Nu går elbilen 100 mil
I detta avsnitt:
Nu kommer äntligen elbilen med 100 mils räckvidd – Mercedes EQXX. Dessutom pratar vi BMW i7 och elbåtar nu när det våras. Och lönar det sig att ha ett vindkraftverk eller vattenkraftverk på tomten? Dessutom ny lyssnartävling på gång och så råder det fullt bonus-malus-kaos i Sverige.
Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Nu går elbilen 100 mil
Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion
Nu går elbilen 100 mil
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3848
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Nu går elbilen 100 mil
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Nu går elbilen 100 mil
Fast det finns väl inget exemplar av Roadster som går 1000 km men det gör det väl av EQXX?Tellus skrev:
Elon har ju för övrigt sagt att det är helt meningslöst att ha längre räckvidd än 400 miles i samband med att MS plaid+ skrotades så specarna på Roadstern kommer nog sänkas en del innan någon variant av den kommer i produktion.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Nu går elbilen 100 mil
Snyggt med ny podd av er, och snygg bil!Herr X skrev:
Nu går elbilen 100 mil
I detta avsnitt:
Nu kommer äntligen elbilen med 100 mils räckvidd – Mercedes EQXX. Dessutom pratar vi BMW i7 och elbåtar nu när det våras. Och lönar det sig att ha ett vindkraftverk eller vattenkraftverk på tomten? Dessutom ny lyssnartävling på gång och så råder det fullt bonus-malus-kaos i Sverige.
Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nu går elbilen 100 mil
Är väl bara för att bevisa att det går.
Sedan om det behövs för vanligt folk är en annan sak den storamajoriteten av resor är långt under 5 mil. Så 10 mil klarar de flesta sig med om de kan maxa varje natt.
Men det är bra att gränserna höjs för det innebär att priserna går ned vilket gör att bilar med dubbla prestanda kostar hölften av vad de gjorde förut,
Sedan om det behövs för vanligt folk är en annan sak den storamajoriteten av resor är långt under 5 mil. Så 10 mil klarar de flesta sig med om de kan maxa varje natt.
Men det är bra att gränserna höjs för det innebär att priserna går ned vilket gör att bilar med dubbla prestanda kostar hölften av vad de gjorde förut,
Re: Nu går elbilen 100 mil
Även om Elon är husgud så har han faktiskt inte alltid rättMaw skrev:Elon har ju för övrigt sagt att det är helt meningslöst att ha längre räckvidd än 400 miles i samband med att MS plaid+ skrotades
Jag hade uppskattat 100 mils räckvidd. Då hade den kanske gått 50 mil i motvind och snöstorm. Eftersom superladdarna inte står med exakt 50 mils mellanrum, så kanske den effektiva räckvidden blir 45 mil under de förutsättningarna. Det hade passat mig!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Nu går elbilen 100 mil
Driver du?Mickep skrev:Är väl bara för att bevisa att det går.
Sedan om det behövs för vanligt folk är en annan sak den storamajoriteten av resor är långt under 5 mil. Så 10 mil klarar de flesta sig med om de kan maxa varje natt.
Men det är bra att gränserna höjs för det innebär att priserna går ned vilket gör att bilar med dubbla prestanda kostar hölften av vad de gjorde förut,
Ska man bara klara 80% av sitt behov med en elbil så kommer det inte bli en särskilt attraktiv produkt. Bilen står för frihet. Att slippa anpassa sig efter tidtabeller eller andras välvilja.
Re: Nu går elbilen 100 mil
Jag håller helt med, jagbtror också att Elon har fel. 1000 km WLTP är en rimlig målsättning för en familjebil. Om jag inte minns fel siktar även t ex Volvo på 1000 km.Herr X skrev:Även om Elon är husgud så har han faktiskt inte alltid rättMaw skrev:Elon har ju för övrigt sagt att det är helt meningslöst att ha längre räckvidd än 400 miles i samband med att MS plaid+ skrotades
Jag hade uppskattat 100 mils räckvidd. Då hade den kanske gått 50 mil i motvind och snöstorm. Eftersom superladdarna inte står med exakt 50 mils mellanrum, så kanske den effektiva räckvidden blir 45 mil under de förutsättningarna. Det hade passat mig!
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Nu går elbilen 100 mil
100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Re: Nu går elbilen 100 mil
Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Re: Nu går elbilen 100 mil
Jag tycker 80-100 mil bör vara en målbild, de som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma vill väl inte åka och ladda varannan dag typ…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5704
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu går elbilen 100 mil
Alla vill väl ha lång räckvidd, frågan är vad det får kosta. Jag tycker att värdet av extra mil är lågt om bilen klarar 50 mil+.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nu går elbilen 100 mil
Alla, fram till ca 1980 eller så.nek0 skrev:Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu går elbilen 100 mil
Jag skulle lätt kunna betala 100.000 till för att få 100 mil WLTP istället för 55.Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Bilen blir tyngre och kommer att vara mindre effektiv, men jag skulle kunna få kanske 45-50 mil med släp/husvagn och även kunna köra med släpet vintertid. Specifikt ändamål för många som bor i norra Sverige förvisso; men desto trevligare att åtminstone ha möjligheten att välja till en XLR-modell.
Eller Cybertruck med stora batteriet då.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu går elbilen 100 mil
Ok såna finns det många av och de tankar långsammare om det är kallt eller varmt eller om de måste dela bränslepumpen med någon. Ser du inte själv hur det du skrev låter.? Hur många här på forumet har en sån bil och hur många åker långt med en son bil?BrooklynS skrev:Alla, fram till ca 1980 eller så.nek0 skrev:Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
-
- elbilist
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nu går elbilen 100 mil
Bra podd…
Angående Torbjörns Mail där han påstår att Volkswagen släpper filbyte på samtliga ID oavsett utrustningsnivå…är nog lite väl optimistiskt.
Denne funktion ligger under ”travel assist” när man läser det finstilta, vilket är ett paket som kostar lite extra slantar…
Dessutom kräver det två radar som inte finns på några av de bilar som är levererade till sverige idag.
Så detta lär inte bli en Funktion som vi med ID bilar kommer få på köpet, även om vi köpt paketet för 35000:- till första generationens ID.
Angående Torbjörns Mail där han påstår att Volkswagen släpper filbyte på samtliga ID oavsett utrustningsnivå…är nog lite väl optimistiskt.
Denne funktion ligger under ”travel assist” när man läser det finstilta, vilket är ett paket som kostar lite extra slantar…
Dessutom kräver det två radar som inte finns på några av de bilar som är levererade till sverige idag.
Så detta lär inte bli en Funktion som vi med ID bilar kommer få på köpet, även om vi köpt paketet för 35000:- till första generationens ID.
Re: Nu går elbilen 100 mil
Absolut, med en bil som aldrig kommer säljas och körd med ägg under gaspedalen osv. Kom ihåg att alla andra (utöver Tesla) desperat försöker stärka sitt brand, säkra sina kunder att just deras brand minsann kan leverera EVs som ingen annan o med fantastiska egenskaper (nämner dock aldrig något pris) och dödsstöten - göra vinster på sina EVs.. där har ni problemen alla legacy biltillverkare försöker hantera.Herr X skrev:
Nu går elbilen 100 mil
I detta avsnitt:
Nu kommer äntligen elbilen med 100 mils räckvidd – Mercedes EQXX. Dessutom pratar vi BMW i7 och elbåtar nu när det våras. Och lönar det sig att ha ett vindkraftverk eller vattenkraftverk på tomten? Dessutom ny lyssnartävling på gång och så råder det fullt bonus-malus-kaos i Sverige.
Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Re: Nu går elbilen 100 mil
nek0 skrev:Ok såna finns det många av och de tankar långsammare om det är kallt eller varmt eller om de måste dela bränslepumpen med någon. Ser du inte själv hur det du skrev låter.? Hur många här på forumet har en sån bil och hur många åker långt med en son bil?BrooklynS skrev:Alla, fram till ca 1980 eller så.nek0 skrev:Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Hur ofta kör du själv långt på vintern?
Re: Nu går elbilen 100 mil
tslaqqq skrev:
Absolut, med en bil som aldrig kommer säljas och körd med ägg under gaspedalen osv. Kom ihåg att alla andra (utöver Tesla) desperat försöker stärka sitt brand, säkra sina kunder att just deras brand minsann kan leverera EVs som ingen annan o med fantastiska egenskaper (nämner dock aldrig något pris) och dödsstöten - göra vinster på sina EVs.. där har ni problemen alla legacy biltillverkare försöker hantera.
Mercedes EQS går imponerande snålt och är egentligen bättre på allt jämfört med Model S. Den har lägre luftmotstånd än Teslas bilar också. Och den kan du köpa. Till skillnad från Model S. Tyvärr lite dyr... Men det kommer Model S refresh också vara.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19827
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19827
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu går elbilen 100 mil
Minst en gång per vecka.,men det är inte relevant för mina inlägg i denna tråden. Frågan var hur många skulle betala extra för en större bränsle tank i en avgasbil, inte hur lång räckvidd jag vill haMWall skrev:nek0 skrev:Ok såna finns det många av och de tankar långsammare om det är kallt eller varmt eller om de måste dela bränslepumpen med någon. Ser du inte själv hur det du skrev låter.? Hur många här på forumet har en sån bil och hur många åker långt med en son bil?BrooklynS skrev:Alla, fram till ca 1980 eller så.nek0 skrev:Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
Hur ofta kör du själv långt på vintern?
Re: Nu går elbilen 100 mil
Tycker jag också är en bra målsättning. Har man längre räckvidd så slipper man stoppa på SuC för mat och paus. Finns så mycket trevligare ställen att stanna på. Tesla SuC är effektiva, men verkligen stentråkiga ställen med asfaltsöken och dålig smaklös snabbmat. Har man längre räckvidd så får man större frihet.Maw skrev:Jag håller helt med, jagbtror också att Elon har fel. 1000 km WLTP är en rimlig målsättning för en familjebil. Om jag inte minns fel siktar även t ex Volvo på 1000 km.Herr X skrev:Även om Elon är husgud så har han faktiskt inte alltid rättMaw skrev:Elon har ju för övrigt sagt att det är helt meningslöst att ha längre räckvidd än 400 miles i samband med att MS plaid+ skrotades
Jag hade uppskattat 100 mils räckvidd. Då hade den kanske gått 50 mil i motvind och snöstorm. Eftersom superladdarna inte står med exakt 50 mils mellanrum, så kanske den effektiva räckvidden blir 45 mil under de förutsättningarna. Det hade passat mig!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nu går elbilen 100 mil
Vet ej. Är nog inte många. De flesta har nog betydligt längre. Vår har E-klass diesel har med 70+ liter tank en räckvidd på 150-170 mil på landsväg/motorväg.nek0 skrev:Hur många vanliga avgasbilar har räckvidd på 30-40mil?Elof skrev:100 mils räckvidd är såklart trevligt, men det kostar ju, inte bara pengar. Jag tror det är en liten andel av bilbrukarna som tycker det är värt särskilt mycket mer med 100 mils räckvidd istället för 60 mil. Undantag finns, men andelen är nog liten. Hur många skulle betala 100000 kr mer för en bränslebil med 30 liter större tank?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik