Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag
Postat: 28 mar 2022 17:52
AMS: Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag med åtta elbilar
https://teslaclubsweden.se/forum/
Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Och antingen så kör de ABRP eller inte tycker jag. Och alla borde veta lika väl hur det fungerar, vilket inte verkar vara fallet.
Och effekten på laddaren. Något jag har för mig teslaladdare också har problem med, att effekten delas. Stämmer det ?martinot skrev:Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Och antingen så kör de ABRP eller inte tycker jag. Och alla borde veta lika väl hur det fungerar, vilket inte verkar vara fallet.
Har full förståelse för den kritiken. 3 av 4 saker som är fel.
Gamla laddare, V2, delar parvis på effekten.Esterox skrev:Och effekten på laddaren. Något jag har för mig teslaladdare också har problem med, att effekten delas. Stämmer det ?martinot skrev:Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Och antingen så kör de ABRP eller inte tycker jag. Och alla borde veta lika väl hur det fungerar, vilket inte verkar vara fallet.
Har full förståelse för den kritiken. 3 av 4 saker som är fel.
Tack. Så V2 och nästan alla andra laddare från andra aktörer kan man drabbas utav delad effekt och då inte få den förväntade laddningstiden.mikebike skrev:Gamla laddare, V2, delar parvis på effekten.Esterox skrev:Och effekten på laddaren. Något jag har för mig teslaladdare också har problem med, att effekten delas. Stämmer det ?martinot skrev:Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Och antingen så kör de ABRP eller inte tycker jag. Och alla borde veta lika väl hur det fungerar, vilket inte verkar vara fallet.
Har full förståelse för den kritiken. 3 av 4 saker som är fel.
Ja, kan man ladda på V3 så är det en fördel. Dels högre effekt (250 kW) och dels så delar du den inte med "grannen".Esterox skrev:Tack. Så V2 och nästan alla andra laddare från andra aktörer kan man drabbas utav delad effekt och då inte få den förväntade laddningstiden.mikebike skrev:
Gamla laddare, V2, delar parvis på effekten.
Det är synd att videon är 2 timmar. För det kommer inte vara många som orkar titta så länge men jäklar så bra den är genom att ta upp allt.
Rejält förvånad över att Mercedesen inte fick bättre räckvidd.
Fast att säga att den borde vunnit är inte heller rätt. Det är lite som att säga att Sverige borde vunnit VM för det såg bättre ut på pappret.chox skrev:
Mercan borde ha vunnit, och hade antagligen gjort det om rejset gick i TeslaBjörn-style.
Jag har haft elbil i fem år men kör ändå inte på någon jävla WLTP-siffra. Jag bryr mig inte om det heller. Är så galet trött på debatten om räckvidd. Har jag 30 verkliga mil som jag kör så är jag nöjd.Esterox skrev:Fast att säga att den borde vunnit är inte heller rätt. Det är lite som att säga att Sverige borde vunnit VM för det såg bättre ut på pappret.chox skrev:
Mercan borde ha vunnit, och hade antagligen gjort det om rejset gick i TeslaBjörn-style.
Mercan fick ju en extremt dålig räckvidd, varför ? Det hänger ju inte bara på föraren heller. Och om det nu är så att TeslaBjörn skulle vinna testet, varför kan inte en nybörjare få ut samma resultat ? Är det så krångligt att köra elbil så man behöver en inlärning på 2-3 år ?
Tycker det är sjukt att man skall behöva tänka så när man köper elbil. ”Om 2 år kör du såpass effektivt i din bil att du får ut den verkliga WLTP och planering osv” Inte konstigt att det kommer folk som är anti. Och varför störa sig på förbrukning ? Gjorde ni det också när ni såg att en bil hade förbrukningssiffra på 1 liter milen kontra någon annan som hade 0,5 liter milen ?
'Nuff said! (håller med alltså)MWall skrev:Är så galet trött på debatten om räckvidd. Har jag 30 verkliga mil som jag kör så är jag nöjd.
Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Tesla SUV här var iofs helt OK. 190 drog den, vilket är OK för en såpass stor bil tycker jag.jonasl skrev:Jag har bara kommit upp i en förbrukning på 250wh/km med släp.. inte ens vintertid i snöslask når jag de siffrorna. Med en Model 3 utan värmepump.
Jo, det var nog mest förarmisstag. EQS har ju grymt bra räckvidd om den bara körs och laddas rätt.chox skrev:Tycker filmen belyser några problem som en elbilsentusiast lär sig runda, men som normalbilisten drabbas av. Dålig navigation i vissa bilar (hänvisning till 11 kW-laddare, wtf?) och dålig ruttplanering i ABRP, kanske hade det kunnat avhjälpas med rätt inställningar?
Sen förvånades jag över hur j**la törstiga vissa bilar är - 250 wh/km i lagligt landsvägstempo låter galet även i (mild) vintertemperatur.
Ett tag irriterade jag mig på beteendet hos vissa av förarna att ladda från för hög soc, och till för hög soc. Sen insåg jag att det nog inte finns något alternativ när man inte kan räkna med att den önskade laddstationen är fungerande och ledig. Jag är helt enkelt tesla-biased.
Mercan borde ha vunnit, och hade antagligen gjort det om rejset gick i TeslaBjörn-style.
Var inte direkt fokus eller klagande på räckvidden. De flesta var väldigt nöjda med sin elbilar där (kanske förutom MG och Volvo).Chilla skrev:'Nuff said! (håller med alltså)MWall skrev:Är så galet trött på debatten om räckvidd. Har jag 30 verkliga mil som jag kör så är jag nöjd.
Tyvärr verkar det bara vara Tesla som faktiskt fått till det med en rimlig förbrukning av moderna elbilar. Ser man till äldre och vissa "udda" modeller så finns det lite hopp, typ första Ioniq eller Kona.chox skrev:Tycker filmen belyser några problem som en elbilsentusiast lär sig runda, men som normalbilisten drabbas av. Dålig navigation i vissa bilar (hänvisning till 11 kW-laddare, wtf?) och dålig ruttplanering i ABRP, kanske hade det kunnat avhjälpas med rätt inställningar?
Sen förvånades jag över hur j**la törstiga vissa bilar är - 250 wh/km i lagligt landsvägstempo låter galet även i (mild) vintertemperatur.
Ett tag irriterade jag mig på beteendet hos vissa av förarna att ladda från för hög soc, och till för hög soc. Sen insåg jag att det nog inte finns något alternativ när man inte kan räkna med att den önskade laddstationen är fungerande och ledig. Jag är helt enkelt tesla-biased.
Mercan borde ha vunnit, och hade antagligen gjort det om rejset gick i TeslaBjörn-style.
Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)Esterox skrev:Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.
Nja, jag håller inte riktigt med där. Det är absolut inte bara "udda" elbilar som är snåla. Däremot så finns en del som är jäkligt törstiga för sin storlek. Zoe är en sådan bil, den är allt annat än snål. Gamla Ioniq är ett mästerverk av snålhet, den utklassar nästan alla andra.snowman skrev:Tyvärr verkar det bara vara Tesla som faktiskt fått till det med en rimlig förbrukning av moderna elbilar. Ser man till äldre och vissa "udda" modeller så finns det lite hopp, typ första Ioniq eller Kona.
Men i princip alla andra är duktigt törstiga tyvärr..
Min lilla Zoe ligger runt 200-210wh/km i bara 105km/h och skulle antagligen ligga runt 220-240wh/km i 110km/h och i övre delen av spannet om vi pratar -5c och jag ska ha skälig värme i bilen.. I torrt väglag kan tilläggas.
Syns ju rätt tydligt varför tesla inte ärWalker skrev:Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)Esterox skrev:Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.
Japp. Håller till 100% med. Tyvärr har det ju varit så länge i detta forum. Riktigt tragiskt och garanterat det enda märkesforum som existerar där det accepteras att ägarna till de bilar forumet faktiskt handlar om blir kallade sekterister och andra infantila glåpord. Enda rimliga förklaringen är väl massiv avundsjuka, men jag har noll förståelse för att det accepteras.Walker skrev:Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)Esterox skrev:Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.