Små rostfläckar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Små rostfläckar

Inlägg av MarcusKovik »

Hej
Otroligt nöjd med bilen, en M3 LR 2021 uthämtad i september, gått 600 mil mestadels till tjejens jobb 1 mil bort på fin asfalstsväg oftast utan övrig trafik.
Så inga stenskott eller annat har påverkat.
Men. Har fått små rostfläckar över hela bilen, mestadels runt hjulhus, trösklar och dörrar. Känns ju sådär.
Kan man gå på Tesla om detta eller polera bort det?
20220312_124919.jpg
20220312_124857.jpg
20220312_124951.jpg
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Xeik »

Ser ut som helt vanlig flygrost. Väldigt vanligt efter vintern, och syns som bäst på vit bil.
Inget att vara orolig för, tvätta bilen helt ren och ta sedan bort med lera.
Kan också räcka att köra med avfettning.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Små rostfläckar

Inlägg av CrazyGang »

Kan vara flygrost. Testa avfettning eller särskilt medel mot flygrost.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Re: Små rostfläckar

Inlägg av MarcusKovik »

Tack för svar.
Tvättade bilen idag för hand.
Avfettning och skrubbade på bra med tvätthandkse.
Köper jag lera på närmsta Biltema och hur använder jag den?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Xeik »

Jag brukar beställa från Autodude, men det kan säkert funka med Biltema också. Glöm inte att också köpa "glidmedel" till leran. Väldigt viktigt för att inte få små repor.
Följ instruktionerna sen bara. Viktigt att leran är varm så att den är förhållandevis mjuk. (ha den i varmt vatten innan och under tiden) bryt av delar av den så kan du byta efterhand så att du har mjuk lera hela tiden.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Fredrik j »

Testa det här innan du går på med leran:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000043366
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Re: Små rostfläckar

Inlägg av MarcusKovik »

Provar imorgon. Tack för rykande snabba svar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Tellus »

Rea på denna just nu, i lager alla butiker

https://www.mekonomen.se/turtle-wax-pre ... e-14168438
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Esterox »

Som vanligt extremt många icke experter som uttrycker sig här och blivit mer och mer tydligt sista tiden.

Innan du gör något så leta efter tvätt guider, exempelvis på autodude för att göra rätt när du tvättar.
Ser att du även har asfaltsfläckar kvar (Svarta prickar) dessa går inte bort med exempelvis alkalisk avfettning utan du behöver en petroleum baserad avfettning, oftast kallad Kallavfettning.

Lägg på kallavfettning på torr bil, låt verka en stund (gå helst inte över dörrhandtagen men om du måste så kör du den delen sist)
Låt inte kallavfettningen torka in, lägg på vanlig alkalisk avfettning över kallavfettning.
Spola av efter en kort väntan.
Syna bilen och lägg på medel för flygrost, det finns flertalet varianter med likvärdiga resultat.
Spola av
Schamponera.

När du väljer medel så var noga med att dessa samarbetar, det finns avfettning som tar bort exempelvis vax och det som inte tar bort.
Det finns schampo med vax och utan vax.

Ta inte vad som helst utan välj noga. Det finns bra bilvårdssidor som erbjuder hjälp, exempel som jag gillar är Autodude, pingen och bilvårdsexperten.
Dessa har riktigt bra kundservice som kan hjälpa dig plocka ihop paket till dig som gör att du får en riktigt ren och fin bil. Inte en som bara ser ren ut fast som egentligen inte är ren.

Och vad du än gör köp INTE turtle eller sona produkter. Vissa funkar bra men det har en väldig tendens till att blanda in silikon och annat skräp i sina produkter som inte gör bilen ren utan mer döljer smutsen. jättebra exempel är att läder inte är glansigt utan matt, lycka till att få något matt med produkter från Turtle eller Sonax. Och utvändigt får man gärna fråga en lackerare vad det tycker om deras produkter. Skapat mycket extraarbete.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Små rostfläckar

Inlägg av lakke »

Prova denna. Riktigt bra på flygrost


https://www.autodude.se/sv/produkt/rost ... ons_breath
Model Y performance
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Små rostfläckar

Inlägg av juristen »

Måste fråga, är detta verkligen normalt och vanligt på en bil som är 6 månader gammal?

De gånger jag har sett till flygrost har det varit på bilar som är 10 år gamla eller mer, möjligtvis med undantag av någon Fiat eller Renault men de har ändå haft några år på nacken. Inte månader.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Fredrik j »

juristen skrev:
Måste fråga, är detta verkligen normalt och vanligt på en bil som är 6 månader gammal?

De gånger jag har sett till flygrost har det varit på bilar som är 10 år gamla eller mer, möjligtvis med undantag av någon Fiat eller Renault men de har ändå haft några år på nacken. Inte månader.
Flygrost påverkas inte av lackens ålder. Möjligen kan man väl säga att flygrost inte fastnar lika lätt på en hård, blank yta.
Det är små metallpartiklar, mest från dubbdäck, som fastnar på lackytan och börjar där rosta.
Jämförbart med asfaltsfläckar som kan drabba vilken bil som helst, ny eller gammal.

Det är när man går över sin bil med lera som man inser hur mycket skit som ligger i lacken.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Små rostfläckar

Inlägg av lakke »

juristen skrev:
Måste fråga, är detta verkligen normalt och vanligt på en bil som är 6 månader gammal?

De gånger jag har sett till flygrost har det varit på bilar som är 10 år gamla eller mer, möjligtvis med undantag av någon Fiat eller Renault men de har ändå haft några år på nacken. Inte månader.

Har du haft vita bilar förut också?
Syns ju Lättare på en vit bil än en svart tex
Model Y performance
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Xeik »

Fredrik j skrev:
juristen skrev:
Måste fråga, är detta verkligen normalt och vanligt på en bil som är 6 månader gammal?

De gånger jag har sett till flygrost har det varit på bilar som är 10 år gamla eller mer, möjligtvis med undantag av någon Fiat eller Renault men de har ändå haft några år på nacken. Inte månader.
Flygrost påverkas inte av lackens ålder. Möjligen kan man väl säga att flygrost inte fastnar lika lätt på en hård, blank yta.
Det är små metallpartiklar, mest från dubbdäck, som fastnar på lackytan och börjar där rosta.
Jämförbart med asfaltsfläckar som kan drabba vilken bil som helst, ny eller gammal.

Det är när man går över sin bil med lera som man inser hur mycket skit som ligger i lacken.
Precis.
Jag hade tidigare en vit bmw. Hade också mängder av flygrost efter vintern. Den var obehandlad lackmässigt, förutom vanligt vax och dyligt.
Nu på vår vita 3:a så gjorde jag lackbehandling direkt när den var ny i somras, och nu när jag gjort första större tvätten efter vintern så kan jag konstatera att jag har betydligt mindre flygrost jämfört med bmw:n. Hittade 2-3 st bara nu efter tvätt.
Blir att gå över med lera sen när våren landar på riktigt.
Så behandling gör helt klart nytta.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Små rostfläckar

Inlägg av Esterox »

Ni som hela tiden snackar om lera. Ni är också medvetna om vad ni MÅSTE göra innan och efter för att inte förstöra ?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Små rostfläckar

Inlägg av HelectriC »

Räcker ofta med tex iron-X eller dragon breath för att ta bort flygrost. Spraya på, låt verka, tvätta som vanligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar