Spekulant på S

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Svea
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 mar 2022 08:28

Spekulant på S

Inlägg av Svea »

Hej. Har tidigare kört citroen. c6 som bruksbil och gillar komfort och stora lyxiga bilar. Om det blir en Tesla så är det alltså endast model S som är intressanta, de andra faller mig inte i smaken rent designmässigt. Har testat en hos en lokal bilhandlare och blev positivt överraskad. Inte jätterymlig, inte jättetyst, men bra luftfjädring och en skönt känsla att köra den. Så frågar man bilnasaren: Hur kan man kolla batteriets skick? Den enda frågan jag kom på utifrån att jag stretat emot länge med detta med elektrifieringen. Handlaren: Nä, det går inte. Ok... Men det är gratis el! Jaha... En halv miljon för en bil där värdeminskningen per mil torde vara den intressanta siffran. För mig så känns det hela väldigt oförutsägbart. Läser på forum och i annonser och försöker begripa. Kanske bättre att fråga er som redan nerdat in er på detta? Vilken modell och vilka spec skall jag ha? Vad skall jag titta på? Är stålfjädringen acceptabel utifrån ett citronistperspektiv? Tilläggas bör att räckvidd och ett skapligt tredjehandsvärde är viktigare än att få upp den i 100 på ett visst antal sekunder.... Tacksam för alla råd! :shock:
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Spekulant på S

Inlägg av Folke »

Omöjligt att svara på värdeminskning.. beror ju på en massa saker såsom mil, årtal, om du köper den för överpris eller underpris eller rätt, slitage osv osv.

Och jämför man med Citroën och tycker det är lyx blir du nog mer än nöjd med Tesla. Tesla är bra, men inte som en merca i kvalitet.

Vill du ha utrymme och billigaste möjliga sikta på s85 med stora frunken, försvann dock 2015 tror jag det var. Den svalde halva border-shopen när jag var där en gång. Nu kör jag en Raven(mitten 2019 och framåt) och den har mindre utrymme men mer effektiv och såklart lite uppdaterad på allt möjligt.

Vill du ha garantier på batteri sikta på en som är under 8 år och x antal mil(osäker på gränsen)

Hur som, det är väldigt svårt att säga vad du ska köpa.. men vad är budget, så kanske någon kan säga något mer vettigt..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Spekulant på S

Inlägg av MWall »

Det skiljer i regel väldigt lite mellan olika batterier vad jag vet. Kan ju vara kul att veta om batteriet tappat 6% eller 8% iofs men det är väl på den nivån det är. Eller har någon annan nån annan erfarenhet?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Spekulant på S

Inlägg av bjornnilsson »

Hej Svea,

Av den info du lämnat så får jag intryck att du kikat på Model S från 2015, kanske 2016.

Hur kommer du använda din bil? Är den för att ta dig runt i närområdet? Eller kommer du åka längre än så? Ofta?

Själv kom jag in på Model S då den är en fantastisk bil att åka långt i. Jag kör själv ungefär 5000 mil om året och har inte hittat någon bättre reskamrat än. Min erfarenhet är att med en äldre model S med litet batteri som dessutom är degraderat så kommer du på din resa få stanna och ladda vid varje supercharger som finns. Speciellt vintertid. Så om räckvidden är viktig så tror jag att du ska titta efter en bil som har ett 100-batteri. Det blir mer pengar, men kanske att det är värt det beroende på hur du använder din bil.

Gällande fjädring så har jag bara erfarenhet av luftfjädringen. Du har kört Citroen och då gillar du förmodligen luftfjädringen som gått att beställa med Model S sedan bilmodellen var ny. Vissa skyr den som pesten då den är dyr att laga men hittar du ett ex som nyligen bytt vitala komponenter här så kan det vara ett bra val, enligt mig. Ännu bättre är att köpa en bil med spec "raven" som kom 2019. Den har en uppgraderad luftfjädring och bättre komfort än tidigare modeller. Å andra sidan så drar det då lätt iväg.

Men allt hänger på användandet. Ska du enbart pendla ett par mil till jobbet kan du köpa vilken modell S som helst.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Svea
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 mar 2022 08:28

Re: Spekulant på S

Inlägg av Svea »

Ja det var en S85D från 2015 jag testade. Tacklucka och luft. Kommer att dels pendla i perioder 7mil enkel resa, men även åka iväg till andra orter. Det är egentligen försumbart det där med gratis snabbladdning, men jag skall erkänna att det är en tilltalande frihetskänsla som kommer med det. Budget? Vet inte riktigt. Tycker de är förvånansvärt dyra trots att de har en del år och mil på nacken.... Får fundera på det. Tack för input! S
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spekulant på S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svea skrev:
.../ Är stålfjädringen acceptabel utifrån ett citronistperspektiv? /...
Har inte kört en själv, men av det jag läst på det här forumet så har Tesla lyckats väldigt bra med sin stålfjädring. Model S är ju även en rätt tung bil vilket ju även det är en fördel ljust när det gäller komfort med stålfjädring. Tycker du ska testa en och se vad du tycker.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spekulant på S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svea skrev:
.../ Så frågar man bilnasaren: Hur kan man kolla batteriets skick? Den enda frågan jag kom på utifrån att jag stretat emot länge med detta med elektrifieringen. Handlaren: Nä, det går inte. /.../ Läser på forum och i annonser och försöker begripa. /...
Det finns en del trådar om hur man kan undersöka och räkna på batteriets skick (som verkar rätt enkelt...).

När du läst på forumet, använder du Googles sökfunktion då?

Jag tycker det är enklast att söka på forumet genom att mata in följande:

site:teslaclubsweden.se

...och sen gör man ett mellanrum följt av ett eller flera sökord. Använder man flera sökord ska det så klart vara mellanrum mellan varje.

Som jag minns det så finns det flera bra trådar på forumet om alla dina frågor...

Men om det är något du undrar över så tror jag du kommer kunna få bra svar i denna tråden eller någon annan tråd som avgränsat handlar om något specifikt ämne...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Spekulant på S

Inlägg av d3marcus »

Sweetspoten är en Facelift från 2016-2017 med fri laddning, de gamla noseconebilarna lär tappa värde snabbare. Förbered dig mentalt på många och dyra reparationer samt höga försäkringspremier. Jag hade exempelvis inte valt en Model S med luftfjädring.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spekulant på S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svea skrev:
.../ Så frågar man bilnasaren: Hur kan man kolla batteriets skick? Den enda frågan jag kom på utifrån att jag stretat emot länge med detta med elektrifieringen. Handlaren: Nä, det går inte. /...
Hittade den här tråden om hur man kan kolla batteriet skick. Tror det var den beräkningen jag tänkte på. Den tråden verkar handla om Model 3, men någon annan här vet säkert ifall det är tillämbart på Model S med...

viewtopic.php?f=51&t=19684
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Spekulant på S

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
Sweetspoten är en Facelift från 2016-2017 med fri laddning, de gamla noseconebilarna lär tappa värde snabbare. Förbered dig mentalt på många och dyra reparationer samt höga försäkringspremier. Jag hade exempelvis inte valt en Model S med luftfjädring.

Nosecone kanske blir kult?

Nej men jag håller nog med. Jag hade köpt en 90D med fri laddning. Eller ännu hellre en P100D. Finns några som har fri SuC for life.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Spekulant på S

Inlägg av Andreasson »

MWall skrev:
Det skiljer i regel väldigt lite mellan olika batterier vad jag vet. Kan ju vara kul att veta om batteriet tappat 6% eller 8% iofs men det är väl på den nivån det är. Eller har någon annan nån annan erfarenhet?
Min S85D från 2015 har nu gått 36500 mil. Jag har tappat ca 3-4mil, så det jag hörde för länge sen om att man tappar ca 1 mil per 10.000 mil stämmer vad det verkar.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Spekulant på S

Inlägg av MWall »

Andreasson skrev:
MWall skrev:
Det skiljer i regel väldigt lite mellan olika batterier vad jag vet. Kan ju vara kul att veta om batteriet tappat 6% eller 8% iofs men det är väl på den nivån det är. Eller har någon annan nån annan erfarenhet?
Min S85D från 2015 har nu gått 36500 mil. Jag har tappat ca 3-4mil, så det jag hörde för länge sen om att man tappar ca 1 mil per 10.000 mil stämmer vad det verkar.

Man tappar mer i början. Sen planar det ut.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Spekulant på S

Inlägg av Olof Tenghoff »

90 och tidiga 75 degraderar snabbare. 85 har i vissa fall låsts till lägre kapacitet, vet ej exakt vilka. Det verkligt robusta batteriet verkar vara 100.

Gällande Nose Cone kan man väl anta att den värdeminskningen redan skett eftersom den nya fronten funnits i flera år. Ser därför inte att de skulle falla mer av det skälet?

8 års batteri och driveline garanti ingår i alla Model S. Obegränsade mil på alla utom 60-modellen.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spekulant på S

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
d3marcus skrev:
Sweetspoten är en Facelift från 2016-2017 med fri laddning, de gamla noseconebilarna lär tappa värde snabbare. Förbered dig mentalt på många och dyra reparationer samt höga försäkringspremier. Jag hade exempelvis inte valt en Model S med luftfjädring.

Nosecone kanske blir kult?

Nej men jag håller nog med. Jag hade köpt en 90D med fri laddning. Eller ännu hellre en P100D. Finns några som har fri SuC for life.
Gunde Svan kör fortfarande med sin Nosecone (som han tydligen köpte ungefär samtidigt som Björn Ferry) iaf, så
det bara måste vara kult ju :mrgreen:
Jag surrade ett tag med honom vid en laddare för ett tag sedan :) Dom verkar nöjda fortfarande också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svea
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 mar 2022 08:28

Re: Spekulant på S

Inlägg av Svea »

Phu. Detta var knivigt. :) Jag gillar egentligen nosecone-fronten, men tänker på att den skall säljas vidare en dag... Kanske leasar en ny, det verkar vara så man gör istället i min omgivning... :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spekulant på S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svea skrev:
.../ Kanske leasar en ny, det verkar vara så man gör istället i min omgivning... :lol:
Någon som vet när man kan ta leverans av en ny S på leasing?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spekulant på S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svea skrev:
.../ Kanske leasar en ny, det verkar vara så man gör istället i min omgivning... :lol:
För säkerhets skull: Har du sett Teslas nya Yoke-ratt i nya Model S? För några veckor sedan var det tal om att S skulle kunna gå att beställa med en vanlig ratt också. Ngn som vet ngt mer om det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spekulant på S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svea skrev:
.../ Om det blir en Tesla så är det alltså endast model S som är intressanta, de andra faller mig inte i smaken rent designmässigt. /...
Kikade på lite bilder in- och utvändigt på en Citroën C6. Tycker faktiskt den på många sätt designmässigt är rätt lik en Model 3 både in- och utvändigt. Jag föreslår att du ska testköra en Model 3 bara för säkerhets skull. Jag tycker formgivningen har växt med tiden. Den ser även fetare ut i verkligheten när man kommer riktigt nära. Ser även fet ut i backspeglarna när man kör. Kan även tänka mig att det är lite Porsche-stuk på utsikten över motorhuven från förarsätet (Jag har i och för sig inte kört ngn Porsche...). De är vidare rymligare inuti än vad man tror. Bagageutrymmet med. Och en C6 har ju precis om en Model 3 en vanlig sedanbagagelucka, så det blir ju ingen skillnad mot den bil du har nu. En annan fördel med Model 3 är att den går att beställa med dragkrok. Ok, inte performance-modellen då, men den verkar ju inte intressant oavsett. Så vitt jag vet är det inte bekräftat att Model S kommer kunna gå att beställa ny med dragkrok. Model 3 är ju också en (betydligt) nyare bil än beg. Model S för motsvarande pengar. Stålfjädringen på Model 3 Long Range är också riktigt bra. Även på Model 3 Long Range så hjälper tyngden från batteriet till (Jag har inte kört 'bas'-modellen av Model 3, så kan inte uttala mig om den...). För säkerhets skull ifall du provkör så ta en med 18 tums-fälgarna och dubbelkolla så att däcken inte är för hårt pumpade. Under plastkåporna på 18 tums-fälgarna till Model 3 finns vidare ett par riktigt snygga helt vanliga fälgar. Det finns olika varianter på lösningar för täcka låsbultarna och/eller hjulnavet på de här fälgarna ifall man kör utan de heltäckande plastkåporna. Och Model 3 Long Range har precis som många S även ett riktig, riktigt bra ljudsystem...

Edit: Har kompletterat texten lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar