Vilka laddarnät?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Vilka laddarnät?

Inlägg av CLi »

Hittade inte riktigt någon tråd om detta i mina sökningar.
Får snart första Teslan och tillika första elbilen.

Vilka abonnemang på laddning rekommenderar ni?
Jag bor i södra Sverige om det är relevant.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vilka laddarnät?

Inlägg av Niklas Z »

Gå in på chargfinder.com, där du kan se vilka operatörer som laddstationer i områden du kommer att köra i.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

CLi skrev:

Endast Teslas SuC-Nätverk eller gratisladdning (se uppladdning.nu).

MVH
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

CLi skrev:

Jag har abb. hos Incharge, Park+Charge, OKQ8, Circle-K, Fortum och Mer eftersom de inte drar pengar om jag inte laddar hos dem. Sen är det som andra säger, man kollar på websidor och/eller ladd-appar vart det finns laddare och deras priser så man inte väljer "fel" plats. De jag nämnt är inte alls billigast eller så, bara relativt enkla att koppla sig mot och om jag nånsin behöver så är det klart med app/blipp/kort så man inte står i regnet med mobilen och försöker signa upp sig för nåt på plats.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Har kört 32000 mil i Model S. Använder endast SuC och hemmaladdning. Räcker bra så länge du håller dig i Europa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Generellt SuC, men sen kan det ju behövas destinationsladdning ibland och det finns fall där man ändå har nytta av att kunna toppa upp på andra ställen.

Jag har MER, Incharge (har i princip alla laddare på Gotland), OKQ8 (vilket även ger tillgång till Virta och Eon fast utan att deponera pengar i förväg) som taggar och dessutom använder jag Easypark och några mera lokalt orienterade appar ibland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

IcePic skrev:
CLi skrev:
Jag har abb. hos Incharge, Park+Charge, OKQ8, Circle-K, Fortum och Mer eftersom de inte drar pengar om jag inte laddar hos dem. Sen är det som andra säger, man kollar på websidor och/eller ladd-appar vart det finns laddare och deras priser så man inte väljer "fel" plats. De jag nämnt är inte alls billigast eller så, bara relativt enkla att koppla sig mot och om jag nånsin behöver så är det klart med app/blipp/kort så man inte står i regnet med mobilen och försöker signa upp sig för nåt på plats.
Kanske ska tilläggas att vi valde bort föreningens laddplatser i garaget, så vi tankar alltid "ute på stan".

Jag tycker det är lite skoj att slå upp bra laddplatser i närheten av ställen vi ska till och vi har en 3:-/kWh på vår egen gata, så vi klarar oss fint.
Så länge vi kör <1500 mil per år så kommer vi under fasta+rörliga kostnaden vi skulle fått på föreningen, så visst tappar vi lite bekvämlighet, men det är ok än så länge för vår del.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Jag tycker att ni ska överväga att ta en laddplats där ni normalt parkerar om det inte är olidligt dyrt. Allt blir så mycket smidigare då. Då har du alltid en fulladdad bil på morgonen och behöver aldrig åka och tanka. Själv har jag ingen hemmaladdning utan är tvungen att ladda i ett närliggande garage och även om det fungerar är det allt annat än smidigt, speciellt på vintern.

Jag har laddbrickor på Incharge, Fortum och Mer, men har bara använt Incharge och Mer vid ett fåtal tillfällen. Har aldrig använt Fortum tror jag. Med Tesla är det i huvudsak SuC man laddar på vid långresor. Incharge och Mer har jag använt vid någon destinationsladdning, men jag hade lika gärna kunnat ladda via SuC på vägen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Trean skrev:
Jag tycker att ni ska överväga att ta en laddplats där ni normalt parkerar om det inte är olidligt dyrt. Allt blir så mycket smidigare då. Då har du alltid en fulladdad bil på morgonen och behöver aldrig åka och tanka. Själv har jag ingen hemmaladdning utan är tvungen att ladda i ett närliggande garage och även om det fungerar är det allt annat än smidigt, speciellt på vintern.

Jag har laddbrickor på Incharge, Fortum och Mer, men har bara använt Incharge och Mer vid ett fåtal tillfällen. Har aldrig använt Fortum tror jag. Med Tesla är det i huvudsak SuC man laddar på vid långresor. Incharge och Mer har jag använt vid någon destinationsladdning, men jag hade lika gärna kunnat ladda via SuC på vägen.
Har diverse laddbrickor och appar (däremot prenumerar jag inte på några abonnemang). Men i stort håller jag med dig;

SuC + laddningen hemma vid sitt garage eller egna parkering "is the shit".
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Nu när Tesla har höjt priset så pass på sina SuC har jag börjat fundera på att börja titta efter alternativ såsom Ionity....men de kräver abonnemang.
Det jag skulle hoppa på är något korttidsabonnemang, utan bindningstid. Jag skulle vilja kunna få ett alternativ för semesterresor t ex.
Jag förstår att det kan vara svårt att få till men priser kring 5 kr på SUC är lite saftigt mot vad det har varit.
Tillräckligt saftigt att jag ska börja titta mig omkring iaf.

Så har ni några bra tips, är jag nyfiken.
Det ska fungera i Europa.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker gott man kan titta på alternativ till SuC. När jag var på bilsemester i Tyskland i somras laddade jag bara två gånger på SuC under sju dagar, eftersom det var så enkelt att ladda på andra platser där jag ändå skulle stanna. Det var bekvämare och blev inte dyrare.
I Sverige finns det trots allt hyfsat med andra laddare och jag har ganska många gånger laddat på Mer, Incharge, Eon, mfl. De har råkat ligga bättre till i förhållande till den färdväg jag velat följa.
Samtidigt är det ju en stor trygghet att ha SuC-nätverket som backup, ifall det skulle behövas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Och de flesta andra har bara 50 kW...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri