Model 3 -2019 va Model S75 -2016
Moderator: Redaktion
Model 3 -2019 va Model S75 -2016
Hej allihopa, jag är helt ny vad det gäller elbilar men har svårt att bestämma mig. Prismässigt är dessa bilar nära varandra men oroar mig för
Model 3 LR
- storlek på bilen
- massa små skönhets fel ( petig som fan)
Model S75
- räckvidd
- sämre laddning
Hur ska man tänka ? Vad skulle ni ha valt?
Jag vet att många tråkar er ut med samma problem men jag verkligen behöver hjälp.
Model 3 LR
- storlek på bilen
- massa små skönhets fel ( petig som fan)
Model S75
- räckvidd
- sämre laddning
Hur ska man tänka ? Vad skulle ni ha valt?
Jag vet att många tråkar er ut med samma problem men jag verkligen behöver hjälp.
- Andreasson
- Teslaägare
Re: Model 3 -2019 va Model S75 -2016
Självklart en Model S!
Mer bil helt enkelt!
Mer bil helt enkelt!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Tack för svar. Detta är precis det som gör att jag kan inte bestämma mig. Alltså M3 känns verkligen som låg budget. Får ingen känsla av att sitter i en bil som kostar en hel del. I MS känns rätt så bra men det som gör mig orolig är laddning och 25-30 mil är inte så där jätte imponerande. Nu verkar det gälla de flesta elbilarAndreasson skrev:Självklart en Model S!
Mer bil helt enkelt!

Dragkrok
Om du vill ha det är det 3:a som gäller.
Den är också större än den verkar, så kolla vilka behov just du har.
En S är, som redan sagts, mer bil, bredare baksäte. Hatchback lucka är verkligen praktiskt.
Laddhastighet skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Läste ett inlägg där någon med en Zoe svarade på hur ofta hen behövde ladda och sa ”i princip aldrig”, och på frågan ”hur ofta laddar du?”, så ofta jag kan.
Alltså är det mer ett vanemöster som behöver ändras, ladda medan du/ni äter/fikar, och vise versa.
Visst, bränner man ner på kontinenten och vill komma fram så fort som möjligt är snabb laddning bra, men hur stor skillnad gör det i verklig tid?
Om du vill ha det är det 3:a som gäller.
Den är också större än den verkar, så kolla vilka behov just du har.
En S är, som redan sagts, mer bil, bredare baksäte. Hatchback lucka är verkligen praktiskt.
Laddhastighet skulle jag inte lägga så stor vikt vid. Läste ett inlägg där någon med en Zoe svarade på hur ofta hen behövde ladda och sa ”i princip aldrig”, och på frågan ”hur ofta laddar du?”, så ofta jag kan.
Alltså är det mer ett vanemöster som behöver ändras, ladda medan du/ni äter/fikar, och vise versa.
Visst, bränner man ner på kontinenten och vill komma fram så fort som möjligt är snabb laddning bra, men hur stor skillnad gör det i verklig tid?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Givetvis Model 3. Mycket modernare och körgladare bil. Har haft båda två (just S75 och 3LR). Enda fördelen med S är om man behöver stort lastutrymme, i övrigt talar allt för 3 (ekonomi, laddhastighet, räckvidd, prestanda, körglädje). Tror dessutom det är stor risk att mjukvaruuppdateringar av gamla S&X med stående skärm successivt kommer fasas ut.
Gällande skönhetsfel så skulle jag dessutom säga att det är klart fler på en S från 2016 än en 3a från 2019. Tesla har blivit bättre för varje år som gått (men är fortfarande inte bland de bästa på just detta).
Gällande skönhetsfel så skulle jag dessutom säga att det är klart fler på en S från 2016 än en 3a från 2019. Tesla har blivit bättre för varje år som gått (men är fortfarande inte bland de bästa på just detta).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
S är löjligt bekväm att åka i
den är också mycket mera premium (3 är och känns mer budget även
om många tycker den är ”modern” och mer ”clean”, t.o.m. tagit bort instrument framför ratten osv).
S kan också vara jobbigt stor i stadskärnor och dylikt… och när garantin gått ut så måste man vara
beredd på kostnader (gäller ju alla bilar såklart men du jämför ju bilar som är olika gamla).

om många tycker den är ”modern” och mer ”clean”, t.o.m. tagit bort instrument framför ratten osv).
S kan också vara jobbigt stor i stadskärnor och dylikt… och när garantin gått ut så måste man vara
beredd på kostnader (gäller ju alla bilar såklart men du jämför ju bilar som är olika gamla).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Premium är otroligt subjektivt. Gammal teknik känns aldrig premium för mig. Sätter man ett skal i 18 karats guld runt en Nokia 3310 så är den mobilen fortfarande inte premium i mina ögon. Interiören i S/X känns väldigt föråldrad idag imo. Önskar såklart att så inte var fallet eftersom jag "tvingas" köra en X...Bjelke skrev:S är löjligt bekväm att åka iden är också mycket mera premium (3 är och känns mer budget även
Det är lite samma diskussion som gällande fossil vs BEV eller gammeltillverkare vs Tesla imo.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Andreasson
- Teslaägare
Min 85D från 2015, som jag nu kört 37000 mil sen jag tog ut den, kommer ca 30 mil fortfarande. Jag har nog tappat ca 3-4mil sen den var ny. Laddhastigheten är fortfarande helt ok! Den börjar vid ca 120kW och sjunker sen vartefter. Jag tycker att det är helt ok. Lite kaffe och datortid, så går det rätt fort!Elvis2022 skrev:Tack för svar. Detta är precis det som gör att jag kan inte bestämma mig. Alltså M3 känns verkligen som låg budget. Får ingen känsla av att sitter i en bil som kostar en hel del. I MS känns rätt så bra men det som gör mig orolig är laddning och 25-30 mil är inte så där jätte imponerande. Nu verkar det gälla de flesta elbilarAndreasson skrev:Självklart en Model S!
Mer bil helt enkelt!mkt optimistiska test men verkligheten är 30 mil.
Min son var helt inne på att skaffa en Tesla för ett år sen. Han valde också Model S. Främst pga att han inte gillade skärmen (förarmiljön) i Model 3. Dessutom är den skönare att köra långt med, tycker han. Han köpte en 90D 2016 facelift.
Mitt råd är att skaffa en Model S. Det gör inget ifall det är en långmilare. Den bara går och går... Man får tänka annorlunda vad gäller livslängd på elbilar!
Model S 85D (2015)
Andreasson skrev:Min 85D från 2015, som jag nu kört 37000 mil sen jag tog ut den, kommer ca 30 mil fortfarande. Jag har nog tappat ca 3-4mil sen den var ny. Laddhastigheten är fortfarande helt ok! Den börjar vid ca 120kW och sjunker sen vartefter. Jag tycker att det är helt ok. Lite kaffe och datortid, så går det rätt fort!Elvis2022 skrev:Tack för svar. Detta är precis det som gör att jag kan inte bestämma mig. Alltså M3 känns verkligen som låg budget. Får ingen känsla av att sitter i en bil som kostar en hel del. I MS känns rätt så bra men det som gör mig orolig är laddning och 25-30 mil är inte så där jätte imponerande. Nu verkar det gälla de flesta elbilarAndreasson skrev:Självklart en Model S!
Mer bil helt enkelt!mkt optimistiska test men verkligheten är 30 mil.
Min son var helt inne på att skaffa en Tesla för ett år sen. Han valde också Model S. Främst pga att han inte gillade skärmen (förarmiljön) i Model 3. Dessutom är den skönare att köra långt med, tycker han. Han köpte en 90D 2016 facelift.
Mitt råd är att skaffa en Model S. Det gör inget ifall det är en långmilare. Den bara går och går... Man får tänka annorlunda vad gäller livslängd på elbilar!
Tack. Snällt av er att komma med era tankar runt köpet. Det finns en hel del S75d som har rullat mellan 6k mil upp till 10k. Det går att lägga till försäkring så det känns ok.
En till fråga, hur ska man tänka på alla Teslor som är importerade från Norge? Vad är nackdel med dessa? Har aldrig köpt en bil som är inte såld i Sverige, är lite orolig för fusk men också kostnad med försäkring. Brukar kosta extra.
Jag hade valt en S 90D med fri SuC. Model 3 från 2019 är inte särskilt mycket bättre byggda än S och är dessutom svårt bullriga och saknar rattvärme.
En S med AP1 har dessutom fungerande basfunktioner såsom autowipers, auto headlights, skyltavläsning osv. Även byta fil med blinkers fungerar väl på dem?
En ny 3 är väl lite bättre. Bättre byggda, tystare, rattvärme, matrix-förberedda strålkastare...
Jag tycker S ligger bättre på vägen. 3 känns lite nervös. Och så är stolarna kassa.
En S med AP1 har dessutom fungerande basfunktioner såsom autowipers, auto headlights, skyltavläsning osv. Även byta fil med blinkers fungerar väl på dem?
En ny 3 är väl lite bättre. Bättre byggda, tystare, rattvärme, matrix-förberedda strålkastare...
Jag tycker S ligger bättre på vägen. 3 känns lite nervös. Och så är stolarna kassa.
Jag har haft en S75D 2016 och har en M3 LR.
För och nackdelar med båda är väl beskrivet ovan. Men det är helt klart så att du måste bestämma vad som är viktigt för dig. När folk säger att en är bäst så gäller det deras tycke och smak, samt behov. Det som är viktigt för mig är troligtvis inte viktigt för dig.
Bäst är att provåka.
Själv kan jag leva med båda, men bytte för att en M3 LR passade just mig bäst.
För och nackdelar med båda är väl beskrivet ovan. Men det är helt klart så att du måste bestämma vad som är viktigt för dig. När folk säger att en är bäst så gäller det deras tycke och smak, samt behov. Det som är viktigt för mig är troligtvis inte viktigt för dig.
Bäst är att provåka.
Själv kan jag leva med båda, men bytte för att en M3 LR passade just mig bäst.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Legato skrev:Premium är otroligt subjektivt. Gammal teknik känns aldrig premium för mig. Sätter man ett skal i 18 karats guld runt en Nokia 3310 så är den mobilen fortfarande inte premium i mina ögon. Interiören i S/X känns väldigt föråldrad idag imo. Önskar såklart att så inte var fallet eftersom jag "tvingas" köra en X...Bjelke skrev:S är löjligt bekväm att åka iden är också mycket mera premium (3 är och känns mer budget även
Det är lite samma diskussion som gällande fossil vs BEV eller gammeltillverkare vs Tesla imo.
Det där är något som dyker upp. Vadå föråldrat? Det är väl mer eller mindre samma gränssnitt och samma funktioner? Skillnaden är att S har en spak för vindrutetorkarna och en skärm framför ratten. I min bok är det två fördelar.
Är det ventilationen kanske?
Skillnaden på skärmarna är som dag och natt. Jämför man med en S från 2016 med MCU1 så år det du dessutom otroligt stor skillnad i respons. Förutom att skärmen i sig är betydligt bättre så är "landscape" överlägset och jag tror risken är stor att uppdateringar kommer fasas ut för den gamla stående skärmen nu när Tesla inte sålt sådana bilar på drygt ett år.MWall skrev:Legato skrev:Premium är otroligt subjektivt. Gammal teknik känns aldrig premium för mig. Sätter man ett skal i 18 karats guld runt en Nokia 3310 så är den mobilen fortfarande inte premium i mina ögon. Interiören i S/X känns väldigt föråldrad idag imo. Önskar såklart att så inte var fallet eftersom jag "tvingas" köra en X...Bjelke skrev:S är löjligt bekväm att åka iden är också mycket mera premium (3 är och känns mer budget även
Det där är något som dyker upp. Vadå föråldrat? Det är väl mer eller mindre samma gränssnitt och samma funktioner? Skillnaden är att S har en spak för vindrutetorkarna och en skärm framför ratten. I min bok är det två fördelar.
Är det ventilationen kanske?
S/X är mycket mer plottrig och mycket mer lik en vanlig gammal fossilbil interiört. 3 är mycket luftigare och snyggare imo. Ventilationen är en ganska stor del av detta ja.
Jag tycker nya S/X är en väldigt stor förbättring interiört och det beror ju främst på att det är en replikering i mångt och mycket av Model 3.
Sen är det ju inte bara föråldrat rent subjektivt. Det är ju defacto en design som är nära 10 år gammal nu.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Jag har kört en av de första Model 3 AWD LR som kom till Sverige. Tycker inte den är så bullrig inuti. Har i och för sig inte kört snabbare än 104 km/h (körde bara motortrafikled – inte motorväg). Tycker den bullermässigt är fullt jämförbar med förra V60 kombi, senaste V70 kombi, förra (gasdrivna) VW Passat kombi samt förra (gasdrivna) VW Golf Golf kombi.MWall skrev:.../ Model 3 från 2019 är inte särskilt mycket bättre byggda än S och är dessutom svårt bullriga och saknar rattvärme. /.../
Tycker heller inte Model 3 AWD LR är "nervös" på något sätt vid normal körning. Ungefär som förra (gasdrivna) VW Golf Golf kombi eller förra V60 kombi. Kanske blir den nervös ifall det är för högt däcktryck eller om hjulinställningen inte är korrekt utförd...
Även stolarna är fullt jämförbara med alla fyra ovan nämnda bilar (läderklädda sportstolarna för Passaten). Har dock inte kört längre än 1 timme och 40 min med en Model 3.
Du (TS) verkar ju ekonomiskt kunna klara av eventuella reparationer som inte täcks utanför garantin – så det är väl bara att köpa den bil som du vill ha. Det gäller väl att leta efter ett ex. som inte har några missljud i kupén, och som har en byggkvalité som du i övrigt är nöjd med.
Det finns en hel del trådar redan på forumet om tänkvärdheter när det gäller begagnade Model S.
Om du är intresserad kan du hitta dem genom att använda Google's sökfunktion (jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera som jag vill...)
Mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se
...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanslag emellan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag gick direkt ifrån en 2014 model S 85 mot en ny 2022 model 3 LR.
Hade jag inte fått bra för min S och hade den haft längre garanti hade jag behållt den. Den var i en helt annan klass komfortmässigt, både vad gäller fjädring och kupébuller. Den hade plåttak och vanlig stålfjädring. Jag föredrar också inredningen i gamla model S, två skärmar, ingen mittkonsol och bra lårstöd i stolarna.
Minus för model 3 är även att infotainment blivit sämre, man måste gå in i resor eller energi för att se förbrukning och halva skärmen tas upp av en meningslös bilanimation som inte tillför något alls mer än att ta upp plats som skulle kunna använts till något meningsfullt. Småbökigt att gå in i meny för att styra torkare m m. Sedanbakluckan har hittills känts som ett mindre problem än förväntat, trean lastar också bra och har stort bagage även om det är mindre än S.
De stora fördelarna med trean är en avsevärt längre räckvidd och lägre förbrukning - särskilt på vintern där det behövs som mest. Ett helt kompromisslöst elbilsägande även på lite längre fram- och tillbakakörningar utan laddmöjlighet. I princip dubbel laddhastighet räknat i km/minut. Fyrhjulsdrift, drag och garantier väger också tungt för mig.
Som andrabil hade jag valt en äldre S. Som endabil är en trea eller en Y rimligare, de kan mer och är befriade från det som verkligen kan göra resor jobbiga: många och långa laddstopp. Sen får man stå ut med den försämrade komforten.
De säger att trean är mycket roligare att köra. Ja, den är roligare men S är också rolig. Men S är mycket skönare. Och mycket snyggare, tycker jag iaf.
Hade jag inte fått bra för min S och hade den haft längre garanti hade jag behållt den. Den var i en helt annan klass komfortmässigt, både vad gäller fjädring och kupébuller. Den hade plåttak och vanlig stålfjädring. Jag föredrar också inredningen i gamla model S, två skärmar, ingen mittkonsol och bra lårstöd i stolarna.
Minus för model 3 är även att infotainment blivit sämre, man måste gå in i resor eller energi för att se förbrukning och halva skärmen tas upp av en meningslös bilanimation som inte tillför något alls mer än att ta upp plats som skulle kunna använts till något meningsfullt. Småbökigt att gå in i meny för att styra torkare m m. Sedanbakluckan har hittills känts som ett mindre problem än förväntat, trean lastar också bra och har stort bagage även om det är mindre än S.
De stora fördelarna med trean är en avsevärt längre räckvidd och lägre förbrukning - särskilt på vintern där det behövs som mest. Ett helt kompromisslöst elbilsägande även på lite längre fram- och tillbakakörningar utan laddmöjlighet. I princip dubbel laddhastighet räknat i km/minut. Fyrhjulsdrift, drag och garantier väger också tungt för mig.
Som andrabil hade jag valt en äldre S. Som endabil är en trea eller en Y rimligare, de kan mer och är befriade från det som verkligen kan göra resor jobbiga: många och långa laddstopp. Sen får man stå ut med den försämrade komforten.
De säger att trean är mycket roligare att köra. Ja, den är roligare men S är också rolig. Men S är mycket skönare. Och mycket snyggare, tycker jag iaf.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
För säkerhets skull:SwedishAdvocate skrev:.../ Det finns en hel del trådar redan på forumet om tänkvärdheter när det gäller begagnade Model S.
Om du är intresserad kan du hitta dem genom att använda Google's sökfunktion (jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera som jag vill...)
Mata in följande i Google:
site:teslaclubsweden.se
...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanslag emellan...
Om du vill söka efter Model S (med Google) på forumet så behöver du använda citattecken. Det skall således skrivas så här när man gör en sökning:
"Model S"
Och det gäller så klart även andra söktermer som kan innehålla ett (eller kanske till och med flera) mellanrum.
Men det här hade du ju säkert redan koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting