Avstånd på autopilot/TACC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Avstånd på autopilot/TACC

Inlägg av danni »

Vad brukar ni köra för avstånd inställt på autopiloten/TACC? Kör ni alltid med samma eller ställer ni ofta om det?

Jag har upptäckt att inget avstånd riktigt duger för mig. Jag tycker de flesta avståndsinställningar blir för kort när det är låga hastigheter och kö. Jag lämnar gärna 1,5 billängd till framförvarande bil för att underlätta filbyten och sidoförflyttningar, men för att lyckas med det måste man ställa upp avståndet rätt rejält så fort det går under 40. Men har man kvar det avståndet när man är uppe i 80 och över igen så lämnar den en halv kilometer till bilen framför vilket blir för mycket. Så jag brukar få sitta och reglera avståndet mellan nivå 2 och 4 rätt ofta. Det här är i tät ledtrafik inne i Göteborg, vilket utgör större delen av min vardagskörning. På långresor kanske det blir annorlunda, har inte provat det sen jag fick autopiloten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Avstånd på autopilot/TACC

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Vad brukar ni köra för avstånd inställt på autopiloten/TACC? Kör ni alltid med samma eller ställer ni ofta om det?

Jag har upptäckt att inget avstånd riktigt duger för mig. Jag tycker de flesta avståndsinställningar blir för kort när det är låga hastigheter och kö. Jag lämnar gärna 1,5 billängd till framförvarande bil för att underlätta filbyten och sidoförflyttningar, men för att lyckas med det måste man ställa upp avståndet rätt rejält så fort det går under 40. Men har man kvar det avståndet när man är uppe i 80 och över igen så lämnar den en halv kilometer till bilen framför vilket blir för mycket. Så jag brukar få sitta och reglera avståndet mellan nivå 2 och 4 rätt ofta. Det här är i tät ledtrafik inne i Göteborg, vilket utgör större delen av min vardagskörning. På långresor kanske det blir annorlunda, har inte provat det sen jag fick autopiloten.
1 i köer/stadstrafik och när jag slipstreamar bakom långtradare för att spara energi.

4-5 på motorväg runt 120km/h
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag har kört på 4 ett tag nu och tycker det funkar rätt bra till det mesta. Men stör det så mycket att behöva ändra?
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, lite irriterande är det att behöva sitta och finlira. Om det var någon gång då och då, men så som dragspelstrafiken går genom centrala Göteborg sitter jag ju och justerar 5-6 gånger på den mil jag har hem. Tanken med de här systemet är ju att automatisera saker.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

3-4 i vanlig motorvägstrafik. Jag skulle gärna ha 9-10 på landsväg i vått väglag där jag inte tänker köra om, så hade man legat bakom det värsta stänket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

3 eller 4 beroende på hur tät trafiken är. Är den tät tar jag 3 annars blir luckan för stor och folk stör sig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

1 i stan, 3-4 på motorväg.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har oftast min på 3-4.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag kör alltid 7
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Kör alltid 7 men upplever det på tok för kort för landsvägskörning. Kör inte något i stadskörning att prata om. Men skulle jag vilja komma närmare vid någon kökörning så gasar jag manuellt. Stör mig dock på att vid omkörningar tycks det vara väldigt svårt att göra en behaglig omkörning utan att den bromsar eller saktar in kraftigt innan man är över 100% i andra filen
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Kör alltid 7 men upplever det på tok för kort för landsvägskörning. Kör inte något i stadskörning att prata om. Men skulle jag vilja komma närmare vid någon kökörning så gasar jag manuellt. Stör mig dock på att vid omkörningar tycks det vara väldigt svårt att göra en behaglig omkörning utan att den bromsar eller saktar in kraftigt innan man är över 100% i andra filen
Använder du blinkersen vid såna omkörningar? Då ska den ju aktivera "overtaking acceleration" och gasa upp mot vald fart.

Ett problem jag upplevde sist jag hade radarfarthållare var att på motorväg så höll den till och med i kortaste läget så långt avstånd att bilar som låg parkerade i vänsterfilen inte fattade att jag ville köra om dem. Har inte hunnit testa Teslas radarfarthållare i såna hastigheter än.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

danni skrev:
jonas skrev:
Använder du blinkersen vid såna omkörningar? Då ska den ju aktivera "overtaking acceleration" och gasa upp mot vald fart.

Ett problem jag upplevde sist jag hade radarfarthållare var att på motorväg så höll den till och med i kortaste läget så långt avstånd att bilar som låg parkerade i vänsterfilen inte fattade att jag ville köra om dem. Har inte hunnit testa Teslas radarfarthållare i såna hastigheter än.

Det är samma med Teslas - man skulle behöva en 0,5 Nivå för att komma till bukt med det.
Då skulle man i samma sväng minska avståndet i köer, så att ingen kan tränga sig in.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ja jag kör med blinkers men kommer ifatt framförvarande bil för snabbt tycker teslan där av bromsningen, tror jag, för avståndet är stort större än om man ligger efter och hakar på är min uppfattning. Kökörning har jag inga problem med om någon kan köra och inte jag lyckats. Irriterar mig bara på folk som ligger och spärrar så man inte kan köra om med för korta avstånd. Brukar tränga mig in i för korta luckor för att statuera exempel, Kör om eller håll avståndet!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag kör nästan alltid 7 förutom när jag kör aktivt med täta omkörningar på motorväg då jag sätter den på 1 för att kunna byta fil lite senare utan att den bromsar.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Mest 7 på landsväg. Skulle nog önskat något längre. Ställer ner den vid långsam kö-körning, oftast till 3-4 men ibland ända till 1.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Tar upp den här tråden igen. Klockade Avståndet på 7 igår. Det var 2 sekunder. Tycker det låter för lite för att vara trafiksäkert även om bilen är snabbare än jag på att bromsa så betyder det inte att väglaget samarbetar. Jag har för mig avståndet var längre på 7:an i 6.2. Har ni lika tajt på 7:an som jag i tid mätt?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Challe76a skrev:
Tar upp den här tråden igen. Klockade Avståndet på 7 igår. Det var 2 sekunder. Tycker det låter för lite för att vara trafiksäkert även om bilen är snabbare än jag på att bromsa så betyder det inte att väglaget samarbetar. Jag har för mig avståndet var längre på 7:an i 6.2. Har ni lika tajt på 7:an som jag i tid mätt?
Vid vilken hastighet?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

80-100, tycker tiden är densamma, dvs avståndet ökar lite men man är allt jämnt 2 sekunder bakom. Sätter man den på 1:an hinner man knappt ta tid i den farten. Skulle vara intressant att veta om det är samma för alla, borde vara det. 3-sekunders regeln har man ju blivit itutad men det kanske inte är något tesla känner till.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Challe76a skrev:
3-sekunders regeln har man ju blivit itutad men det kanske inte är något tesla känner till.
Känns inte sannolikt att Tesla skulle börja bry sig om sådant.

Se på autopiloten och summon tex. Den lär dom ju ha jobbat på i två år nu. Först vid publika utrullningen så "stöter dom på problem" med diverse myndigheter och godkännanden. Två (2!) år har dom haft på sig att reda ut de puckarna...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Ja jag kör med blinkers men kommer ifatt framförvarande bil för snabbt tycker teslan där av bromsningen, tror jag, för avståndet är stort större än om man ligger efter och hakar på är min uppfattning. Kökörning har jag inga problem med om någon kan köra och inte jag lyckats. Irriterar mig bara på folk som ligger och spärrar så man inte kan köra om med för korta avstånd. Brukar tränga mig in i för korta luckor för att statuera exempel, Kör om eller håll avståndet!
Håller med. Anser att en kö bildas aldrig av första bilen i kön utan det är alltid bil nummer två som orsakar en kö, dvs tre eller fler bilar på rad. Bil nummer två kan antingen välja att köra om eller välja att inte köra om. Vill han inte köra om ska han låta bakomvarande ha möjlighet att köra om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Borde det inte finnas en inställning där man väljer antalet sekunder som avstånd till framförvarande bil istf antal billängder? Då blir ju avståndet automatiskt kortare ju långsammare man kör. Sen kan man ha en inställning för krypkörning som är antal billängder som tar över under en viss hastighet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Borde det inte finnas en inställning där man väljer antalet sekunder som avstånd till framförvarande bil istf antal billängder? Då blir ju avståndet automatiskt kortare ju långsammare man kör. Sen kan man ha en inställning för krypkörning som är antal billängder som tar över under en viss hastighet.
Men så fungerar det idag. Avståndet ökar/minskar med hastigheten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man skalan är varken sekunder eller billängder. Klart är att 7 är längre än 1, men det varierar både i tid och avstånd med fart vad de olika siffrorna innebär.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Man skalan är varken sekunder eller billängder. Klart är att 7 är längre än 1, men det varierar både i tid och avstånd med fart vad de olika siffrorna innebär.
OK, men eftersom man skriver här om att man måste ändra på skalan beroende på om man kör fort eller sakta så fungerar det ju alltså inte så som jag tänkte, eller?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Man kanske skulle vilja ha lite mera skillnad på skalan bara. Hade siffrorna betytt sekunder hade det kanske varit logiskt. 1:an är 1 sekund bakom. 3:an är ca 1,6 sekunder. 7:an är strax över 2 sekunder. Inte helt exakta mätningar då det som vanligt är en massa förare med pumpande gasfot ute framför en. Tänk om ändå folk kunde använda farthållare...

Hur som helst en liten större diff på 1 och 7 hade varit bra.
Skriv svar