Sida 1 av 3

Lotus Eletre

Postat: 27 mar 2022 16:13
av spacecoin

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 19:58
av spacecoin


Lite Zeekr, lite Lambo?

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 20:17
av juristen
När till och med Lotus anser att det elbilsvärlden behöver är ännu en crossover, då är det verkligen illa. Varför inte göra det som saknas istället för att göra som alla andra?

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 20:30
av spacecoin
Livestream:

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 21:52
av bjelkeman
Jag är intresserad när de har något lika frestande som en Tesla Roadster v2.

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 22:27
av Olof Tenghoff
Ju fler elbilar desto bättre!
Fascinerande ändå att inte ens på en framtida sk Hyper SUV klarar man att knäcka dagens MX Plaid i prestanda.

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 22:53
av R_Edvinsson
Olof Tenghoff skrev:
Ju fler elbilar desto bättre!
Fascinerande ändå att inte ens på en framtida sk Hyper SUV klarar man att knäcka dagens MX Plaid i prestanda.
Fast Rimac har ju redan pulveriserat Plaid när det gäller prestanda.

Dessutom är det få SUV på marknaden som specificerar Sub3 på 0-60 med ”bara” 600hk.

Och allt här i livet räknas inte i effekt eller 0-60 tider där man skippar första biten för att få de siffrorna man så önskar. :roll:

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 22:56
av spacecoin
En till SUV med iPad... Inga specs inga priser... Gäsp...
0-100 på 2 eller 4 sek är irrelevant tycker jag. Speciellt på en SUV. Jag vill ha bra säkerhet, teknik och komfort, tyst och snygg.

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 mar 2022 23:08
av Jerka
Jag som trodde jag skulle få se en snygg elbil från Lotus och så var det en SUV. :(

Re: Lotus Eletre

Postat: 30 mar 2022 08:45
av iAkita
spacecoin skrev:
Livestream:
Kul att Jenson Button fick vara med på ett hörn!

Re: Lotus Eletre

Postat: 05 apr 2022 16:56
av HelectriC
Blir nog en kul bil, ca 600kg lättare än fet etron. Mkt pga utbrett användande av kolfiber. Kan reserveras i Norge iaf för 2500 euro.
Ska tydligen kosta ca 100.000 pund i UK.

https://www.lotuscars.com/nb-NO/eletre

Re: Lotus Eletre

Postat: 06 apr 2022 23:20
av spacecoin
SVERIGES ENDA AUKTORISERADE LOTUS VERKSTAD ligger i Mjölby...
https://bilhallenmjolby.se/varumarke-lotus/

Är en show-stopper för mig om man säger så...

Re: Lotus Eletre

Postat: 07 apr 2022 07:47
av mans71
Lots Of Trouble, Usually Serious

Re: Lotus Eletre

Postat: 07 apr 2022 08:44
av HelectriC
ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!

Re: Lotus Eletre

Postat: 07 apr 2022 22:20
av Edward123
HelectriC skrev:
ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
Tror Geely kommet ändra på det ordentligt.

Re: Lotus Eletre

Postat: 19 sep 2022 02:04
av Zalman3
https://www.lotuscars.com/en-SE/eletre?
Screenshot_20220919-020000_Chrome.jpg
DELIVERY STARTS
SUMMER 2023

Re: Lotus Eletre

Postat: 19 sep 2022 05:59
av Fredrik j
spacecoin skrev:
En till SUV med iPad... Inga specs inga priser... Gäsp...
0-100 på 2 eller 4 sek är irrelevant tycker jag. Speciellt på en SUV. Jag vill ha bra säkerhet, teknik och komfort, tyst och snygg.
Ja, verkligen. Lotus om någon hade ju möjlighet att bygga på namnet lite och inte göra en interiör med tydlig teslaanknytning.

Re: Lotus Eletre

Postat: 25 okt 2022 17:12
av HelectriC
Billig blev den inte (om nu någon hade trott det :D ) däremot intressant att den ska levereras redan till sommaren medans kusinen Polestar 3 inte kommer igång förrän mot slutet av 2023.

Re: Lotus Eletre

Postat: 25 okt 2022 17:28
av taliz
Aha, kanske pga denna som PS3 inte fick bättre prestanda.
Är väl också en SPA2-bil.

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 okt 2022 11:33
av Zalman3
Lotus lovar snabb laddning. 330 kW i snitt är bra.
Men att ladda ström för en kort stund är en sak. Laddningshastighet över en längre period är en annan, men även här behöver Lotus kunna leverera på extremt hög nivå. Vi har räknat ut att de måste hålla en laddeffekt på runt 330 kW i snitt för att kunna ladda nya 40 mil på 20 minuter, som de lovar.
https://www.elbil24.no/nyheter/lotus-el ... v/75722567

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 okt 2022 11:42
av taliz
Zalman3 skrev:
Lotus lovar snabb laddning. 330 kW i snitt är bra.
Men att ladda ström för en kort stund är en sak. Laddningshastighet över en längre period är en annan, men även här behöver Lotus kunna leverera på extremt hög nivå. Vi har räknat ut att de måste hålla en laddeffekt på runt 330 kW i snitt för att kunna ladda nya 40 mil på 20 minuter, som de lovar.
https://www.elbil24.no/nyheter/lotus-el ... v/75722567
Dom har förstås räknat fel.
330kw i 20 minuter är ju 110kwh. Batteriet är 111kwh. Dvs det skulle vara 0-100% på 20min.
Inte en chans.

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 okt 2022 12:05
av Zalman3
800V ARCHITECTURE
Industry-leading EV architecture can top up 400 km of range in just 20 minutes – with a maximum range of up to 600 km (WLTP).
För Lotus lovar man att Eletre ska ladda med en toppeffekt på 350 kW med ett 800 volts laddningssystem,
vilket de i så fall blir ensamma om att göra när bilen kommer ut på marknaden senare i år.
Killgissar att batteriet är på 150kWh.
Att ladda 100kWh på 20 min blir ett snitt på 300kW.

Polestar 3 har mindre batteri och 400V, jämfört med Lotusen.

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 okt 2022 12:10
av taliz
Zalman3 skrev:
800V ARCHITECTURE
Industry-leading EV architecture can top up 400 km of range in just 20 minutes – with a maximum range of up to 600 km (WLTP).
För Lotus lovar man att Eletre ska ladda med en toppeffekt på 350 kW med ett 800 volts laddningssystem,
vilket de i så fall blir ensamma om att göra när bilen kommer ut på marknaden senare i år.
Killgissar att batteriet är på 150kWh.
Att ladda 100kWh på 20 min blir ett snitt på 300kW.

Polestar 3 har mindre batteri och 400V, jämfört med Lotusen.
Med 150kwh borde den väl ha betydligt längre räckvidd än PS3.
Jag tror det är samma batteri...

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 okt 2022 12:15
av Zalman3
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
800V ARCHITECTURE
Industry-leading EV architecture can top up 400 km of range in just 20 minutes – with a maximum range of up to 600 km (WLTP).
För Lotus lovar man att Eletre ska ladda med en toppeffekt på 350 kW med ett 800 volts laddningssystem,
vilket de i så fall blir ensamma om att göra när bilen kommer ut på marknaden senare i år.
Killgissar att batteriet är på 150kWh.
Att ladda 100kWh på 20 min blir ett snitt på 300kW.

Polestar 3 har mindre batteri och 400V, jämfört med Lotusen.
Med 150kwh borde den väl ha betydligt längre räckvidd än PS3.
Jag tror det är samma batteri...
Märkligt att de inte skriver ut batteristorleken.

Men om det är på 111kWh, 67% blir 75kWh, att ladda 75kWh på 20 minuter blir 225kW i snitt.

Re: Lotus Eletre

Postat: 30 okt 2022 18:00
av HelectriC
TeslaBjörn är eld och lågor över upplevd kvalitetskänsla i Eletre :)