Fundering på tesla 3a

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Fundering på tesla 3a

Inlägg av Anmg »

Hej!

Och får nog börja med att ursäkta ifall frågor finns svar på någon annanstans, men det är så mycket att ja inte orkat leta o kolla igenom allt då jag föräldraledig och går på ångor av ersättning och blöjor :)

Jag är inne på att byta vår 118i bmw, mot en tesla nu. Då man nästan får tillbaka pengarna på den från den va ny. Och vi har garage med en easee laddbox till min volvo tjänstebil.
Men det jag undrar lite är kring skillnaderna på tesla 3orna?

Vi tittar lite på en bakhjulsdriven enklaste, och ser att 0-100 ligger över 6sec, sen hittar ja denna som verkar vara en sån, fast den säger under 6sec? Har det kommit nån variant innan som var lite rappare än den som är på hemsidan nu? Dessutom 51mil då hemsidan säger 49? Refresh? Är det någon skillnad direkt?
Sen verkar den vara importerad från tyskland, men det borde väll på tesla inte spela någon roll då dom ändå byggs så gott som lika oavsätt vart dom skickas?

Det är typ den, eller en long range vi tittar på. Och vill nog ha värmepumpen på den i alla fall. Sen vad tycker ni om att köpa en halvår gammal som gått runt 1000mil, för va det ser ut som 70k billigare än nypriset (antar att folk kör dem i ett halvår tills dom fått miljöbonusen). Import eller inte? Sen va ja förstår kan man lika gärna köpa den ren, alla uppgraderingar och dragkrok kostar samma att antingen köpa till, eller eftermontera?

Tack för svar.

/A
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anmg skrev:
.../ Sen va ja förstår kan man lika gärna köpa den ren, alla uppgraderingar och dragkrok kostar samma att antingen köpa till, eller eftermontera? /...
För Model 3 gäller följande ang. dragkrok: Om du vill kunna dra släp lagligt, så går inte det med eftermonterade dragkrokar. För att en Model 3 ska kunna dra släp lagligt måste kroken vara monterad från fabrik.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tror du kommer kunna hitta en hel del av svaren på dina frågor i redan existerande trådar på forumet. ;)

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Anmg skrev:
.../ Sen va ja förstår kan man lika gärna köpa den ren, alla uppgraderingar och dragkrok kostar samma att antingen köpa till, eller eftermontera? /...
För Model 3 gäller följande ang. dragkrok: Om du vill kunna dra släp lagligt, så går inte det med eftermonterade dragkrokar. För att en Model 3 ska kunna dra släp lagligt måste kroken vara monterad från fabrik.
...och som jag förstår det så kommer inte de bakre parkeringssensorerna deaktiveras med en eftermonterad dragkrok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anmg skrev:
.../ Vi tittar lite på en bakhjulsdriven enklaste, och ser att 0-100 ligger över 6sec, sen hittar ja denna som verkar vara en sån, fast den säger under 6sec? Har det kommit nån variant innan som var lite rappare än den som är på hemsidan nu? /...
Som jag minns det: Den enklaste modellen som säljs nu har en annan (billigare) batterikemi än vad jag gissar att bilen i annonsen har. Den batterikemin som är i de nyare basmodellerna klarar inte den belastning som en snabbare acceleration kräver. Det har dock förekommet tidigare att Tesla är lite extra konservativa med sådana här saker i början. När de har mer data på hur batterierna åldras kan det hända att de kan tillåta snabbare acceleration i framtiden. Antingen kostnadsfritt via over-the-air update eller som ett tillval som man i efterhand kan betala för att få 'access' till. Detta har t.ex. skett med 3LR AWD. Där tillkom ett tillval som heter "acceleration boost". Det här sänkte tiden för 0-100 km/h med ca 0,4 sek på den modellen...

Den nyare batterikemin i basmodellen kanske även påverkat vikten lite (ifall man tycker det är viktigt...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anmg skrev:
.../ Dessutom 51mil då hemsidan säger 49? Refresh? Är det någon skillnad direkt? /...
Den nya (bas)modellen med den ändrade batterikemin har längre räckvidd än den gamla (bas)modellen. Det ska även finnas (vissa mindre?) skillnader i hur de klarar av att laddas till höga batteriprocenttal (dvs. hur det kan påverka batteriets åldrandeprocess). Det här är jag dock bara lekman på, och det finns mer info om detta i andra trådar på forumet.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anmg skrev:
.../ Och vill nog ha värmepumpen på den i alla fall. /...
Som jag minns det: Värmepumpen kom i samband med den något uppdaterade interiören. Det här får du dock dubbelkolla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 142
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Skatbo »

Den tyska bilen har ingen vagnskadegaranti.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Anmg »

Stort tack till SwedishAdvocate och Skatbo för svar.
Viktiga punkter där, vill ju dra släp och ha alla garantier.

Skönt att man igentligen kan "stänga" det spåret då och köra på svensksåld eller helt enkelt specca en ny egen. Såg att det är leverans aug 2022 nu så det är ju inte så illa.
Alternativt som sagt att kolla på svensksåld, och verkligen dubbelkolla med försäljaren att draget är från start och att det inte är någon import osv. Men när ja tittar på hemsidan hittar ja inte tillvalet dragkrok, och det var lite flummigt och rörigt när jag pratade med säljare här i gbg. Då kändes det på dem att man lika gärna kunde köpa allt sen, inkl dragkroken.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anmg skrev:
.../ när ja tittar på hemsidan hittar ja inte tillvalet dragkrok, och det var lite flummigt och rörigt när jag pratade med säljare här i gbg. Då kändes det på dem att man lika gärna kunde köpa allt sen, inkl dragkroken.
Dragkroken är olika för Model Y och Model 3. Alla Model Y kommer förberedda från fabrik för eftermontering av drag. Så är det dock inte för Model 3.

För Model 3 så måste drag monteras i fabrik för att det ska vara lagligt att dra släp. Tesla har vidare krånglat till det ytterligare. Det går inte att lägga till drag på hemsidan vid beställning av Model 3. Tesla kallar det för att drag finns för beställning till Model 3 "off menu". Det innebär att du behöver ha kontakt med en säljare i samband med beställning. Det ska tydligen även gå att lägga till drag (via muntlig kontakt med en säljare) under en X dagar lång tidsperiod efter att man gjort en beställning via hemsidan, men exakt hur många dagar man har på sig har jag inte koll på. För mig verkar det enklaste vara att göra beställningen av en Model 3 med drag via en säljare direkt.

Edit: Kompletterat texten något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

För säkerhets skull: Performancemodellen av Model 3 går inte att beställa med drag. Det är således 'bara' Model 3 Long Range och 'bas'-modellen som går att beställa med drag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ifall det skulle vara någon fråga som du känner att du inte fått svar på...

För lite mer tekniskt avancerade frågor, eller frågor som t.ex. kan röra lite mer 'invecklade' finansiella upplägg för att finansiera en bil så brukar det bli mer feedback om man istället för att samla alla frågorna i en tråd delar upp det så man kör separata trådar med en fråga per tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Dinsdale »

Vagnskadegarantin du har de första tre åren med svensksåld Tesla träder in vid reparation av stenskott i glastaket kan vara värt att veta. Självrisken ligger på 13500 eller något sådant om glastaket måste bytas (svindyrt). Med tilläggsförsäkring från trygghansa för Tesla går det få ner till 8750, vilket fortfarande är väldigt dyrt. Kolla därför extremt noga efter stenskott i glastaket (alltså mittenglaset, det som är ovanför förarsätet) om du ska köpa begagnat. Titta både på utsidan och insidan efter stjärnor.

En teoretisk fördel med en importbil är att du då kan teckna egen helförsäkring, och då kan du välja ett försäkringsbolag med väsentligt lägre självrisk på vagnskada (glastaket) eller i övrigt bättre villkor. Om det nu finns något sådant bolag. Model 3 är tyvärr en stenskottsmagnet (kanske för den är så låg), och glastaket är extra utsatt pga att det vetter så pass mycket framåt. Men helförsäkring är väldigt dyr på Tesla, så räkna efter ordentligt om det verkligen är billigare med begagnad tysk jämfört med att köpa en ny svensk.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12727
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev:
En teoretisk fördel med en importbil är att du då kan teckna egen helförsäkring, och då kan du välja ett försäkringsbolag med väsentligt lägre självrisk på vagnskada (glastaket) eller i övrigt bättre villkor.
Om helförsäkringen kostar mer än skillnaden mellan självriskerna blir det ju dyrare ändå.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Dinsdale »

Fredrik j skrev:
Dinsdale skrev:
En teoretisk fördel med en importbil är att du då kan teckna egen helförsäkring, och då kan du välja ett försäkringsbolag med väsentligt lägre självrisk på vagnskada (glastaket) eller i övrigt bättre villkor.
Om helförsäkringen kostar mer än skillnaden mellan självriskerna blir det ju dyrare ändå.
Ja precis, så det gäller att räkna efter ordentligt om det verkligen är billigare med en importbil.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Anmg »

Får slänga in en fråga till då ja fick ett svar från firman.
Dom skriver att dom är registrerade importörer, bilen är en tesla från tyskland. Men han säger att alla garantier och försäkringar blir samma, bilen får inte importstämpel. Gäller vagnskadegaranti och allt då, är det som att köpa en bil från firma i sverige då?
Dock på car.info står det ändå importerad, låter som en fuling?
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Esterox »

Dinsdale skrev:
Fredrik j skrev:
Dinsdale skrev:
En teoretisk fördel med en importbil är att du då kan teckna egen helförsäkring, och då kan du välja ett försäkringsbolag med väsentligt lägre självrisk på vagnskada (glastaket) eller i övrigt bättre villkor.
Om helförsäkringen kostar mer än skillnaden mellan självriskerna blir det ju dyrare ändå.
Ja precis, så det gäller att räkna efter ordentligt om det verkligen är billigare med en importbil.
Import brukar ju generellt ha sämre andrahandsvärde samt dyrare försäkring med för den delen. Så gäller ju att räkna noga och det är ju svårt innan regnr finns på just den bilen då varje import räknas olika.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Mickep »

Det finns riktigt bra prisatta tyska model 3.
Men vad är riskerna?
Hur kollar man att bilen inte är stulen/skadad etc när det är utlänsk?
Vad ligger försäkringen på? Hur mycket extra?
Om det skulle hända något ex garantiärenden så är man i samma situation som andra ägare på gott och ont.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anmg skrev:
Får slänga in en fråga till då ja fick ett svar från firman.
Dom skriver att dom är registrerade importörer, bilen är en tesla från tyskland. Men han säger att alla garantier och försäkringar blir samma, bilen får inte importstämpel. Gäller vagnskadegaranti och allt då, är det som att köpa en bil från firma i sverige då?
Dock på car.info står det ändå importerad, låter som en fuling?
Vet inte om du är nöjd med de svar du fått, men om du önskar fler svar/synpunkter så skulle jag skapa en ny tråd med en annan titel som är mer beskrivande för det som du undrar över nu...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Fundering på tesla 3a

Inlägg av Anmg »

Lite sent svar, men tack för alla svar ja fått i tråden.
Uppskattar verkligen, blivit lite varmare i kläderna och läst på mig mer o mer här på forumet.
Tråkigt att leveranserna sköts frammåt, vilket gjort att vi avvaktar lite till. Men målet är en 3a i alla fall, hellst en LR =)

/A
Skriv svar