M3 LR vit - Lev. 19 Mars - Råd och vägledning
Moderator: Redaktion
-
M3 LR vit - Lev. 19 Mars - Råd och vägledning
Nu är leveransdagen spikad till 19 mars och har börjat tratta ner förberedande åtgärder. Det är lite småpinaler jag funderar på att köpa in och behöver lite råd från er som kan.
• "puckar" vid lyft av bilen:
Behövs även detta när man t.ex. har däckhotell och de byter däcken, eller är de vana vid teslor så att de har lösningar för det? Kanske kan vara bra att införskaffa ändå.
• Skydd
Här finns det en uppsjö av alternativ med PPF, keramisk lackskyddsbehandling, andra stänkskydd mm. Sambon är inte så pigg på kostnaderna och jag står någonstans mitt emellan och funderar över vad som är rimligt/behövligt att göra. Hur tycker ni att man ska agera här? Är det kritiskt att byta stänkskydd, ppf längst ner på sidorna av bilen. Hur bra skyddar en keramisk lackbehandling eller är det endast för att få den mer lättvättad? Hittade exempelvis något Keramiskt spray-lackskydd som gör ytan hydrofobisk så vattnet lätt rinner av, men underlättar även det att skit inte sätter sig på bilen lika lätt samt lättare att tvätta av?
• Övrigt
Finns det något annat man inte får glömma av eller värt att tänka på?
Behövs även detta när man t.ex. har däckhotell och de byter däcken, eller är de vana vid teslor så att de har lösningar för det? Kanske kan vara bra att införskaffa ändå.
• Skydd
Här finns det en uppsjö av alternativ med PPF, keramisk lackskyddsbehandling, andra stänkskydd mm. Sambon är inte så pigg på kostnaderna och jag står någonstans mitt emellan och funderar över vad som är rimligt/behövligt att göra. Hur tycker ni att man ska agera här? Är det kritiskt att byta stänkskydd, ppf längst ner på sidorna av bilen. Hur bra skyddar en keramisk lackbehandling eller är det endast för att få den mer lättvättad? Hittade exempelvis något Keramiskt spray-lackskydd som gör ytan hydrofobisk så vattnet lätt rinner av, men underlättar även det att skit inte sätter sig på bilen lika lätt samt lättare att tvätta av?
• Övrigt
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: M3 LR vit - Lev. 19 Mars - Råd och vägledning
Lyftpuckar ska man inte behöva fixa själv, det brukar dom ha i verkstaden 
Lackskydd både skyddar och gör den mer lätt att tvätta
det varierar såklart mellan
produkter, typ man får vad man betalar för ungefär

Lackskydd både skyddar och gör den mer lätt att tvätta

produkter, typ man får vad man betalar för ungefär

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har bara en puck, lyfter man i den bakre punkten lyfter man både bak och fram på en gång. Men jag har hjulen hemma och Däckbilen byter på min garageuppfart. På min SR+ -21 sitter någon form av PPF på trösklarna från fabrikkrosussorken skrev:Nu är leveransdagen spikad till 19 mars och har börjat tratta ner förberedande åtgärder. Det är lite småpinaler jag funderar på att köpa in och behöver lite råd från er som kan.
• Skydd
• Övrigt
-
Har du brytt dig om att göra någon annan justering såsom bättre stänkskärmar / lackskydd?ducce916m skrev:Jag har bara en puck, lyfter man i den bakre punkten lyfter man både bak och fram på en gång. Men jag har hjulen hemma och Däckbilen byter på min garageuppfart. På min SR+ -21 sitter någon form av PPF på trösklarna från fabrikkrosussorken skrev:Nu är leveransdagen spikad till 19 mars och har börjat tratta ner förberedande åtgärder. Det är lite småpinaler jag funderar på att köpa in och behöver lite råd från er som kan.
• Skydd
• Övrigt
Lite prylar jag har köpt
Gummimattor fram och bak, frunk och bagagematta. Hittade en bra som var delad. Bra att lyfta när man ska komma åt undre utrymmet.
Stänkskydd fram o bak. Inte de vanliga utan dessa var lite rally stuk på dom.
Ppf kit från tesla bakom bakdörrar.
Insats till mugghållarna fram.
En lyftpuck.
2 komp lackförsegling.
Färg för att fylla i stenskott.
Foamgun för att snabbtvätta då jag upplever att bilen blir lätt smutsig. Min är vit.
Gummimattor fram och bak, frunk och bagagematta. Hittade en bra som var delad. Bra att lyfta när man ska komma åt undre utrymmet.
En lyftpuck.
2 komp lackförsegling.
Foamgun för att snabbtvätta då jag upplever att bilen blir lätt smutsig. Min är vit.
Tesla Model 3 -21
-
Intressant läsning! Lite frågor tillbakaSarlacc skrev:Lite prylar jag har köpt
En lyftpuck.
2 komp lackförsegling.

Var köpte du stänkskydden? Är det hyfsat lätt att montera?
Har du köpt hem grejer till lackförsegling eller lämna in bilen? Vad rekommenderar du?
Har också letat efter lackstift för stenskott, ser inte ut att finnas i shopen men kanske bara är att höra av sig till supporten?
- infelicitas
- Teslaägare
Jag har köpt tässlas stänkskydd till M3 och de var lätta att montera.
https://www.xn--tssla-gra.se/3/stankskydd
Skulle även rekommendera att köpa en burk sprayfärg från någon som kan blanda färg + lite klarlack, för att laga stenskott. Sen kan man köpa små penslar eller lackfyllare löst. Lackstift har en stor förmåga att torka ihop och en sprayburk kostar inte så mycket mer.
https://www.xn--tssla-gra.se/3/stankskydd
Skulle även rekommendera att köpa en burk sprayfärg från någon som kan blanda färg + lite klarlack, för att laga stenskott. Sen kan man köpa små penslar eller lackfyllare löst. Lackstift har en stor förmåga att torka ihop och en sprayburk kostar inte så mycket mer.
Köpte Tsolutions Tesla Model 3 Splash Guards. Hittade de på Blocket och slapp då beställa från utlandet. Superlätta att montera.krosussorken skrev:Intressant läsning! Lite frågor tillbakaSarlacc skrev:Lite prylar jag har köpt
En lyftpuck.
2 komp lackförsegling.
Foamgun för att snabbtvätta då jag upplever att bilen blir lätt smutsig. Min är vit..
Var köpte du stänkskydden? Är det hyfsat lätt att montera?
Har du köpt hem grejer till lackförsegling eller lämna in bilen? Vad rekommenderar du?
Har också letat efter lackstift för stenskott, ser inte ut att finnas i shopen men kanske bara är att höra av sig till supporten?
Lämnade in bilen hos lokal rekondare. Helt ok resultat då det inte var så dyrt. Hade planer på att köra egen försegling men orkade inte då det är kallt i garaget just nu

Bättringsfärg finns att köpa lite varstans. Köpte mitt kit ifrån spraycan.
Tesla Model 3 -21
Nej, ingenting, men kör aldrig grusvägar, i Skåne är i princip alla vägar asfalterade. Har nu kört 1200 mil utan stenskott eller andra skador.krosussorken skrev:Har du brytt dig om att göra någon annan justering såsom bättre stänkskärmar / lackskydd?ducce916m skrev:Jag har bara en puck, lyfter man i den bakre punkten lyfter man både bak och fram på en gång. Men jag har hjulen hemma och Däckbilen byter på min garageuppfart. På min SR+ -21 sitter någon form av PPF på trösklarna från fabrikkrosussorken skrev:Nu är leveransdagen spikad till 19 mars och har börjat tratta ner förberedande åtgärder. Det är lite småpinaler jag funderar på att köpa in och behöver lite råd från er som kan.
• Skydd
• Övrigt
-
Hej
Bumpar tråden lite eftersom jag väntar på leverans av en svart Model 3 DualMotor med dragkrok. Skapat ett konto här på forumet och har lite frågor inför leveransen efter det lär det bli fler
Man läser massor på nätet om att lacken är generellt dålig på Tesla och att hundbenen är extra utsatt.
Ska man köpa kitet som finns i Teslas shop eller är detta något som numera monteras original?
Bättringsfärg verkar inte finnas i shopen för att ordna eventuella stenskott? Hur får man tag i stift med rätt färgkod?
Ska beställa gummimattor till kupé och bagage men funderar på hur det ser ut i frunken om man även skall ha en matta där? Hur vet man om man en slät frunk eller en räfflad?
Ser också att det finns låsbultar att köpa i shopen, är det inget som monteras original?
Är det någon som har erfarenhet av Teslas solskydd till glastaken, hade bara tänkt solfilma sidorutorna eftersom det är en tjänstebil och då är det inte aktuellt att hamna i eventuella tvister om taket spricker
I övrigt verkar det finns många bra ha saker att köpa på olika hemsidor med eftermarknadsprodukter. Tänker på insatser och krokar mm. Hoppas hinna få bilen så vi kan ta den till Italien i sommar
Tack så länge
Jesper 1873
Bumpar tråden lite eftersom jag väntar på leverans av en svart Model 3 DualMotor med dragkrok. Skapat ett konto här på forumet och har lite frågor inför leveransen efter det lär det bli fler

Man läser massor på nätet om att lacken är generellt dålig på Tesla och att hundbenen är extra utsatt.
Ska man köpa kitet som finns i Teslas shop eller är detta något som numera monteras original?
Bättringsfärg verkar inte finnas i shopen för att ordna eventuella stenskott? Hur får man tag i stift med rätt färgkod?
Ska beställa gummimattor till kupé och bagage men funderar på hur det ser ut i frunken om man även skall ha en matta där? Hur vet man om man en slät frunk eller en räfflad?
Ser också att det finns låsbultar att köpa i shopen, är det inget som monteras original?
Är det någon som har erfarenhet av Teslas solskydd till glastaken, hade bara tänkt solfilma sidorutorna eftersom det är en tjänstebil och då är det inte aktuellt att hamna i eventuella tvister om taket spricker
I övrigt verkar det finns många bra ha saker att köpa på olika hemsidor med eftermarknadsprodukter. Tänker på insatser och krokar mm. Hoppas hinna få bilen så vi kan ta den till Italien i sommar

Tack så länge
Jesper 1873
-
Ingen som vet?
Förövrigt så ska jag hämta bilen i Malmö nu på torsdag.
Jesper 1873
Förövrigt så ska jag hämta bilen i Malmö nu på torsdag.
Jesper 1873
Ja hundbenen är utsatta. Jag är ganska säker på att model 3 inte får någon PPF där från fabrik som Y får. Jag hade satt PPF där direkt sen är det en sån liten bit att risken att du får något stenskott utanför är ändå hög. Säger så enbart så du inte ska bli besviken då allt syns mer på svart lack. Den PPF:en Tesla säljer är mer än godkänd kvalité. Om jag minns rätt så är det märket 3M.Jesper 1873 skrev: ↑10 jun 2023 16:40Hej
Bumpar tråden lite eftersom jag väntar på leverans av en svart Model 3 DualMotor med dragkrok. Skapat ett konto här på forumet och har lite frågor inför leveransen efter det lär det bli fler![]()
I övrigt verkar det finns många bra ha saker att köpa på olika hemsidor med eftermarknadsprodukter. Tänker på insatser och krokar mm. Hoppas hinna få bilen så vi kan ta den till Italien i sommar![]()
Tack så länge
Jesper 1873
Lackstift går du till närmsta lackeringsfirma och ber om. De får fram färgkoden med hjälp av regnr.
https://se.chipex.com/ är också väldigt populärt att köpa kit ifrån.
Frunken är i plast och räfflad. Man måste inte ha matta där om man verkligen inte vill. Har du inte lösa skruvmejslar, utan typ enbart laddkabeln, så är det inget måste.
Nope Tesla har inte låsbultar orginal. Jag hade väl ändå köpt ett set beroende på hur bilen står parkerad. Det stoppar inte tjuven som vill åt dina hjul. Det tar dom 30 sek extra att ta loss dom oavsett vilka låsbultar men försäkringsbolagen har oftast högre ersättningsbelopp om du har haft låsbultar.
Ingen erfarenhet om solskydd men en snabb youtube-sökning ger dig svaret så får du bilda din egna uppfattning om ifall du finner behovet. Är det ljusinsläppet du vill tona ner i kupén? För taket på Tesla är helt UV skyddat och värmen den eventuellt släpper igenom extra neutraliserar du genom att starta ACn i appen 5 min innan du kör.
Tesla är kul att ha just för att det finns saker till allt att köpa! Kommer ihåg när man hade japanska bilar. Fanns styling överallt. Utöver att köpa PPF till hundbenen i shoppen så hade jag absolut köpt stänkskydd hos teslify.se eller tässla.se bara för att minska risken för stenskott.
Lycka till

-
Å andra sidan...Zlatje skrev: ↑13 jun 2023 23:10...] Nope Tesla har inte låsbultar orginal. Jag hade väl ändå köpt ett set beroende på hur bilen står parkerad. Det stoppar inte tjuven som vill åt dina hjul. Det tar dom 30 sek extra att ta loss dom oavsett vilka låsbultar men försäkringsbolagen har oftast högre ersättningsbelopp om du har haft låsbultar. [Min understrykn.] [...
Som jag förstått det så plockar hjulligor bort låsbultar genom att banka in hylsor i bultarna. Så vem ställer sig och bankar in fyra hylsor i ett bebott område?... Särskilt efter kl. 21.00 på kvällen?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lite det jag menade med ''beror på hur bilen är parkerad''SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2023 23:33Å andra sidan...Zlatje skrev: ↑13 jun 2023 23:10...] Nope Tesla har inte låsbultar orginal. Jag hade väl ändå köpt ett set beroende på hur bilen står parkerad. Det stoppar inte tjuven som vill åt dina hjul. Det tar dom 30 sek extra att ta loss dom oavsett vilka låsbultar men försäkringsbolagen har oftast högre ersättningsbelopp om du har haft låsbultar. [Min understrykn.] [...
Som jag förstått det så plockar hjulligor bort låsbultar genom att banka in hylsor i bultarna. Så vem ställer sig och bankar in fyra hylsor i ett bebott område?... Särskilt efter kl. 21.00 på kvällen?...

jag har aldrig haft låsbultar på mina bilar men eftersom du ändå frågade så tänkte jag ge lite tips eller saker du inte tänkt på
-
Nja... Det var Jesper som frågade...Zlatje skrev: ↑13 jun 2023 23:44Lite det jag menade med ''beror på hur bilen är parkerad''man ska dock inte underskatta hur lite de bryr sig att bli påkomna och jag tror inte det första folk tänker på när de eventuellt hör lite ljud på natten är att grannens hjul blir snodda
![]()
jag har aldrig haft låsbultar på mina bilar men eftersom du ändå frågade så tänkte jag ge lite tips eller saker du inte tänkt på

Jag har haft låsbultar på mina två bättre beg. gasdrivna VW (Passat kombi och Golf Kombi). Nu har väl 16"-fälgarna som suttit på dem kanske inte varit så där jättestöldbegärliga... Och jag har dessutom alltid parkerat i bebott område (samt ibland även i parkeringshus). Efter ca 9 års bilägande har jag iallafall aldrig råkat ut för någon hjulstöld...

Låsbultar är väl inte sådär jättedyrt heller kanske. Iallafall inte till en VW...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
En kompis tog den här bilden, tjuvarna tar även basfälgar. Tror inte det var något mer än 16" på denna Golf.
Elbilist sedan 2014
Vad är "hundbenen"?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
-
Hej
Hundben avser yta mellan bakdörrer, skärmkant och ner till tröskeln skulle jag säga.
//Jesper 1873
Hundben avser yta mellan bakdörrer, skärmkant och ner till tröskeln skulle jag säga.
//Jesper 1873
-
Tack för svaren
Stänkskydd sitter fram skall enligt säljarna (eller vad dom nu kallas) så det borde räcka kan man tycka.
Får köpa PPF-kitet och montera på hundbenen så snart möjligt.
Solskydd till taket är mer för att ytterligare skydda kupén och komplettera solfilmen på bakdörrarna.
Får kolla vad jag har för färgkod.
Tack för utredningen om vilken frunk som gäller. Blir antagligen en matta där också, eventuellt en i tyg
Plockar av Aero-hjulsidorna direkt så man slipper en massa märken i fälgarna som tydligen är ett problem.
Om man beställer i shopen hur lång tid brukar det ta att få hem grejerna?
//Jesper 1873
Stänkskydd sitter fram skall enligt säljarna (eller vad dom nu kallas) så det borde räcka kan man tycka.
Får köpa PPF-kitet och montera på hundbenen så snart möjligt.
Solskydd till taket är mer för att ytterligare skydda kupén och komplettera solfilmen på bakdörrarna.
Får kolla vad jag har för färgkod.
Tack för utredningen om vilken frunk som gäller. Blir antagligen en matta där också, eventuellt en i tyg
Plockar av Aero-hjulsidorna direkt så man slipper en massa märken i fälgarna som tydligen är ett problem.
Om man beställer i shopen hur lång tid brukar det ta att få hem grejerna?
//Jesper 1873
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Om de finns i lager, knappt en vecka.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)