M3/MY 2022 - Ingen dataöverföring i USB-uttagen
Moderator: Redaktion
- 100miljoner
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jens245393
M3/MY 2022 - Ingen dataöverföring i USB-uttagen
Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
USB-uttagen i mittkonsolen kan endast användas på laddning.
Detta verkar däremot finnas sätt att lösa detta, om man t.ex skulle vilja använda spelkontrollen (som i nuläget inte går att göra på modellår 2022).
Bland annat genom att använda en USB-hub i handskfacket, i några trådar på TMC (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-20) diskuteras också en modul från TPARTS, där man ersätter nuvarande USB-modul i mittkonsolen med en annan, för att då kunna använda USB-uttagen för data: https://tparts.us/products/console-data ... ion-module
Någon här som har tittat på detta och kanske rent av testat/har någon smidig lösning på detta? Just nu lockar tillgången till Sonic, hehe!
Detta verkar däremot finnas sätt att lösa detta, om man t.ex skulle vilja använda spelkontrollen (som i nuläget inte går att göra på modellår 2022).
Bland annat genom att använda en USB-hub i handskfacket, i några trådar på TMC (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-20) diskuteras också en modul från TPARTS, där man ersätter nuvarande USB-modul i mittkonsolen med en annan, för att då kunna använda USB-uttagen för data: https://tparts.us/products/console-data ... ion-module
Någon här som har tittat på detta och kanske rent av testat/har någon smidig lösning på detta? Just nu lockar tillgången till Sonic, hehe!
Model 3 LR - 22
Re: M3/MY 2022 - Ingen dataöverföring i USB-uttagen
En USB hub i handskfacket i kombination med trådlösa kontroller som tex Logitech F710 känns väl som det smidigaste. Jag har den handkontrollen, dock med hub i till mittkonsolen men ser inte att det ska vara någon skillnad mer än typ av usb hub.
Har gjort ett par inlägg om saken, min bil saknar data i konsolen, men kabeln är framtagen, så har beställt en TParts, dröjer ca en månad innan den kommer.100miljoner skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Försöker köpa den men kan bara ange adress i USA eller Canada...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Jag beställde den från aliexpresskenjon skrev:Försöker köpa den men kan bara ange adress i USA eller Canada...
- kenjon
- Teslaägare
På deras egen hemsida har de två varianter beroende på processor, Ali har bara en (troligen den för Intel...).
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Jag frågade dem jag beställde hos, och de svarar att den passar båda versionerna av processor.kenjon skrev:På deras egen hemsida har de två varianter beroende på processor, Ali har bara en (troligen den för Intel...).
Amazon i USA säljer den också i bara en variant och där har någon frågat om den passar båda processorerna och det har tparts svarat att den gör.
Men det är ju konstigt att tparts egen store behöver veta vilken processor man har?
Hur vore det att posta en länk till den du köpte?wannabee skrev:Jag beställde den från aliexpresskenjon skrev:Försöker köpa den men kan bara ange adress i USA eller Canada...
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
De svarade nu i Kina att butiken i USA har kvar exemplar som bara passar Intel och därför frågar de där vilken man har.Waymoot skrev:Hur vore det att posta en länk till den du köpte?wannabee skrev:Jag beställde den från aliexpresskenjon skrev:Försöker köpa den men kan bara ange adress i USA eller Canada...
Jag har aliexpress app och vet inte hur man hittar länk där? Det verkar inte gå att klippa och klistra heller
Edit jag ska starta datorn strax och för kan jag nog hitta en länk
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
- kenjon
- Teslaägare
Borde vara denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1764%21sea
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Ja, är den jag beställt.kenjon skrev:Borde vara denna:
Annars finns det sätt att beställa från USA via shipping service då skickas det först till en adress i USA och därifrån skickas det igen hit.
Men jag har aldrig testat det.
Men jag har aldrig testat det.
Skrev detta i en annan olämplig tråd så flyttar det hit istället:
Min bil tillverkades i Kina 5 Maj 2022.
Har demonterat panelen och konstaterat att datakabeln fanns och att den inte var ansluten till befintlig modul (då denna inte har någon kontakt för data). Så kommer beställa tredjepartsmodul.wannabee skrev:wannabee skrev:angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa.
Någon diskuterade detta några inlägg före detta i tråden. Jag hade då innan uppdaterat programvaran i bilen till den senaste xxx .7
Jag tror jag har premium connectivity ytterligare någon dag eller så, om det skulle påverka?
Tillägg:. Det fanns ingen usb symbol där man väljer enhet/källa i ljuduppspelningsprogrammet när original usb:t satt i handskfacket, den kom inte förrän usb:t med låtar på hade anslutits, så man kan inte se i menyerna om den kan läsa usb eller ej, utan att det sitter ett monterat (som antagligen måste innehålla musikfiler)
Tesla började tydligen montera en modul utan datamöjlighet 2022, när de började med det behölls datakabeln fram till modulen, så det finns tredjepartsmoduler att köpa som har datamöjlighet
https://evaam.com/products/evaam-consol ... ccessories
Men enligt denna så har bilar som levererats efter 15/6 inte kvar denna kabel, jag ska demontera den panelen på min bil och se efter vilken modul som sitter monterad och om det finns någon datakabeln eller ej.
Film där modul och montering visas
Min bil tillverkades i Kina 5 Maj 2022.
angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa. (datakabeln var ej ansluten till modulen som saknade kontakt för denna kabel.)
Tillägg:. Det fanns ingen usb symbol där man väljer enhet/källa i ljuduppspelningsprogrammet när original usb:t satt i handskfacket, den kom inte förrän usb:t med låtar på hade anslutits, så man kan inte se i menyerna om den kan läsa usb eller ej, utan att det sitter ett monterat (som antagligen måste innehålla musikfiler)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har ett USB-minne med musik som fungerade i min Model 3, så rimligen rätt konfigurerat. Det dyker inte upp något USB-alternativ i menyn när jag stoppar in det i handskfackets USB-uttag.wannabee skrev:angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa. (datakabeln var ej ansluten till modulen som saknade kontakt för denna kabel.)
Model Y tillverkad jan 2022.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
När jag letade efter hur jag skulle konfigurera minnet, så märktes det att det har skett förändringar under åren, det är bara nyligen exFAT stöds tex, men jag gissar att ditt minne inte är exFAT, så prova att ändra till det. (Om din bil är lika utrustad som min)mikebike skrev:Jag har ett USB-minne med musik som fungerade i min Model 3, så rimligen rätt konfigurerat. Det dyker inte upp något USB-alternativ i menyn när jag stoppar in det i handskfackets USB-uttag.wannabee skrev:angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa. (datakabeln var ej ansluten till modulen som saknade kontakt för denna kabel.)
- mikebike
- Teslaägare
"Gamla" bilen var alltså en 2021:a, så inte jättegammal.wannabee skrev:När jag letade efter hur jag skulle konfigurera minnet, så märktes det att det har skett förändringar under åren, det är bara nyligen exFAT stöds tex, men jag gissar att ditt minne inte är exFAT, så prova att ändra till det. (Om din bil är lika utrustad som min)mikebike skrev:Jag har ett USB-minne med musik som fungerade i min Model 3, så rimligen rätt konfigurerat. Det dyker inte upp något USB-alternativ i menyn när jag stoppar in det i handskfackets USB-uttag.wannabee skrev:angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa. (datakabeln var ej ansluten till modulen som saknade kontakt för denna kabel.)
Jag får väl testa att formattera minnet när jag kommer hem, men SC har ju sagt att bilen saknar möjlighet att spela från USB.
Jag har nu testat ett annat usb minne i handskfacket med FAT32 och flac filer i roten, det igenkändes direkt och fungerade att spela upp ifrån.mikebike skrev:"Gamla" bilen var alltså en 2021:a, så inte jättegammal.wannabee skrev:När jag letade efter hur jag skulle konfigurera minnet, så märktes det att det har skett förändringar under åren, det är bara nyligen exFAT stöds tex, men jag gissar att ditt minne inte är exFAT, så prova att ändra till det. (Om din bil är lika utrustad som min)mikebike skrev:Jag har ett USB-minne med musik som fungerade i min Model 3, så rimligen rätt konfigurerat. Det dyker inte upp något USB-alternativ i menyn när jag stoppar in det i handskfackets USB-uttag.wannabee skrev:angående audio i en YLR tillverkad 5 maj i kina, så har jag precis testat ett usb minne i handskfacket (drog ur det medföljande först) och jag hade formaterat det i exFAT och sedan lagt några mp3 filer direkt i roten och bilen identifierade ett usb i menyn där man väljer enheter och listade låttitlarna och inget problem att spela upp dem. Tyvärr har jag ingen adapter från usb A till usb C så uttagen i mittkonsollen har jag inte kunnat testa. (datakabeln var ej ansluten till modulen som saknade kontakt för denna kabel.)
Jag får väl testa att formattera minnet när jag kommer hem, men SC har ju sagt att bilen saknar möjlighet att spela från USB.
- mikebike
- Teslaägare
USB är inte ens nämnt i manualen i min bil, hur ser det ut i din?
Hur får jag upp manualen?mikebike skrev:USB är inte ens nämnt i manualen i min bil, hur ser det ut i din?
- mikebike
- Teslaägare
Bilsymbolen och Service tror jag...wannabee skrev:Hur får jag upp manualen?mikebike skrev:USB är inte ens nämnt i manualen i min bil, hur ser det ut i din?
Men nu funkar det att spela musik från USB.

SC är helt fantastiska på att lämna felaktig information!

Jag har haft bilen nästan 6 månader och först nu funkar det...
Mitt minne var formatterat till FAT 32. Efter omformattering till exFAT så kan jag numera spela musik från USB.

Tack för tipset!
Nu måste jag gå ut och kolla om det funkar via USB-C i mittkonsolen, det skall ju inte (heller) funka.

Annars får jag skaffa en liten USB-hub så att jag kan ansluta min HDD samtidigt som USB-minnet.
Hittade denna beskrivning för dem som inte vill köpa datamodulen, det går tydligen att ansluta direkt till kabeln som är framtagen men oanvänd, personen har anslutit en kortläsare till kabeln och har ett microSD kort med musik på.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6767521/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6767521/
- mikebike
- Teslaägare
Nu har jag satt in en USB-hub. Det fungerar fortfarande att spela musik från USB-minnet, men min SSD lagrar inte längre.mikebike skrev:Bilsymbolen och Service tror jag...wannabee skrev:Hur får jag upp manualen?mikebike skrev:USB är inte ens nämnt i manualen i min bil, hur ser det ut i din?
Men nu funkar det att spela musik från USB.![]()
SC är helt fantastiska på att lämna felaktig information!![]()
Mitt minne var formatterat till FAT 32. Efter omformattering till exFAT så kan jag numera spela musik från USB.![]()
Tack för tipset!
Nu måste jag gå ut och kolla om det funkar via USB-C i mittkonsolen, det skall ju inte (heller) funka.![]()
Annars får jag skaffa en liten USB-hub så att jag kan ansluta min HDD samtidigt som USB-minnet.
Är det någon som testat att lägga musikfiler på sin SSD?
Jag misstänker att filformatet inte stämmer...
Jag har fått hem en SSD som jag formaterat med exFAT och lagt en massa flac musikfiler på, men har inte testat den i bilen ännu.mikebike skrev:Nu har jag satt in en USB-hub. Det fungerar fortfarande att spela musik från USB-minnet, men min SSD lagrar inte längre.mikebike skrev:Bilsymbolen och Service tror jag...wannabee skrev:Hur får jag upp manualen?mikebike skrev:USB är inte ens nämnt i manualen i min bil, hur ser det ut i din?
Men nu funkar det att spela musik från USB.![]()
SC är helt fantastiska på att lämna felaktig information!![]()
Mitt minne var formatterat till FAT 32. Efter omformattering till exFAT så kan jag numera spela musik från USB.![]()
Tack för tipset!
Nu måste jag gå ut och kolla om det funkar via USB-C i mittkonsolen, det skall ju inte (heller) funka.![]()
Är det någon som testat att lägga musikfiler på sin SSD?
Jag misstänker att filformatet inte stämmer...
Har kollat i bilen nu och den fungerade utmärkt, gick även att använda röststyrningen, sa artist och låtnamn och det funkade direkt.
Min datamodul ligger i ett plan på väg från Kina nu! , Blir spännande att prova hur det fungerar när den kommer. Paketet är spårbart och numret slutar på NL så lär gå över Holland, det gick paketen alltid över när jag brukade beställa från Bangood, men har inte beställt från Aliexpress sedan de började ta ut moms vid beställningen.
Provade Avril Lavigne 'Skater Boy' och basen gick fram bra, var en kompis som spelade den i sin bil för 20 år sedan när han köpt en begagnad BMW som hade en musikanläggning som kostat 40000 för att demonstrera basen för mig.
Man kan tydligen formatera lagringsmedia i bilen och då blir det exFAT, så då borde det vara det formatet som har störst förutsättningar att fungera i bilen, Jag har testat ett USB minne och den här SSD disken i bilen utan några problem och båda var formaterade till exFAT på en Win 10 dator.