XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Doby11
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 apr 2022 09:40

XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Doby11 »

Hejsan, skulle behöva lite hjälp.

Jag kör ca 2-2500 mil i jobbet/ år (plus 1000 privat) och har möjlighet att plocka ut en ren förmånsbil (Volvo V60 eller XC60 recharge) där jag ENDAST betalar skatt på förmånsvärdet 6-7000kr plus eget bränsle. Med dagens leveranstider kommer den ngn gång i april 2023. Inte jättesugen på detta även om det är ett bekvämt "ägande".

Kan även köra på ren milersättning vilket ligger nånstans på 30 -35kr/ mil ( OBS efter skatt!) beroende på bränslepriset.

Frågan är om det kan bli en hyffsad affär att köpa eller privatleasa en Tesla model Y istället? Vad jag kan se så kostar det ca 10 000kr/ månad men står inte vad som ingår på Teslas site.

Utan att ha analyserat det djupare så kostar Volvon mig 3500kr plus eget bränsle och Teslan ca 2500-3000 plus el? Tänker jag fel?

Vad är era tankar! Tack på förhand!
Köpa eller privatleasa?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av tor-ake »

Vad har du för möjlighet att ladda bilen? Samt är jobbresorna spridda över hela veckan, max 30 mil/dag eller är det 100 mil en dag i veckan?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Doby11
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 apr 2022 09:40

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Doby11 »

Hej
kan ladda hemma i föreningens laddboxar, 3.7kW. Reser 1-3 dagar/ vecka och då oftast runt 20-60 mil.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Trevlig »

Doby11 skrev:
Hej
kan ladda hemma i föreningens laddboxar, 3.7kW. Reser 1-3 dagar/ vecka och då oftast runt 20-60 mil.
Är det 20-60 mil enkel väg eller båda hållen? är det hela resan är en Tesla lugn. du behöver ladda 1-2 gånger men dit du reser har säkert en laddare så du behöver inte tänka på det.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av StefL »

När du skriver "ren förmånsbil" menar du alltså att din nuvarande lön inte skulle förändras om du tar ut bilen? Det betyder ju dock inte att kostnaden för arbetsgivaren för att leasa en Volvo är 0, bara att de inte redovisar den öppet. Om du tar reda på vad den kostnaden är och även vad kostnaden för att leasa en Tesla Model Y skulle vara - och kostnaden för Teslan är högre än för Volvon - kan du ju erbjuda dig att sänka din bruttolön motsvarande skillnaden om du får en Tesla som firmabil istället.
Rent skattejuridiskt är det ju vad jag vet ingen skillnad på "förmånsbil" och "personalbil", inte heller kostnadsmässigt vad gäller leasingen - dvs bolaget som leasar ut bilen ska ha betalt. Enda skillnaden är att företaget i fallet "förmånsbil" väljer att ta kostnaden utan att visa den för den anställde, medan man i fallet "personalbil" låter den anställde betala leasingen med bruttolöneavdrag. Förmånsvärde och skatt på det är vad jag vet detsamma.

Så ta ett snack med företaget och fråga vad som skulle behöva göras för att du ska få ta en Y som förmånsbil istället. Är leasingkostnaden inte högre för den finns väl ingen annan anledning än att nån sur individ på företaget bestämt att man har som "policy" att det ska vara si eller så, men något oavvisligt ekonomiskt argument borde inte finnas om du är beredd att täcka en eventuellt högre leasingkostnad med bruttolöneavdrag.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 okt 2021 15:34
Ort: Jönköping

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av E24 »

StefL skrev:
När du skriver "ren förmånsbil" menar du alltså att din nuvarande lön inte skulle förändras om du tar ut bilen? Det betyder ju dock inte att kostnaden för arbetsgivaren för att leasa en Volvo är 0, bara att de inte redovisar den öppet. Om du tar reda på vad den kostnaden är och även vad kostnaden för att leasa en Tesla Model Y skulle vara - och kostnaden för Teslan är högre än för Volvon - kan du ju erbjuda dig att sänka din bruttolön motsvarande skillnaden om du får en Tesla som firmabil istället.
Rent skattejuridiskt är det ju vad jag vet ingen skillnad på "förmånsbil" och "personalbil", inte heller kostnadsmässigt vad gäller leasingen - dvs bolaget som leasar ut bilen ska ha betalt. Enda skillnaden är att företaget i fallet "förmånsbil" väljer att ta kostnaden utan att visa den för den anställde, medan man i fallet "personalbil" låter den anställde betala leasingen med bruttolöneavdrag. Förmånsvärde och skatt på det är vad jag vet detsamma.

Så ta ett snack med företaget och fråga vad som skulle behöva göras för att du ska få ta en Y som förmånsbil istället. Är leasingkostnaden inte högre för den finns väl ingen annan anledning än att nån sur individ på företaget bestämt att man har som "policy" att det ska vara si eller så, men något oavvisligt ekonomiskt argument borde inte finnas om du är beredd att täcka en eventuellt högre leasingkostnad med bruttolöneavdrag.
Även brytpunkten för allmän pension ska man vara medveten om. Om lönen efter avdrag hamnar under den prytpunkten så förlorar du i pensionsinbetalning. En snabb googling ser brytpunkten ut att vara 572 970 kr, dvs får du lägre lön än så efter avdrag så förlorar du pensionsinbetalning...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av tor-ake »

Alla resor under 35 mil gör du enkelt på hemladdad el med Teslan. 5kr/mil beroende på vad du betalar till föreningen.
Resor 35-60 mil måste du ladda en del på SuC säg 8kr/mil i snitt för hela resan.

Volvon, hur långt går den på el på motorväg? 40km? Resor längre än så blir 12kr/mil ser det ut som med dagens bensinpris.

För övrigt borde det som du redan kommit fram till bli jämförbara kostnader mellan förmånsbil och privatavbetalning/privatleasing. Gå in på teslakalkylen och räkna lite närmare på alternativen. Men köpa en bensinbil (oavsett plug-in) idag är ju inte speciellt framåtblickande skulle jag säga.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av bjornnilsson »

Doby11 - har du provört en Y? Om inte, gör det. Tror det kommer avgöra saken. ;)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av StefL »

E24 skrev:
StefL skrev:
När du skriver "ren förmånsbil" menar du alltså att din nuvarande lön inte skulle förändras om du tar ut bilen? Det betyder ju dock inte att kostnaden för arbetsgivaren för att leasa en Volvo är 0, bara att de inte redovisar den öppet. Om du tar reda på vad den kostnaden är och även vad kostnaden för att leasa en Tesla Model Y skulle vara - och kostnaden för Teslan är högre än för Volvon - kan du ju erbjuda dig att sänka din bruttolön motsvarande skillnaden om du får en Tesla som firmabil istället.
Rent skattejuridiskt är det ju vad jag vet ingen skillnad på "förmånsbil" och "personalbil", inte heller kostnadsmässigt vad gäller leasingen - dvs bolaget som leasar ut bilen ska ha betalt. Enda skillnaden är att företaget i fallet "förmånsbil" väljer att ta kostnaden utan att visa den för den anställde, medan man i fallet "personalbil" låter den anställde betala leasingen med bruttolöneavdrag. Förmånsvärde och skatt på det är vad jag vet detsamma.

Så ta ett snack med företaget och fråga vad som skulle behöva göras för att du ska få ta en Y som förmånsbil istället. Är leasingkostnaden inte högre för den finns väl ingen annan anledning än att nån sur individ på företaget bestämt att man har som "policy" att det ska vara si eller så, men något oavvisligt ekonomiskt argument borde inte finnas om du är beredd att täcka en eventuellt högre leasingkostnad med bruttolöneavdrag.
Även brytpunkten för allmän pension ska man vara medveten om. Om lönen efter avdrag hamnar under den prytpunkten så förlorar du i pensionsinbetalning. En snabb googling ser brytpunkten ut att vara 572 970 kr, dvs får du lägre lön än så efter avdrag så förlorar du pensionsinbetalning...
Visst är det så, och det får man i det läget självklart se till att också disktutera med arbetsgivaren. Jag var dock mest ute efterar att påpeka det som vissa ibland verkar glömma - att även en "förmånsbil" är en del av företagets kostnad för den anställde även om den inte "syns" som ett bruttolöneavdrag. Har bl.a. en bekant som hade en tjänst med förmånsbil och hade svårt att förstå mitt resonemang kring att han med tanke på ringa behov av bil privat och ändå inte SÅ stor körsträcka i jobbet borde kunna förhandla sig till högre lön om han avstod bilen, det skulle ju ändå bli samma kostnad för företaget.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Doby11
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 apr 2022 09:40

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Doby11 »

Tack för era synpunkter. Tyvärr har bilvalet på företaget blivit en policy och prestigefråga så det är en Volvo eller att köra egen bil som gäller så några löneavdrag kommer tyvärr inte på fråga. De är allergiska mot allt vad administration heter och Volvos carpay är väl det som lockar.

Den enkla kalkyler jag gjort visar på att kostnaden för mig inte skiljer mkt och skulle det bli lite dyrare så kan det nog vara värt det att få köra en både rolig och ”fossilfri” bil. Förhoppningsvis blir det solceller snart i föreningen dessutom.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Volvo XC40 finns ju som ren elbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av martinot »

Doby11 skrev:
Hejsan, skulle behöva lite hjälp.

Jag kör ca 2-2500 mil i jobbet/ år (plus 1000 privat) och har möjlighet att plocka ut en ren förmånsbil (Volvo V60 eller XC60 recharge) där jag ENDAST betalar skatt på förmånsvärdet 6-7000kr plus eget bränsle. Med dagens leveranstider kommer den ngn gång i april 2023. Inte jättesugen på detta även om det är ett bekvämt "ägande".

Kan även köra på ren milersättning vilket ligger nånstans på 30 -35kr/ mil ( OBS efter skatt!) beroende på bränslepriset.

Frågan är om det kan bli en hyffsad affär att köpa eller privatleasa en Tesla model Y istället? Vad jag kan se så kostar det ca 10 000kr/ månad men står inte vad som ingår på Teslas site.

Utan att ha analyserat det djupare så kostar Volvon mig 3500kr plus eget bränsle och Teslan ca 2500-3000 plus el? Tänker jag fel?

Vad är era tankar! Tack på förhand!
Köpa eller privatleasa?
Du räknar på det här: https://teslakalkylen.se/dashboard
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Jontez »

Jag satt lite i samma sits för strax över ett år sen. Hade en dieselpassat som förmånsbil och bränsleförmån utan att ha något avdrag på lönen.

Dock frågade jag vad jag kunde få ifall jag avstod bil och blev rätt chockad när jag fick en ökning på 7 000 (alltså hade jag ett dolt avdrag på 7 000 brutto). Jag lämnade tillbaka bilen och beställde en M3 LR privat istället och började köra med milersättning.

Blev både billigare för mig men de viktiga är att varje bilresa helt plötsligt blev något att se fram emot
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av mati »

Jontez skrev:
Dock frågade jag vad jag kunde få ifall jag avstod bil och blev rätt chockad när jag fick en ökning på 7 000 (alltså hade jag ett dolt avdrag på 7 000 brutto).
Är inte det ganska logiskt? En arbetsgivare betalar ju rimligen leasing för en förmånsbil. Det handlar ju om ett antal tusenlappar i månaden som företaget måste betala utöver bruttolönen. På vilket sätt skulle man kunna få en förmånsbil utan löneavdrag? Hur går det ihop?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av tor-ake »

mati skrev:
Är inte det ganska logiskt? En arbetsgivare betalar ju rimligen leasing för en förmånsbil. Det handlar ju om ett antal tusenlappar i månaden som företaget måste betala utöver bruttolönen. På vilket sätt skulle man kunna få en förmånsbil utan löneavdrag? Hur går det ihop?
Det enkla svaret är att lönen hos många arbetsgivare inte är kopplad till hur mycket den anställde drar in eller hur mycket kostnader denne har, utan till andra saker, som påhittade policies, lönestatistik från facket, eller vad arbetsgivaren kommer undan med i en löneförhandling.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
mati skrev:
Är inte det ganska logiskt? En arbetsgivare betalar ju rimligen leasing för en förmånsbil. Det handlar ju om ett antal tusenlappar i månaden som företaget måste betala utöver bruttolönen. På vilket sätt skulle man kunna få en förmånsbil utan löneavdrag? Hur går det ihop?
Det enkla svaret är att lönen hos många arbetsgivare inte är kopplad till hur mycket den anställde drar in eller hur mycket kostnader denne har, utan till andra saker, som påhittade policies, lönestatistik från facket, eller vad arbetsgivaren kommer undan med i en löneförhandling.
Det förstår jag. Men att man kan plocka ut en förmånsbil utan att det påverkar lönen tycker jag låter märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
tor-ake skrev:
mati skrev:
Är inte det ganska logiskt? En arbetsgivare betalar ju rimligen leasing för en förmånsbil. Det handlar ju om ett antal tusenlappar i månaden som företaget måste betala utöver bruttolönen. På vilket sätt skulle man kunna få en förmånsbil utan löneavdrag? Hur går det ihop?
Det enkla svaret är att lönen hos många arbetsgivare inte är kopplad till hur mycket den anställde drar in eller hur mycket kostnader denne har, utan till andra saker, som påhittade policies, lönestatistik från facket, eller vad arbetsgivaren kommer undan med i en löneförhandling.
Det förstår jag. Men att man kan plocka ut en förmånsbil utan att det påverkar lönen tycker jag låter märkligt.
Det blir ju bara märkligt om du fokuserar dig på just ordet förmånsbil. Det är ju väldigt brett.
Är du exempelvis resande säljare säger det ju oftast tjänstebil men är ju också en förmånsbil.
Och är bilen ett arbetsredskap skall det ju inte generera en minskning i lön. Precis som att en svetsare inte betalar för sina svetsaggregat eller en programmerare för sina dator (som allt som oftast faktiskt kan kosta som en bil)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
...eller en programmerare för sina dator (som allt som oftast faktiskt kan kosta som en bil)
Vilka datorer jobbar du med? Jag jag aldrig sett en jobbdator som kostar en halv miljon. Oavsett vad man använder den till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Ilduce77 »

Det finns bilar för 50-100.000 kr också.. :D
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Eitch »

mati skrev:
Esterox skrev:
...eller en programmerare för sina dator (som allt som oftast faktiskt kan kosta som en bil)
Vilka datorer jobbar du med? Jag jag aldrig sett en jobbdator som kostar en halv miljon. Oavsett vad man använder den till.
Hyggligt OT men ja, seriös videoredigering kan hamna på några hundra tusen, optimeringsmaskiner som ska testa sig fram till lösningar eller maskininlärning. Mycket kan läggas i datacenter nu för tiden men det är inte alltid det är lämpligt. Det kan seriöst bli hur dyrt som helst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av mati »

Eitch skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
...eller en programmerare för sina dator (som allt som oftast faktiskt kan kosta som en bil)
Vilka datorer jobbar du med? Jag jag aldrig sett en jobbdator som kostar en halv miljon. Oavsett vad man använder den till.
Hyggligt OT men ja, seriös videoredigering kan hamna på några hundra tusen, optimeringsmaskiner som ska testa sig fram till lösningar eller maskininlärning. Mycket kan läggas i datacenter nu för tiden men det är inte alltid det är lämpligt. Det kan seriöst bli hur dyrt som helst.
Det jag reagerade på var uttrycket "allt som oftast" och att det skulle gälla programmerare. Men jag lever nog kvar i en gammal tidsepok. Jag klarar mig fortfarande med hyfsat billiga datorer för runt 15-20k eller så. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av Eitch »

mati skrev:
Eitch skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
...eller en programmerare för sina dator (som allt som oftast faktiskt kan kosta som en bil)
Vilka datorer jobbar du med? Jag jag aldrig sett en jobbdator som kostar en halv miljon. Oavsett vad man använder den till.
Hyggligt OT men ja, seriös videoredigering kan hamna på några hundra tusen, optimeringsmaskiner som ska testa sig fram till lösningar eller maskininlärning. Mycket kan läggas i datacenter nu för tiden men det är inte alltid det är lämpligt. Det kan seriöst bli hur dyrt som helst.
Det jag reagerade på var uttrycket "allt som oftast" och att det skulle gälla programmerare. Men jag lever nog kvar i en gammal tidsepok. Jag klarar mig fortfarande med hyfsat billiga datorer för runt 15-20k eller så. :)
Äsch, jag med faktiskt. Var inte meningen att det skulle låta som en uppläxning, om det gjorde det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: XC60 Förmånsbil eller Privatleasa Tesla?

Inlägg av mati »

Eitch skrev:
mati skrev:
Eitch skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
...eller en programmerare för sina dator (som allt som oftast faktiskt kan kosta som en bil)
Vilka datorer jobbar du med? Jag jag aldrig sett en jobbdator som kostar en halv miljon. Oavsett vad man använder den till.
Hyggligt OT men ja, seriös videoredigering kan hamna på några hundra tusen, optimeringsmaskiner som ska testa sig fram till lösningar eller maskininlärning. Mycket kan läggas i datacenter nu för tiden men det är inte alltid det är lämpligt. Det kan seriöst bli hur dyrt som helst.
Det jag reagerade på var uttrycket "allt som oftast" och att det skulle gälla programmerare. Men jag lever nog kvar i en gammal tidsepok. Jag klarar mig fortfarande med hyfsat billiga datorer för runt 15-20k eller så. :)
Äsch, jag med faktiskt. Var inte meningen att det skulle låta som en uppläxning, om det gjorde det.
Det är lugnt. No offense taken. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar