Val av modell / lastutrymme

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Val av modell / lastutrymme

Inlägg av Jonas H »

Har aldrig haft så stor beslutsångest över att speca en bil som nu. Färg... utrustning, ja allt känns svårt och valen varierar från dag till dag. Det enda självklara valet just nu som är ett absolut måste är det extra sätet i trunken och panorama för att kunna ha takbox. Jag kommer att ta bilen på leasing på mitt egna AB så förmånsvärde är givetvis viktigt, men även månadskostnaden eftersom jag ser både till min privata och företagets ekonomi.

Jag har tre barn (7 år, 3 år och 4 månader). Jag är less på alla barnstolar och att aldrig kunna ha med någon extra passagerare, därav extra säten.

Det jag velar mest över just nu är AWD eller inte. Jag bor i norra Sverige så jag vet att fyrhjulsdrift är bra, men anledningen till mitt velande är just lastutrymme. När vi åker långt skulle jag helst vilja slippa att behöva stoppa i barnstolar för att kunna utnyttja trunken. Med två barn i bagaget är det väl knappast möjligt och speciellt säkert att lasta där? Vi har barnvagn med oss och på långresa brukar vi ha med en super smidig Kronan Sulky vagn som med bortplockade däck knappt tar någon plats. Av bilder att döma så ser frunken på en bakhjulsdriven Tesla så stor ut att jag nästan tror att vagnen rymms där. Tänker mig då barnvagn fram, barn i trunk och packning i takbox på taket. På AWD så ser frunken väldigt liten ut och verkar knappt rymma något mer än ett par matkassar. Hur stor är skillnaden här egentligen? Någon som har fått plats med en barnvagn i frunken på RWD eller AWD?

Skall jag gå på en bakhjulsdriven Tesla så är ju prisskillnaden mellan en 70 och 85 ganska stor och går jag på en 70 så kan jag utrusta bilen mer. 70 verkar heller inte ha så speciellt mycket kortare räckvidd och prestanda än 85. Har jag fel här? "Problemet" som jag ser med att välja en bakhjulsdriven 85 är att 85D har så betydligt mycket bättre prestanda. För 53 000 kr får man ju så mycket mer prestanda att 85 nästan känns som ett tokigt val oavsett den större frunken.

Jag bor i Umeå och gör en del långresor till Sundsvall och till Luleå (26 mil enkel väg åt båda hållen) och vill gärna klara denna sträcka även vintertid.

Är också lite kluven på standard ljud eller hifi. Jag älskar musik och och att musiken skall "svänga" och vara medryckande snarare än att jag sitter och lyssnar på små detaljer. Jag sålde för ett tag sedan min Linn anläggning hemma som kostade mer än grannens nya Kia :shock: just för att jag aldrig fick chans att utnyttja den nog där hemma med småbarn och annat i livet. I bilen är jag ju ofta själv så kanske dumt att inte satsa på detta? Samtidigt verkar många vara nöjd med standard ljud.

Så svårt alla dessa val :? . Jag har sällan haft en leasingbil mer än max 2 år, men denna har jag för avsikt att ha åtminstone 48 månader. Tror det är därför jag är så velig med allt just för att det skall bli rätt och inte känna att jag ångrar mig sen.
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Val av modell / lastutrymme

Inlägg av Gustafsson »

Trevliga bekymmer :-).
Det blir till att prova ett antal teslor den närmaste tiden :-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Spara 53k och få plats med bagage fram. Altså RWD. Har själv ljud o vinterpaket men tror faktiskt att båda är överprisade så ta bort dem. Standardsätena duger gott och är inte så kalla på vintern. Då får du en sniktesla som änddå är snabbare än alla "normalbilar" Du kommer att stormtrivas, speciellt som att ditt förmånsvärde blir rekordlågt. Kanske du ska välja 85kwh, för långa dagsturer med returresa som annars kan bli svåra speciellt vintertid.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag har en med allt förutom 7sits. Kan säga såhär i efterhand att mycket är onödigt!

Hade jag beställt en till bil idag hade jag nog valt 70d, sollucka, nextgen säten, autopilot
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Stereon kan ju uppgraderas i efterhand vilket jag och andra gjort. Standard stereon saknar en viss dynamik så om du vill att det ska svänga så lär inte standard var tillräckligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag håller med Delta.
Bakhjulsdrift fungerar utmärkt om man hålller sig PÅ vägarna. Anpassad hastighet vid halka gör lika gott som att ha 4WD. Köp till snökedjor, om du skulle behöva åka till fjällen någon dag.

Jag har standarljud och tycker det är bland de bättre ljud jag haft i en bil. Är dock ingen ljud-nerd så... kanske pratar om sånt jag inte vet här.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är faktiskt rejäl skillnad på frunken. RWD-modellens frunk kan man faktiskt använda till ordentlig packning, en barnvagn eller en större väska. AWD-modellens frunk är väl mest användbar för att ha lite laddkablar och adaptrar och kanske nåt mer.

Att lasta saker i bagaget när barnen sitter där känns väldigt olämpligt, det håller jag med om. Vi har lite det dilemmat också, att vi kan ta ett par väskor i baksätet men det känns lite bökigt.

Jag tror inte AWD egentligen är supernödvändigt för framkomlighet. Teslan har ett grymt ESP-system och tar man det lugnt och har bra däck kommer man nog fram för det mesta ändå. 70 känns överlag som ett väldigt vettigt val. Dock värt att tänka på är att förmånsvärdet för en 85D som är producerad 2015 är väldigt lågt eftersom det baserar sig på priset från 2014, före de flesta av de stora prishöjningarna. Så om du tror du kan få en med produktionsår 2015 så är det lika bra att ta en 85D.

När det gäller stereon så ska jag säga att jag ändå är lite av en ljudnörd, och definitivt uppskattar bra ljud, men ändå tyckte att bilen var för dyr som det var så jag skippade ljudpaketet. Och standardljudet är faktiskt riktigt bra, måste jag säga. Det är inte den sortens anläggning som har ett rejält tryck, men det är ändå riktigt bra ljud - klart, tydligt, detaljrikt, ganska neutralt, ingen dist ens på högre nivåer. Jag är väldigt positivt överraskad och krämar ofta på rätt bra på stereon. Passar utmärkt för den sorts klassisk rock som jag ofta lyssnar på. Den är ganska känslig med materialet - välproducerat material låter överlag riktigt bra, medan sämre material låter dassigare. Precis som det ofta är på bättre ljudprylar. Samtidigt kan jag inte riktigt låta bli att tänka varje gång jag lyssnar på musik att om standardstereon är såhär bra, hur bra måste inte det uppgraderade paketet vara? Men vill du just att det ska svänga och ha rejält tryck så kanske du ska fundera på uppgraderingen ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag har P85+ och packar lätt in barnvagnen i frunken. Har dessutom otrolig prestanda som känns snabbare än 85D. Barnstolarna i trunken är bra men har du två barn där går det inte att pack något mer därbak.
Min är maxutrustad och tycker alla tillbehör är roligt att ha, men inget är nödvändigt.

Bäst prisvärdhet är nog en S70 rwd.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Gustafsson skrev:
Trevliga bekymmer :-).
Det blir till att prova ett antal teslor den närmaste tiden :-)
/70D

Om det vore så väl :) Har åkt i en Tesla, men aldrig kört någon och kommer troligtvis inte köra någon eller besöka någon butik heller innan beställning. Baksidan med att bo i Norrland
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Tack för alla svar :)

Är det möjligt att köra 26 mil landsväg med en 70 på vintern tror ni? Enligt Teslas hemsida så skall man komma 27,5 mil vid minus 10 grader och en hastighet på 110 km/H. Om det nu stämmer så känns det ju helt okej. Frågan är väl bara vad som händer vid -30 grader :roll:

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det låter som att det är två modeller som skulle passa dig, 70 eller 85D. 85D ger snabbare acceleration, fyrhjulsdrift och längre räckvidd.

Om man börjar med räckvidden då. En 70 ger 30mil vid -10oC ute, värmen på och 21tums hjul i 110km/h så om du har laddat fullt och inte har för tung gasfot så räcker 70 väl för dina 26mil. En 85D har samma räckvidd som 70 om man kör +15km/h, dvs 125km/h.

Sen är frågan om man vill ladda fullt och om du har tid med det innan varje avresa? Batteriet slits ju mer om man laddar fullt och det tar längre tid att ladda fullt, iaf på en supercharger.

Förmånsvärde och total kostnad för företaget osv har jag ingen koll på men en 70 är ju 150k billigare än en 85D. Men en 85 jämfört med en 85D så känns skillnaden med att man får fyrhjulsdrift, snabbare acc och lite längre räckvidd klart värd. Mellan 70 och 70D är värdet mindre pga samma prestanda.

Räckvidden är beräknad här:http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

Stämmer rätt bra faktiskt. Se till att ha skrivbordsversionen av webbläsaren för att få upp beräknaren. Den är en bit ned på sidan.

Vet inte varför du får 27,5mil?
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Jag valde RWD mest på grund av barnsätena i kombination med frunken. Fungerar hur bra som helst, och är inte speciellt orolig för vintern (i GBG). Hakka R2 däcken jag köpte häromdagen är dock galet slemmiga att köra. De släpper hur lätt som helst, men det lär bli bättre när man kört några mil :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Har som sagt en 70D utan något "extra allt" (förutom nextgen säten) och jag är glad varje dag jag kör "den blå" :-) (fast autopiloten kommer jag köpa i Julklapp till mig själv 8-) ), så man kan nog åka omkring med ett storflin på läpparna med en plain RwD 70 också. Och när de väl bygger ut SuC längs med E4 norr om Sundsvall så kommer jag med glädje köra till mitt "heimat" många gånger (och resan Umeå - Sundsvall/Luleå fixas då med lätthet med en 70 även i -25 grader :) ).

#FdNorrbottning
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

[quote="apkungen"]Det låter som att det är två modeller som skulle passa dig, 70 eller 85D. 85D ger snabbare acceleration, fyrhjulsdrift och längre räckvidd.

Om man börjar med räckvidden då. En 70 ger 30mil vid -10oC ute, värmen på och 21tums hjul i 110km/h så om du har laddat fullt och inte har för tung gasfot så räcker 70 väl för dina 26mil. En 85D har samma räckvidd som 70 om man kör +15km/h, dvs 125km/h.

Sen är frågan om man vill ladda fullt och om du har tid med det innan varje avresa? Batteriet slits ju mer om man laddar fullt och det tar längre tid att ladda fullt, iaf på en supercharger.

Förmånsvärde och total kostnad för företaget osv har jag ingen koll på men en 70 är ju 150k billigare än en 85D. Men en 85 jämfört med en 85D så känns skillnaden med att man får fyrhjulsdrift, snabbare acc och lite längre räckvidd klart värd. Mellan 70 och 70D är värdet mindre pga samma prestanda.

Räckvidden är beräknad här:http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

Stämmer rätt bra faktiskt. Se till att ha skrivbordsversionen av webbläsaren för att få upp beräknaren. Den är en bit ned på sidan.

Vet inte varför du får 27,5mil?[/

Tack för bra svar. 27,5 mil ser jag nu är vid 120 km/h

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Elektrokungen skrev:
Jag valde RWD mest på grund av barnsätena i kombination med frunken. Fungerar hur bra som helst, och är inte speciellt orolig för vintern (i GBG). Hakka R2 däcken jag köpte häromdagen är dock galet slemmiga att köra. De släpper hur lätt som helst, men det lär bli bättre när man kört några mil :-)
Där har du skillnaden med fyrhjulsdriften. Åkte tidigare bakhjulsdriven BMW med Hakka R2 och exakt samma beteende. Min 85D går superstabilt med R2, förvånansvärt liten skillnad mot sommardäcken på 21". När jag hade en P85 som lånebil tyckte jag det ryckte och högg i ESPn så fort man drog på lite blött underlag. Inga såna tendenser med fyrhjulsdrift. Ska bli intressant och se när vinterhalkan kommer.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag har RWD och idag blev det kallt för första gången denna vinter. Jag försökte med all vilja att få bilen ur kontroll, len det gick bara inte. Slår jag av traction control så släpper det naturligtvis. Sen ska tilläggas att vinterdäcken Hakka R2 utan dubb var väldigt hala för några grader sedan. Nu när temperaturen går ner mot nollan, så är som klockrena. Jag märker knappt någon skillnad på RWD med ca400HK och min förra AWD med 163HK, sett ut i från säkerhetsperspektivet då ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ska bli intressant att höra vad du valde sen :)

Min erfarenhet är att bakhjulsdrift alltid släpper lite grann när det blir halt men är ändå säkrare och bättre på vägen än framhjulsdrift samt roligare än både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

apkungen skrev:
Ska bli intressant att höra vad du valde sen :)

Min erfarenhet är att bakhjulsdrift alltid släpper lite grann när det blir halt men är ändå säkrare och bättre på vägen än framhjulsdrift samt roligare än både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
Det där med att bakhjulsdrift är säkrare och bättre på vägen när det är halt får du gärna förklara. Jag kan inte vara mer oenig med dig på den punkten.

Jag har haft alla tre typerna och anser att fyrhjulsdrift är överlägset säkrast eftersom det är minst risk att det släpper när det är halt. Och släpper det så är det helt odramatiskt. Just nu har jag en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil och när det är riktigt riktigt halt, drar jag mig för att köra med den bakhjulsdrivna. Men ska jag bara ut och leka lite så är givetvis den bakhjulsdrivna roligast, dock inte så rolig som en fyrhjulsdriven bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

mahulkp skrev:
Elektrokungen skrev:
Där har du skillnaden med fyrhjulsdriften. Åkte tidigare bakhjulsdriven BMW med Hakka R2 och exakt samma beteende. Min 85D går superstabilt med R2, förvånansvärt liten skillnad mot sommardäcken på 21". När jag hade en P85 som lånebil tyckte jag det ryckte och högg i ESPn så fort man drog på lite blött underlag. Inga såna tendenser med fyrhjulsdrift. Ska bli intressant och se när vinterhalkan kommer.
Håller med mahulkp, inga problem med Hakka R2 på en 70D, stabilt och bra grepp både på torr och blöt väg. Dock krävs ganska högt tryck för att få stabilitet i däcken 3.3-3.4 bar.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

mahulkp skrev:
Elektrokungen skrev:
Självklart skillnad med AWD. Jag löste dock problemet med de "slemmiga" R2-däcken. Däckfirman hade inte pumpat dem till rekommenderat tryck, utan de låg på 2,7kg istället för 3,1. Avsevärd skillnad.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Härligt med så många bra svar :D

Har nästan bestämt mig nu för följande:

S70, solid svart, Ljusbruna nextgen, 21" grå turbinfälgar, panoramatak, Premium interiör med svart innertak, kolfiberdekor, Ultra Hifi och bakåtvända säten.

Har bara ägt en svart bil tidigare för snart 20 år sedan och är väl lite fundersam om man kommer att bli olycklig med denna färg och att hålla den ren?

Är även lite sugen på solid vit och svart nextgen och i övrigt samma spec. sett några sådana på youtube med gråa fälgar och tycker det ser riktigt coolt ut. Tror dock att frun protesterar mot en vit :roll: Vit bil skulle dock passa väldigt bra med den logga jag skall ha över hela sidan på bilen, så det kanske får avgöra :)

Har konstaterat att jag vill ha så stor frunk som det bara går och skillnaden i prestanda och räckvidd mellan 70 och 85 känns för liten.

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svart är lätt snyggaste färgen :) Men ja, man får tvätta minst varje vecka om den ska se maximalt vacker ut. Smuts syns direkt och det är enorm skillnad på en nytvättad bil och en som körts i ett par dagar.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

danni skrev:
Svart är lätt snyggaste färgen :) Men ja, man får tvätta minst varje vecka om den ska se maximalt vacker ut. Smuts syns direkt och det är enorm skillnad på en nytvättad bil och en som körts i ett par dagar.

Jo så är det nog :) Du som har svart metallic, är det stor skillnad ? Svårt att se i designstudion och att se i verkligheten innan beställning blir tyvärr inte aktuellt

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jonas H skrev:
danni skrev:

Jo så är det nog :) Du som har svart metallic, är det stor skillnad ? Svårt att se i designstudion och att se i verkligheten innan beställning blir tyvärr inte aktuellt
Om den är nytvättad och står i solsken ser den helt fantastisk ut. Då ser du nog även skillnaden rakt av mot en solidsvart. Men när den har två veckors smuts och det är mulet spelar det ingen roll. Då får du gå fram och granska lacken för att se metallflagorna och veta vilken lack det är. Med andra ord är det ingen särskilt stor skillnad för det mesta, så uppgradering till svartmetallic borde inte vara så värst prioriterat på tillvalslistan.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

danni skrev:
Jonas H skrev:
danni skrev:

Om den är nytvättad och står i solsken ser den helt fantastisk ut. Då ser du nog även skillnaden rakt av mot en solidsvart. Men när den har två veckors smuts och det är mulet spelar det ingen roll. Då får du gå fram och granska lacken för att se metallflagorna och veta vilken lack det är. Med andra ord är det ingen särskilt stor skillnad för det mesta, så uppgradering till svartmetallic borde inte vara så värst prioriterat på tillvalslistan.

OK! Som jag misstänkte. Du som också har småbarn, är det isofix i framsätet? Hittar ingen info om det och har fortfarande en som kommer sitta i babyskydd.

Skriv svar