Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Moderator: Redaktion
Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Leveransen av första elbilen börjar närma sig och trots mitt försök till förkovring i allt om elbilar så stöter jag på patrull i frågan om egen laddsladd.
Bilen har en 10.5 kWh ombordladdare och vi har tydligen sagt ja till en "laddkabel" till bilen. Som jag förstått det ska den kabeln användas vid annan laddning än "snabbladdning" där kabel sitter ihop med laddpunkt.
Jag tar för givet att den kabel vi får (köpt) levererad tillsammans med bilen är av typ 2, err... typ?
Är CCS(2) standarden ny eller funnits lika länge som typ 2 och är det något man behöver beakta? Jag tolkar det som den är ny och en vidareutveckling av typ2och därmed kanske blir det allmänrådande standarden i en nära framtid.
Eller är det så att CCS är något extra utöver bara typ 2 och något en nybörjare inte behöver krångla till det för sig själv med?
Om det är så att man ämnar övergå från typ 2 till CCS2 så kanske jag behöver vara lite proaktiv med min ÅF och försöka få en CCS sladd istället tänker jag. Eller är det så att jag behöver bromsa och ta det lugnt och nöja mig med en typ 2 för nu?
Vänligen,
Magnus
Bilen har en 10.5 kWh ombordladdare och vi har tydligen sagt ja till en "laddkabel" till bilen. Som jag förstått det ska den kabeln användas vid annan laddning än "snabbladdning" där kabel sitter ihop med laddpunkt.
Jag tar för givet att den kabel vi får (köpt) levererad tillsammans med bilen är av typ 2, err... typ?
Är CCS(2) standarden ny eller funnits lika länge som typ 2 och är det något man behöver beakta? Jag tolkar det som den är ny och en vidareutveckling av typ2och därmed kanske blir det allmänrådande standarden i en nära framtid.
Eller är det så att CCS är något extra utöver bara typ 2 och något en nybörjare inte behöver krångla till det för sig själv med?
Om det är så att man ämnar övergå från typ 2 till CCS2 så kanske jag behöver vara lite proaktiv med min ÅF och försöka få en CCS sladd istället tänker jag. Eller är det så att jag behöver bromsa och ta det lugnt och nöja mig med en typ 2 för nu?
Vänligen,
Magnus
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
CCS är ett tillägg till Typ2 och används bara vid snabbladdning, mig veteligen. 2 kontaktstift i en tilläggskontakt under själva typ2-kontakten.
För vanlig laddning är det inget du behöver tänka på. Men en Typ2-sladd behöver du ofta till publika laddare och kan även behöva till laddbox hemma, beroende på dess utformning.
EDIT: https://alltomelbil.se/guider/ladda-elb ... l-elbilar/
För vanlig laddning är det inget du behöver tänka på. Men en Typ2-sladd behöver du ofta till publika laddare och kan även behöva till laddbox hemma, beroende på dess utformning.
EDIT: https://alltomelbil.se/guider/ladda-elb ... l-elbilar/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Du ska ha en vanlig Typ2 sladd.
Sladdar med CCS2 (eller CCS som man oftast benämner dem) sitter monterade på snabbladdarna. Ingenting som man själv ta med sig till laddaren.
Sladdar med CCS2 (eller CCS som man oftast benämner dem) sitter monterade på snabbladdarna. Ingenting som man själv ta med sig till laddaren.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Och en anmärkning som kan vara bra att ha koll på. Din laddare är på 10,5 (eller 11) kW, inte kWh.
Batteriets kapacitet mäts i kWh, hur snabb laddningen är (eller hur stark motorn är för den delen) mäts i kW. Laddar du med 11 kW i en timme får du (nästan, pga förluster) 11 kWh in i batteriet.
Batteriets kapacitet mäts i kWh, hur snabb laddningen är (eller hur stark motorn är för den delen) mäts i kW. Laddar du med 11 kW i en timme får du (nästan, pga förluster) 11 kWh in i batteriet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Opps! Ok tack, missade där
Har jobbat med teaterteknik i 15 år, större delen av den tiden med ljus och el så jag borde ha bättre koll på vad jag skriver om "strömmen".
Har jobbat med teaterteknik i 15 år, större delen av den tiden med ljus och el så jag borde ha bättre koll på vad jag skriver om "strömmen".
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Du kommer även ha nytta av din medföljande typ-2 kabel om du laddar i så kallade semisnabbladdare 11kW/22kW som går hitta i parkeringshus och på parkeringsplatser, oftast kräver de egen kabel även om det finns med fast som exemplet till vänster på bilden.
Själv laddar jag gratis på jobbet och med laddluckan bak blir det till att backa in mot laddaren och för att slippa springa runt till skuffen för att hämta/lämna och veva ihop den långa medföljande sladden jämt köpte jag även en kort spiralkabel som får plats i en korg på golvet i baksätet på samma sida - bara att rycka ur kabeln ur laddaren och hiva in den!
Själv laddar jag gratis på jobbet och med laddluckan bak blir det till att backa in mot laddaren och för att slippa springa runt till skuffen för att hämta/lämna och veva ihop den långa medföljande sladden jämt köpte jag även en kort spiralkabel som får plats i en korg på golvet i baksätet på samma sida - bara att rycka ur kabeln ur laddaren och hiva in den!
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Ja det var det jag tänkte att den medföljande kabeln skulle användas för. Har kollat in de beklämmande få laddpunkterna i min hemkommun och alla jag sett är sladdlösa och jag får stå för sladd själv.
Det där med extra spiralsladd känns som överkurs än så länge. Såg framför mig hur du gjorde pitstop, hivar in sladden och drar iväg fort som f-n. Vet inte varför men det såg roligt ut i huvudet.
Tack dock för att du brekräftade skaer jag funderat på
Det där med extra spiralsladd känns som överkurs än så länge. Såg framför mig hur du gjorde pitstop, hivar in sladden och drar iväg fort som f-n. Vet inte varför men det såg roligt ut i huvudet.
Tack dock för att du brekräftade skaer jag funderat på
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Har länge studerat kollegornas lortiga o blöta sladdnystan och deras eviga väntande på långsamt öppnande elbakluckor - så jag hade en plan klar när jag anslöt(!) mig till elbilsskaran!
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b
Tips på vart du köpte den korta spiralkabeln med typ 2 laddare?Flagada skrev:Du kommer även ha nytta av din medföljande typ-2 kabel om du laddar i så kallade semisnabbladdare 11kW/22kW som går hitta i parkeringshus och på parkeringsplatser, oftast kräver de egen kabel även om det finns med fast som exemplet till vänster på bilden.
Själv laddar jag gratis på jobbet och med laddluckan bak blir det till att backa in mot laddaren och för att slippa springa runt till skuffen för att hämta/lämna och veva ihop den långa medföljande sladden jämt köpte jag även en kort spiralkabel som får plats i en korg på golvet i baksätet på samma sida - bara att rycka ur kabeln ur laddaren och hiva in den!