BMW i7
Postat: 21 apr 2022 16:44
Efter längre betraktelse är jag beredd att hålla med. Tyckte 7an var otroligt snygg på den tiden den var nyskapande, speciellt E 32an när den kom 1987. Ändamålsenligt lång huv för V12an. Nu har den övervintrat den formen från en svunnen tid och lagt till jättegrillen som förutom att vara ful inte behövs på en elbil. Sen att släpa runt med två meter tomrum framför ratten, utan frunk. Varför? Ser faktiskt pinsam ut när man tittat ett tag.Legato skrev:Tycker det är ett riktigt missfoster, ännu värre än IX. Ännu groteskare grill som ser än värre ut med de smala strålkastarna. För egen del är EQS ett avsevärt mer intressant alternativ.
Gillar de stora grillar i Kina? Hoppas det!HelectriC skrev:Jag tror man ska ta bilen för vad den är. Den är en lyxlimpa som rattas av en chaufför. Tänk den megalyxen att sitta i baksätet, ser helt sjukt lyxigt, komfortabelt och hightech utRäckvidd och förbrukning lär vara ett icke-problem, de som blir runtkörda i den åker inte på semester med bil, men från möte till möte i närområdet. Och den typen av människor finns det väldigt få av i Europa. Det är Kina, Mellanöstern och delvis USA som är huvudmarknader och där tycker dom väl antagligen att designen är tilltalande. Vad vi tycker bryr sig inte en stjäl om i München.
Ja, det är nåt med drakar och grejer har jag hörtmartinot skrev:Gillar de stora grillar i Kina? Hoppas det!HelectriC skrev:Jag tror man ska ta bilen för vad den är. Den är en lyxlimpa som rattas av en chaufför. Tänk den megalyxen att sitta i baksätet, ser helt sjukt lyxigt, komfortabelt och hightech utRäckvidd och förbrukning lär vara ett icke-problem, de som blir runtkörda i den åker inte på semester med bil, men från möte till möte i närområdet. Och den typen av människor finns det väldigt få av i Europa. Det är Kina, Mellanöstern och delvis USA som är huvudmarknader och där tycker dom väl antagligen att designen är tilltalande. Vad vi tycker bryr sig inte en stjäl om i München.
https://feber.se/bil/bmws-designchef-fo ... 99100/?p=1BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern.
Kan Hooydonks teori verkligen stämma? Kina och arabländerna vet jag inget om, men jag bor i USA och tycker jag har hyfsad koll på opinionen här.martinot skrev:https://feber.se/bil/bmws-designchef-fo ... 99100/?p=1BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern.
Nästa "drakversioner" för BMW enligt nyheten på Feber blir något liknande dessa:
2021 sålde BMW mer än tesla i USA från det jag kan hitta, 2020 ganska lika. 2019 var bmw överlägsnaOlof Tenghoff skrev:Kan Hooydonks teori verkligen stämma? Kina och arabländerna vet jag inget om, men jag bor i USA och tycker jag har hyfsad koll på opinionen här.martinot skrev:BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern.
Tesla säljer ju betydligt bättre än BMW i USA trots att de inte har någon grill överhuvudtaget...
Hoydoonk kanske är inne på att BMW och Tesla tilltalar olika kunder och att grillkunderna föredrar BMW? Tveksamt. Många av de jag stött på med Tesla kommer från just BMW och har inte uttryckt någon saknad av grill. Att bilarna ska se så dyra ut som möjligt är ju helt uppåt väggarna. Han kollar nog för mycket amerikanska hip-hop videos och sett dem köra runt i Escalade med 24-tums gulfälgar och annat bling
Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.tesla newbie skrev:Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.spacecoin skrev:Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.tesla newbie skrev:Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.martinot skrev:Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.spacecoin skrev:Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.tesla newbie skrev:Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Även om jag gillar frunk, och ogillar "fejkade" startknappar (tycker jag Volvo löst bättre i deras elbilar, som också bygger på fossilbilar i grunden för att spara kostnader), så tror jag att detta är rätt strategi från BMW. De vill medvetet låta sina kunder gå sömlöst från fossilbil till elbil, och man skall märka så liten skillnad som möjligt som BMW-kund när man byter drivlina.MWall skrev:Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.martinot skrev:Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.spacecoin skrev:Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.tesla newbie skrev:Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner.
Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.
Men visst, din teori är också en teori.
Du måste ha bra lite att hänga upp dig på om du stör dig på en startknapp.martinot skrev:Även om jag gillar frunk, och ogillar "fejkade" startknappar (tycker jag Volvo löst bättre i deras elbilar, som också bygger på fossilbilar i grunden för att spara kostnader), så tror jag att detta är rätt strategi från BMW. De vill medvetet låta sina kunder gå sömlöst från fossilbil till elbil, och man skall märka så liten skillnad som möjligt som BMW-kund när man byter drivlina.MWall skrev:Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.martinot skrev:Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.spacecoin skrev:Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.tesla newbie skrev:Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner.
Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.
Men visst, din teori är också en teori.
Gillar det inte personligen som sagt, men från BMWs försäljningsperspektiv, och för deras (kanske mer konservativa) kunder som de har som målgrupp, så är det troligen korrekt beslut. Detta är nog högst medvetet från deras sida.
martinot skrev:Även om jag gillar frunk, och ogillar "fejkade" startknappar (tycker jag Volvo löst bättre i deras elbilar, som också bygger på fossilbilar i grunden för att spara kostnader), så tror jag att detta är rätt strategi från BMW. De vill medvetet låta sina kunder gå sömlöst från fossilbil till elbil, och man skall märka så liten skillnad som möjligt som BMW-kund när man byter drivlina.MWall skrev:Anledningen är att det är svindyrt att utveckla plattformar och deras tanke är att de konstruerar en plattform för alla drivmedel. Det blir visserligen en del kompromisser men de sparar jättemycket pengar.martinot skrev:Tror du har rätt. De har troligen gjort detta högst medvetet. En orsak till det kan vara at de vill efterlikna en fossilbil så mycket som möjligt, och en fossilbil har en stor lång motorhuv (iaf. de med kraftfulla motorer). Då en sådan inte kan användas som en frunk på en fossilbil, så vill de troligen efterlikna detta och har sett till att den inte heller skall kunna användas som en frunk på en elbil.spacecoin skrev:Nu har ju BMW valt att ha samma chassi och stomme för bensin, nybrid och el för denna 7-series. Det är inte på grund av att som inte kan göra en elbil med frunk. Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt eller fel beslut, men det har ingenting med ingenjörskonst eller kompetens att göra.tesla newbie skrev:Är ju rent löjeväckande att ha en enorm motorhuv fram utan frunk. Fullkomligt skriker ”poor engineering”.
Själv tycker jag att det är lite feltänk, precis som startmotorknappar på elbilar, och en frunk är ju perfekt för att förvara alla laddkablar.
Jag gillar startknapp. Då kan man torka av inredningen och skärmen utan att komma åt en massa funktioner.
Att inte ha frunk är en av nackdelarna med kompromissandet.
Men visst, din teori är också en teori.
Gillar det inte personligen som sagt, men från BMWs försäljningsperspektiv, och för deras (kanske mer konservativa) kunder som de har som målgrupp, så är det troligen korrekt beslut. Detta är nog högst medvetet från deras sida.