf eller bara folie?

Inlägg av sstteeffaannss »

Sitter och planerar lite för min kommande Model 3 long range och suttit och funderat på just wrap och ppf bland annat.. För att göra inlägget så kort som möjligt så vill jag ha en annan färg på min bil en vad Tesla erbjuder så tänkte mig en folering.. I alla fall pratade med bolaget som jag funderar på och dem sa att om jag folerar bilen så ger det ett skydd själv och dem tyckte inte det var värt att lägga ppf på den men ett annat bolag säger annat.. Så min fråga är väl egentligen vad gäller? Ska jag få dem att lägga ppf utan på folien?

Mvh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Folering och ppf eller bara folie?

Inlägg av Bjelke »

PPF skyddar mycket bättre mot stenskott än vanlig folie, och det kan läggas ovanpå vanlig folie
också (inte alla sorter och lite svårare att lägga på svåra former som skarpa hörn osv).
PPF kan man också lägga på enbart såklart, finns även med lite balla effekter men inte direkt olika
färger på samma sätt som vanlig folie. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Folering och ppf eller bara folie?

Inlägg av tobias_rullar »

Från min egen erfarenhet av att PPF:at bilen och vinylerat mina motorcyklar.

Vinyl är mycket, mycket tunnare än PPF. Sen finns det tjockare typer av vinyl respektive tunnare men den tjockaste vinylen är mindre än hälften så tjock som PPF. Generellt står PPF emot skador och skyddar betydligt bättre än vinyl, men är inte på något vis 100%-igt.

I och med att PPF är tjockare så är det också lite svårare att lägga på och tar mer tid. Betydligt "knöligare" i kanter och hörn.
Det är lättare att tvätta PPF mot vinyl. I alla fall jämfört med den vinylen jag har. Dock har jag inte sett PPF som är några år gammal och "sliten" så jag vet inte hur pass den åldras.

PPF, och till viss del även vinyl, kan man "laga" ytliga repor med värme (hårtork, varmluftspistol, ånga mm). Då vinyl är så tunn är den, lite beroende på färg och glans, känsligare än bilens originallack. Jag har bara haft mörka färger i siden glans och de har repats väldigt lätt. Har man tur kan man fixa det med lite värme.

I slutändan är det en kostnads fråga för dig och hur viktigt det är för dig att skydda vinylen. Är det värt vinyl + ppf mot att kanske byta ut vinylen? Hur viktigt är det att skydda bilens originallack? Vinylen kommer hålla betydligt bättre mot stenskott mm, om du lägger PPF ovanpå. Å andra sidan är PPF inte ett 100%-igt skydd och är inte heller gratis.
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Folering och ppf eller bara folie?

Inlägg av Bjorn84 »

Jag har folierar min M3.
Efter en vinter nu och 2700 mil så är det rejält med stenskott som gått igenom folien fram, på huven och kanten till hjulhusen.
Så jag skulle rekommendera att sätta något skyddande på.
sstteeffaannss
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 nov 2021 22:36
Ort: Malung

Re: Folering och ppf eller bara folie?

Inlägg av sstteeffaannss »

Ursäkta för sent svar men glömde att jag skrivit här: Så basicaly är det ett ja att jag ska fixa så att jag har PPF utanpå folien. Ska kolla runt lite vart det är billigast. Tack för svaren allihopa :)
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: Folering och ppf eller bara folie?

Inlägg av electrobob »

Funderar också på att lägga på någon sorts skydd på bilen. Är egentligen ganska ointresserad av det men bilen är inte ens ett år gammal och har redan en hel del stenskott.
Någon av er här som har lagt på ppf eller wrapat bilen? Några rekommendationer på ett bra ställe? Bor en timme utanför Stockholm.
Tack för hjälpen
Model Y LR 2024
Model 3 LR 2022
Kia E-Niro 2021
Skriv svar