Välja bilmodeller - 11kW eller 22kW

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Lanken

Välja bilmodeller - 11kW eller 22kW

Inlägg av Lanken »

Jag vill jämföra två elbilar för att ev välja någon av dem. Det är Renault Megane e-tech och Cupra Born med e-bost. Renaulten kan ladda 22 kW och Cupran 11 kW växelström men hur blir det i praktiken med laddhastigheten?

Blir det alltid snabbare laddning med 22kW än 11kW eller kommer det gå på ett ut i slutändan?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Välja bilmodeller - 11kW eller 22kW

Inlägg av mati »

22kW är nice to have, men i princip bara relevant vid offentliga laddstolpar. Hemmavid laddar man med som mest 11kW, oftast ännu mindre, såvida man inte råkar ha en huvudsäkring som tål mer.
Det beror alltså helt och hållet på var man brukar ladda och vilket körmönster man har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Beror på vad du tänker AC ladda oftast, laddbox hemma brukar begränsas till enfas 16A och 3,7kW eller 3fas 11kW, semiladdare på jobbet eller publikt över 11kW kommer ge snabbare laddning på Renaulten, Cupra kommer ladda med max 11kW även på en 22kW.

Exempel på laddtid, även en 3,7kW laddare på jobbet hinner ladda 80% av mitt 40kWh batteri på en arbetsdag (9 tim inkl lunch)
2022-03-18_065433.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag skulle själv inte lägga särskilt stor vikt på om bilen har 11 eller 22 kW max laddeffekt på AC.

För hemmaladdning spelar det ingen som helst roll, jag tror aldrig jag har laddat med mer än typ 7-8 kW hemma, och på offentliga AC-stolpar är det rätt ovanligt med effekter över 11kW.

Andra egenskaper som max effekt vid snabbladdning skulle jag värdera mycket högre, 11kW AC är i mina ögon absolut ”good enough” (mindre än det skulle jag dock inte vilja ha).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Till gamla model S kunde man ju köpa till dubbelladdare som ökade laddhastigheten från 11kW till 22 kW. Det kostade sist jag kollade 26000:- De flesta valde inte till det vid köp. Under 10 års laddande av elbilar har jag bara önskat dubbelladdare en handfull gånger. Men som många skriver -har du en 22kW laddstolpe som skulle passa som hand i handske för just dina behov så är det väl en faktor att ta med i beräkningen. Jag skulle inta valt bil utifrån detta dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

11 vs 22kW ombordladdare är idag lite av en marknadsföringsgimmick.

De som propagerar för 22kW är ofta de som även erbjuder installationer av denna typ av anläggningar, alternativt då Renault som fått för sig att det är en stor fördel gentemot konkurrenterna.

Rent krasst så finns det ytterst få stolpar med AC laddning som kan leverera 22kW till din bil när beläggningen i anläggningen överstiger 5-10%.
På mindre anläggningar med 1-4 uttag så betyder det att om det är fler än en laddande bil, så blir effekten Max 6-11kW laddning.

Allt efter det så är det dimensionering av huvudsäkningen som sätter taket.

Som destinationsladdning över natten ger det inga fördelar, och som alternativ på långresor så är det ändå för långsamt, speciellt om man inte får den utlovade effekten.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Förekomsten av 22 kW ladduttag varierar. I t ex Stockholms innerstad finns det gott om 22 kW publika ladduttag. Här i Uppsala finns det också en hel del. När jag åkte på semester i Tyskland i somras var det gott om 22 kW AC-uttag. Om det är värt det eller inte för dig beror på var du kör med din bil, vilket körmönster du har, osv. Kolla på chargefinder.com så ser du laddeffekten på olika laddstationer.
För laddning nattetid spelar 11 eller 22 kW ingen roll. Skillnaden mellan dem är mest relevant om du t ex stannar 2-3 timmar på ett ställe och vill fylla på medan du gör något annat.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Typ alla Scandic har 22kW-stolpar också, men som redan påpekats så kan man få
dela på effekten och det räcker med en enda bil till som laddar där så får man 11kW iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

Om jag fattade din andra tråd rätt så har du antagligen inte tillgång till hemmaladdning, och då blir nyttan att kunna ladda med 22 kW större. Kolla dock att stolparna i närheten där du bor eller befinner dig ofta kan ge 22 kW. T ex genom att fråga runt här i forumet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

DrDR skrev:
Om jag fattade din andra tråd rätt så har du antagligen inte tillgång till hemmaladdning, och då blir nyttan att kunna ladda med 22 kW större. Kolla dock att stolparna i närheten där du bor eller befinner dig ofta kan ge 22 kW. T ex genom att fråga runt här i forumet.
Ladda ner ChargeFinder och PlugShare är bra alternativ också
Dock kommer du bara få 11kW såfort en till kopplar in, så 22kW bör inte va en dealbreaker i val av bil imo. Sällan man står o manglar själv på en stolpe, såvida den inte bara har plats för en bil.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Inlägg av intrest3 »

Flagada skrev:
Beror på vad du tänker AC ladda oftast, laddbox hemma brukar begränsas till enfas 16A och 3,7kW eller 3fas 11kW, semiladdare på jobbet eller publikt över 11kW kommer ge snabbare laddning på Renaulten, Cupra kommer ladda med max 11kW även på en 22kW.

Exempel på laddtid, även en 3,7kW laddare på jobbet hinner ladda 80% av mitt 40kWh batteri på en arbetsdag (9 tim inkl lunch)
2022-03-18_065433.jpg
Jag väntar på min första elbil, Model Y Performance (MYP) kan jag förvänta mig 10mil per timme enligt tabellen ovan om jag laddar vid en 22kW-stolpe (min närmaste) eller kan jag förvänta mig hälften eftersom MYP bara har en 11kW ombordladdare?
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

5-6 mil per timme beroende på förbrukning. Den har 11kW ombordladdare.

Men ofta delar publika 11kW-uttag på kapaciteten så delar man blir det bara hälften.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag hade Zoe under dryga 3 år och vande mig vid att kunna ladda med 22 kW, som ofta finns på offentliga kommunala (även ofta gratis) laddstolpar. Jag kunde köra ToR Nyköping-Malmö och bara ladda gratis. Nu, när jag kör Tesla med 11 kW AC, så saknar jag 22 kW rätt ofta, faktiskt. Jag hittade ju mina vattenhål där man kunde ladda 22 kW gratis och passa på att äta på bättre restauranger än de som finns vid SuC och andra snabbladdare. Så jag skulle välja 22 kW om jag kunde.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Lanken skrev:
Jag vill jämföra två elbilar för att ev välja någon av dem. Det är Renault Megane e-tech och Cupra Born med e-bost. Renaulten kan ladda 22 kW och Cupran 11 kW växelström men hur blir det i praktiken med laddhastigheten?
Jag har kört elbil runt omkring i Sverige och Europa i snart sju år och håller med flera andra här: hemma kommer du inte kunna dra nytta av mer än 11kW utan det är laddstolpar på stan som ibland kan erbjuda 22kW. Nyttan av att kunna ta emot upp till 22kW är kraftigt begränsad; du kommer aldrig som elbilist sätta dig i en situation där du är helt beroende av att kunna ladda 22kW på en publik stolpe istället för 11kW. De tillfällen som det kan vara intressant att maxa AC-laddningen är om elpriset är ovanligt lågt eller om laddning är inkluderat i parkeringen. Då kan du spara några slantar på att bilen kan ta emot 22kW istället för 11kW. Men det är verkligen nice-to-have.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Herr X skrev:
Lanken skrev:
Jag har kört elbil runt omkring i Sverige och Europa i snart sju år och håller med flera andra här: hemma kommer du inte kunna dra nytta av 11kW utan det är laddstolpar på stan som ibland kan erbjuda 22kW. Nyttan av att kunna ta emot upp till 22kW är kraftigt begränsad; du kommer aldrig som elbilist sätta dig i en situation där du är helt beroende av att kunna ladda 22kW på en publik stolpe istället för 11kW. De tillfällen som det kan vara intressant att maxa AC-laddningen är om elpriset är ovanligt lågt eller om laddning är inkluderat i parkeringen. Då kan du spara några slantar på att bilen kan ta emot 22kW istället för 11kW. Men det är verkligen nice-to-have.
Stora fördelen med 22kW tycker jag är att man inte är beroende av snabbladdning i samma utsträckning. Tex kör jag en del Linköping->Stockholm vilket jag klarar utan att ladda, om bilen är fulladdad från början (Kör Renault Zoe just nu).
Ofta kan jag behöva stanna någonstans mellan Nyköping och Stockholm för att ladda och än så länge har jag aldrig hittat en ledig snabbladdare, vilket ju givetvis ställer till det..
Men iom att bilen stödjer 22kW så har jag stannat vid vanliga laddplatser och laddat en stund och då är jag tacksam för att den stödjer 22kW och inte bara 11kW.
Kommer man ikapp med utbyggnationen av snabbladdare så är det ju löst, men mellan Nyköping och Stockholm så verkar det inte byggas ut något öht...
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

snowman skrev:
Herr X skrev:
Lanken skrev:
Jag har kört elbil runt omkring i Sverige och Europa i snart sju år och håller med flera andra här: hemma kommer du inte kunna dra nytta av 11kW utan det är laddstolpar på stan som ibland kan erbjuda 22kW. Nyttan av att kunna ta emot upp till 22kW är kraftigt begränsad; du kommer aldrig som elbilist sätta dig i en situation där du är helt beroende av att kunna ladda 22kW på en publik stolpe istället för 11kW. De tillfällen som det kan vara intressant att maxa AC-laddningen är om elpriset är ovanligt lågt eller om laddning är inkluderat i parkeringen. Då kan du spara några slantar på att bilen kan ta emot 22kW istället för 11kW. Men det är verkligen nice-to-have.
Stora fördelen med 22kW tycker jag är att man inte är beroende av snabbladdning i samma utsträckning. Tex kör jag en del Linköping->Stockholm vilket jag klarar utan att ladda, om bilen är fulladdad från början (Kör Renault Zoe just nu).
Ofta kan jag behöva stanna någonstans mellan Nyköping och Stockholm för att ladda och än så länge har jag aldrig hittat en ledig snabbladdare, vilket ju givetvis ställer till det..
Men iom att bilen stödjer 22kW så har jag stannat vid vanliga laddplatser och laddat en stund och då är jag tacksam för att den stödjer 22kW och inte bara 11kW.
Kommer man ikapp med utbyggnationen av snabbladdare så är det ju löst, men mellan Nyköping och Stockholm så verkar det inte byggas ut något öht...

Hur ofta får du verkligen ut 22kW rent statistiskt.
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

R_Edvinsson skrev:
snowman skrev:
Herr X skrev:
Lanken skrev:

Hur ofta får du verkligen ut 22kW rent statistiskt.
Exakt 22kW, nästan aldrig. Men oftast ligger det runt 22kW, dvs 18-21kW. Men som i Nyköping har de alltså 30st platser, vet ej hur lastbalanseringen ser ut där, så sannolikheten att jag får någon bredvid mig och det sjunker till 10-11kW är ganska liten. Lika för några helger sen fick jag stanna i Järna kulturcentrum då alla laddare var upptagna vid Circle K Järna, även där fanns det 3st stolpar med 6st platser och jag var helt själv så även då låg jag runt 20kW.
Behöver jag få ut 22kW så är det bara slå en extra koll på kartan och välja "rätt" plats att åka till, det finns många fler 22kW platser på sträckan Nyköping-Södertälje än det finns Snabbladdare..

Skulle det funnits Snabbladdare så hade jag dock givetvis valt det.. Nu när det varit kö till dem så har jag dock varit tacksam över att min bil stödjer 22kW.

Sen verkar det som att flera gratisplatser som tidigare varit 22kW gått ner till 11kW under vintern och då fördelat på 2platser, tex Ica Maxi.
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

Har en Easee box installerad hemma på 3-fas. Hur snabb laddning får ni upp på er box? Tycker det går lite långsamt här hemma.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
E55EC4E7-1EC7-4664-8EBD-FFD25F7E505E.jpeg
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Enda gången du har fördel av 22kw laddning är när du alltid passar på att ladda vid affären, restaurang, ägym/fritidsanläggningar och andra halvsnabba stopp tex kundbesök, mm.
Långresor är det för långsamt och vid arbetsplatser och nattladdning behövs aldrig mer än 11kw.
Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare

Inlägg av FAberg »

Peja83 skrev:
Har en Easee box installerad hemma på 3-fas. Hur snabb laddning får ni upp på er box? Tycker det går lite långsamt här hemma.
Vad jag kan se så laddar du bara med en fas. Så här ser det ut med vår. Notera den lilla trean
i en cirkel efter laddhastigheten.
Screenshot_20220323-212538_Tesla.jpg
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

FAberg skrev:
Peja83 skrev:
Vad jag kan se så laddar du bara med en fas. Så här ser det ut med vår. Notera den lilla trean
i en cirkel efter laddhastigheten.
Screenshot_20220323-212538_Tesla.jpg
Tack för svar. Något fel är det. Får inte upp den där trean någon gång. Har försökt ändra inställningar i Easee-appen till att endast använda 3-fas men det hjälper inte. Om det hade varit nått fel på bilen så borde man väl få nått varningsmeddelande?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Testa att ladda bilen på en publik trefasladdare med samma kabel för att bekräfta att bilen funkar som den ska?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

jonasl skrev:
Testa att ladda bilen på en publik trefasladdare med samma kabel för att bekräfta att bilen funkar som den ska?
Bra idé. Testade nu på en publik laddare och det verkar som att det fungera då. Måste vara nått fel på installationen då tänker jag
73520009-E712-4FF2-9F34-C988157D6645.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Peja83 skrev:
jonasl skrev:
Bra idé. Testade nu på en publik laddare och det verkar som att det fungera då. Måste vara nått fel på installationen då tänker jag
Bra. Då är kabeln och bilens laddare OK.

Felet ligger då i din installation av boxen. Kontakta din elektriker (hen borde mätt upp och checkat alla tre faser när hen installerade boxen, men kanske glömde det).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

Ja jag vet inte vad han gjorde. Pratade med firman idag och de började prata om att det kan vara fel på laddboxen. Jag nämnde att elektrikern som var här kanske har kopplat fel eller liknande men det bedyrade han att det kunde vara så.
Skriv svar