Sida 1 av 2

Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 11:12
av provoman
Idag -5 grader kallt på morgonen. Bilen parkerad under natten utomhus under bar himmel i stor-sthlm området. HI läget på uppvärmning i 30 minuter och sedan kommer jag ut till bilen för transport till jobbet.

Dörrar går inte i lås när de skall stängas, dörrhantag dras inte in, fönster dras inte upp fullt, parkeringsassistansen varnar för att den inte är tillgänglig.

Mycket orolig för hur bilen kommer att fungera när den riktiga vintern kommer med tyvärr snö och kanske 20 minus. Har jag köpt en sommarbil? Har Tesla gjort vintertester på dessa bilar? Borde man inte kunna förvänta sig att bilen klarar av minus 5 utan att dessa saker ska strula?

Jodå jag har sett Björn köra bilen i snö i Norge utan problem, men min bil verkar vara känsligare.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 11:29
av Limokungen
Måste säga att jag INTE känner igen mig i detta, hade också bilen ute inatt, -10 på termometern, förvärmde bilen i 15minuter, + 20 när jag kom ut, och allt bara funkar, som vanligt!

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 11:30
av bylund
Vad jag har läst är de vintertestade i Arjeplog eller Arvidsjaur rentav. Jag hade inte problem förra vintern (som förvisso var rätt mild) mer än att speglar frös fast vid några tillfällen. Dock parkerar jag oftare inne än ute.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 11:37
av provoman
Då får jag hoppas denna morgon var en engångsföreteelse då.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 11:43
av josve
Hade bilen hel förra vintern utan några problem med anledning av vädret (kylan).

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 12:01
av C Johan
Jag hade fastfrusna backspeglar och laddlock. Sen var regenbromsarna av vilket var ovant/lite läskigt och autopiloten helt ur funktion (troligtvis frost på kameralinsen). Som sagt, kallare lär det bli, hoppas bilen funkar då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 12:07
av thompap
C Johan skrev:
Jag hade fastfrusna backspeglar och laddlock. Sen var regenbromsarna av vilket var ovant/lite läskigt och autopiloten helt ur funktion (troligtvis frost på kameralinsen). Som sagt, kallare lär det bli, hoppas bilen funkar då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att inte fälla in backspeglarna kan ju vara en lösning på att backspeglarna fryser fast, på fel ställe. Det är ju värre med laddlock och om handtagen inte vill komma ut. Vid underkylt regn så blir det dessutom ofta en iskant längst ned på rutorna. Eftersom rutan åker ned ngn centimeter när dörrana öppnas så borde ju det också kunna vara ett potentiellt problem...
Själv har jag inte bilen än, men intresserad om någon fått allvarliga problem vid kyla/snö/isbildning och eventuella lösningar (om man måste ha bilen utomhus): inte kunnat ladda fast man behövt, inte kunna öppna dörrar pga handtag eller isbildning på rutor etc.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 12:14
av leiflodde
Körde förra vintern utan större problem och bara en gång var det problem och då radarn som varnade för låg signal (snömodd) annars lugnt.

Men igår i snömodden hördes ett skrapande ljud och först trodde jag att det var snö i hjulhusen vilket det också var men upptäckte då båda inre skydden (mörka håriga mattorna) fram var lösa och lossnat från sina fäste och låg upp över framhjulen.

I bifogad bild sen ni vilka jag menar och böjde bara tillbaks dessa sen funkade det igen iallafall dagens första 20 mil.

Idag var speglarna fastfrusna och handtagen lite svåra att få ut men kanske lite underhåll (smörja) gjort susen.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 12:16
av Remuz
Växlingen mellan tämligen varmt och tämligen kallt gör ju det extra jobbigt just nu. Den värme som har varit ser ju till att det finns massor av fukt. Några dagar med minusgrader så blir luften betydligt mindre fuktig och färre saker fryser fast. Oftast blir det också mindre halt eftersom det blir mindre frost (dagg).

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 12:20
av bladh
Jag är också lite orolig. Verkar som att climate inte går i 30 min för att värma utan att den stänger av när termosensor tycker att den uppnått "rätt" temperatur. Sen kallnar bilen fort igen. Fick sätta igång värmaren 3 gånger i morse.
Ser illa ut med skydden som lossnat.
Vad smörjer du handtag och speglar med?

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 12:21
av Oppfinnarn
Hade en Peugeot 407 coupe innan (och en 406 coupe innan dess), även dessa fällde in backspelar när man låste bilen, och hade "ramlösa" framdörrar, så fönstret åkte ner när man öppnade dörren .... och visst frös både backspegelmekanismen och fönstret flera gånger (dvs åkte inte ner när man öppnade dörren) så detta är - vill jag säga - inte förvånande alls i fallet med först slask och nollgradigt och sedan svinkallt dagen efter. Hade precis detta fenomen själv i morse när jag for iväg med "den blå".

I den meningen är nog alla bilar "sommarbilar" som har rörliga delar på utsidan en svensk vinter, i så fall....

En stor skillnad dock, kupen var +20 grader i teslan när jag gick ut, det var den inte i de andra bilarna ;-)

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 13:29
av provoman
Så, kan silicon spray kanske lösa problemet med fastfrusna dörrhandtag och kanske man även kan spraya lite på nederdelen av sidorutorna och parkeringssensorerna? Undras om lacken klarar sig om man skulle stänka lite?

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 14:36
av Svenssons
provoman skrev:
Så, kan silicon spray kanske lösa problemet med fastfrusna dörrhandtag och kanske man även kan spraya lite på nederdelen av sidorutorna och parkeringssensorerna? Undras om lacken klarar sig om man skulle stänka lite?
Får du lackskada som ska fixas så är nog inte silikon så särskilt populärt...

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 23 nov 2015 16:38
av Jerker
Jag tror att alla bilar hade problem nu. Här hade vi rikligt med regn i flera dagar och sen blev det smällkallt. Min fossilbil hade också problem med rörliga delar som hade frusit fast och dörrar som inte gick att stänga. Detta var nog ett extremfall av väderomslag.

Jag hade en VW Passat -89 där dörrlåsen alltid hängde sig när det var kallt. Det var mången gång jag åkte iväg och fick hålla i förardörren för att det nån stans inne i dörren kärvade av kyla så att låsmekanismen inte gick tillbaka. När man kört med full värme 10 minuter hörde man ett "klick" inne i dörren och sen gick det att stänga den! :mrgreen:

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 24 nov 2015 12:05
av Jocce
Nu har jag inte fått Teslan ännu, men min erfarenhet från tidigare bilar av olika märken och tillverkningsland är att som det är nu, pendlande mellan +5 och -5 är värsta tillfället...

-10 och neråt har sällan varit problem (annat än att större motorer drar mycket på batteriet vid kallstart...)...


/Jocce

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 24 nov 2015 12:23
av bylund
Två andra problem hade jag:
- Radarn snöar igen då den är konkav och det är rejält med snö i luften. Volvo t ex har en konvex radar som verkar mindre snökänslig
- Om man får is på vindrutetorkaren lite strategiskt så den smetar vatten framför regnsensorn så kan vindrutetorkarna få fnatt och köra fullhastighet. Det finns inget intervalläge, så då får man antingen stanna och fixa eller köra med dem avstängda och dutta lite manuellt, om vädret motiverar att köra torkarna lite ibland. Har bara hänt någon enstaka gång, och lite av ett i-landsproblem.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 24 nov 2015 13:30
av Lessmog
Nu har jag inte testat den delen av köldpaketet, men kan man inte dra på torkarvärmen och smälta bort isen?

Radartratten kunde kanske förses med något gummiskydd? ;) En del sätter en halv tennisboll på dragkulan.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 24 nov 2015 13:41
av bylund
Lessmog skrev:
Nu har jag inte testat den delen av köldpaketet, men kan man inte dra på torkarvärmen och smälta bort isen?

Radartratten kunde kanske förses med något gummiskydd? ;) En del sätter en halv tennisboll på dragkulan.
Kanske det. Jag har inte vinterpaketet, så det är kanske därför jag får betala för att vara snål helt enkelt.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 24 nov 2015 19:14
av MEL
Jag har kört bilen två vintrar utan några större problem. Bakhjulsdriven och utan backspeglar som fälls in, dock med vinterpaketet. Tycker att det är till stora delar en bra vinterbil, har aldrig haft problem med värmen, handtag eller liknande. Brukar iofs alltid förvärma bilen. Vid ett par tillfällen har jag fått pilla upp laddluckan med ett kort då den har frusit men det är nog det enda. Ja, utöver att man tappar en del i räckvidd under vintern förstås. Återstår att se om det blir bättre efter 7.0...

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 25 nov 2015 11:08
av sondell
Super vinterbil. När det är 20 minus och grannarna står med startkablar lägger man bara i drive och kör iväg. Värmen kommer momentant. :-).

Men saker att tänka på är väl
Förvärm om det är risk att fönstren fryser fast så att inte dörren går upp. Kan också göra att listen lossnar om det frusit där.
Silokon på lister.
Regen på low.
Vik inte in backspeglarna. Risk för fastfrysning.
Ha inte på torkarvärme om du använder dem och det snöar. Skapar bara mer is. Torkarna måste vara still för att kunna smältas.
Manuella inställningar av klimatanläggningen kan vara nödvändiga.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 25 nov 2015 11:16
av bylund
sondell skrev:
Regen på low.
För att motionera bromsarna eller för att du inte litar på antisladdsystemet?
Jag körde regen på normal förra vintern och hade inte problem med att det var halt. Däremot kanske man vill bromsa bort slask från bromsarna i högre grad.

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 25 nov 2015 13:15
av sondell
bylund skrev:
sondell skrev:
Regen på low.
För att motionera bromsarna eller för att du inte litar på antisladdsystemet?
Jag körde regen på normal förra vintern och hade inte problem med att det var halt. Däremot kanske man vill bromsa bort slask från bromsarna i högre grad.
Både och. Blir ju väldigt dålig bromsverkan efter ett tag när de inte används.
Osäker på hur mkt jag ska lite på antisladd. Får man en riktningsändring på bilen i ishalka har man ju trots allt inte mer friktion att jobba med en den som är, även om man gör det smart. Har fått sladd av regen flera gånger, men alltid gått bra. Så kanske det funkar. I torsdags hade de dock glömt salta på E18 väster om Arboga. Fick en liten sladd i vänsterfil med en långtradare i högerfilen. Reflexmässigt släppte jag gasen vilket tack vare regen gav en våldsam släng åt andra hållet och bakänden var nästan inne mellan bil och släp på långtradaren. Det blev en farlig situation som inte uppstått utan regen. Bäst hade förstås varit att få bort reflexen att släppa gasen, har man inte den är det ju lugnt ;-).
Körde genom Danmark och Skåne i helgen i monstersnöfallet. Gick förvånansvärt bra. Hade man bara sett vägen så... Snöade så in i... Mkt bilar med sommardäck därnere tyvärr så blev ju stopp i trafiken ändå. Fick köra bakom större fordon som plöjde bort lite snö, annars hängde underredet på snön. Skulle haft telisarna istället ;-).

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 25 nov 2015 13:51
av drakbane
Får meddela Transportstyrelsen detta så de kan ta bort regen också, när de ändå håller på :lol:

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 25 nov 2015 19:03
av Martinen
sondell skrev:
Super vinterbil. När det är 20 minus och grannarna står med startkablar lägger man bara i drive och kör iväg. Värmen kommer momentant. :-).

Men saker att tänka på är väl
Förvärm om det är risk att fönstren fryser fast så att inte dörren går upp. Kan också göra att listen lossnar om det frusit där.
Silokon på lister.
Regen på low.
Vik inte in backspeglarna. Risk för fastfrysning.
Ha inte på torkarvärme om du använder dem och det snöar. Skapar bara mer is. Torkarna måste vara still för att kunna smältas.
Manuella inställningar av klimatanläggningen kan vara nödvändiga.
Bra tips!
Har du silikonat dina lister?

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Postat: 25 nov 2015 22:18
av sondell
Martinen skrev:
sondell skrev:
Super vinterbil. När det är 20 minus och grannarna står med startkablar lägger man bara i drive och kör iväg. Värmen kommer momentant. :-).

Men saker att tänka på är väl
Förvärm om det är risk att fönstren fryser fast så att inte dörren går upp. Kan också göra att listen lossnar om det frusit där.
Silokon på lister.
Regen på low.
Vik inte in backspeglarna. Risk för fastfrysning.
Ha inte på torkarvärme om du använder dem och det snöar. Skapar bara mer is. Torkarna måste vara still för att kunna smältas.
Manuella inställningar av klimatanläggningen kan vara nödvändiga.
Bra tips!
Har du silikonat dina lister?
Inte i år. Men förra året. Hade ett silikonstift. Men vet att dessa är använda av folk på norska forumet:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000030629/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017071/
Dock om man ska smörja så att inte fönstren fastnar av is, så blir det ju en liten cm kladdkant på rutan längst ned eftersom den får med sig silikon när den åker ner när man öppnar dörren. SÅ är man petig och vill ha något som inte kladdar ska tydligen denna vara bra:
http://www.swissvax.co.uk/product_detai ... feed_250ml
Men har ingen erfarenhet själv om den. Blev dock sugen på att köpa den när jag läste om den...