Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Chilla »

Leveransen av första elbilen börjar närma sig och trots mitt försök till förkovring i allt om elbilar så stöter jag på patrull i frågan om egen laddsladd.
Bilen har en 10.5 kWh ombordladdare och vi har tydligen sagt ja till en "laddkabel" till bilen. Som jag förstått det ska den kabeln användas vid annan laddning än "snabbladdning" där kabel sitter ihop med laddpunkt.
Jag tar för givet att den kabel vi får (köpt) levererad tillsammans med bilen är av typ 2, err... typ?

Är CCS(2) standarden ny eller funnits lika länge som typ 2 och är det något man behöver beakta? Jag tolkar det som den är ny och en vidareutveckling av typ2och därmed kanske blir det allmänrådande standarden i en nära framtid.
Eller är det så att CCS är något extra utöver bara typ 2 och något en nybörjare inte behöver krångla till det för sig själv med?

Om det är så att man ämnar övergå från typ 2 till CCS2 så kanske jag behöver vara lite proaktiv med min ÅF och försöka få en CCS sladd istället tänker jag. Eller är det så att jag behöver bromsa och ta det lugnt och nöja mig med en typ 2 för nu?

Vänligen,
Magnus
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av infelicitas »

CCS är ett tillägg till Typ2 och används bara vid snabbladdning, mig veteligen. 2 kontaktstift i en tilläggskontakt under själva typ2-kontakten.

För vanlig laddning är det inget du behöver tänka på. Men en Typ2-sladd behöver du ofta till publika laddare och kan även behöva till laddbox hemma, beroende på dess utformning.

EDIT: https://alltomelbil.se/guider/ladda-elb ... l-elbilar/
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Chilla »

Tack, det känns mera självklart nu. En sak mindre att noja om :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Du ska ha en vanlig Typ2 sladd.

Sladdar med CCS2 (eller CCS som man oftast benämner dem) sitter monterade på snabbladdarna. Ingenting som man själv ta med sig till laddaren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Chilla »

Bra, kort och distinkt. Allt jag inte är :)
Tack!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Teslaspolen »

Och en anmärkning som kan vara bra att ha koll på. Din laddare är på 10,5 (eller 11) kW, inte kWh.

Batteriets kapacitet mäts i kWh, hur snabb laddningen är (eller hur stark motorn är för den delen) mäts i kW. Laddar du med 11 kW i en timme får du (nästan, pga förluster) 11 kWh in i batteriet.
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Chilla »

Opps! Ok tack, missade där :)
Har jobbat med teaterteknik i 15 år, större delen av den tiden med ljus och el så jag borde ha bättre koll på vad jag skriver om "strömmen".
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Flagada »

Du kommer även ha nytta av din medföljande typ-2 kabel om du laddar i så kallade semisnabbladdare 11kW/22kW som går hitta i parkeringshus och på parkeringsplatser, oftast kräver de egen kabel även om det finns med fast som exemplet till vänster på bilden.
Själv laddar jag gratis på jobbet och med laddluckan bak blir det till att backa in mot laddaren och för att slippa springa runt till skuffen för att hämta/lämna och veva ihop den långa medföljande sladden jämt köpte jag även en kort spiralkabel som får plats i en korg på golvet i baksätet på samma sida - bara att rycka ur kabeln ur laddaren och hiva in den!
2022-03-31_192621.jpg
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Chilla »

Ja det var det jag tänkte att den medföljande kabeln skulle användas för. Har kollat in de beklämmande få laddpunkterna i min hemkommun och alla jag sett är sladdlösa och jag får stå för sladd själv.

Det där med extra spiralsladd känns som överkurs än så länge. Såg framför mig hur du gjorde pitstop, hivar in sladden och drar iväg fort som f-n. Vet inte varför men det såg roligt ut i huvudet.
Tack dock för att du brekräftade skaer jag funderat på :)
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av Flagada »

Har länge studerat kollegornas lortiga o blöta sladdnystan och deras eviga väntande på långsamt öppnande elbakluckor - så jag hade en plan klar när jag anslöt(!) mig till elbilsskaran!
2022-03-31_213003.jpg
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Typ2/CCS huvudbry hos en n00b

Inlägg av J_Pettersson »

Flagada skrev:
Du kommer även ha nytta av din medföljande typ-2 kabel om du laddar i så kallade semisnabbladdare 11kW/22kW som går hitta i parkeringshus och på parkeringsplatser, oftast kräver de egen kabel även om det finns med fast som exemplet till vänster på bilden.
Själv laddar jag gratis på jobbet och med laddluckan bak blir det till att backa in mot laddaren och för att slippa springa runt till skuffen för att hämta/lämna och veva ihop den långa medföljande sladden jämt köpte jag även en kort spiralkabel som får plats i en korg på golvet i baksätet på samma sida - bara att rycka ur kabeln ur laddaren och hiva in den!
2022-03-31_192621.jpg
Tips på vart du köpte den korta spiralkabeln med typ 2 laddare?
Skriv svar